"Умни" светофари пращат в историята катаджиите в будки

Новите устройства ще регулират както автомобили, така и пешеходци
17 юни 2015 07:00,
36
"Умни" светофари пращат в историята катаджиите в будки
Снимка: "Труд"

Катаджиите, които командват светофарите в София от будки на кръстовищата отиват в историята. На някои места те ще изчезват още от септември. Другаде ще продължат да „командват” още около година и половина. До края на 2016 г. обаче всички те ще бъдат заменени от автоматичното управление на около 170 „умни” устройства по възловите кръстовища на столицата, пише „Труд”.

Още по темата
Тогава ще настъпи и краят на ръчното управление на светлините, които регулират трафика, каза зам.-кметът по въпросите на транспорта Любомир Христов.

Интелигентните светофари са част от т.нар. Център за управление на трафика, който трябва да заработи от август. В момента по най-натоварените кръстовища в столицата полицаи управляват ръчно светофарите.

Новата система предвижда на около 200 метра от светофара на пътната настилка да се монтират датчици, които отчитат броя на автомобилите и на базата на тези данни се дава приоритет за съответното направление и дължината на зеления сигнал. Данните пристигат и в центъра, така там ще има обща картина на цялостното движение в столицата. При задръствания с предимство ще преминават колите на градския транспорт, както и линейки и пожарни, които ще подават сигнал към светофара, а системата ще им осигурява зелено.

По план до края на 2015 г. модерни светофари ще има на 80 кръстовища. Такива вече са факт на Лъвов мост, Семинарията, булевардите „Г. М. Димитров” и „Ал. Стамболийски”. В момента се монтират по бул. „Царица Йоанна”, предстои подмяна на уредбите по бул. „Цар Борис Трети”, бул. „България” и в центъра.

Освен за шофьорите новите светофари ще важат и за пешеходците, които ще трябва да натискат бутон, за да укажат, че искат да пресекат в дадена посока.

Очакванията на Столичната община са след въвеждането на новата система да се намали времето за движение с около 25-30 процента. Предварителните анализи показват, че до 7-9 на сто ще спадне консумираното количество гориво общо в града.

По новите светофари ще се монтират и камери, които ще следят не само дали колите не карат с превишена скорост, но и дали минават на червено, както и дали спират на пешеходна пътека, а информацията ще се препраща в КАТ.

В момента 18 столични кръстовища се контролират от катаджии целодневно и още 9 при засилен трафик в часовете между 7,30 и 9,30 ч и от 16,30 до 19,30 ч, обясниха от полицията. Там, където има таймери, вместо секунди се появяват буквите “РУ” (ръчно управление).

Най-често по този начин работят устройствата на Орлов мост и при Софийския университет. Ченгетата обясняват това с насочването по коридор на линейките и пожарните към южните квартали и летището. Но обикновено стремежът им е да отпушат тапите по направление на булевардите “Цариградско шосе” и “Цар Освободител”, като в същото време тотално се задръстват “Евлоги Георгиев” и “Васил Левски”, тъй като от будките нямат видимост към тях. Подобна е ситуацията и на бул. “България” и пресичащите го булеварди “Гоце Делчев” и “Тодор Каблешков” и “Иван Гешов”.

Освен от будки униформените могат да командват светофарите и от пултове на открито. На новомонтираните устройства също има секции за ръчно управление. Но и при този начин на превключване ченгетата не виждат дали се образуват колони. Така в повечето случаи създават проблеми, отколкото да подпомагат движението.

Хаос в трафика настава и когато по някаква причина - ремонт, затваряне на улици заради спортни състезания, шествия и т.н., катаджии бъдат пратени като регулировчици. Една от причините е, че все по-малко шофьори помнят или изобщо познават сигналите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


36
Още по темата: КАТполицайсветофар
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Далаверата е 20 000 000 лв. и трафика ще си остане същия, а вие си плюйте колкото искате:)
28
0
 
4
 
! Отговори
vesko02 преди 8 години
Лафка?
27
0
 
4
 
! Отговори
Cok преди 8 години
" румънската технологична компания UTI Grup и българското дружество "Иновативни задвижващи системи" ЕООД, е компанията, която остана единствена в надпреварата за поддръжка и изграждане на светофарни уредби на територията на Столичната община."Забележка: Българската фирма е само от един човек !!! Румънци не съм виждал да монтират. Тука има некаква огромна далавера .
26
2
 
7
 
! Отговори
до 29 преди 8 години
Когато харата са *** и по 20 мин може да си висят, това си е техен проблем. Тамън бутона ги кара да застанат на мястото за пресичане, а не да тичат посредата на кръстовището, като абуригени, каквито всъщност са.Стига мрънкахте предизборни *** такива, когато нищо не се прави ужас зле било, когато се прави нещо ново модерно и доказано в европа пак мрънкате? Нямате угодия, баси племето.
25
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
махнаха таймерите защото времето за зелено и червено се променя динамично спрямо трафика. От къде да знае колко да ти покаже? Ако има коли ще е повече ако няма ще е по-малко - таймера какво да ти покаже? Стария вариант беше има или няма коли седиш и висиш обаче те топли това, че горе някъде ти пише примерно 60 секунди червено? Сега зеленото ти мига последните 3 секунди, което пак те предупреждава много от рано, за да можеш да си направиш сметката ще минеш ли или не и да спреш безопасно.
24
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Отвратителни са ! Хората не мо гат дапресекат по 5 мин ,а и защо махнаха времетраенето ? Това е най-сигурният и безопасен начин да си прецениш колко ти остава... И да си направиш сметка
23
1
 
5
 
! Отговори
анонимем преди 8 години
До пепи бутона е за заявка,че искаш да ти светне зелено,а не като го натиснеш и веднага да ти светне зелено.Ако не е натиснат бутона няма да светне зелено.В редица европейски градове е с такива бутони-само тук в България не можем да ги приемем.
22
4
 
10
 
! Отговори
пепи преди 8 години
нищо умно не виждам в новите светофари,...напротив - махнаха таймерите /нещо изключително удобно и полезно /, а зеления сигнал за пешоходците е толкова кратък ,че не можеш да стигнеш и до средата на кръстовището, да не говорим ,че не натиснеш ли бутона навреме не светва за пешоходците и те се чудят да минават ли , да не минават ли? С тая простотия ще стане голяма беля съвсем скоро
21
1
 
4
 
! Отговори
sport преди 8 години
До Анонимен 24Околовръстното?
20
0
 
5
 
! Отговори
sport преди 8 години
До Анонимен 15Май става въпрос за пешеходния светофар, който свети след натискане на бутон /светещ в зелено/.
19
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Като се прибирам от АМ Хемус до кв. Бояна от 14 светофара хващам 12 червени, минавайки по по най-основните пътни артерии на града. София е най-трудния за придвижване град в света. Даже Мексико Сити е по-добре устроен!
18
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
От "Умните" Светофари по бул."Ал.Стамболийски" съм много доволен.Всеки ден най- малко 3-4 пъти ми се налага да минавам по трасето и пеш и с кола и се минава в пъти по-бързо от преди.Това че хората не знаят правилата а се качили на коли и това че пешеходците са като коне с капаци и не гледат надписите по стълбовете си е лично техен проблем.Само плюене му дай на българина.....
17
0
 
8
 
! Отговори
Asi преди 8 години
хайде да видим после тези дето се пререждат бам- снимка 110 лева :)
16
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Аз пък съм много доволен от светофара на семинарията и по Г.М.Димитров. Всеки ден ги ползвам и след, като "Поумняха" се минава в пъти по бързо. Дори в пиковите часове времето за минаване на цялия тоя маршрут ми е максимум 10-15 минути, а преди беше над 30. Българина винаги плюе по другите. Като сложим и червените *** и лумпелите на Волен, които предизборно във всяка тема пишат глупости е ясна картинката на коментарите ви.Дано по-бързичко сменят навсякъде светофарите.
15
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Когато работа в КАТ не върви се започва ремонт на будките! А няма ли да ги санирате?Кат отдавна треба да се закрие!
14
1
 
7
 
! Отговори
Интересно преди 8 години
е с каква поръчка се монтират, като такава не е обявявана ?? Прокуратура ? Една от монтажните фирми е офшорка, а основната е румънска, на румънски ченгета .
13
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Журналистите, хайде малко по-нормален език, статията е като разговор в кварталната кръчма!
12
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
От статията става ясно, че милиционера е най-глупавото нещо в галактиката.
11
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До партиен членКолко *** трябва да е някой, за да тръгне с колата си, понеже е помислил бутона ДОЛУ на нивото на ръцете на хората... за светофарна светлина за преминаване????
10
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Не знам дали е 1 милион или повече или по-малко... но като цяло, напълно съм съгласен с "HIter".Иначе да не мислите, че не са идвали западни фирми да си предложат системите? Идали са, даже многократно, но нашите управници задават въпроса "а на мен какво ще ми дадете?"... и фирмите си заминават.Иначе поне за момента, от личен опит казвам - сложените уж умни светофари, са си направо ***. Слабо изпълнение. Не си струва парите, колкото и да са.