Как влаковете в Швейцария постигат точност до секундата?

93% от тях са пристигнали навреме миналата година
Обновена: 29 юли 2023 10:49 | 29 юли 2023 10:49, Елка Василева
39
Как влаковете в Швейцария постигат точност до секундата?
Снимка: архив, БГНЕС

93% от швейцарските влакове са пристигнали навреме миналата година. С иновативната нова система за индикация на машинистите швейцарците искат да подобрят това постижение, пише Дойче веле.

Швейцарските железници са световноизвестни със своята точност. През 2022 година 93% от всички влакове на Швейцарските федерални железници са пристигнали навреме, т.е. с по-малко от три минути закъснение. Сега швейцарските железници въвеждат нов индикатор за машинистите, който им показва закъснението до секунда. Така влаковете може да са дори още по-точни, разказва АРД.

В регионалния влак от Цюрих за Аарау машинистът следи на дисплея на таблет в предната част на кабината си колко близо е до следващата гара. "Според системата сме подранили с 34 секунди, но всъщност това е перфектно", обяснява машинистът. Малко по-рано, но не твърде рано, за да се засече с друг влак - това е златният стандарт. Тъкмо съвършенството е целта, която швейцарските железници преследват с новия високотехнологичен дисплей, който показва как се движи влакът в реално време.

Точността има положителен ефект и върху климата

Иновацията ще се отрази положително и на потреблението на енергия, обяснява Матиас Тухшмид, енергиен експерт на швейцарските железници. "Най-важно за железницата е да се движи възможно най-точно. А сега вече виждаме: колкото по-точни са влаковете, толкова по-малко енергия е необходима на цялата система." Причината: по-малкото спирания и ускорения извън графика на влаковете означава и по-малко потребление на енергия. "Колкото по-висока е скоростта, толкова по-голямо е съпротивлението на въздуха", обяснява експертът. "Така че колкото по-ниска скорост е възможна за достигане на дестинацията навреме, толкова по-добре е за потреблението на енергия."

Оптималната скорост се показва на таблета в кабината, а по време на пътуването има постоянни актуализации за текущото закъснение. На някои места машинистите знаят, че могат да минат по-бързо, обяснява Маркус Крьопфли, също машинист. Той разказва на журналистите от АРД във влака от Цюрих за Аарау как работи новата система, докато неговият колега управлява превозното средство.

"Сега той вижда, че закъсняваме с 1 минута и 23 секунди. И ще се опита да навакса по най-добрия възможен начин, като безопасността винаги е на първо място!”, уверява Крьопфли.

Може ли системата да се приложи и в Германия?

93% от влаковете в Швейцария са навреме още преди въвеждането на новата система. С нея швейцарските железници се стремят към още по-голяма прецизност. Дали това няма да е възможно и при хронично неточните германски железници - "Дойче Бан"? Според Матиас Тухшмид идеята не е лоша. "Трудно е изпълнението обаче. Може би на нас, като добре интегрира компания, ни е по-лесно, отколкото би било в Германия".

Това със сигурност се дължи и на факта, че Швейцария инвестира много повече в своите железници, отколкото Германия. Или по-конкретно пет пъти повече, изчислява германската обществено-правна медия. През 2020 г. Швейцария е инвестирала 440 евро на човек в железопътната инфраструктура - в Германия тази сума е едва 88 евро.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Запада никога няма да го стигнем защото сме адски простии и ограничени откъм сивото вещество
38
7
 
2
 
! Отговори
бг смешки 2 преди 8 месеца
НИЩО не става нитъо от българите нито от държава им ! бе са им виновни нито комунистите нито швейцарците нито амнерииканците или руснаците за просттията или мързела !
37
1
 
6
 
! Отговори
Най... преди 8 месеца
...важното е, че Швейцария винаги е вървяла напред от векове. Не случайно казват, че ако на мястото на Алпите има дупка, то швейцарците пак щяха да правят пари от туристите. За влаковете не се учудвам, не знам обаче как са шофьорите, дали са калпави като останалите си събратя по света.
36
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Щото имат швейцарски часовници!? -)))))))
35
5
 
