С БДЖ до Пловдив... На какво се натъкна евродепутатът Петър Витанов?

Това не е услуга в европейска столица през 21 век, обобщи той
Обновена: 15 авг 2023 12:49 | 15 авг 2023 12:49, Анисия Иванова
49

Непрекъснати закъснения и лоши условия във влаковете на БДЖ доведоха до смяната на шефовете на "Холдинг БДЖ". Само преди няколко седмици и евродепутатът Петър Витанов си направи експеримент, като избра да пътува по линията София-Пловдив и се натъкна на много нередности.

Темата за българските железници е важна, защото много хора използват тази услуга, коментира евродепутатът в студиото на предаването "България сутрин". Според него пътниците са се возили много по-комфортно преди 30-40 години, а сега със сигурност не се чувстват европейци.

Витанов даде пример с железниците в Германия и Франция, с които често му се налага да пътува като евродепутат. Той смята, че е парадоксално страната ни да е "светлинни години назад", при условие, че първата жп линия у нас е открита преди Освобождението.

"Лоша хигиена, неработещи тоалетни, липса на течаща вода, вечер не могат да се загасят лампите, не се отварят прозорците, хората буквално бедстват. Тотална липса на комфорт. Да, цените са ниски, услугата е достъпна - със сигурност цената не е такава в Германия и във високоскоростните влакове", допълни Витанов пред Bulgaria ON AIR.

Според него обаче, ако проблемите в железниците се решават със смяната на ръководството им, то "досега да сме станали като Швейцария".

Петър Витанов изрази тезата, че секторът отдавна се е превърнал в партийна каса и място за политически назначения. Това че жп транспортът у нас се дотира със стотици милиони ежегодно, според него е предпоставка за злоупотреби и кражби. По думите му решението за сектора е дълготрайна инвестиция.

"Защото секторът се възприема като най-важния в декарбонизацията в сферата на транспорта. ЕС предоставя милиарди евро инвестиции в жп състав и изграждане на високоскоростна транспортна мрежа", заяви евродепутатът, но допълни, че страната ни не е готова с подобни проекти, от което ще бъдат изгубени средства.

В същото време по Плана за възстановяване и устойчивост са предвидени 4 млрд. евро, които също е малко вероятно да бъдат усвоени, посочи Витанов.

"Не е рядка практика държавата да дотира железниците си, защото те трудно работят на пазарен принцип. В редица страни с частни железопътни компании, пътническите превози трудно работят на пазарен принцип. Но трябва да има значително завишен контрол. През жп транспорта, най-просто казано, се краде", обясни той.

Гостът е на мнение, че условията в железниците са това, което не прави сектора привлекателен. Става въпрос за ниски възнаграждения, извънреден труд и липса на допълнително заплащане.

Витанов уточни, че целите на Европейската комисия са до 2030 година дължината на високоскоростната железопътна мрежа да бъде удвоена, а до 2050 - утроена. Това, което трябва да бъде направено у нас, е достигане на скорост от 160 км в час за пътническия жп транспорт и 100 км/час за товарния. Трябва да се подмени подвижният състав, който в голямата си част е на повече от 40 години, коментира Витанов.

"Това не е услуга в европейска столица през 21 век", обобщи евродепутатът състоянието на БДЖ в момента.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


49
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
3
 
2
 
! Отговори
Панов, доайен от БДЖ преди 8 месеца
Комуто не се харесва идилията в БДЖ, моля нека да ползва автобуси, автомобили и самолети, по-скъпи са и са по-цивилизовани.
39
10
 
3
 
! Отговори
Ст. Загора - Русе преди 8 месеца
Преди 40 години навсякъде имаше вагони с дървени пейки (освен в експресите Слънчев Бряг и Сф - Варна), хората спокойно хапваха хляб, лук, чесън и салам във влака и си слагаха табаните на отсрещнта седалка (без срам, за да им е по удобно) дори влакът да е пълен. Много здраве на професора Витанов.
38
0
 
14
 
! Отговори
Да допълня... преди 8 месеца
Всичко което е изброил евродепутата може да бъде отстранено и поправено при добро желание.Касае се за мърлявщина и безотговорност.
37
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Декарбонизация + европейска власт = пътуване като в Индия, при българските условия.
36
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
3 години вече Подмяната е на власт в България, какво направиха Кирил Петков и Асен Василев за железниците?
35
0
 
20
 
! Отговори
ъц преди 8 месеца
Предлагам всичкото дупЕтати да направят една "екскурзия" София-Варна-София с влаковете на БДЖ!!!!!
34
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
С карта Класик - 50, 90 ст. - пътуваш на половин цена
33
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
този братовчед ли е на великият български ковид математик проф. Витанов ?
32
4
 
1
 
! Отговори
Fer преди 8 месеца
Tozi glupak otkri solta .
31
4
 
8
 
! Отговори
az преди 8 месеца
До Анонимен Половината коментари долу твърдят, че ЖП-то сега е по-зле от преди?! Не разбирам смисъла на подобни коментари! Не дават възможност за правилен извод и правилни мерки! Та нали преди скоростта на влаковете не беше по-висока от сега! Забравихте ли, че купетата бяха също толкова задушни?! Нито беше по-чисто! Нито имаше вода! да не говорим, че имах случай да пътувам от София до Враца на един крак - толкова беше претъпкан вагона, че нямаше място за втория ми крак!
30
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До АНТИКОМУНИЗЪМ. Болен ли си бе ?
29
3
 
22
 
! Отговори
Този Който преди 8 месеца
Преди 20тина години като бях студент за цялото следване съм ги смятал, минал съм към 40к км с нощния влак Пловдив-Варна. На такива дивотии съм се нагледал, че цяла книга може да се напише. А само като си спомня каква мизерия беше, чак ми се повдига. Още повече, дори след 20 години ако сега отида да се кача вероятно ще седна на същите смрадливи седалки и същия почти разпадащ се локомотив ще влачи същите вагони.
28
10
 
17
 
! Отговори
АНТИКОМУНИЗЪМ преди 8 месеца
Още искайте да ви управляват руснаците ! Малко ви е !
27
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Топлата вода е топла, а студената е студена. Само говорят и нищо съществено. Това са децата на бившите комсомолски ръководни деятели. БДЖ съм го задраскал от 2009 година. Кражби от горе до кантонера. Партийна каса. 15000 служители. Лоби и анти ужким лоби. Прозрачно разграбване.
26
2
 
10
 
! Отговори
Питащ преди 8 месеца
Нейчо Нейков ли се казваше една карикатура през 90те ,дето се чудеше еах тааа държава щом аз съм и министър?!Толкова много имаше за крадене че контрабандните горива,вкарани вече в Сърбия носеха такава печалба,че дори не си правеха труда да върнат цистерните!!!Мисля че около 228 цистерни останаха в Сърбия в края на ембаргото?
25
0
 
17
 
! Отговори
Сладур преди 8 месеца
Ама, че новооткритие е направил този депутат! И аз мога да кажа кое не му е наред на жепето. Действия се искат, не констатации!
24
2
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
София-Пловдив - аматьор, защо не се хвана София-Варна да го видим 9 часа по-късно ако пристигне изобщо какво е положението.
23
8
 
2
 
! Отговори
rambaldievskievich преди 8 месеца
Тоя тъпотат Витанов не знае ли, че светлинната година е мярка за разстояние, а не за време? "...сетлинни години назад..." 'баси!...
22
9
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До АнонименВ ГРЕШКА СИ...В НАЧАЛОТО НА МИНАЛИЯ ВЕК ДО КЪМ 40-ТЕ ГОДИНИ СОФИЯ Е БИЛА НАЙ-ГОЛЕМИЯ МАКЕДОНСКИ ГРАД...ИМА ДОСТА АРХИВНИ СНИМКИ И НЕ САМО ,А СЪЩО И ДОКАЗАТЕЛСТВА ЗА ОГРОМНИ МИТИНГИ НА СОФИЙСКИТЕ МАКЕДОНЦИ В ЗАЩИТА НА МАКЕДОНИЯ И НА МАКЕДОНЦИТЕ...
21
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Сега ж.п.транспорта е в пъти по-зле в сравнение с преди 1989 година. Пак се чудете защо хората искат да живеят като преди 1989, а не сега

Спонсорирани публикации