Сред шофьорите продължават да се разпространяват митове за едва ли не фантастичната безопасност на старите, големи автомобили, тъй като те са направени от дебела стомана. Без да се намаляват достойнствата им, нека видим какво показват статистиката и фактите, които опровергават до голяма степен някои приети за истина твърдения.
Големият стар автомобил е по-безопасен от малкия нов
Това е общоприето мнение, което се е появило заради здравината на конструкцията на автомобилите от миналото. В него вярват не само европейските, но и американските собственици. Това е нормално, тъй като именно Щатите дават на света огромните машини, поразяващи със своята мощност, размери и маса. Застрахователният институт за безопасност на пътя (IIHS, Insurance Institute for Highway Safety) обаче отбелязва, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност – най-вече ESP, ABS и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле отколкото нов автомобил. Да не говорим за коли на 20 или 30 години.
Някои по-стари собственици на автомобили отричат напълно електронните асистенти, но именно тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя, стига зад волана да не е пълен идиот. Споменатата вече ESP пречи на колата да се преобърне, докато системата ABS е толкова ценна, че вече се поставя и на мотоциклетите. Да не говорим, че новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар, а производителите работят усилено над отстраняване на грешките, открити при безопасността на по-старите модели. Така се получава едно прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.
Новият компактен автомобил не е по-опасен от големия
Подобно мнение също се среща често, като разделя аудиторията на две. В този случай се сравняват именно нови автомобили, като статистиката е категорична. Според данните на IIHS за 2015 г., при милион регистрирани превозни средства най-малко смъртни случаи има при катастрофи с големи SUV – едва 13. В същото време при същите инциденти с малки коли живота си са загубили 64 човека. Причините са ясни – голямата машина има по-дълъг капак, по-голяма зона за деформация при удар и е по-тежка.
Десет години не са много за безопасността на автомобила
Системите за активна и пасивна безопасност не са измислени вчера или днес. Автомобилите отдавна разполагат с въздушни възглавници, както и с голям брой електронни асистенти, които според някои хора осигуряват защита на возещите се, дори след като колата премине 10-годишна възраст. Това е още едно заблуждение, което се оборва от данните на IIHS.
Изследванията показват, че през периода 2005-2015 г. броят на смъртните случаи на милион малки автомобили е спаднал с 56%, при компактните – с 57%, при средноразмерните – с 46%, и с 29% при големите седани. Тоест, най-уязвимите коли са направили най-голяма крачка напред в сравнение с останалите. Техните системи се развиват и това ги прави далеч по-безопасни от предшествениците им.
Годината на производство няма значение, важно е състоянието
Състоянието е важно, тъй като ръждясалият автомобил явно е в по-лошо състояние от новия. Сега обаче става дума за броя загинали при катастрофи и годината на производство на превозното средство. Ето какво показва изследването на друга авторитетна организация - NHTSA (Национално управление за безопасност на движението). Тя анализира данните за катастрофи със смъртен случай през периода 2012-2016 г. и прави класация, в която се забелязва категорична тенденция – колкото е по-нова колата, толкова е по-безопасна.
При автомобили, произведени до 1984 г., хората загиват при 55% от катастрофите. За колите от периода 1985-1992 г. картината не е по-добра – 53%, докато за периода 1993-1997 г. показва леко подобрение – 46%. При машините от 1998-2002 г. смъртността пада до 42%, а при тези от 2003-2007 г. достига 36%. Накрая – при колите от 2008-2012 г. резултатът пада до 31%, докато при тези от 2013-2017 г. вече е 26%.
Коли с еднакви резултати от краш-тестове са еднакво безопасни
Съществува заблуждение, че малкият автомобил, който е получил 5 звезди на краш-теста на NHTSA или оценка "добър" в изпитанията на IIHS, е също толкова безопасен, колкото и по-голям модел със същите резултати. В крайна сметка данните са уместни при сравнение на коли от един сегмент, но губят стойност при противопоставяне срещу по-големи опоненти. Тоест, трябва да се сравняват машини от един клас и със сходни размери.
Впрочем, още през 2009 г. IIHS пусна видео, показващо какви са последствията от краш-тестовете с участие на автомобили с различни размери и тегло. Да, факт е, че малките автомобили непрекъснато прогресират по въпросите на безопасността, но законите на физиката са неумолими.
Повече подобни новини четете в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
ЕС: Meta ще предлага избор за персонализираните реклами във Facebook и Instagram
Военноморските сили получиха първия нов многофункционален модулен патрулен кораб
Работодатели и синдикати одобриха преправения проектобюджет 2026
Германското индустриално производство бележи ръст, подкрепяйки икономическото възстановяване
Pegasus купува най-големия чешки авиопревозвач Smartwings
Продажбите на нови автомобили в Китай се свиват за втори пореден месец през ноември
С 5 млрд. евро повече за здраве и пенсии: Какво предвижда бюджетът за 2026 г.
Бюджет 2026: Майчинството през втората година ще е 460 евро
Националният съвет за тристранно сътрудничество подкрепи проектобюджета за 2026 г.
Най-голямата ледена пързалка в София отвори врати (СНИМКИ)
Живко Тодоров: Разумът победи, ПП-ДБ местят протеста в Стара Загора
Скок в цените на ГТП за колите: КЗП проверява обосновано ли е поскъпването
Трансферна бомба: Ливърпул намери заместник на Салах
Кирил Десподов се закани на Лудогорец
Фенката на Гремио - Майкели Мюл
Грандиозна селекция: ЦСКА взима трио звезди от България
България губи Карлос Насар!
Не му се получи! Ливърпул зачерква Салах с дебелия флумастер
Маникюри за късмет през новата 2026 година (+Снимки)
Задължителни ястия за Света Анна
Поверия за света Анна на 9 декември
Меркурий преминава в Стрелец на 11 декември – време е за разширяване на хоризонтите
Ето кой печели в играта за „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Росен Петров с още 90 истории от българското минало в новата си книга
От Българския лекарски съюз скочиха срещу БЛюджет 2026
Обезщетението за отглеждане на дете до 2 години се повишава на 460 евро
СГС прекрати и изпрати делото срещу Иван Портних на ВКС
Илияна Йотова: Шестият вот на недоверие ще бъде различен
Части от Виница и Каменар остават без вода днес
България пита Турция за навлизането на кораб KAIROS в български води
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика
SpaceX ще построи две стартови площадки за Starship на Кейп Канаверал
На 9-10 декември се очакват силни магнитни бури
Суперкомпютри създават най-пълния модел на акреция на черни дупки
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес