Защо МОН заменя диктовката с текст за редактиране?

Причината е привикването на учениците към справяне с едни и същи задачи
15

От Министерството на образованието и науката обмислят замяна на диктовката на НВО в 4-и клас с текст за редактиране.

След по-малко от две седмици Габриела Златанова ще изпрати дъщерята си във втори клас. Казва, че често правят диктовки вкъщи, за да се упражнява.

"Диктовката учи децата да слушат, да помнят и да пишат. Текстът за редактиране е също много важно, тъй като сами трябва да открият дали думата е написана вярно", сподели тя.

Причината МОН да замени диктовката с текст за редактиране е привикването на учениците към справяне с едни и същи задачи.

"Текстът за редактиране е една алтернатива на диктовката. Позволява учениците не просто да възпроизведат текст, който не само ще оцени дали са изучили правописните норми, а ще изисква от тях да мислят, да откриват грешки и да покажат какво са научили", каза Рени Рангелова от Дирекция "Предучилищно и училищно образование" към МОН.

Според началния учител Елена Димитрова е добре да има текст за редакция, който обаче да се включи като допълнителен компонент, но не и да заменя диктовката.

"Когато говорим за диктовка, човек трябва да си представи какво записва и да приложи своите знания по граматика. Когато работим върху текст за редактиране на грешки, тогава упражняваме граматика", подчерта тя.

Вижте повече в репортажа на Антония Яворова и телевизия Bulgaria ON AIR

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


15
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Махат диктовката, щото не могат да пишат. По лесно е да имат готов текст, на който да добавят запетая, точка, тире или да поправят някоя буква.
14
1
 
6
 
! Отговори
Гост преди 1 месец
Истината е, че ромските деца са изоставащи в развитието си, а и не ходят редовно на училище. Не могат нито да четат, нито да пишат. Ако е диктовка, няма нищо да изпълнят, а ако е текст за редактиране, учителите им показват букви, които да "изрисуват", където трябва. Проверяващи са констатирали, че учители пишат диктовките вместо децата по време на НВО. Аз съм виждала как учителка на роми им попълва тетрадките за домашна работа, за да има нещо написано, когато й предстои проверка.
13
0
 
4
 
! Отговори
Димитрова преди 1 месец
Дано изпитният вариант бъде съобразен с методическите изисквания, възрастовите особености и изучения до момента граматически материал, а не както обикновено да бъдат заложени по 10 сгрешени думи в изречение, като във всяка сгрешена дума има поне по три грешки. Дано и условията на упражненията бъдат формулирани с правилен, а не с обърнат словоред, който променя изцяло задачата/ упражнението! Има и още много "ДАНО" та, но време нямам! 🙂🤔
12
0
 
9
 
! Отговори
Димитрова преди 1 месец
Много анонимни списвачи! Жалко! Писането под диктовка, уважаеми компетенти, дава реална представа за грамотността на ученика, който на практика прилага усвоените правописни норми и правила, визуализирайки чутото. Труден процес! Редактирането на текст е несвойствена дейност за 10 годишните ученици. Ако беше лесно, всеки завършил началното си образование, би започнал работа като редактор някъде, за да подпомогне семейния бюджет.
11
0
 
4
 
! Отговори
123 преди 1 месец
Защото на всички НВО-та има такава задача. До 12.клас едно и също.
10
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 4 - съгласен, а също така да не облича като малко к'венце..
9
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Защото не могат децата да пишат!
8
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ясно, значи вече няма да се казва не можеш да пишеш, а не можеш да редактирваш. Това е къде къде по еуроантрантрическо.
7
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Не знам за какво трябва да се погрижи майката от първия кадър, но аз съм готов да се погрижа за нея. Страхотни крака, симпатично лице. :))) Даже бих гледал детето й като свое родно. Разбира се, ако е свободна. Извинявам се, ако жената е семейна.
6
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Под диктовка може да се пише, когато се разбира какво се пише. Не е въпрос единствено на букви, още по-малко - на граматика. Оставям правила за правопис настрана. Децата масово нямат тези фонови знания, които авторите на текстовете си мислят, че децата имат. Ползването на картинна информация, което им се натрапва с телефоните, за да мълчат, (и по други причини) е друга част от мозъка!!! Децата, след това и младежите нямат реални познания за света, оформени в слово.
5
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В днешно време един с майкрософт офис редактирането става бързо и лесно на български език.Иначе ако трябва ръчно да се радактира текст на български е много трудно занимание.
4
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Майката от първия кадър е добре да се погрижи за двигателното развитие на дъщеря си!!!
3
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Защото безкрайно много грешки е не само досадно, но и ужасно да се фиксират/ поправят. Къде-къде е по-лесно в един текст да има 10 места за мислене/ подсказване!!! Реалността е такава, че поне 1/3 от ученниците в четвърти клас не могат да пишат под диктовка. Мнозина въобще не могат да пишат даже. В клас прерисуват от дъската...
2
2
 
17
 
! Отговори
Много ясно, преди 1 месец
За редактирането някой вече им е написал буквичките и думичките. Иначе чаветата ще лъснат, че не могат да пишат, язък за америка за българия и за амалипе.
1
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
на запада им трябват роби а не професори. Сомалия сме сега и такива ще си останем.