Стотици изгоряха живи: 30 г. от най-страшната катастрофа в Русия

Катерехме се по труповете, търсехме децата си!
Обновена: 4 юни 2019 20:34 | 4 юни 2019 20:16, Елка Василева
94
Стотици изгоряха живи: 30 г. от най-страшната катастрофа в Русия
Снимка: Архив на 107-о училище в Челябинск

Преди точно 30 години става най-голямата в историята на Русия железопътна катастрофа. През нощта срещу 4 юни 1989 г. в резултат на мощен взрив на газ изгарят два движещи се в противоположни посоки влака.

Трагедията става на 1710-ия километър на Транссибирската магистрала, недалеч от град Аша. На каменни плочи са изписани 575 фамилни имена, но роднините на загиналите и безследно изчезналите смятат, че взривът е отнел живота на над 780 души.

Оцелелите получават изгаряния, физически и психологически травми, остават инвалиди. Журналист от Лента.ру разговаря с онези, които са спасявали хора в горящата гора, търсили са децата си в унищожените вагони и до момента помнят тази катастрофа, почти забравена в Русия.

"За първи път видях как гори човек"

Железопътната линия на 1710-ия километър на Транссибирската магистрала минава през гъста гора в подножието на хълм, през който преминава газопровод. Вечерта на 3 юни 1989 г. се получава теч от тръбата и газът, който е по-плътен от въздуха, започва да запълва котловината, през която минава жп линията – между Аша и Улу-Теляк.

Времето е топло, няма вятър. Образува се цяло газово езеро, в което около 01,10 часа местно време от двете страни пристигат два движещи се в противоположни посоки пътнически влака: №211 Новосибирск — Адлер и №212 Адлер — Новосибирск.

Двете композиции почти се разминават, когато става изключителна силна експлозия. Смачкани като хартия, вагоните са разхвърляни край насипа. Най-силно са пострадали последните в композицията. Взривът и възникналият след него пожар унищожават 151 хектара гори.

Във влаковете са се намирали 1284 установени пътници /тези, които са имали билети/ и само 52 от тях не са пострадали.

Мощността на експлозията е до 12 килотона тринитротолуол, което е сравнимо с мощността на ядрения взрив в Хирошима /около 16 килотона/.

Ударната вълна чупи стъклата по прозорците в радиус до 12 километра от мястото на взрива, а огненият стълб се вижда от стотина километра. 

„Спяхме вкъщи, аз и жена ми. Тя беше бременна в деветия месец, спеше зле. Първа скочи към прозореца и по чудо не беше ранена от парчетата стъкло. А там изникна гъба, като при ядрен взрив“, спомня си Анатолий Безруков, главен ловен инспектор, а по онова време – милиционер в най-близкото до взрива село Красний Возход.

В първите секунди в главата му е само мисълта за ядрена експлозия, следователно – неминуема гибел. Когато обаче гъбата спада, той идва на себе си, а с това идва и мисълта, че трябва да направи нещо.

„Изпратих жената с детето при майка, а аз облякох униформата и изтичах към кръстовището в селото, където вече се събираха хората“, разказва Анатолий. От хората научава, че е станала експлозия на жп линията. Безруков и неговите спътници отиват на мястото, което приличало на истински ад.

„И досега са пред очите ми хората, които изпълзяваха от огъня. За първи път видях как гори човек: със син пламък, като газ“, казва бившият милиционер.

Пристигналите от селото започнали да евакуират хората от влаковете – ранените качвали на камион и ги карали в болницата в Аша. „Една жена качихме в камиона, разтворих дланта си, а кожата й беше останала по ръката ми“, казва мъжът.

Контузените от взрива, ранените, обгорелите пътници, които можели да се движат, се разпръснали в гората, спасявайки се от огъня и след това излиза от най-различни места. Някои намирали сили да помагат на другите. Тук скоро се оказват и момчета, които се връщали у дома от селската дискотека.

Помощ дошла и по жп линията: машинистът Сергей Столяров, управлявал товарен влак, откачил цистерните с нефт на безопасно място и направил няколко рейса с ранени с локомотива.

