Могат ли да работят добре лифтовете на Витоша?

Планът за управление на парка ще се доработва
Обновена: 17 фев 2016 12:51 | 17 фев 2016 09:34, Веселина Йорданова
2
Могат ли да работят добре лифтовете на Витоша?
Кадър: bTV

Неработещи лифтове, аварии и недоволни скиори - такава е ситуацията на Витоша.

"Тази остаряла инфраструктура не е от полза на софиянци", коментира Радослав Пеев, началник на сектор "Ски писти" - Витоша ски пред bTV.

Още по темата

Витоша ски иска да строи нови лифтове, по нови трасета. Версията на фирмата, управляваща съоръженията след приватизация, е, че те са морално стари и невъзможни за поддръжка.

Резервните части за тези съоръжения, когато ги има, били прекалено скъпи, затова искат да построят нови лифтове.

Лифтовете в планината са произведени между 1962 и 1982 година. Някои от тях като Княжевския са в лошо състояние, а тези, които работят, са далеч от перфектна форма.

Въпреки милионите си километри всяка една от тези кабинки, както и цялото съоръжение, може да бъде като ново, в перфектна форма, уверяват от австрийската фирма производител на Симеоновския лифт и лифта "Академика".

Един от най-популярните лифтове за поколения столичани е Романският, построен през 1968 година. От четири сезона не работи. Фирмата-производител на съоръжението е френската компания ПОМА.

"За Романския ни бе отказано да ни направят хващачи, знаете тази година за Драгалевския лифт поръчахме 20 хващача за невероятната сума от 40 хиляди лева. И срокът за доставка е 15 седмица, поради тази причина Драгалевският в момента не работи”, заяви Пеев.

След запитване на bTV защо отказва да поддържа лифта, от ПОМА категорично отрекоха твърдението, че са им поръчвани резервни части за Романския лифт. Французите са информирани за съдбата на лифта и знаят, че той не работи от 4 години.

От фирмата производител казаха, че никой не се е свързвал с тях за резервни части за Романския лифт.

Най-старият лифт в България - това са остатъците от неработещата линия между Княжево и Копитото. Хората от къщите до лифта се оплакват, че останките му привличат вандали и крадци. Всичко е разграбено. Съоръжението е произведено през 1962 г. от вече несъществуващата австрийска фирма "Гирак". След тежък инцидент е затворен през 1994 година.

По думите на Пеев най-доброто, което може да се случи с него, е да бъде подменен и Копитото да бъде междинна станция, така че да може да се свърже градът с малките ски зони, които се намират в Златните мостове.

Така се оказва, че Княжевският лифт, произведен от несъществуващата вече фирма "Гирак", е единственият около София, който не може да бъде възстановен.  Всички останали лифтове във Витоша могат да работят и да бъдат в перфектна форма.

Екоминистърът Ивелина Василева заяви, че е върнат за редактиране и доработка новият план за управление на Витоша. В него бяха предвидени на около 40% от територията на парка да се развиват дейности, свързани със ски спорта, каза още тя в предаването "Тази сутрин".

Министърът поясни, че предложението е обосновано и трябва в документа да се прецизират зоните за развитие на ски туризъм. "Законът позволява развитието на ски туризъм, но трябва да са ясни зоните и режимите", допълни тя.

Според Василева в този план за управление няма конкретни идеи и планове за застрояване на Витоша, а касаят опазването на околната среда.

"Трябва да се съобразяваме изцяло с изискванията на ЮНЕСКО за Национален парк "Пирин", допълни Василева. Там е забранено развитието на ски спорта с изключение на двете буферни зони, но трябва да се минат процедурите за оценка на въздействието върху околната среда.

Василева допълни, че е необходимо да се полагат усилия за модернизация на лифтовите съоръжения. "Трябва да има отговорно отношение към извършваните дейности, да се спазват правилата и законите", допълни тя.


2
Още по темата: Витоша
Още от
Напиши коментар Коментари
2
1
 
1
 
! Отговори
коко преди 2 години
нов лифт но не по нови трасета, това е разликата.
1
0
 
3
 
! Отговори
Антон Вучев преди 2 години
Не мога да Ви разбера предпочитате стария лифт пред новите лифтове