Остават ни само три години до обявения дебют на първите напълно автономни автомобили. Междувременно, тази технология, която трябва да преобрази света, си остава с едно отчетливо слабо място: велосипедистите.
Нито един от тестваните в момента автопилоти не успява напълно да се справи със засичането на колелата по улиците. Миналогодишен доклад на специализираното издание IEEE Spectrum установи, че велосипедите са най-сериозният проблем за сензорите и компютрите на автономното управление. В това няма нищо чудно: колоездачите затрудняват здравата и хората зад волана. Велосипедите са сравнително малки, твърде пъргави, много от шофьорите не са обучени да се съобразяват с тях на пътя, а и немалко от колоездачите не се държат винаги адекватно.
На последното изложение в Лас Вегас възможно решение на проблема представиха Ford, софтуерната компания Tome и производителят на колела Trek Bicycle. То предвижда просто велосипедите да бъдат снабдени с чипове, които да се свързват с компютрите в автомобилите. Алтернативна концепция на Volvo отпреди три години предвижда чипът да се вгражда в каската на колоездача. И двата варианта решават проблема на автопилота. Но, както отбелязва авторитетното издание Slate, това е всъщност измама.
Автономните автомобили трябва да са наистина автономни: тоест, да не зависят от добрата воля и помощта на другите участници в движението. Автопилотите вече спокойно могат да разпознават други автомобили, пешеходци и дори случайно пресичащи пътя диви животни. Да бъдат принуждавани единствено колоездачите да носят разпознавателни чипове не изглежда редно. И може да доведе до инциденти, защото не всички хора са еднакво отговорни или еднакво внимателни.
Алтернативата, която се предлага от някои учени, е така наречената свързаност V2X, Vehicle-to-Everything (автомобилът към всичко). При нея разпознавателни чипове ще носят колите, велосипедистите, пешеходците и дори домашните любимци. Въпросите са два: как да бъдат заставени всички да носят своите чипове, и кой ще плати огромната цена за изработването и поддържането им. Такава система би изисквала и много по-строго прилагане на правилата за пешеходците - те да пресичат наистина само на специално разрешените места.
Затова повечето компании, които работят по автономно управление, отхвърлят и V2X, и алтернативата на Ford и Tome. Например Waymo, поделението на Google за автономно шофиране, разработва специална отделна технология за разпознаване и проследяване на колоездачи. Същото важи и за партньорството на BMW, Intel и израелската Mobileye. Дали те ще успеят да разрешат тази най-сложна задача пред автономното управление? Ще знаем със сигурност не по-рано от 2021 година.
Повече подобни новини четете в Automedia

ЕС: Meta ще предлага избор за персонализираните реклами във Facebook и Instagram
Военноморските сили получиха първия нов многофункционален модулен патрулен кораб
Работодатели и синдикати одобриха преправения проектобюджет 2026
Германското индустриално производство бележи ръст, подкрепяйки икономическото възстановяване
Pegasus купува най-големия чешки авиопревозвач Smartwings
Продажбите на нови автомобили в Китай се свиват за втори пореден месец през ноември
С 5 млрд. евро повече за здраве и пенсии: Какво предвижда бюджетът за 2026 г.
Бюджет 2026: Майчинството през втората година ще е 460 евро
Националният съвет за тристранно сътрудничество подкрепи проектобюджета за 2026 г.
Най-голямата ледена пързалка в София отвори врати (СНИМКИ)
Живко Тодоров: Разумът победи, ПП-ДБ местят протеста в Стара Загора
Скок в цените на ГТП за колите: КЗП проверява обосновано ли е поскъпването
Трансферна бомба: Ливърпул намери заместник на Салах
Кирил Десподов се закани на Лудогорец
Фенката на Гремио - Майкели Мюл
Грандиозна селекция: ЦСКА взима трио звезди от България
България губи Карлос Насар!
Не му се получи! Ливърпул зачерква Салах с дебелия флумастер
Маникюри за късмет през новата 2026 година (+Снимки)
Задължителни ястия за Света Анна
Поверия за света Анна на 9 декември
Меркурий преминава в Стрелец на 11 декември – време е за разширяване на хоризонтите
Ето кой печели в играта за „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Росен Петров с още 90 истории от българското минало в новата си книга
От Българския лекарски съюз скочиха срещу БЛюджет 2026
Обезщетението за отглеждане на дете до 2 години се повишава на 460 евро
СГС прекрати и изпрати делото срещу Иван Портних на ВКС
Илияна Йотова: Шестият вот на недоверие ще бъде различен
Части от Виница и Каменар остават без вода днес
България пита Турция за навлизането на кораб KAIROS в български води
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика
SpaceX ще построи две стартови площадки за Starship на Кейп Канаверал
На 9-10 декември се очакват силни магнитни бури
Суперкомпютри създават най-пълния модел на акреция на черни дупки
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес