IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Електрическите скутери – движат ли се към пълен хаос?

Ще бъдат ли толкова свободни, колкото и сега

Снимки: Reuters

Снимки: Reuters

Те са навсякъде – подаващи се от ъгъла на някоя улица, подпрени на дърво, рядко оставени на стоянките си. Те са във всеки град – Брюксел, Сан Диего, Букурещ, Богота.  Електрическите скутери бързо завладяха улиците в над 100 града в целия свят. Но тази революция на две колела може да приключи също толкова бързо, колкото и започна.

Много хора се зарадваха на споделените електрически скутери, тъй като те са забавни и удобни. Но и много постепенно се изнервяха от факта, че вече се налага бързо да се дърпат от пътя на бързо приближаваща тротинетка по тротоара, както и от това, че ги настъпват или се спъват в тях, докато лежат захвърляни на земята.

Появиха се и въпросите – безопасни ли са и наистина ли са толкова природосъобразни?

Този месец бе забранено карането на скутери по тротоарите в Сингапур. От другата година забраната може да е абсолютна, тъй като тежките инциденти зачестяват. Преди няколко месеца велосипедист умира, след като се сблъсква с електрически скутер. Само през 2019 година болницата в Сингапур отбелязва, че ел. скутерите са причинили смъртта на 6 души.

През септември Франция също забранява карането на тротинетки по тротоарите, след като един водач е убит. Във Великобритания скутерите са забранени по всички публични пътища, велоалеи и тротоари. Беше прокаран и закон, който принуждава всички продавачи на ел. скутери да поставят предупреждения за безопасност на машините си.

Скутерите са опасност за хората с увреждания

Тротинетките могат да бъдат наемани, плащат се на минута и могат да бъдат оставяни където и да е из града. Lime, Bird и другите фирми, предоставящи услугата имат свои собствени стоянки, но те рядко се използват.

Скутерите биват оставяни безобразно навсякъде, за да може заплащането да спре възможно най-скоро. А това представлява проблем, най-вече за онези, които изпитват трудност при придвижването си. Често те блокират пътя на незрящите и хората с инвалидни колички. Консултантът Симон Минти показва проблема в Брюксел, чрез няколко кадъра в Twitter. Преди забраната от септември ситуацията Париж била подобна.

Наистина ли са толкова щадящи природата?

Според сайта на Bird, тротинетките са полезни, защото не бълват въглероден двуокис, като колите. Но проучване, направено в Държавния университет в Северна Каролина през 2019 година, показва, че скутерите не са толкова зелени, за колкото ги мислите.

Всъщност да пътуваш с електрическа тротинетка оставя по голям въглероден отпечатък в сравнение с този, който ще остане след теб, ако използваш мотопед или автобус, както и пеша или с колело.

Целият екип на изследването не проследява какъв отпечатък ще остави едно пътуване със скутер, а целият му жизнен цикъл (който е изключително кратък, тъй като те често стават жертва на вандали).

Материалите, които се използват за направата на един скутер са – алуминий за рамката, литий за батерията и гума за колелата. Всички те се добиват по-начин, далеч нещадящ околната среда. Сглобяването им също не е еко.

"Техният живот е кратък. Алуминият не е особено надежден и издържа едва няколко месеца“, казва ръководителят на изследването Джарамая Джонсън. Той обяснява, че след като скутерите могат да бъдат оставени където и да е, компаниите често плащат на трети лица, които да ги събират. В повечето случаи това са студенти, които припечелват нещо. Те събират изоставените тротинетки с коли, като така допринасят за замърсяването на околната среда.

"Ако отидеш на работа със скутера, а не с кола – да, така си еко съобразен. Но ако използваш тротинетка, когато преди това си вървял пеш или си използвал колело – тогава не си“, обяснява Джонсън. Според него хората не виждат скритите проблеми.

Къде скутерите са разрешени?

Ограничения има почти навсякъде по света. Ако караш по пътя във Великобритания, можеш да изгубиш 6 точки от шофьорския си талон. А ако избереш тротоара или велоалеята, те чака глоба от 300 паунда.

Във Франция можеш да караш по улицата, но не и на тротоара, това може да ти струва глоба от 135 евро. Ако просто изоставиш скутера си на улицата, това ти коства допълнителни 35 евро.

В Германия положението е същото, но там има изключение – можеш да караш на тротоара при специални случаи.

В Швеция електрически тротинетки се класифицират като колела и мястото им е на тротоара или на велоалеите. Но от появяването им на улиците до днес са регистрирани 241 инцидента и 1 смърт. Министърът на транспорта на страната нарече ситуацията "хаос“.

Тази година и Испания забрани тротинетките да се движат по тротоарите, но те са напълно забранени в Барселона, а Мадрид не поднови лиценза на Bird и Lime за тази година.

В Ню Йорк компаниите за споделяне на скутери са забранени, но можеш да караш ако имаш свой собствен.
Жертвите също настояват за промени.

Катрин Лиър е адвокат в Санта Моника. През последните няколко месеца близо 400 души са я потърсили, след като са претърпели инцидент със скутер. Повечето от тях са вярвали, че тъй като са по-малки и по-леки, тротинетките са безопасни. Но не е така. Нейните клиенти създават списък с препоръки към компаниите, сред които – да се забрани карането по тъмно, скутерите да издават шум, да имат лимит на скоростта, да имат отразители и идентификационни номера.

Какво е бъдещето?

Според някои експерти, властите в повечето градове не могат да се справят с хаоса, който ел. тротинетките причиняват. Те предвиждат, че съвсем скоро използвонето на скутери няма да е толкова свободно, колкото е сега.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата