Жителите на южния френски град Монпелие вече не плащат за градски транспорт. В Европа има общо 50 града и общини, които предлагат безплатни автобуси и трамваи, но Монпелие е най-големият сред тях. Как го финансират?
За общо 500 000 души в региона ползването на обществения транспорт стана напълно безплатно, пише Дойче веле. 31-годишната Райен Шаби е доволна, че пести пари, когато пътува с автобуса и трамвая, за да стигне до работното си място. “Безплатният градски транспорт е много добра идея, особено за хора като мен, за които не е лесно да отделят 50 евро за месечна карта. Месечната ми брутна заплата не е голяма - 1950 евро”, обяснява жената, докато чака автобуса.
По-малко стрес, по-добре за околната среда
“Ако бях дошла с колата, щеше да ми отнеме поне десет минути повече и със сигурност щях да попадна в задръстване. Така се пътува без стрес. Освен това е добре за околната среда”, обяснява тя, докато върви към работното си място.
Средноголямата компания, която продава софтуерни решения, участва във финансирането на общинския проект за безплатен градски транспорт. За целта тя плаща 2% данък върху заплатите на служителите си – такъв данък дължат и всички други фирми в Монпелие, които имат повече от 11 служители, а това са около 2500 компании. По този начин се събират общо 30 милиона евро.
Жули Фреш, която отговаря за транспорта в Монпелие, е доволна. “Безплатният обществен транспорт повишава покупателната способност на хората”, казва тя пред ДВ. “Освен това качеството на въздуха се подобрява”.
Освен безплатния транспорт от Монпелие планират и да засадят 50 хиляди нови дървета до 2026 година. Работи си по нови 235 километра велоалеи, пет нови автобусни и още една трамвайна линия.
Не всички в Монпелие са доволни
Хюго Делан е сред тези жители на Монпелие, които не са доволни. По думите му безплатният обществен транспорт всъщност не е безплатен. “Цената, която плащаме, е, че сега няма да се правят инвестиции в разширяване на транспортната мрежа”, казва той. “Когато правиш публичния транспорт безплатен, трябва първо да се увериш, че той достига до всички краища на града, особено в такъв развиващ се град. В противен случай ще задоволиш само хората в централните части, които са добре свързани и ще изоставиш онези, които живеят в покрайнините”, продължава Делан.
Александер Брун, който е лектор по география в университета в Монпелие, е съгласен. “Градът трябва да работи и върху връзките между кварталите, така че да не трябва да се минава през центъра на града, за да се стигне от един до друг квартал”, казва Брун пред ДВ. Ученият се притеснява също, че допълнителният данък може да отблъсне някои фирми, които иначе биха отворили офиси в Монпелие. “Нуждаем се от още фирми, които да помагат за намаляването на безработицата”, отбелязва той. През 2023 г. безработицата в Монпелие е от 9,6% - два пункта над средното за страната.
По-голямо социално разнообразие
Все пак положителните мнения преобладават. “Много е удобно. Сега редовно използвам обществения транспорт, за да ида до центъра на града и да напазарувам”, казва Клод Морин, 40-годишна учителка в детска градина. Пиер Шанал също е доволен. “Трафикът е много натоварен в центъра и паркирането е скъпо”, оплаква се пенсионерът, който казва, че с градския транспорт се чувства много по-спокоен и стига много по-бързо.
Фади Хамаде, икономист и директор на Института за екологични ресурси и устойчиво развитие, споделя ентусиазма на гражданите. "Както всяка обществена услуга и тази е инструмент за преразпределение на доходите във Франция", казва той.
"Тя има положителни външни ефекти. Намалява емисиите на въглероден диоксид и замърсяването в града. Изглежда, че води и до отваряне на нови магазини и по-голямо социално разнообразие в центъра на града, тъй като хората се придвижват по-лесно", добави той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

От пародия до главозамайваща наглост: Защо Тръмп иска от данъкоплатците 230 млн. долара за себе си
Трише: Светът днес е донякъде по-опасен, отколкото преди кризата с Lehman Brothers
Новите данни за инфлацията в САЩ изстреляха S&P 500 до рекорд*
Инфлацията в САЩ е достигнала 3% през септември
Партиите в израелския парламент вече са в сблъсък преди изборите догодина
Анализатор: Очаквам да поискаме дерогация от САЩ за подразделенията ни на "Лукойл"
Кмет забрани празнуването на "Хелоуин"
Киселова свиква депутатите на извънредно заседание на НС
Атина брои бездомните на улицата - реалността е шокираща
Теле на задната седалка в "Голф" - нарушава ли законите шофьорът
Хърватия връща задължителната военна служба
Той смачка Ливърпул и сега мечтае за още победи
В Разград го закъсаха: Лудогорец е обречен в Европа
Какъв Ливърпул, какъв Арсенал? Ман Сити ще грабне титлата в Англия
Семи Шилт, Ернесто Хуст, Алберт Краус и Анди Зауер събраха стотици на BEST4 семинар в Нидерландия
Ивелин Попов го направи за първи път за Арда
Стана горещо: Холанд се изповяда в YouTube
Дневен хороскоп за 25 октомври, събота
Изберете си цвете и вижте дали ще се сбъдне желанието ви
Късмет и пари за 4 зодии – ноември ще бъде техният месец
Хитри стратегии: Как да спорим по-добре с партньора
4 витамина за добро храносмилане
Задължителни ястия за Димитровден
Близо 10 000 варненци ще празнуват имен ден тази неделя - 26 октомври
HR отделът на КУБ проведе експресни интервюта за млади кандидати във Варна
ГЕРБ оттегля предложението за въвеждане на "такса водомер"
Семи Шилт, Ернесто Хуст, Алберт Краус и Анди Зауер събраха стотици на BEST4 семинар в Нидерландия
Община Варна обяви обществена поръчка за основен ремонт на пътя към село Долище
Хороскоп за 25 октомври 2025
„Най-евтиният в света“ хуманоиден робот струва само 1370 долара (видео)
Суперземя в съседство може да е най-доброто място за търсене на извънземен живот
Астрофизици са близо до разгадаването на тайната на неутриното
Ето какво виждат хората, които изпадат в близки до смъртта състояния
Забравен модел на атома може да разкрие смисъла на съществуване на Вселената
За първи път в историята: Откриха асирийски артефакт в Йерусалим (снимка)