Пиех напуска Volkswagen, но проблемите остават

Компанията е разфокусирана върху многото си марки
Обновена: 29 апр 2015 14:04 | 29 апр 2015 11:18, Бойчо Попов
23
Пиех напуска Volkswagen, но проблемите остават
Снимка: Reuters

Патриархът на Volkswagen напусна. Означава ли това, че идва промяна във втория по големина автомобилопроизводител в света - и по-конкретно в скъпо струващите му начини за правене на бизнес?

Фердинанд Пиех моделираше съдбата на компанията над 25 години. Той спаси финансите на Volkswagen като главен изпълнителен директор от 1993 до 2002 година. След това бе влиятелен председател на борда, като авторитетът му се подсилваше от факта, че семейството му притежава мажоритарен дял в компанията, пише Дейвид Макхю в свой анализ за AP, цитиран от БТА.

Пиех разкритикува сегашния главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн в интервю за германското списание Spiegel, като заяви, че се разграничава от него. Други членове на надзорния съвет, сред които и Волфганг Порше, братовчед на Пиех, подкрепиха Винтеркорн. Hidden Field

Пиех, на 78 години, загуби битката и подаде оставка в събота. Съпругата му Урсула също се оттегли от борда. Той не каза точно какъв е проблемът му с Винтеркорн. Само че конфликтите, които може да са предизвикали недоволството му, до голямата степен остават.

Разходите

Volkswagen - основната марка за масовия пазар под това име - харчи повече пари за производството на коли в сравнение с конкурентите си Toyota и General Motors. Голяма част от персонала е в Германия, където заплатите и социалните придобивки са високи. Представители на служителите заемат половината от 20-те места в борда съгласно германското законодателство и тяхното влияние възпрепятства орязването на разходите.

Volkswagen произвежда автомобилни части като например седалки, с които други компании се сдобиват по-евтино, купувайки ги от доставчици.

Компанията печели само 540 евро (584 долара) на автомобил преди облагане на сумата с лихви и данъци, според анализ на Фердинанд Дуденхьофер от Университета Дуисбург-Есен. Сравнете това с 1647 евро на кола за Toyota и 783 евро при General Motors.

Миналата година Volkswagen е продал 10,14 милиона автомобила, доста над прогнозите си от преди няколко години, и диша във врата на Toyota, чиито продадени коли са 10,23 милиона. Проблемът е, че Volkswagen има 593 000 служители, а Toyota го е постигнала с 344 000.

САЩ

Volkswagen се забави при пускането на американския пазар на атрактивни превозни средства - по-специално пълна палитра от спортни високопороходими коли (SUV). Моделът кросоувър в среден размер CrossBlue, съчетание от лек автомобил и SUV, бе показан на автомобилното изложение в Детройт, но няма да стигне до търговците преди 2016 година.

"Не можете да бъдете успешен автомобилопроизводител на масовия пазар в САЩ без неустоим SUV", казва анализаторът Карл Бауер от изследователската компания в автомобилния сектор Kelley Blue Book.

Компанията е отчела спад на пазарния си дял в САЩ до 2,23 % през 2014 година спрямо 3,03 % през 2012 година, независимо че похарчи 1 млрд. долара за изграждането на завод за сглобяване в Чатануга, щата Тенеси. Има 6000 служители в американското подразделение, чиято централа е в Хърндън, щата Вирджиния.

Марките

Като група Volkswagen AG прави пари. Причината е, че има печеливши марки като луксозната Audi и Porsche със спортни и SUVмодели във високия сегмент. Тези коли носят много по-големи маржове на печалбата.

Самата едноименна марка Volkswagen е притисната между първокласния бранд Audi, който обира каймака от потребителите, и икономичната Skoda, към която се насочват потенциалните клиентина Volkswagen в ниския сегмент.

Контролът

Фамилиите Пиех и Порше притежават 50,7 % от Volkswagen чрез Porsche Automobil Holding SE. Германската провинция Долна Саксония има 20 % и така може да блокира всяко ключово решение, което не харесва. Qatar Holding държи 17 % и само 12,3 % остават в други ръце.

Това означава, че Volkswagen няма нужда да обръща много внимание на борсовите анализатори и на възходите и спадовете на пазара.

Въпреки тази структура на собствеността обаче представителите на служителите в компанията заемат половината от местата в борда. Те и Долна Саксония са сред поддръжниците на Винтеркорн и така, засега, надделяват.

А и те са гласоподавателите, които едва ли биха били във възторг от намаляване на разходите. Все пак акциите на Volkswagen поскъпнаха с 5,3 % до 245,45 евро във вчерашната европейска търговия.

Приемствеността

С напускането на Пиех си тръгва фигура, сравнима със Стив Джобс в Apple - някой, който е оставил отпечатъка си чрез силата на личността и манията за технически перфекционизъм.

Инженер по образование, Пиех съживи компанията, подобрявайки репутацията на Volkswagen за качество и най-нови технологии. Като директор в Audi той ръководеше въвеждането на автомобилите 4х4 като Audi Quattro.

От друга страна, той бе ангажиран и със скъпи суетни проекти като производството на големия луксозен седан Phaeton под браната VW за масовия пазар. Автомобилът доведе до загуба на пари, но изглежда не можеше да бъде унищожен, докато той бе наоколо.

Изпълнителният комитет на борда обяви, че ще предложи договорът на Винтеркорн да бъде продължен, след като изтече през 2016 година. Все пак оттеглянето на 67-годишния Винтеркорн не е толкова далече. Има някаква вероятност той да оглави борда на директорите.

Така дългосрочната приемственост във Volkswagen до голяма степен остава отворен въпрос.  

Още подобни новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


23
Още по темата: Volkswagen
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
0
 
! Отговори
Да преди 8 години
ръст,защото нямат нови заводи,а докато ги построят в близките години това ще им е максимума на производство.
21
0
 
1
 
! Отговори
Да преди 8 години
Много добре написана статия.Явно авторът добре се е подготвил.Казвам го,защото съм акционер във Фолксваген,макар и с малко акции и следя нещата.Вярно е,че Тойота са световен лидер,първо че са по-евтини,второ сега и йената се обезцени и ще продават още повече.Фолксваген си е световна марка,но наистина печалбите са ниски в сравнение с Тойота,заради големият брой служители в Германия.Корейските автомобили също са много конкурентни,но в момента са достигнали оптималното производство и ги чака слаб
20
0
 
2
 
! Отговори
анонимен преди 8 години
Нещо не разбрах защо напуска защото е е пиел или има други причини.Ако човека си е пиел нормално по 500, 600 грама или милилитра на вечер даже и малко отгоре си е нормално защо трябва да напуска абе немска работа язък за човека изглежда добър и кадърен.
19
0
 
0
 
! Отговори
fsb преди 8 години
да кажа и аз по темата :) имаме 2 пасата, единия дизел от 2008ма, на 90к километра, другия ЦЦ бензин на 40к км от 2010. Купили сме ги нови. Голям фен съм им, но за съжаление имахме проблеми - дизела му изгоре помпа дщзата и ме остави на морето, смениха ги после и 4те безплатно, ама стреса остана :) ЦЦ-то му се прееба скоростната кутия и ме остави и то, оправиха я като поеха част от разходите, ама стреса пак остана за мен :) въпреки това други сериозни проблеми не съм имал и си ги обичам.
18
0
 
3
 
! Отговори
до 6 преди 8 години
"Поше може да държат 50,7% от акциите на ФВ, но всъщност нищо не държат, защото Порше бе закупена от Фолксваген"Става дума за семейство Порше (и семейство Пийх)
17
0
 
7
 
! Отговори
Алекс преди 8 години
Добре съгласявам се с Вас,може би има доста разлики,но все пак са по пътя към все по общо ползвани компоненти.На мен лично не ми харесва,и не съм сравнявал ауди с голф.Но скоростана кутия на шкода е еднаква както и двигателите,правят се чисто софтуерни промени за да има някаква уж разлика.
16
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Нормално е Тойота да печелят повече! Как може да се сравнява автомобил, произведен в Турция, с автомобил, произведен във Волфсбург Германия!
15
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Няма как човек, който вчера е сменил каруцата си с 20 годишно BMW "нов внос" от Дупница, да направи разлика между технологиите на Шкода, Фолксваген, Ауди и Порше, и да открие разликата! Фаровете си приличали, стоповете си приличали, еднакви били!Еднакви са за човек, който никога не ги е карал!
14
2
 
10
 
! Отговори
до номер 3 преди 8 години
Не знам какви автомобили имате, защото имаме служебен Пасат B7 на 147 хиляди километра, на който до момента не е сменяно нещо различно от гуми и консумативи! Автомобилът се движи поне 2 пъти седмично от София до Варна и никога до момента не ни е оставял на пътя!Отделен е въпроса, че и Кадитата са изключително здрави, попитай някой водач на ОК Супертранс и ще ти потвърди! Кадита на по 250-300 хиляди километра, които се движат непреснато и не създават проблеми с поддръжката си!
13
4
 
10
 
! Отговори
До 11 преди 8 години
Ахахахаха, как го наля. Евала. Разликите между Шкода, Сеат, ФауВе и Ауди са точно такива каквито са в колите в бюджетен, среден и висок клас при всички други марки. Шкода правят много добри автомобили, ама нито са Пасат, нито Голф, нито Бора, нито Джета. Същото важи за марките на Фолксваген сравнени с Ауди. Ако не вярвате идете да ви го обяснят специалисти. И телевизорите Neo по нищо не остъпват на Sony, ама само докато ти ги продават в магазина.
12
2
 
6
 
! Отговори
До 9 преди 8 години
Тойота също произвежда 5 марки коли, така че не пиши глупости.
11
5
 
6
 
! Отговори
До7 преди 8 години
Сега като не разбираш що се пънеш да пишеш лъжи и глупости? Примерно при ФВ 4Х4 е с хелдекс съединител а при Ауди Куатро системата е с торсен диференциал, това са две коренно различни системи. При ФВ се използа DSG скоростна кутия, при Ауди безстепенната Мултитроник и Типроник. При ФВ до скоро дизелите бяха помпа дюза при Ауди са команреал. окачването е различно, мултимедийните системи са различни, При Ауди вече има лед фарове, матрични фарове и т.н.тоест Ауди и ФВ са напълно различни коли.
10
3
 
4
 
! Отговори
Passat преди 8 години
До 3Аз също съм с автоматик, V5 от края на 1999-та , никви проблеми със скоростната кутия. Колата ми е на 160 хил. километра. Незнам какво сте й правили на вашата, че точно скоростната да се преебе. Вероятно се е качил някой разбирач, дето я пускал на N по надолнищата, да пести гориво :D
9
3
 
5
 
! Отговори
Алекс преди 8 години
До 6-ти,абе човек не говори глупости,TOYOTA е все още номер едно.Не съизмеримо ,не може VW да произвежда 15 марки коли и да ми обяснява че биели тойота.А и да не забравяме дали наистина са реализирани тези коли на пазара или просто са произведени,питай google ще ти покаже много места по света където се складират чисто нови коли просто защото няма кой да ги купи.Аз мисля че до 20-тина години ще видим навърха някой от корейските марки
8
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Тоест не виждам за какво е статията, все едно като зоупокойна молитва а всъщност Фолксваген, всяка година чупи рекорди и в продажби и в печалби. Не знам колко печели от Ауди, но печели много и от марките си Порше, Ламборджини,Бентли,Бугати, Шкода,Скания и моторите Дукати а от скоро и СЕАТ вече носи печалба, държи 20% от акциите на Сузуки. ФВ е тотален лидер в продажбите в Европа, като най-продавания модел от десетилетия си е ФВ Голф. В САЩ може да има 1-2% спад но в Китай има 100% ръст.
7
3
 
12
 
! Отговори
Алекс преди 8 години
Според мен ще ги затрият многото марки.Все пак трябва да има някаква индивидуалност.Ако сложим една октавия до един паст и отзад едно ауди ,разлика почти няма.Двигателите са едни и същи,скоростни кутии ,дизайн.Да не говорим че в интериора някой от копчетата са взаимствани от други марки.Е с тази си грешна стратегия как да ме убедят да си купя пасат ,като шкода предлага същото качество разход донякъде дизайн за около 5-7 хиляди евро по-малко?
6
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Значи статията е пълна с Глупости. Първо за 2014г. Производител 1 е Фолксваген а Тойота е втора, тука сте написали обратното. Второ Поше може да държат 50,7% от акциите на ФВ, но всъщност нищо не държат, защото Порше бе закупена от Фолксваген, тъй като, за да купи тези 50,7% Порше взеха 9 милиарда евро кредит, който не можеха да обслужват и Фолксваген ги купи и плати дълговете им към кредиторите и дефакто Порше стана една от многото марки собственост на Фолксваген. И трето, ФВ печели милиарди.
5
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Те па другите щот са много убави!
4
2
 
19
 
! Отговори
До 3 преди 8 години
Пич , по-добре си проверете шофьорите. Ние сме с пасат - автоматична скоростна кутия на 11 години, сменяно е сам окачване, Кади 2007 -*** със сменени накладки, Транспортер 2007-а - без забележки. Колите са добри на тези пътища няма безавариен случай и танк да караш. До 1 Човек личния ми автомобил е бмв, заради такива като тебе ме е срам от това. Състезанията за пистите. НАБИЙТЕ СИ ГО ГЛАВИТЕ, ПРЕДИ ДА СИ НАБИЕТЕ ВОЛАНА В ГЛАВИТЕ. Колата сигурно са я плащали вашите и погребиението същ ще платят
3
10
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Да вземат и качеството да си подобрят, че не са добре нещата. На фирмата, я която работя, автопаркът 80+% е на VW. Та фактите: Пасат на 4000 км - смяна на автомат.ск.кутия, гаранц. Пасат на не помня колко км - пукната глава на двиг, Кади на 21000 км - смяна на механ.скор.кутия, Кади на малко преди 40 000 км - смяна на турбина, извънгар. Транспортер - сменена турбина преди 20000 км отказа оня ден... На шефът му е "дебела главата, ама ще уври все някога".