Проф. Цоков: Няма как да подготвим децата специално за PISA тестове

Щяло да има фини промени
5 дек 2023 15:53, Нели Христова
15
Проф. Цоков: Няма как да подготвим децата специално за PISA тестове
Снимка: БГНЕС

В следващите години ще се работи целенасочено за това българските ученици да могат да реализират уменията, свързани с овладените от тях знания. Тогава ще се повишат и резултатите при следващото изследване на PISА през 2025 г., и тези от нашите външни оценявания. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на резултатите от Програмата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за международно оценяване на учениците – PISA.

"Ще подкрепим и учителите, и училищата. Няма как да ги подготвим специално за PISA тестове. Това, което можем да направим, е да ги подкрепим в това да се реализират стандарти за качество в образованието. Децата да завършват съответния клас или етап на обучение с овладени компетентности, които да могат да прилагат на практика“, обясни министър Цоков. По думите му различните държави се опитват да престроят своите образователни системи по различен начин. "Те не ги пренастройват изцяло, за да отговарят на PISA тестовете, a фино ги променят. Такъв ще бъде и нашият подход", каза още той.

Министър Цоков съобщи, че е получил уверение от ръководителя на PISA Андреас Шлайхер, че ще бъдат направени допълнителни анализи специално за България, които да подпомогнат и екипа на МОН при планиране на бъдещите мерки, съобщиха от МОН.

Изследването PISA 2022 е проведено сред ученици на 15-годишна възраст от 81 държави. Те са решавали тестове по математика, четене и природни науки, като основната оценявана област е математическа грамотност. В България тестове се проведоха в периода 21 март – 22 април 2022 г. сред 6107 ученици, родени през 2006 г. от 202 училища в цялата страна. Учениците са от 8-и, 9-и и 10-и клас, като най-много са деветокласниците – 92%.

Средният резултат на българските ученици по математическа грамотност, която е във фокуса на изследването, е 417 точки. Той е по-нисък от средния за ОИСР, който е 472. Резултатите на българските ученици са сходни с тези от предходните изследвания на PISA, които се провеждат на всеки три години. В същото време в световен мащаб се наблюдава значителен спад на резултатите. Най-осезаем е той в страни като Нидерландия, Норвегия, Полша. Традиционно най-силно се представят учениците от Сингапур, които имат 574 точки. Следват ги тези от Макао и Китай. Резултатите на България са сходни с тези на Кипър, Молдова, Монголия, Катар и Чили. 54% от българските ученици са с резултат по-нисък от базовия за умения по математика. На тестовете по четене техният дял е 53%, а по природни науки - 48%.

Социалната среда оказва силно влияние на представянето на учениците, стана ясно по време на представянето. Показателно е, че учениците, в чиито домове има повече от 16 книги, показват по-високи резултати и по четене с разбиране, и по математика, и по природни науки. Заедно с това се установява, че около 46% от българските ученици се разсейват с дигитални устройства в клас, докато средният процент за страните от ОИСР е 30%. Значително спада и процентът на задържане на вниманието на нашите ученици, като се оказва, че около 48% от учениците не слушат какво казва учителя им в часа по математика. Това е със 18% повече от средното за ОИСР.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


15
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
0
 
0
 
! Отговори
Юлияна Пешева преди 2 месеца
До Тихомир Масата на неграмотните учители, журналисти, че и депутати и публични личности се увеличава. Вече се прие за нормално да вкарваме в езика буквални преводи от английски / задържащи дъха, случи се и др./ Между впрочем, последното е вече като бурен в езика. Забравиха се глаголите ставам, осъществявам, организирам и др. Всичко се "случва"- даже музика. Случвам събития. Забравиха, че в българския език се "случват" само събития, независещи от нас, т.е. случайни събития.
13
0
 
0
 
! Отговори
мнение преди 2 месеца
този министър не е ли вече за пенсия
12
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Това са страхотни новини. Няма как да има вълци, ако няма овце.
11
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ужасът, наречен българско образование е път към Ада. Ускорението му е закона за предучилищното и училищно образование от 2016 г., вкаран от Меглена Кунев.Той е еманация на глупоста, чиято единствена цел е тъпота за биомасата, някъде наричана народ...
10
0
 
4
 
! Отговори
И в Германия преди 2 месеца
резултатите са трагични. т. е. Проблема за ефективността на обучението на младите хора не е само национален. Явно безвкусното наливане на големи количества многопосочна информация по цял ден не води до качество при усвояването. Ефект на дефекта.
9
3
 
13
 
! Отговори
ДАСКАЛ ГЕНЧО преди 2 месеца
ТОЛКОВА БЕЗДАРНИ И НЕ АДЕКВАТНИ УПРАВЛЯВАЩИ В МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО НЕ Е ИМАЛО.ТЕЗИ НЕ СА В ЧАС И НИЩО НЕ РАЗБИРАТ..ЕКСПЕРИМЕНТИРАТ С ДЕЦАТА НИ.АЛО, ПО ВРЕМЕТО НА БАЙ ТОШО ИМАШЕ САМО МАТУРА В 12КЛАС И ЗНАЕХМЕ И МОЖЕХМЕ ПОВЕЧЕ. СЕГА ПРАКТИЧЕСКИ НИЩО НЕ ЗНАЯТ ЗАЩОТО НЕПРЕКЪСНАТО СЕ ПРАВЯТ НЯКАКВИ ЯЛОВИ ОПИТИ С ДЕЦАТА.ТОВА РЪКОВОДСТВО ДА СЕ МАХА.ОТИВАЙТЕ СИ БЕ НЕКАДЪРНИЦИ.НЯКОЙ ОТ ТЕЗИ РЪКОВОДИТЕЛИ НЕ СА ВЛИЗАЛИ В УЧЕБЕН ЧАС НИКОГА.СЛАБО И БЕЗИДЕЙНО РЪКОВОДСТВО.
8
1
 
2
 
! Отговори
Гражданин преди 2 месеца
Айде обрътно във филибето, че тук нещо не се справя.
7
0
 
9
 
! Отговори
професора цоков преди 2 месеца
Абре, Цоко. То не работи така, а наопъки. PISA тестовете са универсални, разработени и оптимизирани така, че да изключат регионалните особености на образователните системи и частни фактори. И никой не иска да подготвяте ученици по PISA, така че проформа да са о.к. и да не се изложим пред чужденците. А се иска ДА ГИ ПОДГОТВЯТЕ ДОБРЕ, и знанията им да са реални и задоволителни. Тогава ще имат и добри резултати по въпросната система за оценяване. Бем ти министъро... Чакаме още срам 2025-а
6
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
АНОНИМЕН 3 - а ти като не знаеш за какво става дума - не се пъчи като петел над г....но.Никой не ти казва на тебе какво трябва да знаят учениците и какво не . Най-малко чуцденците. Те САМО НАБЛЮДАВАТ , ГЛЕДАТ НИ СЕИРА. Чети, чети - ама и ти си от тия които в училище само с телефона се хвали, с друго няма какво .
5
1
 
12
 
! Отговори
Страх преди 2 месеца
Ако има истински тестове...ще се види че всичко е шоу,пари на вятъра и 90%неграмотни.
4
0
 
16
 
! Отговори
100 % българка преди 2 месеца
Резултатите са отражение на положението в държавата . Не може държавата да е на последно място по ВСИЧКО в ЕУ , а училището , видите ли, няма отношение към това. ИМА и то голямо . Даже е показателно . Няма дисциплина , желание за уяене и успех , и за реализация. Даже не се интересуват и децата и управлението ни дали има слаб успех в у1илище ,или не . ЗА УЧЕБНИЦИТЕ ДА НЕ ГОВОРИМ. СРАМ
3
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Иха! PISA значи! Пак някой отвън ще казва какво липсва на нашето училище! Каква "чест" само! По-далеч от международни оценки по чужди критерии. Те не означават нищо за нашите условия.
2
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За двойки можете да ги научете, за пица не можете. Върнете пръчките в ръцете на учителите, да респектират разлигавените наркоманчета, че да слушат и научават уроците и voila.
1
5
 
12
 
! Отговори
българина преди 2 месеца
не се занимавайте с глупости и не си губете времето, на вас и децата ви Емигрирайте драги българи, стига илюзии, животът е един и кратък, 33 г ви говорят от екрана. Ако искате резултати, а не още 33 г обещания, ЕМИГРИРАЙТЕ. рано или късно всеки останал тук стига до този извод.