Свръхновите били съюзници с тъмната енергия

Съществуването на тъмна енергия обяснява ускореното разширение на Вселената
Обновена: 17 мар 2011 10:16 | 17 мар 2011 10:15,
Свръхновите били съюзници с тъмната енергия
Снимка: NASA/CXC/M.Weiss; X-ray: NASA/CXC/UC Berkeley/N.Smith et al.; IR: Lick/UC Berkeley/J.Bloom & C.Hansen

Учените откриха нови доказателства в полза на съществуването на тъмната енергия – по-точно откриха свидетелство, че една от алтернативните хипотези, обясняващи света без участието на тъмната енергия, е невярна. Работата на учените ще бъде публикувана в сп. Astrophysical Journal.

Хипотезата за съществуването на тъмната енергия е изведена през 1998 г. за обяснение на това, че Вселената се разширява с ускорение. Според съвременните теории и по-точно – общата теория на относителността, с времето скоростта на разбягването на галактиките трябва да пада, но наблюденията доказват, че това не е така.

В следващите години астрономите откриват още множество косвени доказателства в полза на хипотезата за съществуването на тъмната енергия, но експериментално тя досега не е открита. Някои изследователи обаче не изключват, че верни могат да се окажат алтернативните хипотези, които не използват тъмната енергия.

Една такава хипотеза предполага, че наблюдаваната скорост на разширение на Вселената се определя с това, че Слънчевата система, галактиката Млечен път и околният регион от космическото пространство са разположени в центъра на огромен – в протежение на около 8 милиарда светлинни години – относително пуст район от Космоса.

Следователно измерваната от учените скорост на разширение на Вселената не е истинска – това е илюзия, създаваща се в едно конкретно място на космическото пространство. Тази хипотеза не е много популярна сред астрономите, отчасти затова, че към днешна дата те нямат никакви фактически доказателства, че Млечният път се намира в особена и неприличаща на другите част от Космоса.

Авторите на новата работа определят скоростта на разширение на Вселената, като се ориентират по свръхнови звезди от типа Ia. Свръхновите са звезди, които завършват своята еволюция с взрив, а свръхновите от тип Ia се отличават с това, че тяхната светимост винаги е еднаква. Съответно, определяйки видимата яркост на такава свръхнова, астрономите могат да изчислят разстоянието до нея. Допълнително, определяйки червеното преместване (преместване в спектъра на излъчване на обекта, свързано със скоростта на неговото движение) за такива звезди, астрономите могат да получат скоростта на разширяване на Вселената.

За наблюдаване на свръхнови специалистите използвали новата Wide Field Camera 3 на телескопа Hubble. Учените успели да получат скоростта на разбягване на космическите обекти с 30% по-точно от предишните изследвания. И това значение не се вписва в хипотезата за "празно място", в което се намира Млечният път.

Неотдавна друг колектив астрономи изследва възможните параметри на тъмната енергия с помощта на гравитационни лещи, или лещи на Айнщайн. С тези термини се обозначава ефектът на изкривяване на пътя на преминаването на светлината близо до масивни обекти – те изкривяват пространство-времето. При определени условия пътят на излъчване, идващ например от далечна галактика, се изкривява така, че наблюдателят я вижда увеличена.

жижо преди 13 години
....много объркана статия.....от тук хванато изречение, от там изречение, без никакъв порядък и ред. Само не мога да разбера, защо ако се "увеличава Вселената" на квантово и ниво лъчение, защо не ми се увеличава банковата сметка със същата скорост на материално ниво :)

видяли гигантски газов облак и решили че намерили топлата вода

Пълни безмислици.Тъмната енергия и материя са просто остатъка от едно нерешено уравнение, и са въведени за да се обясни разширяването на Вселената, което реално не съществува. В негова подкрепа е единствено микровълновото лъчение, което реално не доказва нищо, и червеното отместване, което пък изобщо не е доплерово, а е гравитационно. Доста ще им се смея след няколко години като изоставят идеята за тъмната енергия

tihatavoda преди 13 години
" Учените " са тръгнали преди около 100 г. след зелена мухичка , сега се чудят , как да избегнат миризмата , на достигнатата цел.

ДО 3 преди 13 години
Сам си плащам а да знаеш няма да измислят нищо-точно като теб и после "по-евтино" е несъществуващо понятие,ако става въпрос за бъдеще време...

Плащат им, защото утре може и да измислят нещо ново, я по-евтина енергия, я телепортация или бог знае какво. На "БЕЗПОЛЕЗНИ КОМЕНТАТОРИ" като теб не знам кой плаща :)

защо им плащат преди 13 години
Всички тези теории и заключения са правени по снимки.Какво като телескопа има нова камера? ГАДАЕНЕ ПО СНИМКИ-КАТО ГАДАЕНЕ НА КАРТИ ТАРО..... МЪРЗЕЛИВИ ДЕБЕЛОСЕРЦИ И БЕЗПОЛЕЗНИ КОМЕНТАТОРИ СА А НЕ УЧЕНИ.

ринго преди 13 години