Само 2 пъти за 5 години съм се возил с автобус от Смолян до София. Тогава още не бях ориентиран в социалните мрежи, а и те не бяха това, което са днес. В рейсовете вземат скъпо и се движат бавно. Това разказва Георги, който е студент и изчислява, че поне 100 пъти си е намирал транспорт до родния град чрез групи за пътувания във Facebook и сайтове.
"През социалната мрежа се организираме, понякога съвсем спонтанно, като гледаме обявени свободни места в автомобили за след няколко часа или на следващия ден. Други пък търсят превоз сред приятелите си", обяснява пред "24 часа" младежът, който учи медицина.
Принципът е да си поделят разходите за гориво. В правилата на повечето групи е посочено, че тези, които предлагат превоз срещу заплащане, трябва да искат толкова пари, колкото да си поделят разходите, но не и да са на печалба. В двете посоки пътят обикновено му излиза по-малко от 20 лева. Цената на билета за автобус до София в едната посока е 25 лв., за студенти е с 2 лв. по-евтино.
На Георги му се е случвало да пътува със съвсем непознати и да се запознаят в колата, но никога не е имал проблем нито с надеждността на автомобила, нито със сигурността си. Стоянките за автобуси на автогарата в Смолян са все по-пусти.
"Създадох групата за пътуване във Facebook още когато бях студентка във II курс. Нямах кола, а 25 лв. за автобус ми се виждаше непосилно. Постепенно групата растеше и сега има 6707 участници", разказва Елена Бадева, която вече е завършила, но продължава да поддържа страницата си в интернет.
Тя не приема за нормални цените на транспортните фирми. Наскоро пътувала в Турция от Адана до Невшехир в областта Кападокия, разстояние, по-голямо от Смолян до София. Цената на билета в автобуса била 40 лири, но имало климатик, колани за пътниците, безплатна вода и дребни сладки.
"Нашите превозвачи се оплакват от цената на горивата, но в Турция са по-високи", казва Бадева. Досега тя не е получавала заплахи от транспортни фирми, но индиректно чрез нейни познати й казвали да не се занимава с подобна дейност.
Бадева държи създадената от нея група да е затворена и не приема хора без снимки и без никакви приятели. Поставя и условие да се пише на кирилица, без нецензурни думи и обидни изрази, както и за точност и коректност от страна на предлагащите и приемащите да пътуват.
В друга от групите за пътуване: Смолян - Пловдив - София, има 3532-ма участници. Тя се е определила като "Група за позитивни хора, търсещи евтин, удобен и бърз превоз в приятна компания". В нея на 2 часа някой обявява закъде ще пътува и колко места има. В Девин групата е с над 2000 участници, рудоземската е с 1056 души.
В Доспат пък групите са 3, а тези за пътуващи към и от Златоград са 5 с над 2000 участници. В социалната мрежа се откриват групи за пътуване до Мадан, Баните, Борино, Триград, Смилян, Старцево и още много села в Родопите.
"Автобусът спира на всяка спирка. Само до Пловдив се движи с 40 мин по-бавно. След това до София още се забавя и в крайна сметка стигаш с час и половина по-бавно. Времето е пари. А е и по-комфортно с лек автомобил", казва Ани Младенова от Смолян.
"Като няма социален транспорт, какъвто е железопътният, ние ще направим социален автомобилния", казва тя. Младенова си спомня, че дори майка й по соцвреме е получавала награда като многодетна да пътува безплатно с влак два пъти в годината, но си заминала от този свят, без да се е възползвала нито веднъж. Тя смята, че липсата на жп транспорт е вид дискриминация спрямо живеещите в Родопите, тъй като не ползват влак, а плащат солидарно с всички български граждани инвестициите в други райони и огромните загуби на БДЖ.
Хората в Родопите предпочитат предвижването с коли вместо с автобуси. Реално транспортните фирми имат просто нарисуван бизнес за регион като Смолянския - без конкуренцията на речен и жп достъп. На практика обаче не е така. Много студенти пътуват ежедневно със споделено пътуване.
Много са и пенсионерите, които избират по-евтиния вариант заради прегледи в по-големите болници в Пловдив и София. И кметове на села участват в споделените пътувания. Често служебните им коли возят възрастни хора при пътуванията си към по-големите градове. При тях проблемите са не само парите за транспорта, а и връзките, които трябва да направят. Не от всички села има обществен транспорт до общинския център или удобна връзка, за да се качат навреме в автобус за големия град и да могат да си спазят часовете за преглед, обясняват селски кметове.
"До няколко години общественият транспорт реално ще спре да съществува при сегашната ситуация. Освен договорките по Facebook има и много автомобили, които крадат пътници около автогарите и за нас няма работа. Многократно сме сезирали ДАИ и КАТ. Наскоро се принудих да продам 2 автобуса, тъй като няма закъде да пътуват В крайна сметка аз съм теглил кредити преди, за да закупя тия автобуси, но ситуацията се промени коренно", казва Иво Топчиев, собственик на транспортна фирма.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
ЕС: Meta ще предлага избор за персонализираните реклами във Facebook и Instagram
Военноморските сили получиха първия нов многофункционален модулен патрулен кораб
Работодатели и синдикати одобриха преправения проектобюджет 2026
Германското индустриално производство бележи ръст, подкрепяйки икономическото възстановяване
Pegasus купува най-големия чешки авиопревозвач Smartwings
Продажбите на нови автомобили в Китай се свиват за втори пореден месец през ноември
С 5 млрд. евро повече за здраве и пенсии: Какво предвижда бюджетът за 2026 г.
Бюджет 2026: Майчинството през втората година ще е 460 евро
Националният съвет за тристранно сътрудничество подкрепи проектобюджета за 2026 г.
Най-голямата ледена пързалка в София отвори врати (СНИМКИ)
Живко Тодоров: Разумът победи, ПП-ДБ местят протеста в Стара Загора
Скок в цените на ГТП за колите: КЗП проверява обосновано ли е поскъпването
Трансферна бомба: Ливърпул намери заместник на Салах
Кирил Десподов се закани на Лудогорец
Фенката на Гремио - Майкели Мюл
Грандиозна селекция: ЦСКА взима трио звезди от България
България губи Карлос Насар!
Не му се получи! Ливърпул зачерква Салах с дебелия флумастер
Маникюри за късмет през новата 2026 година (+Снимки)
Задължителни ястия за Света Анна
Поверия за света Анна на 9 декември
Меркурий преминава в Стрелец на 11 декември – време е за разширяване на хоризонтите
Ето кой печели в играта за „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Росен Петров с още 90 истории от българското минало в новата си книга
От Българския лекарски съюз скочиха срещу БЛюджет 2026
Обезщетението за отглеждане на дете до 2 години се повишава на 460 евро
СГС прекрати и изпрати делото срещу Иван Портних на ВКС
Илияна Йотова: Шестият вот на недоверие ще бъде различен
Части от Виница и Каменар остават без вода днес
България пита Турция за навлизането на кораб KAIROS в български води
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика
SpaceX ще построи две стартови площадки за Starship на Кейп Канаверал
На 9-10 декември се очакват силни магнитни бури
Суперкомпютри създават най-пълния модел на акреция на черни дупки
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес