Меркел отлага плановете за таксуване на чужденци при ползване на аутобани

Според нея е по-важно новите планове съответстват на европейското законодателство
4 юли 2014 14:00, Бойчо Попов
4
Меркел отлага плановете за таксуване на чужденци при ползване на аутобани
Снимка: Reuters, архив

Германският канцлер Ангела Меркел очевидно осуетява плановете на германския министър на транспорта Александър Добринд да представи концепцията за таксуване за изминат участък от магистрали от регистрирани в чужбина коли преди лятната политическа ваканция, съобщава германският икономически всекидневник Handelsblatt.

„Не е толкова важно концепцията да се въведе преди лятната ваканция", е заявила Меркел в присъствието на министъра. „От решаващо значение е тази концепция да отговаря на условията на коалиционното споразумение и на европейското законодателство".

Идеята очевидно трябва да бъде съгласувана с Европейската комисия, преди да се представи на обществеността, настоява канцлерът. Някои анализатори обаче смятат, че причината за отлагането на концепцията са няколко предстоящи местни избори в страната.

Според новите планове транспортната комисия на Бундестага трябва да обсъди с експерти таксата за изминат участък на 8 октомври. Експерти ще бъдат поканени от всички парламентарно представени партии, като християндемократите ще определят трима експерти, социалдемократическата партия – двама, а Лявата партия и Зелените – по един.

Припомняме, че двете най-големи политически сили в Германия се споразумяха да се въведе такса за изминат участък за регистрирани извън Германия автомобили, за да влязат в бюджета допълнителни средства за германската транспортна инфраструктура. Таксата ще се отнася само за чужденци, а гражданите на Федералната република няма да плащат повече от сега дължимите от тях данъци. Дискутира се и евентуалното намаление на данъка за автомобили, но това може да е в разрез с европейското право.

В четвъртък опозиционни представители напразно очакваха Добринд да представи конкретните планове за таксата. Транспортният министър вече многократно отлага представянето на концепцията, а в четвъртък отново не се появи пред депутатите, като вместо това позицията на министерството се представяше от парламентарната секретарка Дороти Бер.

Засега обаче около самата концепция има редица неясноти. Дискутира се въвеждането на винетка за различни периоди от време, която би струвала 100 евро за една пълна година. На 1 януари 2016 г. таксата за изминат участък трябва да бъде въведена, повтори неколкократно Добринд. В четвъртък и Бер потвърди тази дата. Заместник-председателят на фракцията на СПД Зьорен Бартол твърди, че „от наша гледна точка времето за въвеждане на таксата не е от значение".

За възможността в замяна германските шофьори да бъдат облекчени чрез по-нисък данък в момента се водят разговори с финансовия министър Волфганг Шойбле. За следващата година Шойбле планира бюджетът да е балансиран, така че едва ли ще е готов на по-ниски бюджетни постъпления.

Реализацията на плановете за таксуване може да се реализират обаче в зависимост от това дали предложените правила ще са съвместими с правото на ЕС. В Добринд се е срещал с еврокомисаря по транспорта Сийм Калас в Брюксел.

Меркел е натоварила Добринд да изясни с абсолютна сигурност дали германските планове са съвместими с европейското право, пише Welt, цитирайки правителствени източници. Само така Германия може да предотврати бламиране на закона с европейско вето. Ако от Брюксел дойдат негативни сигнали и канцлерът ще стопира плановете на Добринд. Това обаче би било тежко поражение за министъра, както и за председателя на CSU Хорст Зеехофер, които са сред най-големите застъпници на новата такса.

Но засега Калас и Добринд са имали твърде общи дискусии. По принцип Калас приветствал факта, че Германия ще накара участниците в пътното движение да участват в разходите за инфраструктура. Но едва когато конкретните планове бъдат представени, може да бъде разгледана и законосъобразността на проекта.
За въвеждането на винетки или тол такси за чуждестранни автомобили се заговори през ноември в хода на преговорите за сформирането на новия германски кабинет. Държавата ще изисква "адекватен принос от притежателите на нерегистрирани в Германия автомобили", бе записано в текста на споразумението между двата водещи коалиционни партньора – Христянсоциалния съюз (CSU) и Германската социалдемократическа партия (SPD).

Повече икономически новини четете в сайта на Investor.bg


4
Още по темата: ГерманияМеркелаутобан
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
0
 
! Отговори
Несапаз преди 6 години
Всеки, който ползва пътищата, купува фосилно гориво. Изключение може би правят само чисто електрическите коли. Толкова ли е трудно да вземат част от акциза за горивата, или д аго вдигнат с 1%, а парите от повишението да ги използват за целите, за които биха използвали таксите? Няма значение с каква регистрация си - като караш кола - купуваш гориво, като купуваш гориво - даваш пари. Нали, в края на краищата, целта е тази - да се съберат пари?
2
2
 
2
 
! Отговори
:-) преди 6 години
Германия е в центъра на Европа. Който пътува от изток на запад или от север на юг, все му се налага да я пресече. Това си е жив рекет. Ако искат да да намалят регистрираните в чужбина автомобили на хора, които живеят в Германия, има и други начини. Защо, обаче, трябва да се рекетират транзитно преминаващите!
1
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тая германска усойница май сравнява таксите за чужденци по аутобаните в Германия с желанието на България за "Южен Поток". Защото и двете са блокирани заради европейското законодателство. Така да се каже: "Пуснете ни евтино газа от Русия, за да са ни евтини аутобаните за вас.". Я ходи се скрии ма. Европейското ви законодателство, което самите вие европейците сте си го измислили не е справедливо. Нямате повод да блокирате "Южен Поток" и да рушите икономиката на България. Задръж си ги аутобаните.