Обезлюдената България... А някога там кипеше живот!

Германски издания обръщат внимание на обезлюдяването у нас
Обновена: 2 фев 2020 08:35 | 1 фев 2020 20:45, Петя Славова
797
Обезлюдената България... А някога там кипеше живот!
Снимка: БГНЕС


В никоя друга държава по света населението не се топи толкова бързо, колкото в България. Това е особено очевидно в северозападния край, който се обезлюдява бързо. "А по-рано тук кипеше живот.", съобщава Дойче веле.

Няколко немскоезични медии обръщат внимание на обезлюдяването на България. Предлагаме ви пасажи от публикации на швейцарския "Нойe Цюрхер Цайтунг" и германското радио "Дойчландфунк":

"В почти никоя друга държава населението не се топи толкова бързо, колкото в България. В северозападния край на страната се обезлюдяват цели райони", констатира журналистът от "Нойе Цюрхер Цайтунг" Фолкер Пабст в репортаж от района на Белоградчик.

Пабст обяснява как през есента може да се установи дали някоя къща в село Пролазница е още обитаема или не - по това дали по нея са закачени низи с червени чушки. В Пролазница обаче чушки вече почти не се виждат- но пък все повече некролози, пише авторът и посочва, че в селото са останали само петима постоянни жители. Линка и Борис Тошеви са двама от тях. "Засега имаме сили, справяме се", разказва Борис пред журналиста от "Нойе Цюрхер Цайтунг". "В градината растат зеленчуци и грозде, в гората има дивеч", добавя възрастният мъж. Макар да е на 80 години, Борис още ходи на лов.

По-трудно става, когато на двамата им потрябва нещо от града. Транспортна връзка с намиращия се на около 10 км Белоградчик няма. За щастие едната от дъщерите на Линка и Борис живее в града и им носи нужните лекарства. А през зимата по три пъти в седмицата идва социален работник и носи хляб. Двамата пенсионери признават, че се чувстват самотни.

България - първенец в няколко тъжни класации

По сходен начин стоят нещата и на редица други места в региона, а и в други източноевропейски страни. Наред с Литва, България е страната с най-бързо топящо се население в световен мащаб. Според прогнозите на ООН, от сегашните 7,1 милиона души до 2050-та ще останат около 5,2 милиона. Това означава спад с над 25%. За Литва прогнозираният спад за същия период е около 22%. На трето място по бързотопящо се население е Латвия, а на четвърто - Украйна.

В България и днес цели области са обезлюдени, а най-засегнат е северозападният край на страната - на границата със Сърбия. Това е най-бедният регион в най-бедната държава-членка на ЕС, посочва "Нойе Цюрхер Цайтунг". Изданието отбелязва и това: че България е единствената страна, в която най-голямата възрастова група (при жените) са хората в пенсионна възраст. И средната възраст расте по-бързо, отколкото където и да било другаде по света. При това, колкото и да е парадоксално, при най-ниската продължителност на живота в рамките на ЕС - 75 години.

Фолкер Пабст цитира проучване на фондация "Фридрих Еберт" в София, съгласно което в селските региони на северозападна България на 1000 души се падат до 30 смъртни случая годишно - показатели, каквито иначе се срещат само в развиващите се страни и в зоните на военни действия. Раждаемостта от своя страна е около средната за Европа - жените раждат по 1,4 деца. А това, че демографското развитие е толкова неблагоприятно, има една основна причина - емиграцията, посочва авторът.

В село Пролазница емиграцията започва още по време на социализма - тогава все още като вътрешна миграция. При откриването на телефонния завод в Белоградчик през 1960-те години, мнозина се насочили натам. "Тогава Белоградчик бе заводът и заводът бе Белоградчик", спомня си Будьони Тодоров, последният директор на закритото през 1999 година предприятие. Той разказва как към завода преди имало професионално училище, кино, хор. Предлагали се и изгодни пътувания до морето през лятото. Освен това благодарение на завода се строяли и нови блокове. След затварянето му не бил построен нито един.

Както казва пред "Дойчландфунк" кметът на Белоградчик Борис Николов: "От 30 години живеем в парадоксална ситуация - не идват никакви инвеститори, тъй като вече няма работна ръка, дори и за дейностите, които не изискват квалификация. А заради липсващите инвестиции хората масово напускат региона. Това е дяволски кръговрат".

