Гени още от неандерталците имат връзка с COVID-19. Ще помогне ли това на науката?

Проучване на шведски учени събуди голям интерес не само в научните среди
Обновена: 4 окт 2020 10:26 | 4 окт 2020 09:56, Красимир Ангелов
Снимка: БГНЕС

Гени, останали у нас още от неандерталците, могат да доведат до особено тежко протичане на Ковид-19, сочи ново проучване. Ще се отразят ли обаче новите научни данни на терапията?

Това проучване събуди голям интерес не само в научните среди: двама шведски изследователи са открили у неандерталеца ген, който повишава до три пъти риска от тежко протичане на COVID-19.

Щефан Шифелс от института "Макс Планк" за история на човечеството смята, че проучването е много убедително, пише в свой материал DW. "Става дума за мутация в един-единствен ген, която може да повлияе на степента на заболяването, и още по-точно: два пъти нараства рискът да се наложи болнично лечение", смята той.

Но защо от този генетичен вариант произтичат по-високи рискове за зараза с Ковид-19, засега не е известно.

Ползите за медицината

Който се надява, че проучването ще подпомогне лечението на COVID-19, ще остане разочарован – целта на шведските изследователи е да постигнат напредък в познанията за човешкия геном.

"Проучването се опитва да установи до каква степен геномът на неандерталеца се различава от този на днешните хора и на кои места сме наследили същия геном", посочва Шифелс. За него ползата от труда на шведските учени е, че подпомага отговора на въпросите – откъде идваме и как функционира човешкият произход. "Това е абстрактно знание, от което не би могло да има пряка полза, но то придобива голяма актуалност покрай COVID-19“, уточнява той.

Какво разкриват експертите

Автори на проучването са шведските изследователи Хуго Зеберг и Сванте Пебо, които отдавна изучават неандерталците. Сванте Пебо е смятан за основател на палеогенетиката.

През 2010-а година той и неговият екип успяват да реконструират първата версия на генома на неандерталеца на основата на кости на възраст 10 хиляди години. Чрез направеното сравнение между генома на неандерталеца и този на съвременния човек, учените стигат до извода, че ние имаме около два процента от ДНК на неандерталеца и това е повлияло на човешката еволюция.

Така например то е укрепило нашата имунна система, но и до днес е причина за податливост към определени заболявания – включително Ковид-19. Двамата шведски експерти са установили, че тази версия на генния клъстер, която е свързан с повишен риск, е много сходна с генетичната секвенция на един неандерталец от Хърватия, живял преди 50 000 години.

"Както личи – генетичното наследство на неандерталеца има трагични последствия по време на актуалната пандемия. И трябва час по-скоро да се разбере защо това е така", казва Сванте Пебо.

Различия и сходства

Генетичният рисков вариант не е разпределен равномерно в различните части на света. "Мутацията на гена, който е имал неандерталецът, и който ние сме наследили от него, се носи в Европа от всеки дванайсети. Докато в Африка почти не се среща", обяснява Шифелс.

Според него от особено значение е хромозомата 3, която учените свързват с COVID-19. Хромозомите съдържат хиляди гени. И така наред с другото може да се установи дали у пациентите, при които заболяването протича по-тежко, определена мутация се среща по-често, отколкото при останалите.

Всички ние носим в себе си милиони мутации – т.е. генетични отлики. Тези мутации не се наследяват индивидуално, а принципно като блок. Този блок, който учените сега са идентифицирали, показва голямо сходство с неандерталците. "Сега, покрай Ковид-19, изведнъж се забелязва, че тази мутация, която носим от десетки хиляди години, до момента не е причинила нищо лошо. Но сега води до този трагичен ефект", констатира Шифелс.

Още от Страната
Коронавирус у дома: Преживяванията на едно семейство

Анонимен преди 3 седмици
Бог е създал човек по свой образ и подобие.Съвършеноста се състои в това,че боледуват само тези които трябва да боледуват.Там където лошите мисли и действия преобладават,там се затриват цели области и държави.Дали чрез война,земетръс или друг мор,каквото трабва да стане става.Така е било още от времето на Содом и Гомор,и после още много други градове народи и държави са изчезвали.Било е ,и ще продължава да бъде.Амен.

Анонимен преди 3 седмици
разбира се, как не се сетихме по-рано. каква реклама на генно модифициращите ваксини на гейтс. ще изменим този дефектен ген с неговите ваксини. така вече няма да бъдем грешни и дефектни. добре че е мистър гейтс да ни помогне. природата пак е направила грешка, но не и гейтс.

Анонимен преди 3 седмици
От коментарите се открояват някои, които очевадно имат спешна нужда премиерът да им набие малко акъл. Как ли ще смогне горкият?

До ХА-ХА-ХА-ХАААААААААА

Добре ли сте?

Анонимен преди 3 седмици
Няма псевдо учени. Има само учени. И учените много малко знаят, прашинка, да не кажем почти нищо не знаят.

четете Библията преди 3 седмици
Христос може само с дума да излекува болен от всякаква болест, казва "стани" и болния става и започва да ходи като здрав. Четете Библията, колко много болни е имало а Христос е излекувал само единици от тях, въпреки че е могъл само да каже "станете" и всички ще се излекуват. Но има причини за болестите да съществуват, и учените нищо не могат да направят защото и понятие си нямат.

Анонимен преди 3 седмици
Не, няма да помогне. Болестите са замислени още преди да е създадено човечеството, а досега учените нищо не са открили за която и да е болест и не знаят нищо за болестите. Знаят само устройството на физическото тяло и как химически вещества могат да действат на симптомите, но от болестите учените и хабер си нямат. Всъщност болестите и вируста са за да помагат на хората, не да премахват "непълнценни" индивиди както е според европейските демократични ценности (преди бяха наричани фашистки).

Гамен преди 3 седмици
Ми значи си го имаме още от хиляди години. Що е тази психическа атака и стрес над хората?
Медиите, вас питам. Що бе?

Анонимен преди 3 седмици
Няма ли какво да пишете, та постоянно с някакви хипотези на някакви псевдо учени.

Анонимен преди 3 седмици
Ние сме от НПО "Дружество за защита на неандерталците" и искаме държавно финансиране.

Анонимен преди 3 седмици
Тези, които ръководят процеса на човешката еволюция, чрез вируси премахват индивидите в човешката популация, в които има остатъци от неандерталското генетично наследство. Извънземни с постепенни генетични промени превръщат човечеството в себе си.

11 преди 3 седмици
И кво излиза сеа? Белите са по-близо до маймуняците, отколкото ***.

Анонимен преди 3 седмици
Мутантите изчезват, лошо няма.
В тегето около 3% от нселението латиноси

Анонимен преди 3 седмици
Ми на нашите неандерталци в маалата нищо им няма...

Анонимен преди 3 седмици
Това е единсствената вярна новина (свързана с ковид) за годината. Разбрахте ли кои умират от вируса > oркитe

Доцент биолог преди 3 седмици
Да проучат и австралопитеците дето са се масово развъдили из балканските ширини, и всички проблеми ще бъдат решени!

ХА-ХА-ХА-ХАААААААААА преди 3 седмици
Ами, Умните Глави са рашили да Затрият Неандерталците,
ЖИВЕЛИ СА ВЗАПАДНА ЕВРОПА и Англия ,
Хомо Сапиенс са ги Ликвидирали,
Но, някои Са Правили Секс със тях
ХА-ХА-ХА-ХАААААААААА

До 4 преди 3 седмици
Ако беше прочел статията щеше да разбереш!

До 15 преди 3 седмици
Интересно защо е зачервен твоя задник! А аз зная. Обичаш да те хскват денонощно нали?

Анонимен преди 3 седмици