5
 
! Отговори
ПОЛИТИКА преди 8 месеца
Там не е имало социализъм и комунизъм в продължение на осемдесет години !!!!!!! Това е краткия отговор . А у нас влаковете се движат с часове закъснение но пък състоянието им е ужасно . Толкова за продължаващото осемдесет годишно соцкомунистическо минало в което продължаваме да живеем и да си го искаме още . МАЛКО НИ БЕШЕ !
34
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Браво на Дойче-то Веле! Само да не беше тая работа с икономията на ел енергия и съответното спасяване на климата! Като се замисли човек, ускорението е след потегляне, след излизане от завой. Спирачките се ползват съответно преди влизане в завой, и за намаляване на скоростта по наклон. Има си разчети за скорост с цел безопасност. Когато са направени точно и няма дъжд и сняг например върху релсите, всичко е точно. Ама то си пише де - и без таблети са били точни швейцарците.
33
4
 
3
 
! Отговори
швейцарец преди 8 месеца
Казвам на жената че свършваме за минута и седем секунди и точка по въпроса. Швейцарска точност!
32
0
 
6
 
! Отговори
Фънк преди 8 месеца
Тайната е много пари.
31
3
 
6
 
! Отговори
Митко преди 8 месеца
Интерсено кога правят ремонтите тия от Швейцария? Щото без ремонти и то капитални, няма как. Основната причина да закъсняват влаковете в Бг е липсата на читави локомотиви и ремонтите. А в Германия са железниците не се експлоатират от германци, а бежанци
30
2
 
8
 
! Отговори
анонимен преди 8 месеца
Истина е. Истина е също, че са ужасно скъпи. Истина е, че никога няма да ги стигнем :(
29
3
 
0
 
! Отговори
бг смешки 3 преди 8 месеца
да не би е да истина ?!?!??
28
2
 
3
 
! Отговори
читател преди 8 месеца
До бг смешки 2 Явно имаш предвид себе си.Не обиждай българския народ,а се извини веднага.За кого се имаш ?
27
2
 
0
 
! Отговори
До гого преди 8 месеца
Научи се да пишеш, въздухопохабител.
26
0
 
9
 
! Отговори
Щерю преди 8 месеца
Щото са едни отккачени маниаци :). Друго си е забавянето на влак с 5-6 часа. Всички псуввни и ругатни излизат - и човек се чувства пречистен като слезе най- накрая...
25
10
 
7
 
! Отговори
бг смешки 2 преди 8 месеца
БЪЛГАРИТ ОСВЕН ч е са прости и мързеливи са и НЕКАДЪРНИ ! в голямата си част поне .....претенции без покитие ! да не говорим че народа е политически и иконмически НЕГРАМОТЕН и гласува за тези които му разсипаха държавата -СДС , НДСВ , ГРОБ и тн ....еми *** народ-слаба държава !
24
6
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Как така как?! Хората там са богати, защото са кадърни и работят. Нашите машинисти нали ги виждам- наследствени ТКЗС-ари, милеещи за Живков, крадящи нафта, пиещи кафенца и на раздумка на всяка гара. Нещо като мед. сестрите. И едните ламтят за пари без капка покритие, и другите.
23
6
 
13
 
! Отговори
Илия Василев преди 8 месеца
До гого 16БДЖ не е дало и стотинка за пилона. Лъжеш като ром "Атлантик". Парите за пилона са от частни лица.
22
4
 
12
 
! Отговори
Mdq преди 8 месеца
То в Германия не да проблем закъсненията , там е въпрос на късмет дали влакът ти изобщо ще тръгне.3 минути преди да потеглиш разбираш че влакът ти е отменен , а при някой регионални следващия може и да е след 3 часа ...Дойче Бан е срам за най-развитата икономика в Европа , всъщност Луфтханза е още по-зле , така че железниците все пак държат някакво прилично ниво..
21
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Леля чичо, сега не са колония на никой и никой не може да ги превземе /може би/, но преди 224 години са били под наполеоново робство и до ден днешен са благодарни на Генералисимус Александр Суворов, че ги е освободил и на император Александр I, че е написал първата им конституция. Свято тачат паметниците и мостовете в Алпите, по които е преминал Суворов.
20
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Часовника БИГ БЕНД е Велика Англия а офшорката Швейцария е робският слугинаж на Лорд Байрон и Мери Шели позабогатял от грабеж над Холандия