От Пролазница към летището в София

По-рано в Белоградчик са живеели 10 000 души, днес жителите на градчето са по-малко от 7000. Броят на децата в училищна възраст е намалял наполовина. Но пък е нараснала безработицата - до 30 процента. Този, който има работа, рядко печели повече от минималната заплата, която е в размер на 560 лева. А тези пари за нищо не стигат. Помощите за безработни, възлизащи на 40 лева, така и така са символични, бедността в този край е често срещана. Единствената перспектива е тази: напускането на района през софийското летище към чужбина.

Внуците на Богдана Тодорова, пенсионерка от Пролазница, отдавна живеят във Великобритания. "И да се върнат някой ден, ще отидат в София - никой не иска да се връща тук", казва възрастната жена. Преди да се пенсионира тя години наред е работила в телефонния завод в Белоградчик.

Фолкер Пабст е разговарял и с Геновева Петрова от социологическата агенция "Алфа Рисърч".  Тя казва: "Българското правителство познава проблема. Но няма стратегия как да се справи с него". По нейните думи целта би трябвало да бъде предлагането на перспективи на хората в страната и дори подтикването към завръщане на части от диаспората, което би могло да се постигне чрез повишаване на качеството на живота. "Това обаче изисква дългосрочни инвестиции. Те ще донесат политически дивиденти едва след няколко години или няколко десетилетия. А силата на нашето правителство не е тази", смята социоложката.

"Когато бях млада..."

Линка и Борис Тошеви биха искали да останат в Пролазница до края на живота си. Но не вярват, че селото им има бъдеще. "Ние сме последните", казват двамата. "Когато бях млада, във всяка къща живееха по шест-седем души. Когато в селото имаше празник, идваха хора от целия регион. Представете си само - имахме дори футболен клуб. Наричаше се "Гигант" - Пролазница! По-рано тук кипеше живот", спомня си с тъга Линка Тошева от село Пролазница в най-бедния регион на ЕС.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


797
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
564
1
 
2
 
! Отговори
Дидо преди 4 години
Не сме 7 милиона! Отдавна.
563
1
 
7
 
! Отговори
също от Севрозапада преди 4 години
До От Северозапада, до ликвидирането на ТКЗС в село имаше 12 обора с по 100 крави, 6 овчарника с по 400 овце, две свинеферми, 8 пилетарници. 80 човека работеха в механичен цех, а други 40 в цех за фасониране и сортиране на дървен материал от Коми. Сутрин на ЖП Гарата потегляха два влака, един за Лом, а другия за Брусарци. Отделно служебни и градски автобуси. Вечер когато се прибираха от работа, в ресторанта на гарата не можеше да намерш място. В момента гарата не се обслужва. Сега няма работа!?
562
1
 
7
 
! Отговори
дядо Лико преди 4 години
Нека тези които не са живеели в селата на Северозападна България преди 10 ноември 1989 година да се информират от местните жители и тогава да коментират. Освен Телефонния Завод в Белоградчик, във всички по големи села имаше цехове за съпътващи производства. Работниците се извозваха до работата със служебни автобуси, градски транспорт и влакове, а вечер се прибираха в родните си села. Такова беше положението в цяла Северозападна България, която познавам. Хората имаха работа, а сега са в чужбина
561
2
 
9
 
! Отговори
.!. преди 4 години
Значи искам да кажа, че не сме 7 милиона! Сега сме около 5-5.5 милиона! Не за друго ми миналата година 3-*** приятели напуснаха тая територия нарична България! Тази година сина на един колега напусна тази територия! Така, че не сме 7 милиона! Отдавна сма около 5 до 2050 я сотанем 2 я не! Като цялодори тия дето сега ни оправят и те няма да останат тука!
560
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Останаха малко от племето и както каза ония политик 90% за нищо не стават вече. Последния да загаси лампите.
559
2
 
6
 
! Отговори
Историк преди 4 години
До АнонименМай си пропуснал да забележиш, че жената е живяло по времето на комунизма и за него говори.....
558
12
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Главната причини са комунизма която ограби селяните, феминизма който разби традиционното патриархално семейство и доведе до демографска катастрофа и днес либерастията която учи хората, че да си лигава примадона с 2 грама мозък е най-великото нещо на света.
557
13
 
