Ембарго върху руския дизел от 5 февруари – какво ще се случи с цените?

По-висока цена на дизела ще се отрази буквално на всичко
Обновена: 31 яну 2023 11:09 | 31 яну 2023 08:40, Елка Василева
289
Ембарго върху руския дизел от 5 февруари – какво ще се случи с цените?
Снимка: архив, БГНЕС

Европа предприема поредната сериозна стъпка към намаляване на енергийната си зависимост от Русия и от 5 февруари налага ембарго върху вноса на дизел и други продукти, произведени от суров петрол в руски рафинерии, обобщава Асошиейтед прес.

Забраната идва след отказа за внос на въглища през миналото лято и на суров петрол от декември. Новото ембарго обаче носи рискове от ръст на цените на горивата, които и без друго скочиха след началото на руската инвазия в Украйна преди близо година.

Още по темата
"Пръскаме пари по пътищата, за да работим", казва Ханс-Дитер Зеделмайер от германската семейна компания за преводи "Раст райзен" (Rast Reisen).

Повечето неща, които хората потребяват, се транспортират с камиони, които се движат предимно с дизел. Горивото се ползва масово в селското стопанство, за градския транспорт и при индустриалното оборудване. По-високата цена на дизела ще се отрази буквално на всичко.

Може ли ембаргото да повиши цената на дизела?

Цената на дизела, както и на петрола, зависи от глобалния пазар. Европа може да потърси алтернативни източници, като например САЩ, Близкия изток или Индия. Ако този преход мине плавно, въздействието върху цените ще бъде временно и умерено.

Европа вече намали наполовина вноса си на дизел от Русия. Преди началото на войната половината от ползвания на Стария континент дизел идваше от Русия, а сега това се отнася за 27 на сто. В същото време американските доставчици увеличиха вноса от 34 000 барела дневно в началото на 2022 г. до 237 000 барела дневно през януари, по данни на "Стандарт енд Пауърс глоубъл" (S&P Global).

Еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон заяви, че пазарите са имали време да се нагодят към ситуацията, тъй като ембаргото беше обявено още през юни. През последните седмици вносът на дизел в Европа расте, което значи, че запасите се увеличават.

Налице е обаче един усложняващ ситуацията фактор. Г-7 обсъжда налагането на таван на цената на руския дизел по подобие на вече наложения таван на цената на суровия петрол. Целта е дизелът да продължи да има достъп до световните пазари, но приходите на Кремъл да спаднат.

Ако таванът проработи, както е замислен, дизеловите потоци ще се променят, като Европа ще намери нови доставчици, а Русия - нови клиенти, без това да доведе до недостиг.

Какво може да постигне таванът на цената на дизела?

Целта е бъде повторен ефектът от тавана на цената на суровия петрол, който практически забрани на западни компании да превозват руски суров петрол, чиято цена е над 60 долара за барел.

Русия обяви, че няма да продава петрол на страни, които спазват този таван, но намалялото търсене заради забавянето на световната икономика означава, че купувачи от Китай, Индия и други страни могат да получават руски петрол със сериозна отстъпка, което намалява приходите на Кремъл.

Подкрепени от скъпия петрол, цените на дизела се покачиха миналата седмица до 1000 долара на тон от 800 долара на тон в началото на декември. Цената на барел дизел по правило е с около 40 долара повече от тази на барел суров петрол.

Една от причините за поскъпването на дизела бяха зимните бури в САЩ в края на декември, които удариха рафинериите.

Какво ще стане, ако дизелът поскъпне?

Цените на горивата са основната причина за високата инфлация в Европа през миналата година, която забави икономиката и драстично намали покупателната способност на потребителите.

Цените на дизела в бензиностанциите през годината варираха между 1,66 евро и 2,14 евро за литър.

"Това е гигантско увеличение", казва Кристофър Шулдес, чиято фамилия вече трето поколение управлява германската транспортна компания "Шулдес спедишън" (Schuldes Spedition).

Компанията, базирана в малкото градче Алсбах-Хенлайн в провинция Хесен, разполага с 27 дизелови камиона и 50 служители. Тя вече е преоборудвала машините с по-ефикасни двигатели и е обучила шофьорите им как да карат, пестейки гориво.

"Ние сторихме всичко това, преди Русия да атакува Украйна. Нямаме повече възможности за оптимизация", казва Шулдес.

В опит да облекчи натиска на високите цени на дизела компанията опитала да договори по-високи цени с дългосрочните си клиенти. Някои се съгласили, други - не. Дори и в договорите да има клауза за ръст на цените, това става с двумесечно забавяне.

От "Раст райзен" отчитат ръст на цените на дизела между 12 и 25 на сто. И тъй като 15 от 25-те й автобуса са част от регионалния обществен транспорт, компанията не може автоматично и бързо да повиши цените, а ръстът, определен от властите, е "капка в морето", казва Зеделмайер.

Компанията вече е добавила 10-15 евро "дизелова" добавка към пътуванията до популярни дестинации като северния германски остров Зюлт и хърватското крайбрежие.

Какво може да се обърка?

Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората световна икономика ще се възстанови от пандемичните ограничения. При ниското домашно потребление китайските власти разрешават на местните рафинерии да увеличат производството и износа. Но ако търсенето в Китай се увеличи, китайският дизел може да изчезне от световния пазар, което да предизвика недостиг и да вдигне цените.
(БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


289
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
200
1
 
6
 
! Отговори
Евротшк преди 1 година
Три чучура нафта. Един американски един руски един някакъв друг. На три цени. Да няма ръц.
199
5
 
19
 
! Отговори
Щирлиц преди 1 година
До Гост...Общувай с нормални хора.Те подкрепят Русия.
198
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Гост Ненормално и нелогично е за такива като тебе, които не са българи, а прислужници на чужди интереси. Нормалните хора виждат нещата нормално, много различно от промити мозъци като тебе.
197
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Интересно, *** в Народното събрание нали се готвят да откраднат бизнеса на Лукойл и да поуправляват завода в Бургас, може би за да могат да го разграбят и фалират? Дизелът от този завод какъв ще се води - руски или български, в крайна сметка?
196
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Европа предприема поредната и ди отс ка стъпка към ... собственото си закопаване, към съсипване живота на гражданите си и ритуалното си самоубийство за да може кукловодите и от САЩ да са доволни.
195
3
 
0
 
! Отговори
рубладжияt преди 1 година
тези дни ще разберем
194
2
 
29
 
! Отговори
Гавра преди 1 година
Щели да купуват от Индия. Нищо че тя го купува от Русия. Важното е да имитираме дейност и санкции, а населението да мизерства за да е послушно.
193
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Европа ще налага ембарго върху "антидемократичният дизел" но кой ще компенсира разликата? Аз съм против това! Не ме интересува ЕС! Аз си гледам моят портфейл!
192
3
 
13
 
! Отговори
Въпрос преди 1 година
"Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората световна икономика ще се възстанови от пандемичните ограничения."От Козяк ли ви казаха да пишете че е втора?
191
3
 
21
 
! Отговори
Поръчкова статия, преди 1 година
призвана да ни подготви за нов инфлационен скок.Е нали ние имаме разрешение да купуваме руски петрол още 2 години и да го дестилираме в рафинерията в Бургас? Цените на руския нефт са ниски,а руски дизел не купуваме.Тогава за какво е тази статия?За да ни кажат какви щастливци сме и колко евтин е животът у нас.А дали е така?Не разбира се,но задкулисните режисьори(чужди и наши,които са управлявани от чуждите)искат да си плащаме скъпо и прескъпо за всичко и все войната е виновна и скокът на горивата
190
8
 
29
 
! Отговори
bbb преди 1 година
А прогнозите на МВФ за икономически растеж на Русия през следващите две години е +2.6%/+0.6%, за разлика от Еврозоната и САЩ,където прогнозите са или за отрицателен растеж или почти нулев! Така че на Русия й е все тая от европейските нефелни санкции.
189
5
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Как ги решават тия работи,без да питат народите си.И кой от дотукашните им ембаргота даде резултат,дотук единствения видим резултат,е,че европейците обедняха заради тях
188
25
 
5
 
! Отговори
ПЕТКО преди 1 година
До АнонименУж искаха да и открадна суровините на тая Русия а ква стана никои не ще да ги купува !Уж беше велика сила с безаналогови оръжия а купува от Иран !Уж беше православна а обяви джихад !Уж беше най миролюбива а не е спряла да воюва!Уж беше бяла държава но всички я изритаха от клуба на белите
187
4
 
5
 
! Отговори
до гост преди 1 година
Видимо с неправлните хора общуваш.
186
35
 
10
 
! Отговори
Гост преди 1 година
Няма, защото са платени ***. Под всяка новина за войната има 99% коментари в подкрепа на Русия, което освен нелогично е и ненормално. Как пък в реалния живот никой от хората, с които общувам не подкрепят Русия, а в сайтовете - почти 100%, в европейска държава при това.
185
12
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ха Русия е велика държава защото отстоява себе си една жалка Европа която стана марионетка на сащ на онзи със коментара за замръзването ще кажа стана по лошо по жалка Германия не съм виждал сащ изпълни целта си този конфликт идва от сащ ясно е че Русия печели и ще защити суеверността си всеки ден националистите губят колкото и да им дават оръжие справедливостта ще възтържествува както вчера Джокович разби запада трябва да взимаме пример от Сърбия защита на братството защото Русия е права
184
4
 
36
 
! Отговори
Пешо преди 1 година
Газта преди войната 75 лв.мвтч,в момента 195 лв.! За дизела не питайте,защото основно се прави от уралс нефт,също от венецуелски сортове, либйиски нефт!От Брент не става,нито от Норвегия!
183
6
 
50
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Европейски тпанари, какво друго да кажем. От цялата работа потъване на Европа ,краварите печелят
182
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Грета и компания - Европа към *светло бъдеще*:))
181
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ако въведат т.н. "ембарго" наистина ценната на международните борси ще надхвърли 130 долара за барел. На помпата очаквайте 3.6-4.0 лв за литър. Ако го въведат виртуално, и изискването е просто да не се купува от руски доставчик, цените ще се покачат съвсем малко може би си 10%максимум.