Математиката е най-сложният предмет за учениците, смятат ли я за полезна?

За по-малките трудни са и история и география, за по-големите - физика и химия
171
Математиката е най-сложният предмет за учениците, смятат ли я за полезна?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Математиката е най-трудният предмет за учениците от 5. до 10. клас. По-малките определят като сложни също история и география, а по-големите – физика и химия. Това показват резултатите от електронната анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с прегледа на учебните програми от I до X клас.

В проучването на доброволен принцип и анонимно участваха 5200 деца. Част от тях - 2184 ученици, бяха достигнати чрез директна кореспонденция с ученическите съвети в училищата. 3016 ученици се включиха благодарение на Националния съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето.

Учениците изразиха мнението си за отделните предмети по степента на трудност за научаване, необходимостта и смисъла от придобитото знание, практическата приложимост и метода на преподаване.

Като най-смислена петокласниците и шестокласниците възприемат дисциплината „Човекът и природата“. Независимо че определят за най-сложна математиката, те смятат, че тя развива мисленето. Въпреки това не са убедени, че ще им е полезна в живота.

Децата от V и VI клас трудно приемат прехода от „Човекът и обществото“ към двата отделни учебни предмета „География“ и „История“. Очевидна е необходимостта от засилване на синхрона в учебните програми между двете дисциплини в тези класове. Подобен проблем има и в VII клас при разделянето на „Човекът и природата“ на „Химия“ и „Физика“. Инвестициите в създаване на STEM кабинети, проектното обучение и работата в групи биха помогнали за преодоляване на тези трудности.

Гимназистите (VIII-X клас) масово не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те намират за важни и полезни географията и чуждите езици. Учениците с успех под много добър 5.20 по-трудно разбират смисъла на изучаваното в училище.

Учениците от първи гимназиален етап най-често искат материалът да бъде разглеждан чрез практически примери и реални житейски ситуации, необходимо им е и повече време за упражнения, особено по математика.

Гимназистите признават опитите на своите учители да представят учебния материал по разнообразен начин, за да бъде възприет по-добре, включително чрез използване на образователни платформи. Едновременно с това, също като по-малките, те отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания. Учениците рядко са ангажирани в проектни дейности по предмети с голям брой часове като  български език и литература и математика.  Почти всички отчитат необходимостта от повече упражнения.

Работни групи към МОН преглеждат учебните програми по всички общообразователни предмети, изучавани от I до X клас. Част от този процес са проучванията на мненията на учители, ученици и родители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
5
 
4
 
! Отговори
до 35 преди 2 години
Ъъъ, не се прави на всезнайко... Слуги са берачите, шофьорите, чистачите. Слуги на СРЕДНАТА класа. Има ОБСЛУЖВАЩА класа (слуги, ратаи) и средна класа. Едните взимат 10 пъти по-високи доходи от другите. Не минава номерът. Мерси.
32
0
 
2
 
! Отговори
Мъж за реализации преди 2 години
Според НЯКОИ ХОРА , човек който живее зле, значи трябва да живее зле цял живот ! Аз живея зле , но не трябва да е така ! Драги хора уредете ми живота , няма да съжалявате ! Заклевам се в БОГ че ще бъде за добр !
31
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аз съм *** програмист и математиката не ми беше никакъв проблем, обаче не се иска да си Айнщайн та да разбереш, че нашия мин.председател му липсват бейсик конфликт мениджъмнт скилс които се изискват за всеки мениджър най-ниско ниво.
30
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Далече съм от мисълта че хората на запад са недоразвити. Разликата между България и Запада е че там в училище фокусират върху едно нещо и надграждат, в българия се фокусираме над много неща и в един момент просто забиваме но логиката разкото мислене и схващане на нещата ги имаме ..
29
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
33, ' Скоростта на звука е различна моето дете. Зависи в каква среда се разпространява --- много си проницателно! и това променя какво в което казах? макс скорост е 343 м/с
28
0
 
3
 
! Отговори
до 29 преди 2 години
Глупи, ти не Правиш Разлика между Цифра и Число, жокер - цифрата е символа, графичното представяне, с което бележим дадено число. През вековете е било различно Римски Цифри, Арабски Цифри и т.н. обаче, това не променя Обектино Числото, 0 - прасета глад, 1 - прасе, пържоли и пиршество!!
27
0
 
0
 
! Отговори
До 29 от Ямб.Цървул преди 2 години
Скоростта на звука е 300 метра в секунда.Засечи го, когато падне някоя ракета от теб на повече от това разстояние.Първо ще видиш проблясъка,а след това ще чуеш звука,и ще усетиш взривната вълна.
26
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ми за бране на ягоди в Англия и за въртене на геврека не ти трябват некви синуси и косинуси. Важното е Азис да е жив и здрав да пуска песнички и да не свършват руйното винце и благата ракийка. Мисленето на сложни неща да го оставим на жълтурите и смотанитее избежени западнячета.
25
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Математиката изобщо не е сложна ако се преподава от добър учител!
24
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
31, всеки който не краде, а се труди е слуга някому. било на шефа или на магазинера, или политиците които решават данъците и тавана на доходите му. в капитализма всички губят и всички са роби
23
1
 
7
 
! Отговори
до 27 преди 2 години
Моля, дайте пример. Каква логика липсва на недоразвилия се запад?
22
2
 
6
 
! Отговори
до 27 преди 2 години
Мн сериозно е положението. Мн сериозно. Затова са 10 пъти по-богати от нас и масовият профил на българина на запад е СЛУГА.
21
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
1 е измислица. аз мога да измервам света в звуци. А = 1, Б = 2, В = 3. Скоростта на звука е ВГВ в секунда. Видяхте ли че числата са измислени?
20
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
На сегашните сите предмети са им сложни особено на римляните.
19
3
 
4
 
! Отговори
До 23 преди 2 години
Съгласна съм, обаче на запад нямат елементарна логика което на българите не ни е чуждо. Казвам го от опит положението там е мн сериозно.
18
1
 
3
 
! Отговори
Ямболски ZV цървул преди 2 години
На мен ми беше най- лесният,както и физиката.
17
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
На масовия българин всичко му е сложно. Митът как сме били много умни е развенчан отдавна. Масовият емигрант- берач на малини, чистач или шофьор. Толкоз по темата. Който се учи, той ще сполучи.
16
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
15, а ако 1 ядене го разделя на 2, пак ли ще е 1? много важно за компютъра и прочее технологии. а колко замърсяване са създали тези техники? математиката е просто субективното подреждане на реалността, бъркане на човека където не трябва да бърка
15
7
 
9
 
! Отговори
ОМ преди 2 години
математиката до 6 клас е изключително важна, след това е пълно губене на време и безсмислен стрес освен ако не ви харесва
14
3
 
9
 
! Отговори
Абе, къде е Божо? преди 2 години
Чисто ежедневен план, математиката до 8-ми клас е напълно достатъчна човек да смята и да може да интерпретира и възприема сметки, проценти и разни други глупости от ежедневието. Останалото е просто безполезен пълнеж, който хората масово забравят след като се дипломират. Дори висшистите забравят висшите математики, които са учили едно време, защото ако я използват в професията си, използват нищожно малък процент от нея.