IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Пакетът за модернизация на F-22 е финализиран като възможен. Какви нови функции получава Raptor?

F-22 е единственият клас изтребители от 21-ви век

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Американските военновъздушни сили потвърдиха плановете си за нови подобрения на изтребителя F-22, които имат за цел да позволят на самолета да остане жизнеспособен. F-22 беше първият изтребител от пето поколение, влязъл в експлоатация навсякъде по света, и след повече от половин десетилетие забавяния, той със закъснение влезе в експлоатация през декември 2025 г., пише MWM.

Възрастта на корпуса на изтребителя и зависимостта му от авиониката от 90-те години на миналия век го правят все по-остарял в сравнение със съвременните изтребители от пето поколение F-35 и китайските J-20 , като разликата във възможностите продължава да нараства, тъй като и двата по-нови самолета бързо и постепенно се модернизират. Тъй като нуждите от поддръжка и оперативните разходи на F-22 се оценяват като най-високите от всички класове изтребители в света, от началото на 2020-те години на миналия век се засилват призивите за извеждане от експлоатация на флота от самолети няколко десетилетия предсрочно, като ВВС са направили многократни опити да го направят.

Новите подсистеми, предназначени за интеграция с F-22, включват нови стелт покрития, редица неопределени подобрения за остаряващия му радар AN/APG-77, нов комплект за електронна война и инфрачервена отбранителна система (IRDS). „Жизнеспособността представлява бъдещо снабдяване с подобрения на хардуерните и софтуерните възможности, свързани с, но не само, управление на нискозабележимите (LO) сигнатури, интерфейс на пилотното превозно средство (PVI), контрамерки, каска, бъдещи крипто подобрения, динамичен радар със синтезирана апертура (SAR), киберсигурност, инфрачервена отбранителна система (IRDS), която включва подобрени възможности за откриване на изстрелвания на ракети, и подобрения в системата за електронна война (EW) за противодействие на развиващата се EW заплаха“, се посочва в бюджетните документи на ВВС за фискалната 2026 година, като се добавя, че "технологиите за ситуационна осведоменост и ефективност на мисията ще бъдат включени, за да се подобри участието на F-22 в съвместни операции".

Инвестициите в модернизирането на F-22 се правят във време, когато бъдещето на изтребителя F-47 от шесто поколение на ВВС остава несигурно, като е възможно въвеждането на самолета в експлоатация да се забави до средата или края на 30-те години на 21-ви век да е значителна. Подобно на F-47, F-22 е проектиран като изтребител за превъзходство във въздуха, въпреки че възрастта му повдига сериозни въпроси относно способността му да се бори с по-нови изтребители от пето поколение, като J-20, във висококачествен въздушен бой. Разминаването между двата самолета по отношение на сензорите и авиониката е особено съществено.

F-22 е единственият клас изтребители от 21-ви век, който няма инфрачервени сензори или мерници, монтирани на нашлем, като последните по-специално поставят противниците в огромно предимство във визуален бой. Интегрирането на тези системи и позволяването на самолета да се свързва по-безпроблемно с други средства ще му позволи да играе много по-значителна роля в потенциално взаимодействие между връстници.

Ефективността на разходите за модернизиране на F-22 и поддържане на настоящия флот от 185 изтребителя в експлоатация е широко поставяна под въпрос , особено когато се вземат предвид количествата изтребители F-35 или F-15EX, които биха могли да бъдат закупени на същата цена, както и съмнителната жизнеспособност на F-22 както срещу по-нови изтребители от пето поколение, така и срещу първите китайски изтребители от шесто поколение , които се очаква да влязат в експлоатация около 2030 г. Дори ако бойните му възможности бъдат подобрени, F-22 все още ще страда от много малък обсег за самолет с неговия размер, около половината от този на J-20, което е особено съществено ограничение за огромните разстояния на Тихия океан.

Процентът на наличност на изтребителя също е най-ниският във ВВС поради изключителните му нужди от поддръжка, докато неговата универсалност се счита за най-лошата от всички изтребители на 21-ви век поради неспособността му да носи каквито и да е оръжия въздух-повърхност или противокорабни оръжия извън зрителния обсег. Във време, когато Военновъздушните сили изпитват почти безпрецедентен натиск върху бюджета си, е вероятно инвестициите в модернизацията на F-22 да се сблъскат със значителна съпротива, тъй като се отправят призиви за инвестиране на средствата във F-47 и други програми.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата