50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие

Какво казват провържениците и противниците във френския град
Обновена: 4 мар 2024 14:17 | 4 мар 2024 14:16, Елка Василева
110
50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие
Снимка: архив, БГНЕС

Жителите на южния френски град Монпелие вече не плащат за градски транспорт. В Европа има общо 50 града и общини, които предлагат безплатни автобуси и трамваи, но Монпелие е най-големият сред тях. Как го финансират?

За общо 500 000 души в региона ползването на обществения транспорт стана напълно безплатно, пише Дойче веле. 31-годишната Райен Шаби е доволна, че пести пари, когато пътува с автобуса и трамвая, за да стигне до работното си място. “Безплатният градски транспорт е много добра идея, особено за хора като мен, за които не е лесно да отделят 50 евро за месечна карта. Месечната ми брутна заплата не е голяма - 1950 евро”, обяснява жената, докато чака автобуса.

По-малко стрес, по-добре за околната среда

“Ако бях дошла с колата, щеше да ми отнеме поне десет минути повече и със сигурност щях да попадна в задръстване. Така се пътува без стрес. Освен това е добре за околната среда”, обяснява тя, докато върви към работното си място.

Средноголямата компания, която продава софтуерни решения, участва във финансирането на общинския проект за безплатен градски транспорт. За целта тя плаща 2% данък върху заплатите на служителите си – такъв данък дължат и всички други фирми в Монпелие, които имат повече от 11 служители, а това са около 2500 компании. По този начин се събират общо 30 милиона евро.

Жули Фреш, която отговаря за транспорта в Монпелие, е доволна. “Безплатният обществен транспорт повишава покупателната способност на хората”, казва тя пред ДВ. “Освен това качеството на въздуха се подобрява”.

Освен безплатния транспорт от Монпелие планират и да засадят 50 хиляди нови дървета до 2026 година. Работи си по нови 235 километра велоалеи, пет нови автобусни и още една трамвайна линия.

Не всички в Монпелие са доволни

Хюго Делан е сред тези жители на Монпелие, които не са доволни. По думите му безплатният обществен транспорт всъщност не е безплатен. “Цената, която плащаме, е, че сега няма да се правят инвестиции в разширяване на транспортната мрежа”, казва той. “Когато правиш публичния транспорт безплатен, трябва първо да се увериш, че той достига до всички краища на града, особено в такъв развиващ се град. В противен случай ще задоволиш само хората в централните части, които са добре свързани и ще изоставиш онези, които живеят в покрайнините”, продължава Делан.

Александер Брун, който е лектор по география в университета в Монпелие, е съгласен. “Градът трябва да работи и върху връзките между кварталите, така че да не трябва да се минава през центъра на града, за да се стигне от един до друг квартал”, казва Брун пред ДВ. Ученият се притеснява също, че допълнителният данък може да отблъсне някои фирми, които иначе биха отворили офиси в Монпелие. “Нуждаем се от още фирми, които да помагат за намаляването на безработицата”, отбелязва той. През 2023 г. безработицата в Монпелие е от 9,6% - два пункта над средното за страната.

По-голямо социално разнообразие

Все пак положителните мнения преобладават. “Много е удобно. Сега редовно използвам обществения транспорт, за да ида до центъра на града и да напазарувам”, казва Клод Морин, 40-годишна учителка в детска градина. Пиер Шанал също е доволен. “Трафикът е много натоварен в центъра и паркирането е скъпо”, оплаква се пенсионерът, който казва, че с градския транспорт се чувства много по-спокоен и стига много по-бързо.

Фади Хамаде, икономист и директор на Института за екологични ресурси и устойчиво развитие, споделя ентусиазма на гражданите. "Както всяка обществена услуга и тази е инструмент за преразпределение на доходите във Франция", казва той.

"Тя има положителни външни ефекти. Намалява емисиите на въглероден диоксид и замърсяването в града. Изглежда, че води и до отваряне на нови магазини и по-голямо социално разнообразие в центъра на града, тъй като хората се придвижват по-лесно", добави той.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
99
0
 
1
 
! Отговори
Ромул преди 1 месец
В България е безплатен за нас,ромулите...
98
1
 
1
 
! Отговори
VladTepes преди 1 месец
До РеалистТрябва да се компенсират 30-40% приходи от билети и карти, а това за общини с ограничен бюджет е трудно и води до други проблеми. Бяхме много далеч от безплатен транспорт - картите за цялата мрежа бяха чудовищно скъпи, сега са на далеч по-приемливи цени.
97
1
 
1
 
! Отговори
Комунистит преди 1 месец
Ние още чакаме Западът да се срине
96
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Това е легално купуване на гласоподаватели. По 50 кинта на калпак и плебса цъфти и върже
95
4
 
7
 
! Отговори
Мда преди 1 месец
Безплатни работи няма. Това са фактите, другото е бошлаф.
94
3
 
3
 
! Отговори
Така е .. преди 1 месец
Както винаги и на всякъде има доволно и не доволни.Има и такива дето са доволни от войната на Путин.Свят широк. Из-ро-ди всякакви.
93
2
 
6
 
! Отговори
Така е без гражданск преди 1 месец
До 95. Анонимен. А защо не кажете как е у нас? Картата за населено място на 3 километра от главният град минава 150 лв. и то с "намаление". Докарва те като чувал с картофи раздрънкан стар автобус с изкъртени седалки, раздрънкани врати и стъкла, димящ като парен локомотив, всичкият дим влиза вътре. В другият случай е маршрутка самоделка преправена и "подобрена" по байганьовски така че да останеш без бъбреци. . . . И.т.н. без гражданско общество!
92
0
 
7
 
! Отговори
Ббб преди 1 месец
Общината, разбирай хората, плаща за транспорта луди пари, къпува им автобусите на фирмите концесионери и още. Плаща поне повече от половината и то на завишените търгови цени, за да има и за комисионни. Я най-добре да е безплатен транспорта или направо да го махнат. Какво стана с маршрутките от 90те, къде изчезнаха? Значи има някаква скрита далавера.
91
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
То и в София транспорта е безплатен - кракомобил и мааш пеша по 5-6 километра. Това заради "евтиния и удобен" градски транспорт.
90
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А защо не кажете как е у нас? Картата за населено място на 3 километра от главният град минава 150 лв. и то с "намаление". Докарва те като чувал с картофи раздрънкан стар автобус с изкъртени седалки, раздрънкани врати и стъкла, димящ като парен локомотив, всичкият дим влиза вътре. В другият случай е маршрутка самоделка преправена и "подобрена" по байганьовски така че да останеш без бъбреци. Шофьорите са селски тарикати пушещи, плюещи и разпитващи като агенти и каращи се с пътниците.
89
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 92 Ограбват ги...
88
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Aми да... комунисти са, какви да са? Нали затова наш Рундьо искал по-бързо да ни обързва с тях.
87
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 91 - Възможно е да са повече, но това какво е? Дайте пари, да ги даваме на "нуждаещите се". Ако ти нямаш нужда от градски - кученцата те яли. Дали си с 1950 евро заплата, която да - НИСКА Е ЗА ТАМ - все едно да живееш в Плевен със 800 лева. Не е невъзможно, ама ... си е труднично.
86
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Явно в Монпелие, Франция са комунисти - безплатен градски транспорт, заплаха от 1950 евро е ниска, фирмите плащат и данъци, все комунистически работи.
85
0
 
6
 
! Отговори
84 преди 1 месец
Виждам, че не само професорът е комунист! МОМЧЕТА! Имам КОМУНИСТ сред нас!
84
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Контрольорите с билетчета вече ги няма в БГ, има само проверяващи от дъжд на вятър :))) Един вид и в БГ е безплатен транспорта :)))
83
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Реалист - Нормално е? Какво означава "безплатен"? Това не е някакво природно благо, дето просто си съществува, като небето, въздуха и водата ... И явно ти е много кеф, че "един куп паразитни структури" от хора, ще умрат от глад.
82
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен Teя заплати не са РЕАЛНи ви казаха..... Може това да е бруто но там данъците са ОГРОМНИ - 30-40% от заплатата. Така че, като извадиш от 2200 едни 700-800 за "б езплатния транспорт" и ти остават чисто 1200 за да си платиш квартирата. Ми питайте бе... питайте българи които са там да ви кажат дали взимат чисто 4000евро... що за глупости?!?
81
2
 
3
 
! Отговори
Таня преди 1 месец
Ако градския транспорт върви без руски газ, веднага да се обяви за фашистки транспорт и да се асвабади!
80
2
 
7
 
! Отговори
Реалист преди 1 месец
Нормално е градския транспорт да е безплатен - това е бъдещето. При безплатен градски.транспорт един куп паразитни структури изчезват - продавачи на билети и карти, контрольори и т.н. Ние бяхме на крачка от това бъдеще с 6 стотинки билета, но сега сме на друга вълна - все по-скъп и по-лош градски транспорт.