2013-та не донесе класика за години напред, както се случи с "Междузвездни войни" през 1977-ма, нито имаше революционна лента като „Аватар” през 2009-та. Но това определено е годината на холивудските блокбъстъри.
26 филма с бюджети над 100 милиона долара бяха пуснати на големия екран от водещите студия, което е рекорд за едногодишен период. Тези продукции донесоха (и продължават да носят) приходи в размер на милиарди долари, отбелязва БиБиСи.
Някои от блокбъстърите не се представиха добре. "Самотният рейнджър" с Джони Деп едва успя да върне инвестициите от 250 милиона долара.
Но успешните филми бяха далеч повече от провалите. „Железният човек 3” събра приходи от продажби на билети в размер на внушителните 1,2 милиарда долара.
Въпреки впечатляващите резултати, в Холивуд се прокрадват сериозни опасения, че бюджетите, отделяни за блокбъстъри са увеличават застрашително много.
"Очаквам имплозия или голямо пропадане", предупреди капацитет като Стивън Спилбърг по-рано през годината. "Твърде вероятно е 3-4, дори половин дузина мегапродукции да се сгромолясат финансово и това със сигурност ще промени парадигмата”, убеден е именият режисьор.
Подобно нещо вече се е случвало в Холивуд. През 1980-та година уестърн сагата „Портите на Рая” на практика води до банкрут на компанията United Artists. Бюджетът излиза извън контрол, приходите нямат нищо общо с очакванията и студиото е купено от MGM.
По ирония на съдбата самият Спилбърг е считан за създател на блокбъстър жанра. Когато неговият „Челюсти” излиза на екран през 1975-та година и постига знаменателен успех, Холивуд сякаш осъзнава, че е по-изгодно да се правят малко на брой високобюджетни продукции, отколкото множество по-малки.
Така се ражда новият бизнес модел. Оттогава насам бюджетите растат главоломно, а артистичното измерение остава на заден план. Специалисти считат, че подобна бомба дебне Холивуд и сега. Разликата е, че студията вече са по-подготвени да се справят с такава криза.
6-те големи студия са част от огромни медийни конгломерати и рискът от тотален срив е сведен до минимум.
Едно от първите неща, които правят големите 6, е да разпределят риска между няколко по-малки компании, включвани в големи проекти. Освен това се провеждат толкова адекватни маркетингови кампании, че пълният провал от финансова гледна точка става почти невъзможен.
В края на 80-те години едва 50% от големите играчи реализират печалба. През 2009-та година този процент е 90. И продължава да расте.
Първата стъпка към успеха е подсигуряването на нови канали за приходи. В зората на киноиндустрията 100% от постъпленията са от продажби на билети. Сега са едва 20%. Останалите идват от продажби на DVD-та, мърчандайз и други рекламни продажби.
Друг важен ход е поглеждането извън американския пазар, особено към Китай. Цели 2/3-ти от приходите на „Железният човек 3” са отвъд пределите на Северна Америка. Китайската версия на филма е с 4 минути по-дълга, като екстра кадрите включват изяви на китайски актьори и продуктово позициониране на китайски стоки.
Не на последно място, студията спират с излишните рискове по отношение на нови режисьори и оригинални идеи, като залагат на вече изпитани хитови поредици книги, комикси и т.н. Съвсем естествено се стига до там, че от 10-те най-печеливши филма на годината само 2 са с оригинални сценарии – анимацията „Круд” и фантастичната лента „Гравитация”.
Специалисти считат, че в дългосрочен план блокбъстър тенденцията неизбежно ще доведе до липса на дълбоки и силни филми. Липса равносилна на естетически банкрут.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.