12
 
! Отговори
Стоян преди 4 години
До Драган ***, Не еимало ТКЗС та в Чехия и Унгария, те са били кооперативи на друга основа . И защо в Гърция, Сърбия, Турция , няма обезлюдяване , а го има в България. ? Защото там не е имало комунизъм и БКП !!
556
15
 
15
 
! Отговори
Стоян преди 4 години
Ядосвам се, защо престъпленията на комунизма се замитат. Кой взема земята на хората насилствено и ги вкара в ТКЗС, Кой прокуди хората по панелните блокове из градовете. Кой фалира държавата и принуди цели поколения да емигрират извън България.
555
8
 
2
 
! Отговори
Georgiev преди 4 години
мрън-мрън
554
10
 
19
 
! Отговори
seira преди 4 години
УПРАВЛЕНИЕТО НА ГЕРБ - ЗАПЛАХА ЗА НАЦИОНАЛНАТА СИГУРНОСТ!!!НАРОДЕ!!!!!
553
5
 
3
 
! Отговори
художника преди 4 години
До Калеко Алеко- Евала пич! "***" никога няма да разберат това, което им казваш. Много верен и истински коментар!
552
2
 
9
 
! Отговори
Мунчовци с Шлемофони преди 4 години
Въвежда се мораториум върху Външния дълг, цели глави от ПланаРан-ът са прескочени, с цел да се обезценят всички държавни и частни активи и да се пристъпи към Криминалната приватизация на Костов, като преди това се фалират Българските банки и с откраднатите депозити на Народа да се закупят обезценените активи, които преди това са искали да закупят големи Западни инвеститори, а като резултат заплатите остават безобразно ниски, без перспективни. Влизат третокласни инвеститори и местни криминали!
551
2
 
17
 
! Отговори
Ликвидират БЪлгарите преди 4 години
След 2006 година се въвежда перфектна система за ограбване на десетки милиарди годишно през партиино подставени фирми. нагло престъпни обекти вкл маскирани като къщи и хотели за гости с джипове и басейни/изграждани с ограбени милиарди от народа през бюджета няма друга такава нагло ограбвана страна като БЪлгария от подставени на власт престъпници.
550
2
 
16
 
! Отговори
НЕЗАКОНЕН ДДС преди 4 години
След 1989 година срещу БЪлгария се провеждат нагли диверсионни кампании. Власта на 9.11.1989 е окупирана от доказани престъпници от бившата БКП> Създадени са доказано престъпни групировки маскирани като партии.С незаконен ДДС/ по време на гласуването няма кворум/ се ликвидира бързо експорта .ПО късно чрез партиини фирми се внясят конкурентни стоки без мито и без ДДС. Хиляди заводи фалират. Десетки хиляди заводи са подарени на подстаевни лица.Блокирана е раждаемоста .НЯМА ДЕЦА
549
5
 
25
 
! Отговори
Колко интересно преди 4 години
Има държави от пустош и пустини, от камънаци и блата си правят градини, градят домове, отглеждат деца, трудят се, борят се с природата и живота. Тук, от изградени градини, благодатна природа, съградени дом и огнище го превръщаме в пущинак. Бягаме, гоним децата си, не ни е грижа за съграденото, предава ме се пред наглото, проста'шко управление и преди и сега. Алековият свинелик герой се тупа в тлъстия тумбак и хилейки се нагло крещи срещу ни ***, ***.
548
3
 
4
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 4 години
Е как бе,по списъците на боко сме над 7 милиона.
547
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако Тиквин ,мислеше като общественик,щеше да построи хлебозавод в Банкя.Само по себе си се вижда,че бедниятпропит ***,жадно попива живота,само за себе си.Него обвинявам.Факти.
546
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 2050-та ще останат около 5,2 милиона. МОЛЯ?!?!?Та ние сме сега 4 милиона от които 3 са в София, 500к Пловдив, 500к Варна.... и по големите градове.
545
2
 
12
 
! Отговори
Мундьовци с Шлемофон преди 4 години
На Запад: БДЖТоварни превози издържа Пътнически превози, второто е безплатно и поддържа живота и в най-отдалечените населени места. ЖП линията Германия-Китай е високоскоростна, минава през Турция и отнема само 9 дни. Основните превози по суша на контейнери и стоки е по ЖП Транспорт, а останалото по мореплавателен път. Магистралите са платени и ТИР-овете си плашат за по-късите разстояния на превоз на по-леки стоки, остновното е речен транспорт. В България всички е наопаки - Асфалт паша решава