На 90 км от катастрофата – в Уфа, събират всички коли на бърза помощ, след като се получава информацията, че е изгорял цял влак. Пристигналите на мястото лекари правят обезболяващи инжекции на хората, но въпреки старанието им мнозина не стигнали живи до болницата.

„Катерехме се по труповете, търсехме децата си“

Сред загиналите имало хора от 40 области на Русия и от 14 други републики на СССР, но най-много са били хората от Челябинска област – 122 души. 45 са загиналите от 107-о училище в Челябинск – деца и учители. Загинали почти всички от юношеския хокеен отбор „Трактор 73“ - двукратни шампиони на СССР.

Децата пътували за Краснодарския край – да берат череши и да събират слънчеви лъчи. Нищо не предвещавало беда и само главният учител Татяна Филатова била недоволна, че вагонът с децата въпреки правилата за безопасност не бил първи, а последен в композицията.

Веднага, като научили за катастрофата, родителите тръгнали да приберат децата си. Към Аша тръгнал влак. Оттам ги закарали с автобус до Уфа, където се събирали роднините. Три дни Салават Абдулин и жена му търсят дъщеря си Ирина сред живите и мъртвите. Нямало я сред хоспитализираните, но все едно претърсили болниците. След това започнали да търсят сред загиналите, чиито тела били в хладилни вагони в месокомбината.

Там имало момиче горе-долу на възрастта на Ирина. Без глава и крака. Те не разпознали в нея своето момиче, а ДНК изследвания не се правели.

„Катерехме се по труповете, търсехме децата си. После имаше специално помещение, където ги слагаха в ковчези, заковаваха ги и ги откарваха“, казва Людмила Масалова. И нейното търсене се оказало без резултат.

След три дни онези, които не били открили близките си, ги събрали и ги откарали до мястото на взрива. „Там вече минаваха влакове, но бавно – казва Абдулин. - Казаха ни къде се е намирал нулевият вагон. На 7 метра от жп линията. Там имаше разтопен метал“.

„Вглеждахме се във всяка дреболия: синджирче, парченце от дрехите и откривахме своите“, казва Масалова.

Абдулин се сеща, че в онзи момент там имало някакъв фоторепортер. „Той просто стоеше и плачеше. Не можеше да снима, ръцете му се тресяха. Видя как ние пълзим и събираме нещо в пликчета“.

Салават намерил фиба и обгорени дезодорант и лак за нокти, които дъщеря му била взела със себе си. „Жена ми ги обви с бинтове, да не се удрят“, казва мъжът.

„Ходимхе при Ванга, тя каза, че дъщеря ни е жива“

Температурата на взрива е достигнала 1000 градуса. Хората са изгорели напълно. Каква е била съдбата на всеки от пътниците и до днес никой не може да каже.

Анатолий Безруков помни, че на сутринта след катастрофата пред селсъвета цял и невредим, с костюм и портфейл, пристигнал мъж от единия от влаковете. Той не можел да обясни как се е спасил и как е намерил пътя през гората.

По някакво чудо е оцелял и един от хокеистите – Александър Сичев. Той бил изхвърлен настрани и получил наранявания.

Още една жена, която пътувала във влака със сина си и изчезнала безследно, уж била видяна жива от лекарите. Тя им поискала огънче да запали цигара. Майката на тази пътничка после ходила при Ванга и тя била казала, че жената е жива, но тя така и не била открита. Имало и такива, които като не открили останки, напълно отказвали да смятат своите близки за загинали и си заминали.

Не може да се каже, че държавата не се погрижила за роднините на загиналите и за пострадалите. От друга страна обаче те чувствали, че мъката им е чужда за държавната машина. Чиновниците си имали своите задачи. Те се стремили да предотвратят епидемия и възможно по-скоро да възстановят движението по Транссибирската магистрала. Затова побързали да сравнят със земята всичко, останало на мястото на катастрофата.

„Мисля, че труповете на нашите деца са били събрани с лопати под релсите, възстановявайки железопътния насип. Когато отивам там, слагам цветя направо на него. На едно и също място, накъдето през цялото време ме тегли. Майчиното сърце ми подсказва, че той е там, под тези камъни и релсите“, казва Масалова.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


94
Още по темата: Русияжп катастрофа
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
76
0
 
1
 
! Отговори
firebg преди 4 години
Дано никога повече да не се повтарят такива ужасни трагедии...
75
0
 
1
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До ПреминаващЗащо се говори че крайните вагони са пострадали повече. Особенност на този тип взривове в центъра има висока температура но относително ниско налаягане - с разпространение на Взривната вълна и запалване на още гориво ударната вълна се мултиплипицира още веднъж се усилва като се отразява от земната повърхност за това последните вагони са смачкани каот кутийки от бира.Наричат ги още Вакумни бомби защото изгарят почти целия кислород във въздуха.
74
0
 
0
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До ПреминаващОДАБ - Обемно Детонираща Авио БомбаПървите варианти са с МетанБомбата разпръсква Метана във въздуха и след няколко сек смесване(2-3) последва запалване и ако концентрацията е между 2-17%(9% най-голяма мощност на взрива) последва ДетонацияЕдна 250кг ОДАБ с 100л ВВ има потенциално(зависи от концентрацията по време на взрива) по-голямо фугасно действие от конвенционална фугасна 1000кг бомба заредена с ТротилОт тръбата са изтекли ориентировачно до 2000л Метан за да стане взрива
73
3
 
2
 
! Отговори
д32 преди 4 години
Комунистическите недомислици винаги завършват по подобен начин - твърде много безсмислени цивилни жертви.Ама какво искате от режим, който избива всички, които са по-образовани от средното ниво на селяните и работниците из фабриките. Докато тия се научат как се конструира и строи безбройните жертви са неизбежни.
72
1
 
0
 
! Отговори
Преминаващ преди 4 години
До "73"По стандарт на "СНИПЕ-Газоразпределителни системи" от ноември 1978 г. налягането в магистралните газопроводи се ограничава до 11.8 МПа ! Като в режим на т.н. "Ниска редукция" се въвеждат ограничения от 0.003 МПа разлика на всеки участък (до 80) км от магистралата ! Хайде сега се порови в интернет и виж какво е налягането в една газова бутилка за битови нужди ? После сам си сметни колко пъти тази бутилка надвишава стандартите от 1978 г за утечка ? Много си далеко от темата ... !
71
1
 
4
 
! Отговори
Свещен Гущер преди 4 години
Нормално за Мордор-да затрупаш хората с пръст и да положиш отгоре им релси....
70
0
 
0
 
! Отговори
Преминаващ преди 4 години
До "73"Ясно е, че нямаш понятие какво е "налягане" и, че газопровод си виждал само на картинка но се опитваш за кой ли път да изказваш "компетентно" мнение и да подвеждаш читателите ! За твое сведение аз имам достатъчен опит в тази сфера с работата ми към "Elpedison Power" в газовата електроцентрала в Солун 390мВ така и с "Hellenic Petroleum & Edison(Италия)" в Тисви 420мВ отдел "релейна защита" подотдел "газ-анализатори и противопожарни системи" 2009-2010 ! И да, Благодаря за "Експерте" !
69
2
 
1
 
! Отговори
всезнайко преди 4 години
газта се запалва от спирачките при разминаването на влаковете,тъй като е имало правило в съветските железници да се разминават с определена скорост и двете композиции са намалявали и бау
68
3
 
7
 
! Отговори
Дориан преди 4 години
Засрамете се с простите си коментари под статия за такава трагедия. Позор!
67
2
 
5
 
! Отговори
ДВ преди 4 години
Четете последния абзац! Там е заровено кучето.Мисля, че труповете на нашите деца са били събрани с лопати под релсите, възстановявайки железопътния насип. ..., казва Масалова.Не е пропаганга, не. Просто сълзи...
66
1
 
1
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До Преминаващ"Според теб руснаците подават газ и отчитат само на входа без да ги интересува изхода ?! Ако няма отчитане на налягането ти е бедна фантазията какво ще стане ! