Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) изпрати писмо до премиера Кирил Петков, вицепремиера Асен Василев, министъра на транспорта Николай Събев и председателя на Комисията по транспорт и съобщения в НС Борислав Гуцанов, в което изразяват своята позиция за безвъзмездните средства на авиопревозвачите и възразяват срещу тази на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ).
По думите им, тя е некоректна и подвеждаща и не отразява мнението на основната част от авиопревозвачите.
"Не приемаме внушението, че "Авиопревозвачите в България", както е изнесено в публикациии от днес, изразяват несъгласие с начина на определяне на критериите за получаване на цитираната държавна помощ. Смятаме, че това твърдение на АБАИ е в противоречие със становището на почти всички авиопревозвачи. Считаме, че разпределението на средствата се извършва по утвърдени, ясни и прозрачни критерии в одобрената от ЕК рамка", посочват от АБА в отворено писмо.
Ето е пълния текст на писмото на АБА по казуса:
"Уважаеми г-н министър-председател,
Уважаеми господа министри,
Уважаеми г-н председател на Комисията по транспорт и съобщения в Народното събрание,
С изненада днес чрез медийни публикации се запознахме с изпратеното от АБАИ писмо до Вас относно решението на Министерски съвет за реда и условията за предоставяне на безвъзмездни средства на авиопревозвачите в България oдoбpeни oт Eвропейската комисия.
Ще си позволим да отбележим, че нашата Асоциация на българските авиокомпании АБА е учредена през 2002г. и нейните членове съставляват над 85 % от българския авиационен сектор. Съответно приблизително такова е и участието им във формирането на приходи в България от тази авиотранспортна дейност. Авиокомпаниите от АБА изпълняват почти изцяло чартърните програми за България.
Изнесената в писмото позиция на АБАИ е некоректна и подвеждаща и не отразява мнението на основната част от авиопревозвачите.
Искането - цитираме: „От бранша настояват в текста на ПМС, с което ще се определят условията за разпределяне на безвъзмездната помощ за авиационните превозвачи в България, да бъде записано, че средствата ще се предоставят за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. – 31 декември 2021 г.", е изпълнено. То е залегнало в публикуваното вече ПМС 51 от 13.04.2022 г., с което се определят условията за предоставяне на помощта.
Както е видно от т.3.2 на Постановлението, безвъзмездните средства се предоставят – „.....както и за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2021 г., съгласно Съобщение на Комисията "Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашното разпространение на C0VID-19"
През последните месеци беше извършена сериозна по обем работа от МТС за разширяване обхвата на помощта, регламентирана в чл.109 на Закона за държавния бюджет, което позволи прилагането и на описаната възможност. Проведена бе оперативна кореспонденция с ЕК, във връзка с представянето на необходимите документи и доказателства за отпускане на безвъзмездна държавна помощ на българските авиокомпании за преодоляване последиците от тежката икономическа криза, предизвикана от пандемията.
Не приемаме внушението, че „Авиопревозвачите в България“, както е изнесено в публикацията от днес, изразяват несъгласие с начина на определяне на критериите за получаване на цитираната държавна помощ. Смятаме, че това твърдение на АБАИ е в противоречие със становището на почти всички авиопревозвачи.
С това писмо отново изразяваме нашата подкрепа за адекватни и отговорни действия по бързо финализиране на процедурата. Считаме, че разпределението на средствата се извършва по утвърдени, ясни и прозрачни критерии в одобрената от ЕК рамка. Постановлението е съобразено с решението на Европейската комисия относно правото за получаване на безвъзмездна държавна помощ.
Даваме си ясна сметка, че посочената помощ е недостатъчна, предвид още по- усложнената ситуация в момента, и че трябва да се търсят допълнителни възможности за подпомагане на сектора.
Надяваме се кръгът на помощите да се разшири и обхване и други силно засегнати компании от сектора, които не се вместват в приетата рамка.
С уважение,
Светослав Станулов
Председател на АБА
Йовко Йоцев
Главен секретар

Консерваторът Чиприан Чуку беше избран за кмет на Букурещ
Засилващата се буря във Вашингтон подхранва външнополитическите залози на Тръмп
ЕС оценява шансовете си без САЩ, а подкрепата сред американците за Украйна расте
Растящите дългове на германските доставчици на авточасти хвърлят сянка върху индустрията
Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
Само благословията на Тръмп няма да помогне на Джей Ди Ванс да стане президент на САЩ
Кармични уроци според месеца на раждане
Хиляди банани "заляха" Съсекс след инцидент с товарен кораб
ПП за Бюджет 2: За коша е, оставка или площадите ще ви изметат
Четири зодии с голям късмет и финансов успех на 8 декември
Голям обрат с Ивелин Попов
Грандиозна селекция: ЦСКА взима трио звезди от България
Халф на Ботев Пловдив вбеси Херо до краен предел
Лоша новина за твърд титуляр на ЦСКА
Локо София плаши ЦСКА с голям левскар
Жесток проблем за Левски!
Кога кашлицата трябва да ни притеснява?
Нумерологична прогноза за 8 декември
Пухкави бадемови палачинки
Дневен хороскоп за 8 декември, понеделник
Седмичен хороскоп за 8 – 14 декември
Коледните сладки на Марая Кери
Евакуират четирима моряци от заседналия край Ахтопол танкер
Времето във Варна на 8 декември 2025
Закопчаха трима шофьори във Варна
Зеленски се среща днес със Стармър, Макрон и Мерц
Честваме паметта на преподобния Патапий
Тристранката се събира днес
Суперкомпютри създават най-пълния модел на акреция на черни дупки
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки