Решението за мръсния въздух – след месеци, евентуално...

Мерките засега зависят изцяло от настроението на хората
10 яну 2018 12:50, Бойчо Попов
20
Решението за мръсния въздух – след месеци, евентуално...
снимка: Олег Попов, Investor Media Group

И тази зима жителите на големите градове ще дишат мръсен въздух въпреки протестите срещу проблема и предприетата наказателна процедура срещу България от страна на Европейската комисия. За основни замърсители Министерството на околната среда и водите (МОСВ) от години сочи отоплението на домовете с дърва и въглища през зимата, както и автомобилите.

Общините с мръсен въздух написаха програми с мерки, които предстои да бъдат обновени, но със сигурност проблемът не е решен.

Отдавна е ясна връзката между замърсяването на урбанизираните райони и негативните последици за здравето. В момента са засегнати 25 български града с наднормено ниво на фините прахови частици във въздуха (ФПЧ 10), сред които, разбира се, и София.

От екоминистерството съобщават, че данните за 2016 г. (най-актуалните обобщени данни, б.ред.) показват най-голям брой превишения на средноденонощната норма за прах във Видин, Пловдив – ж.к. Тракия, Бургас – Долно Езерово и Асеновград.

Все пак според министерството продължава общата тенденция за намаляване на броя превишения и на средногодишната концентрация. Независимо от напредъка страната все още е далеч от постигането на нормите, особено при превишенията на средноденонощната норма, отбелязват експертите.

За решаването на проблема са предвидени евросубсидии - 115 млн. лв. ще получат за целта общините от оперативна програма „Околна среда“, която е с общ бюджет 3,5 млрд. лв.

В момента наказателната процедура на Европейската комисия (ЕК) срещу България заради замърсяването на въздуха с фини прахови частици е на етап постановено първо решение на Съда на Европейския съюз.

”Има проблем, който през годините намалява, но все още съществува“, коментира в края на декември пред Нова телевизия министърът на околната среда Нено Димов. Екоминистърът настоя, че общините също трябва да предприемат мерки за решаване на проблема.

„Тази наказателна процедура е може би най-тежката, с която държавата трябва да се справи. Това не е само екологичен, но и социално-икономически проблем“, заяви пред БНР Силвия Рангелова, директор на Дирекция „Координация по въпросите на ЕС и международното сътрудничество“ в Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

МОСВ уверява, че работи с всички институции, които имат отношение към въпроса, и е предложило пакет от мерки на национално ниво в двата основни сектора с принос към наднорменото замърсяване - битовото отопление през зимата и автомобилите.

"Натрупани са доста проблеми и мерките, които могат да ги решат, са дългосрочни", заяви пред Investor.bg Ивайло Хлебаров от екологично сдружение "За земята". Той обърна внимание, че наказателната процедура срещу България е за периода 2007-2014 г., а за проблема се говори повече едва в последните две - три години.

Вижте продължението на анализа в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


20
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
2
 
2
 
! Отговори
Taka е преди 6 години
След няколко месеца ще се затопли и няма да се горят стари дрехи и чорапи,пластмаси ,*** и въздухът ще бъде по чист.
19
5
 
2
 
! Отговори
Че Гевара преди 6 години
Докато Супер *** си премахва dpf/fap филтъра ,за да не се охарчва за консумативи ще е така .
18
2
 
2
 
! Отговори
Бръчков преди 6 години
Там където е пренаселено с .игани ще вечна мръсотия ! Освиенцим за тях !!!!!!!!!!!!!!!!
17
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Омръзна ми да слушам за колите, а да не се говори за истинските замърсители. Как по света в градовете като София има много повече коли (само няколко града имат по-малко от София - КРАЙ сега ще ги изброи поименно), но там движението и паркирането е нормално и няма такива задръствания и проблеми с паркирането като в София. Докато се занимаваме само с колите, въздуха ще става все по-мръсен. Горенето на гуми, пластмаси, найлони, въглища, дърва. отработено масло и т.н. - това замърсява в София.
16
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не виждам как ГЕРБ ще спре избирателите си да горят гуми, въглища, дърва и т.н., за да не замърсяват въздуха с фини прахови частици. Не виждам и нищо за втория голям замърсител с прах - мръсните улици и тротоари. В София улиците на практика не се мият. Показното "миене" веднъж в годината на няколко улици в центъра, не е миене. даже в Скопие разбраха, че улиците трябва да се мият и сега ги мият веки ден заради голямото замърсяване. В София Фандъкова говори само за колите, но не и за замърсителите
15
1
 
7
 
! Отговори
Обективен преди 6 години
Знае се, че в София колите са малко сравнено с други подобни градове в ЕС. Само в няколко града на ЕС, колите на 1000 човека са по-малко от тези в София, но ако се направи сравнение по изминатите километри, София е на опашката с най-малко изминати километри на 1000 човека от населението. При това всичките тези подобни градове в ЕС имат добър градски транспорт, което не може да се каже за все по-влошаващия се градски транспорт на София. Колите в София са относително нови: средна възраст 11-11,5 г
14
1
 
3
 
! Отговори
W12 преди 6 години
Добре дошли в ''Европейска'' българия.Мизерия,простотия и мазна чалга.
13
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
През август ще се оправил,когато няма останал човек в София
12
3
 
9
 
! Отговори
Край преди 6 години
Фандъкова просто да се допита до подобни на размери градове в ЕС колко са колите на 1000 ч. население. И да види че тук реално сме заринати с бангии дето нито има къде да се паркират законно нито да се движат - камо ли да им дишаме райския газ.Българите приличат на клошари дето си затрупват дома с "имане" от кофите. Така сме се заринали с "коли".
11
6
 
7
 
! Отговори
Край преди 6 години
"мерките зависят от настроението на хората" а както знаем нашенеца се радва на нов внос като дете на сладолед. Властта ще му угоди щото иска да я избират и да прави обществените поръчки. Като не щете да ограничите колите и да забраните отоплението с *** и гуми - ще разширите гробището. И това е решение.
10
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"ЕВЕНТУАЛНО" на пролет ще броим гарваните не врабчетата!!!"Мерките засега зависят изцяло от настроението на хората" - ХОРАТА ГОВОРЕХА ПРЕДИ ДА ДОЙДЕ ЗИМАТА За ТОВА. НЯКОЙ СИ ДЪРПА УШИТЕ.
9
5
 
8
 
! Отговори
Че Гевара преди 6 години
Всяко семейство с по две коли или както е казал народа :" Който има магаре ,ще му души пръдня.та "!
8
7
 
8
 
! Отговори
Solar Power преди 6 години
Ето тука трябва да скачат псевдо зелените !Това е истинския бич.
7
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Някой направили сметка, с колко се увеличиха вредните емисии, благодарение на лобисткото законче за фаровете на банкянския еднокнижник.
6
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
НИЕ В ПРОВАНСА ДИШАМЕ ОБИКНОВЕН ВЪЗДУХ, АМА СОФИЯНЦИ ПАК СЕ УРЕДИХА.Дишат обогатен с голям брой химически елементи въздух, че и фини прахови частици им осигуряват
5
1
 
16
 
! Отговори
zeus преди 6 години
Само ФПЧ10 ли се следят, понеже ФПЧ2.5 проникват много по-дълбоко и са по-опасни. Иначе е ясно кой причинява замърсяването, но решението е само да минат багерите...
4
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Просто тогава няма да се палят печки и ще останат най-лесните виновници автомобилите спрямо които единствено може да се направи нещо независимо, че ефекта ще е незначителен.
3
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не само , че пръскат от въздуха, отделно въглища и коли с мръсно гориво....направете така, че хората да не използват въглища и тем подобни....нали европа дойде в БГ.
2
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
...след месеци, евентуално... Примерно юли и август при 35 градуса на сянка....
1
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Т.. като свърши зимата и се спре с горенето на бок луци таке ще със селянката.