Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад

Политиката пожали виновните за Дизелгейт, пише в свой коментар DW
132
Присъдата е произнесена! Дизелът си отива – няма връщане назад
Снимка: Reuters

След три години на залъгване и изчакване, дойде време да се каже истината на хората: двигателите с вътрешно горене си отиват. А политиката пожали тъкмо виновниците за дизеловия скандал, пише в свой коментар за DW Сабине Кинкарц.

Нека да кажа веднага: Не карам дизел. Но добре разбирам онези собственици на дизели, на които им писна да ги разиграват цели три години. И които са разочаровани и гневни. Защото – минат, не минат няколко седмици – на тях им се сервира по някоя нова лоша новина. Особено когато концентрацията на азотен окис надхвърли допустимото, а все повече градове оповестяват ограничения за дизелите. И след като непрестанно изплуват нови измами, вършени от автопроизводителите, пише Кинхарц.

Още по темата

Успя ли правителството да реши всички проблеми? Надявайте се! Коалиционните партньори стигнаха до един гнил компромис, който със сигурност няма да възмезди притежателите на дизелови автомобили за всички преживени ядове и финансови загуби. Нека само припомним, че в САЩ всеки собственик на дизел с манипулиран двигател можеше просто да върне колата, че дори и обезщетение да получи. Изтерзаните германски собственици на дизели могат само да мечтаят за такова решение.

Преоборудване или премия?

На тях им се предлага или преоборудване на автомобилите или пък премия, ако решат да си купят нова кола и да разкарат старата. И предложението дори не е толкова добро, колкото изглежда. Първо, защото по технически причини необходимото преоборудване не може да се извърши в пълен обем за всички по-стари дизелови автомобили, които са милиони. Което си беше ясно още от самото начало. И второ, защото решението засега е само пожелателно: правителство просто очаква от автомобилопроизводителите да поемат разноските за това преоборудване.

"Насила не можем да накараме никого", вдига рамене министърът на транспорта Андреас Шойер, който от самото начало поддържаше предложението на самите автомобилни концерни: да се избере само вариантът с премиите. Защото този вариант с един куршум удря два заека: хем изтегляш старите трошки от пътищата, хем продаваш нови коли. А преоборудването не продава нищо.

Да, но малцина притежатели на автомобили могат току-така да си купят нова кола. Това е покупка, която се планира отдалеч и иска дългосрочно финансиране. А парите от премията и от продажбата на бракуваната стара кола, разбира се, изобщо не стигат за нова.

Политиката пак пожали виновниците

Малко по-добре изглеждат нещата за онези, които използват дизелов автомобил, за да упражняват професията си – например шофьори на такси, занаятчии и други. За тях са предвидени помощни програми, които ще покрият 80% от разноските по преоборудването. Тези програми ще се финансират с парите на данъкоплатците, а това малко напомня за начина, по който бяха спасявани банките по време на финансовата криза. И тогава политиката пожали виновниците и обобществи дълговете. Да припомним ли на политиците до какво доведе това? До политическа апатия и разцвет на популизма.

Нека припомним и нещо друго. Правителството реши да действа единствено под натиска на съдебните решения, които поставиха акцент върху опазването на здравето на гражданите. В продължение на три години управляващите изчакваха, бавеха топката и не предприемаха почти нищо. Защото лелееха измамната надежда, че проблемът ще се реши от само себе си. И че все някой ден метлата на времето ще измете старите дизели от улиците. Надежда, която се подклаждаше и от автомобилопроизводителите. А знайно е, че те умеят да се грижат за облагите си, пък и разполагат със силно лоби в канцлерството.

Германия е страна на автомобилистите. В началото на тази година броят на регистрираните лични автомобили достигна 46 милиона. От тях 30 милиона използват бензин, а 15 милиона – дизел. А тук дори не са включени големите камиони и автобусите. С други думи, имаме си работа с милиони разгневени автомобилисти, които се превръщат в разгневени и политически обезсърчени избиратели. И които ще обърнат гръб на и без това отслабените управляващи партии.

Това навярно ще се усети още на изборите за провинциални парламенти, които предстоят тази и идната година в страната. Но дори ако си представим, че в бъдеще всички ще карат само бензинови коли, това пак няма да реши проблема. Напротив – стойностите на въглеродния двуокис ще се повишат още повече. Защото германците искат да карат все по-бързи, все по-големи и по-удобни автомобили, екипирани с всевъзможни устройства за удобство, сигурност и стабилност.

Автомобилите ще стават по-леки и по-малки

В един модерен автомобил броят на тези устройства е около 100, а това увеличава и теглото. Типичен пример са особено популярните днес SUV. С дизелов двигател беше много по-икономично, бензиновите мотори обаче трябва да са доста по-мощни и в градско движение лесно ще стигат до изразходване на 20 литра за 100 километра. А това ще доведе до още повече емисии на вредни парникови газове, които увреждат климата.

Който е решил да си купува "Порше Кайен" едва ли се тревожи от проблемите около дизела. Тъкмо поради това производителите на тази луксозна марка автомобили тъй безболезнено се отказаха от дизеловите двигатели. Но при "Фолксваген", "Ауди", "Даймлер" и БМВ нещата изглеждат другояче. Те обаче също вече не могат да повтарят баснята за чистия дизел, с която толкова дълго печелеха добри пари. Вместо това трябва най-сетне да кажат на клиентите си истината в очите: двигателите с вътрешно горене си отиват. Бъдещето принадлежи на електрическото задвижване, заедно с което ще дойде и олекотяването и опростяването.

Утрешните автомобили най-вероятно ще бъдат не само по-леки, но и по-малки. Или поне автомобилите на достъпни цени. А дизелът ще остане в миналото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


132
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
63
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Още малко и 125% от световната енергия е от въглища ... Айде стига глупости."Около 75 % от тока е от горива - въглища, мазут, газ.
62
1
 
14
 
! Отговори
л преди 5 години
До Анонименот 2012 Китай стана най-големия износител на дизелово гориво - за това е тази истерия срещу дизела - нещо като историята с нашия Южен Поток ..... САЩ не могат да позволят да се купува Китайски дизел особено когато Китай го продава в Юани !
61
0
 
4
 
! Отговори
Българин преди 5 години
До Анонимен 65Извинявам се за объркването - 40% на въглища, около 30% на газ и останалото за ядрени централи, ВЕЦ, ВЕИ и др. Т.е. около 70% са изкопаеми запалими горива, от които 40% са въглища, а ядрената енергетика е само 18% от цялата световна!
60
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз карам нафта, преди бях на бензин, амим нафтата си е благодат - икономично и мощно. А тов аза замтрсяването, вече има филтри за частици, та не знам кое замърсява повече - дизела или бензина.Един приятел има Тесла, модел S. Много хубава кола, нооо невероятно скъпа. И няма проблеми защото електричките са малко. Наплъни ли се електрички, зарядните станции ще трябва да са бензиностанциите умножени по десет на брой. Щото толкова е разликата във времето на заряд.
59
4
 
19
 
! Отговори
к преди 5 години
повечето автобуси и камиони в Германия са на дисел - тях кога ще ги махнете !?или камионите и автобусите не замърсяват - само леките коли на дизел са лоши повдига ми се от толерастката ви "обединена" европа !!!!!!!!!
58
0
 
0
 
! Отговори
Типичниът Балгарин преди 5 години
Кули футбул и пийни .. Дайти ми туййй и ни ми ука ко стааа
57
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
и ко му е на въглеродния двуокис? Нали растенията без него пукат и немат кво да преработват в кислород? Проста фотосинтеза
56
3
 
5
 
! Отговори
Българин преди 5 години
До АнонименРаботя в голяма фирма с много персонал! Над 60% от собствениците на автомобили на огромния паркинг са на дизел!Също така живея в гъстонаселен квартал - отново преобладават дизелите!!!Я пак какво се купувало най-вече, че не разбрах???
55
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До БългаринОще малко и 125% от световната енергия е от въглища ... Айде стига глупости. 40% е. Не, не е малко, но не е и 75%.
54
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Брех-брех-брех. Не само мъдрУ, ми забавнУ туй нашту селю.
53
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами аз моисля да си натискам Q7-мицата ми 500 коня още поне 5 години пък после ми е все тая...
52
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"двигателите с вътрешно горене си отиват" А корабите, камионите, тракторите, комбайните и т.н. на какво ще ги задвижвате? На платна и вятър? "Чистите" батерии са като баснята за чистия дизел. Даже и кон да си купите - фъшкиите му отделят въглероден диоксид
51
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Че те и електроавтомобилите сега вървят на въглища. Просто защото електроенергията се произвежда основно от фосилни горива. Средно в света 46% е от въглиша. В Германия е 23%, толкова и от газ. Така че, само дето Теслите нямат ауспух.
50
1
 
3
 
! Отговори
от провинциата преди 5 години
убужавам дизела на моя голф 2, супер а
49
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Който е решил да си купува "Порше Кайен" едва ли се тревожи от проблемите около дизела."Освен, ако не е 5та ръка, Турбу ДизлЯ ТудрБу Мега Иинджикцьон. Гори по 20 на 100, ама ако го настъпиш, дава по 30 :D. София-Бургас ... Мии със самолета по-евтино май ...
48
0
 
18
 
! Отговори
Мишо преди 5 години
Уникално *** написана статия.Взети са откъси от няколко материала и исказвания, некадърно са сглобени в едно с една единствена идея - ТЕВЕРОЯТНА СЕНЗАЦИЯ.А сега истината, Германия преди няколко дена реши да подпомогне смяната, преоборудването и утилизация на на дизелови автомобили И ТУК ДАБЕЛИЖЕТЕ АВТОМОБИЛИТЕ СА ОТ КЛАС ЕВРО 4 И ЕВРО 5. Автомобилите Евро 6 остават и няма проблеми, ако са сертифицирани по WLPT.Евтина популистка статия!
47
0
 
6
 
! Отговори
Има проблеми преди 5 години
Засега електромобилите заради тежко вредни скенери инсталирани вместо доказано безредни традиционни фарове са НЕДОПУСТИМИ ЗА Движение .НАркоманите на власт готвят нови по тежко вредни диверсии прокарвани като евро стандарти..
46
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 54"Вече е ясно" проучи въпроса, написа доклада, показа пайчартовете, подписаха ти се и си готов ... Ок.
45
5
 
3
 
! Отговори
GG преди 5 години
Хора, преди да плюете, нека ви кажа, че в момента се правят паркове с вятърни турбини с мощност 800 MW, а проектът е около 500 млн евро. За АЕЦ Белене, до ТУК са изхарчени 4 млрд. лева (за какво и как, не е ясно, но е ясно), а целият проиект, ще ни струва поне 20 млрд. лева. За 2000 MW мощности. Сметките, са лесни. Просто иксам да кажа, че с тази енергия, става все по-евтина и чиста. Не знам за батериите, но за снабдяването, няма да е проблем. А и тока можеше да евтин ...
44
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Има вече няколко алтернативни технологии..............................много по-добри и по-евтини от ДВГ с бензин и дизел.................но много интереси пречат да бъдат внедрени !!!"---Би ли разказал малко по-подробно за тези няколко много по-добри и по-евтини алтернативи от ДВГ, можеш ли да ги изброиш? Вече е ясно, че елетричеството не може да бъде алтернатива, защото няма толкова производство на ел-енергия да се движат всички коли. Кои са другите няколко по-евтини и по-добри алтернативи?