Ти, татенце, си без колан...

В катастрофа умираме за седем десети от секундата, коланът се закопчава за 7 секунди
22 окт 2009 17:15,
145
Ти, татенце, си без колан...
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Коланите - възможност за спасяване на живота или прищявка на пътните полицаи?

Ако сте от хората, които все още си задават този въпрос, то задължително продължавайте да четете. За другите - четенето е препоръчително. 

Само за 1 година 300 души щяха да бъдат спасени от смърт в катастрофи.

3000 души пък нямаше да получат тежки и трайни увреждания.

Други 2000 нямаше да получат различни по-леки наранявания....

...само ако бяха направили най-елементарното нещо – поставяне на предпазния колан.

Поставянето на колана отнема от 3 до 7 секунди. Шансът за оцеляване е 30%. Ще се възползвате ли?

От утре до 11 ноември "Пътна полиция" започва превантивна кампания под наслов "Да спасим 300 човешки живота! Да поставим предпазните колани!"

“Важно е хората да бъдат мотивирани да поставят коланите по собствено убеждение, като рефлекс за собствената си сигурност и за сигурността на пътниците в колата, а не от страх от глобите”, заяви на пресконференция днес главен инспектор Красимир Костов от "Пътна полиция".

В момента в България обезопасителните колани се ползват от около 85% от водачите и пътниците на предни седалки при пътувания извън населените места и от около 65% - в населени места.

Въпреки разпоредбите на Закона за движението по пътищата, коланите не се използват от пътуващите на задните седалки в автомобилите.

Във всички държави-членки на ЕС законът изисква задължително ползване на обезопасителни колани на всички седалки, при всички пътувания.

Изследванията на Европейския съвет за безопасност на транспорта показват, че всяка година в Европа, благодарение на използването на обезопасителни колани, от сигурна смърт се спасяват над 11 500 души.

В европейските държави обезопасителните колани се ползват от близо 95% от пътуващите на предните седалки в автомобилите и от 85% - на задните седалки.

От Пътна полиция са убедени, че ако насочат усилията си към децата, кампанията ще стигне по-лесно до родителите.

Анкета

Слагате ли колани и на задните седалки?

Затова инициативата е придружена от песен, написана от композитора Русалин Наков и изпълнена от актьора Христо Чешмеджиев и малкия Краси:

„Семейството се готви да пътува
в колата празно място не остана.
На мен обаче ми се струва,
че някой забравил е колана
Ти, татенце, си още без колан!...“ и т.н.

Никой не вярва, че ще катастрофира. Смята, че това става с други, които са некадърни зад волана, обясниха още пътните полицаи.

Шофьор и пътник, които са си сложили коланите, в очите на неосведомените изглеждат като песимисти, подготвили се да катастрофират.

Който не поставя колана, се смята за щастлив оптимист. Но не трябва да се забравя, че песимистът е добре информиран оптимист, пише в брошурата на кампанията на КАТ.

Какво не знаят „щастливите оптимисти“? Нека развенчаем митовете:

Мит 1: Ако се хвана здраво с ръце за кормилото и се запъна с краката, при сблъсък с кола или дърво няма да пострадам!
Грешка! Човек може да се задържи с ръце и да не излети към стъклото при удар със скорост до... 15 км/ч. При удар със скорост 40 км/ч шофьорът и пътниците му без колани се изстрелват със сила, 12 пъти по-голяма от собственото им тегло, равна на падане от петия етаж.

Мит 2: Няма смисъл да се ползват колани в населените места. Скоростите са малки.
Грешка! Коланите са най-ефективни при скорости до 60 км/ч.

Мит 3: Ако колата се обърне по таван, ще съм вързан и няма да изляза от купето.
Грешка! При преобръщане пътниците без колан излизат от купето и биват премазани от търкалящата се кола. Коланите пазят от травми почти 100% в случаите на преобръщане на автомобила.

Мит 4: Майки вярват, че детето е в безопасност, ако й е под око на предната седалка, дори без предпазно столче с колани!
Грешка! Дори при рязко спиране детето излита и се блъска в предното стъкло. Ако е в скута на възрастен на задната седалка, то бива премазано от неговата тежест в облегалките на предните седалки.

Мит 5: Тактика „Ако няма полицаи, нямам колан!“
Грешка! Коланът се слага заради собствения живот, не заради полицаите, глобите и точките!

Мит 6: Коланът ме притеснява и шофирам по-лошо.
Грешка! Явно рядко го ползвате. Ако в продължение на седмица го слагате редовно, после ще чувствате дискомфорт, когато сте без него. Въпрос на свикване.

И така нататък, и така нататък... 

За заключение прочетете следното: При катастрофа човек умира само за седем десети от секундата!

Коланът се закопчава само за 7 секунди.

Ще инвестирате ли при всяко потегляне 7 секунди от живота си?

......................................................

Ето и малко информация за тези, които се интересуват как точно протича едно челно сблъскване на автомобил, пътуващ с 90 км/ч.

