Психолози: Виртуалните мрежи провокират аномалии

Дали споделянето е социална форма на воайорство?
Обновена: 28 май 2016 17:31 | 28 май 2016 14:18, Елка Василева
24
Психолози: Виртуалните мрежи провокират аномалии
Снимка: архив, Reuters

Виртуалните мрежи провокират към форми на социални аномалии, коментираха за БТА психолози след последното мултиплициране на лична история, оповестена през Facebook, отекнала в електронните медии и стигнала по първите страници на централни всекидневници.

"Споделянето, което е основна човешка потребност, помагаща ни в израстването, може да се превърне в социална перверзия чрез виртуалните мрежи", каза психологът Светлана Димитрова.

Според нея основният въпрос е как споделяме, как търсим и даваме помощ и какво ни кара да доверяваме онова, което сме преживели. Успоредно с това възниква и въпросът къде е нашата потребност да се изгубим в тълпата, коментира експертът.

Споделянето на случка е личен акт, но когато се прави в социално-публично пространство, възниква конфликт дали е редно да се прави това, коментира психологът.

 "Публичната изява е свързана с нуждата да ни забележат, да реагират хората на това, което преживяваме. От потребността ни да споделяме с останалия свят се появяват морално-етичните конфликти - дали такова поведение е социална форма на воайорство, ексхибиционизъм и други. Когато говорим публично за себе си в анонимността на социалната тълпа, това е форма на социална аномалия", категоричен е експертът.

Според Димитрова подобно поведение не остава без последствия и те могат да са в много крайни форми, сред които загубата на собственото Аз, на физическите пространства, дълбоко потъване в изкривена реалност, губейки образа си или възприятията на външната реалност.

Психо-социалният ексхибиционизъм ражда и социалното воайорство

За последните десет години хората стават все по-открити в социалните мрежи, следвайки правилото - на непознат можеш всичко да довериш, развихрят се всички фантазии, което започва да граничи с перверзията, показват наблюденията на психолога.

Според Димитрова в тази форма на експресия човек лесно потъва в безпардонното закоравяло изразяване на себе си. Това влияе деструктивно на споделящия, защото социалните мрежи не са достатъчно защитени и човек става уязвим в тази среда.

По думите на Димитрова, за да оцелеем, трябва да изследваме формата на доверие, това се налага заради анонимността, която изисква граници през доверителността, подбиране на приятели, за да можем да защитим интимния ни свят, защото разголването на душата във Facebook е равнозначно да тръгнем голи по улицата.

Психо-социалният ексхибиционизъм ражда и социалното воайорство, която е другата форма на деструктивно поведение заради социалните мрежи, смята експертът.

Трябва да сме сензитивни към социалната ни реалност - кръг приятели, колеги, партньори, защото външният свят е проекция на вътрешния ни свят. Личната граница - какво да споделим или не, винаги се разработва на основата на диалога между вътрешната ни реалност и външната социална действителност, изтъкна психологът.

Facebook е виртуално пространство и е част от социалната ни реалност по отношение на външно функциониране, но в голямата си степен той е част от виртуалната ни реалност, която корелира с вътрешната ни фантазия. Така лесно се губят границите и се получава изкривяване на това къде стои човекът и как реагира обществото, коментира психологът.

Споделянето в социалните мрежи крие рискове да попаднеш в своеобразна хедонистична мелница

 Споделянето в социалните мрежи крие рискове да попаднеш в една своеобразна хедонистична мелница, коментира психологът Маргарита Бакрачева. Наблюдава се феномен - много бързо се променя толерансът - ако днес споделиш нещо, за да бъдеш по същия начин щастлив, утре трябва да споделиш нещо повече, за да получиш харесвания над вчерашните, обясни Бакрачева.

По думите на психолога така виртуалното ни пребиваване се нуждае от все повече и все повече стимули, за да поддържаме това ниво на удовлетвореност, което сме имали. Единственият вариант е човек да си постави граници - да не се поддаде на тази хедонистична мелница, а да обръща внимание на това, което има - че радвалото го вчера е логично да го радва и днес, и утре, а не да се стреми единствено към количествено натрупване.

За Бакрачева у всеки у нас има желание да се покаже, да прояви някаква форма на ексхибиционизъм в по-малка или в по-висока степен. Психологът разказа, че наскоро в САЩ изследователи са направили класация на различните степени на "селфизъм"- честотата, с която хората ползват снимки във Facebook. Учените са свързали някои от категориите с неистовия стремеж на хората да бъдат харесвани от една страна, и преодоляването на чувството за самота и изолация от друга, което вече е извън нормата на социално поведение.

Според Бакрачева за споделящите история публично в социалните мрежи вероятно няма дългосрочни последствия, защото "всяко чудо е за три дни".

За хора обаче, които участват без желание в разказана във Facebook случка, може да има по-сериозни травми, защото мултиплицирането на историята и в медийното пространство ги отвежда в светлината на прожекторите понякога и без да имат такова желание. А когато става дума за въпрос на отхвърляне, това може да има по-дългосрочен травмиращ ефект. Психологът изрази надежда, че личните особености на хората могат да бъдат такива, че последствията да не се случат.

Социалните мрежи носят и удовлетворение

 Бакрачева открои и положителните страни на социалните мрежи. Според нея една от хубавите им страни е, че ни дават по-съзнателно усещане, че имаме някакъв контрол - натискаме бутона и въпреки че е виртуално, получаваме удовлетворение на психични потребности - повече по отношение на количеството, а не качеството, но все пак удовлетворение.

През последната година се наблюдава за българските потребители една много положителна компенсаторна функция - съдържанието, което се поства в социалните мрежи, е основно позитивно, коментира Бакрачева. Хората споделят такива неща, които да предизвикат усмивка у другите и тази тенденция доминира над негативните постове.

Студенти често споделят, че социалните мрежи са тяхната медия, която те самите правят и имат усещането за контрол. Контролът е доста ограничен, защото се работи с готово съдържание, но младежите възприемат, че те сами изграждат своята медия по начин, по който ги удовлетворява - филтрират, подбират информацията, компенсаторно на негативното в живота и в отразяването.

Бакрачева съветва в различни периоди човек да си обръща внимание от каква степен на себеразкриване има нужда, а не да следва това, което обичайно описва потребителското поведение - хората не се замислят за потребностите, които имат и стоят машинално дълго време в мрежите.
 


24
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
0
 
0
 
! Отговори
Роско Мижитуркин преди 4 години
Аз нямам фейсбук и съм щаслифт като Плевнелиефт когато го пуснат да плямпа глупости срещу Русия.
15
1
 
4
 
! Отговори
Хахо преди 4 години
По принцип не съм фен на ФЕЙСА, но от години го карам доста пасивно там и трябва да призная, че добре си прекарвам. Следя, наблюдавам, от време на време харесвам и само до там. Нищо повече не споделям!
14
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Социалните мрежи са нещо хубаво защото алтернативата им в реалният свят в България е някоя кръчма,пивница или бар. Или с кварталните алкохолици по пейките.А там не е точно социално.По-към свинщина ходи.
13
0
 
8
 
! Отговори
Само аз без ФБ преди 4 години
Аз фейсбук не ползвам от 2011 г. Просто изгубих интерес.
12
1
 
2
 
! Отговори
от 15 преди 4 години
А що се отнася до ексхибиционизъм и воайорство ,това са нагони които се развиват при човек докато е малко дете, а не вече пубертет или зрял (потребителите на социалните мрежи), но звучат тежко и антисоциално и авторитетно и затова психоложката е решила да ги използва за подсилваш ефект.
11
2
 
4
 
! Отговори
до 11 преди 4 години
Жената обяснява, че всеки човек се учи от житейския си опит, в конкретния случай споделянето.
Чрез социалните мрежи се получава псевдопит придобит в тях, и ако го пренесеш, този опит в реалните ти контакти, става голяма бъркотия. Разбира се, за да го пренесеш се приема, че не можеш да правиш разлика между двете.
Лично мое мнение ,че хората добре могат да правят разлика между двете, разбира се изключения могат да бъдат намерени но са рядкост.
10
2
 
2
 
! Отговори
Тоя преди 4 години
Мо то точно тези психолози правят калабалък и промиват мозъци. Що си е споделила мнението горката психарка? Да не би тя да няма нужда от одобрение? Или се чувства като Христос-спасител?
9
0
 
10
 
! Отговори
чебурашка преди 4 години
Всичко много се "изкриви" в социалните мрежи и особено сайтовете за запознанства... Бързо се запознават, бързо се харесват и със същата скорост и "нехаресват". Няма я магията и очарованието в едно запознанство. Няма морал, няма задръжки....трагедия...
8
2
 
5
 
! Отговори
глупости, преди 4 години
Пуснете субтитри на български бе да ге. Нищо не им разбрах на тия фройдисти :D
7
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Моята стена се е превърнала в стена на самохвалството. Кой на какви плажове се пече, кой каква кола кара, снимат си часовниците, телефоните, ските, децата, билетите за концертите и т.н. Това със споделянето вече се изтърка, всичко е само реклама, самохвалство и следене.
6
0
 
14
 
! Отговори
относно фейса преди 4 години
Аз никоя съм. А ти кой си?
Ти също ли си никой?
Тогава двама сме. Но не издавай –
че те ще ни навикат.

Колко е мрачно да си някой
– и като жаба мокра –
да казваш цял ден свойто име –
пред възхитена локва!

Емили Дикинсън
5
3
 
10
 
! Отговори
Хр преди 4 години
С парите на Сорос ги запътиха към Християнска Европа ((( Целта е мюслитата да завладеят света и съсипят Европа . за миналата година в Австрия са се родили 80 000 деца и са влезнали 80 000 имигранти .. Хак им е на Германците които избиха милиони образовани евреии за да си вкарат 20 милиона необразовани ислямисти от Ислямска държава благодарение на дебелата Германска cvinq Ангела Меркел . Този садизъм сме го гледали тук в България 500 г клане , садизъм , изнасилвания от хуманната религия ислям
4
2
 
15
 
! Отговори
Хр преди 4 години
"Споделянето, което е основна човешка потребност, помагаща ни в израстването - 1 и основен закон в Правото е - Вяра на никой и за нищо ! Това за споделянето си е действие на спец служби и ченгета които те правокират сам да да им дадеш нужната информация ... Фейсбук е разработка на ЦРУ и АНС на САЩ - идеята която и беше поставена и постигната е събаряне на съществуващата система в Арабския свят и Африка като се организират бунтове на недоволство , войни и много имигранти които с парите на Соро
3
1
 
23
 
! Отговори
ХХХХ преди 4 години
До ВЪПРОС

Смисъла на социалните мрежи е следене, колосални печалби от реклама, зарибяване на потребителите.
Фейсбук започва своето съществуване, финансиран от американските служби.
2
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Публичната изява е свързана с нуждата да ни забележат, да реагират хората на това, което преживяваме"

Не изпитвам такива потребности, поради което и нямам профили в тези мрежи.
1
0
 
28
 
! Отговори
ХХХХ преди 4 години
Социалните мрежи са крайна форма на воайорсто и ескхибиционизъм.