На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
84
0
 
17
 
! Отговори
ТАКА ДЕ преди 6 години
До МенЗащото Мен-е,и тези хора имат нужда от автомобил с който да си свършат работа ,не може с градския и междуградския транспорт.
83
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
България е единствената страна в ЕС където заплатите на хората са най ниски
82
1
 
18
 
! Отговори
Румънеца преди 6 години
До AzamaraДа ти пратя ли банкова сметка по която да ми преведеш парички за НОВ автомобил?
81
25
 
4
 
! Отговори
Мен преди 6 години
До ТАКА ДЕКато им е нисък дохода да намерят начин да си го повишат. Данъка за автомобил не трябва да се определя от доходите. Като са им толкова ниски защо не ползват градски транспорт?
80
0
 
13
 
! Отговори
Барбуков преди 6 години
Данъкът се определя от местоживеене и обезмисля свинетката.Булевардите в големите градове не са по евтини от междуселските.Само селата на цар Доган са с идеални пътища.
79
23
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Селяни, не е задължително да имате кола.
78
6
 
17
 
! Отговори
ТАКА ДЕ преди 6 години
Само у нас данъкът на "трошките" е нисък ,ЗАЩОТО собствениците са им с НИСКИ доходи.
77
4
 
3
 
! Отговори
мухахах преди 6 години
До Анонимен 77Лаик си пълен:))
76
30
 
6
 
! Отговори
До 64 преди 6 години
До АнонименНа тия с таралясниците все някой друг им е виновен и все някой за нещо им е длъжен. Гледай какво става с коментарите. Ми като нямат пари за нормална кола ще ползват транспорт.
75
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До мухахахдемек си от онези, дето вкарват милионници на по 100 000, дето никога не могат повече да минат Тюв? И после що въздуха мръсен и хората се трепят? Че той данъка и сега си се определя според евростандарта. Само че в Европа никой не го е грижа колко ти е нова колата, а колко и какво изхвърля на абгаз-теста, и дали това е в нормите, които са били при производството и. Това е истината, а не колко е нова.
74
22
 
5
 
! Отговори
Azamara преди 6 години
Докога старите бараки ще плащат символичен данък??? Никъде го няма в Европа. В Румъния който си купи нова кола, три години е освободен от годишен данък.
73
5
 
30
 
! Отговори
До 64 преди 6 години
Голям го вадиш защото крадеш отнякъде и се силиш тук. Нека забранят по-старите коли и да имам късмет да те познавам, ще ти пална колата така, че само джантите ти ще останат. След това ще започнеш да разбираш, че не всички могат да крадат и живеят на широко и да пишат глупости. Такива като теб трябва да се наказвата!
72
1
 
15
 
! Отговори
Брао бе преди 6 години
Горите изсякога,реките затлачиха,селата унищожиха и на таратайлите посегнахаБраво,хайде да си ходите!!!! Едната ми кашница е на 38 000 , другата на 120 000.Партииния мерцедес ми е безплатен
71
18
 
6
 
! Отговори
мухахах преди 6 години
Драги ми смехурковци, занимавам се с внос на автомобили повече от 20 г. Наистина е редно данъка да се определя според евростандарта:))
70
1
 
20
 
! Отговори
ein Mann преди 6 години
Keinhe Ahnung какви глупости пише за данъците по немско. Моят е 94Е на година за 17-годишна кола, 1.4 75 коня, пък какво включва не съм се интересувал, той си идва на контото като цяла сума еднократно. Тюв струва около 80Е, за две години. Застраховката ми е едва 35Е/месец. Обаче, пушещи, капещи, лош външен вид таралясници няма. Да не коментирам колко просто е да регистрираш кола, стига да е изправна, разбира се. Бг е много, много, ама много назад и още толкова настрани в това отношение.
69
3
 
26
 
! Отговори
sofeto преди 6 години
Притежавам Голф 3-1,6ccm в Германия произведен 1996г. техническо състояние отлично и катализатор както казват у нас "без забележки" от техническият преглед! Плащам данък на година 117?, което е възможно един от най ниските данъци за автомобил.Идентичен данък плащат и сравнително нови автомобили от същият клас.
68
1
 
19
 
! Отговори
Видял той преди 6 години
Най скъпи на запад за плащане са големите кубатури.Има си малолитражки без данък или символичен.Кой е класът автомобили за България за това перкенде?
67
0
 
35
 
! Отговори
кампания коли :( преди 6 години
Ами да вземем един фиат уно 45 конски сили, 900 кубика бензин. Защо да има по висок данък от един нов цди някакъв си. Той харчи и замърсява по малко, ако е на 28 години не означава, че е без поддръжка. В Европа дори не си смениха номерата. Още си карат със старите от преди Ес, а "У" Бг най стриктни или някой иска да захлеби и напълни дисагите....
66
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Коя тиква ни е сравнила в Малта дето е по-малка от Люлин ?
65
0
 
25
 
! Отговори
Ъхъ преди 6 години
България коли не сглобява,а единствения завод имаш някакъв капацитет ръждясва.Държавата налива милиони и в разни авиоремонтни заводи за нищоправене.Хората все така са без доходи и се изнесоха.