Седем десети от секундата, казахме:

- първа десета: Автомобилът се блъска в препятствието. Челните му части се смачкват. Започва деформация и на частите между предната решетка и блока на двигателя. Тялото на водача полита напред със сила 170 кг/см.

- втора десета: Предният мост и двигателят вече достигат преградата на купето. Задната част на автомобила още има по-висока скорост от предната, затова започва да се деформира купето и рамата.

Теглото на водача се увеличава на 420 кг и продължава да лети напред и нагоре с увеличаваща се скорост. Краката му вече са счупени от удара в педалите или от смачкването на пода на купето и са отхвърлени назад, като преди това връзките им към тялото са скъсани.

- трета десета: Тялото на водача се откъсва напълно от седалката. Гърдите му се удрят в кормилото.

- четвърта десета: Предната част на автомобила вече е смачкана около 60 см, а задната продължава да се движи със скорост около 60 км/ч. Блокът на двигателя влиза в купето, а задната част се повдига нагоре във въздуха.

- пета десета: Тялото на водача, поради кинетичната енергия, тежи вече 1,5 тона и продължава движението си напред и нагоре със сила, 20 пъти по-голяма от земното притегляне.

Кормилото разкъсва кръвоносните съдове и белите дробове. Ако то се счупи, кормилната колонка причинява още по-тежки травми.

При този челен удар, човешкият черен дроб, който тежи 1,7 кг, придобива кинетична енергия, равна на 46,7 кг/см; сърцето, което е 300 гр - 8,4 кг/см, а мозъкът от 1,5 кг достига натоварване 42,5 кг/см. При това връзките на тези органи към тялото се разкъсват.

- шеста десета: Подът и купето продължават да се нагъват в средата. Водачът вече е мъртъв. Главата му се е разбила в предното стъкло и в рамката на тавана.

- седма десета: Задната част на автомобила вече не се движи. Автомобилът е напълно разрушен. Всички, пътували без колани, са мъртви.

Край.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


145
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
143
0
 
2
 
! Отговори
КАТер преди 14 години
"в някои случаи е спорна ползата от тях. Например - при пожар или потъване на автомобила!" Не е така - който не е в състояние да натисне голямото червено нещо, той няма да може да излезе от колата и при перфектини условия - без пожар, вода, и от кабрио даже...
142
1
 
2
 
! Отговори
37507а51 преди 14 години
Използването на обезопасителен колан трябва да е по лична преценка и решение! Да вярно е че коланите предпазват надеждно, но в някои случаи е спорна ползата от тях. Например - при пожар или потъване на автомобила! Виждал съм загинал при пожар водач, защото не е успял са се освободи от колана! Беше преди много години и в ЛАДА. И на мен ми се случи на не успея да се освободя от колана - просто при заключването съм захапал и малко от якето си без да усетя. Нямах спешност, но и ножче нямах...
141
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Не се косете , като пуснат сериино летящите коли нито колани ще слагаме , нито ограничения ще спазваме.За прекалилите с алкохола а те ще са много трябва да направят и автопилот.
140
0
 
2
 
! Отговори
no name преди 14 години
Още от шофьорския курс преди 10 години свикнах да си слагам колана. Това е първото нещо, което правя щом вляза в колата. Независимо на коя седалка седя. Трябваше ми време да убедя останалите от семейството да ползват колани, но сега всички се закопчаваме. Колата ми пищи, ако не е сложен колан на шофьора. Старая се да шофирам разумно и внимателно, и всеки път благодаря на бог като стигна жива до крайната точка. Има много лупмени по пътя-не бъдете едни от тях. Не е срамно да спазваш ограниченията.
139
0
 
1
 
! Отговори
Странна работа преди 14 години
Липсата на колан и превишената скорос са факт, но един доста голям процент от катастрофите и по следващите ги травми стават заради лошите пътища - заледени настилки, липса на мантинели(двойни на магистралите и високоскоростни участъци), предупредителни знаци за опасни участъци, знаци за ремонт изоставени от преди години (те подвеждат, защото понякога наистина има ремонт, но сме свикнали да няма и ОООооо багееер), стълбове от бетон, вместо от поемащи удъра материали , ДУУУУУУПКИИИИИИ, дървета
138
0
 
1
 
! Отговори
Странна работа преди 14 години
"..бях с колан но както се досещате той е за челен сблъсък". Така е че най много пази от челен сблъсък, но при едно странично ускорение, пречи на човека да изхвърчи от колата, което в повечето случаи води до много по тежки наранявания, защото не се знае колко точно ще излезеш от колата и къде точно ще попаднеш след това.
137
0
 
1
 
! Отговори
P_boy преди 14 години
Aбе ако нямаш късмет, ще умреш красив с колан, това си е факт! Koлата има 5 упорни точки - 4-те колелета и главата на шофьора. При челен удар доста често се случва човекът на предната седалка да изхвърчи през прозореца и да оцелее, а другите да бъдат смазани до неузнаваемост... В крайна сметка - не коланите са важни, а фактът, че трябва да сме разумни и да внимаваме много! Защо вие журналистчета не започнете да пишете всеки ден за уникално ужасните пътища, по които се движим...
136
0
 
2
 
! Отговори
Странна работа преди 14 години
"Пак казвам за коланите съм, но по мое решение, а не защото полицаите са "решили"!" Това е много интересно исказванее. Сега първо, това е записано в закон, та този закон изисква да се спазва. Полицая следи за спазването на закона, той не го решава. Така сега не искам да навлизам в правни термини, но има и закон да не убиваш да не крадеш да не правиш секс с малолетни и други там. Ясно е че ако не искаш да ги спазваш няма да ги спазваш, но полицая пак следи за тяхното спазване, той не ги решава!
135
0
 
2
 
! Отговори
Боби преди 14 години
Страхотна статия!Преди си слагах в 99% от случаите колана, сега ще са 100%!
134
0
 
1
 
! Отговори
Много глупав преди 14 години
Пример2:В гърция с кемпера. Спира ни полиция от ония с черните униформи дето следят за трафик нахора и акцизни стоки. Полицаят вижда следното:-аз с колан;-детето в столче отзад с колан;-съпругата ми до него с колан.Поиска ми лична карта и талон (зелена карта не поиска даже), записаха си данните от проверката и попита one baby? и след това Have a nice trip.А после били ги гобявали из Гърция... Ами като карат като бесни и не спазват никакви правила, ще ги глобяват. Малко ги глобяват даже.
133
0
 
1
 
! Отговори
Много глупав преди 14 години
Сигурността е на първо място! Ако не го разбира човяк......който не иска, да не слага колан!Да не говорим, че полицаите, като те видят с колан и са много по-благосклонни към теб, дори да си извършил някакво нарушение.Пример1: Пътуваме от Царево към квартала им и ни спират за проверка. полицаят вижда следното:-аз с колан;-детето отзад в столче с колан;-съпругата ми отзад с колан.Само пожела лек път и веднага тръгнахме.
132
0
 
2
 
! Отговори
djasta prasta преди 14 години
"Живота е мой и трябва да имам право да реша какво да правя с него. " ... да, принципно си прав, ОБАЧЕ ако си без колан и има други хора в колата, когато се ударите ще почнеш така да скачаш из колата, че е твърде вероятно да убиеш някой друг със собственото си неконтролируемо тяло. Затова не бъди такъв егоист, ако обичаш.
131
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
о: ВСЕКИЩе изкажа крайно (и провокативно мнение), но вярно: Живота е мой и трябва да имам право да реша какво да правя с него. И не ми казвайте, че всички плащаме ... (ако са прави и колана те спаси) всички плащаме, но ако не го сложа плащам само аз (с живота си). Не искам държавата да ме третира като вол и да ме "пази" жив, за да и плащам данъци до 65 години (после до повече)! Не искам и "акции за заблуда на противника"! Пак казвам за коланите съм, но по мое решение, а не защото полицаите са "решили"!
130
0
 
1
 
! Отговори
asdf преди 14 години
Коланът НЕ Е лично предпазно средство!!! При катастрофа, ако си без колан, тялото ти се мята из колата, достатъчно е един от пътниците да е без колан, за да контузи/убие останалите, които са се стегнали.Като пътувате сами не се закопчавайте с нищо, не ми пука, но ако има и други хора в колата, вече сте длъжни
129
0
 
1
 
! Отговори
Един Луд преди 14 години
Хахаха страхотна статия. Завършекът е като филм на ужасите :) Все пак слагането на колан според мен е въпрос на личен избор. Аз го слагам, защото е пълно с ненормални и убийци на пътя, но не мисля, че трябва да има глоба за непоставянето му. Лично мое мнение.
128
0
 
1
 
! Отговори
МИ преди 14 години
Въпреки, че е много поучителна, статията е ужасно слаба. Видке, на зле вървят нещата...
127
0
 
1
 
! Отговори
Браво, това им трябв преди 14 години
Епа сега ли сесетихте да стреснете народа. Иначе браво за съчинението бива си го. То така се научават някой примитивни форми на съществуване - БОЙ С ПРЪЧКАТА през пръстите, да видим няма ли да слагате колан всезнайковци мръсни, на които ви предстои да умрете в катастрофа. На всички посветили последното си пътуване на СМЪРТТА лека ви пръст. Амин
126
0
 
1
 
! Отговори
лео преди 14 години
Според мен коланът е ЛИЧНО ПРЕДПАЗНО СРЕДСТВО!Защо КАТ ни изнудва!Идреме му ли на КАТ за ДУПКИТЕ-не за тия в *** на дупетатите!!!!!!!!!
125
0
 
1
 
! Отговори
neo5 преди 14 години
Някакви ви хапове да си взел или не???
124
0
 
1
 
! Отговори
neo5 преди 14 години
..нормално...аз също не вярвам ама съм жив и здрав вече, ходя без патерици,даже и не накуцвам вече :)

Спонсорирани публикации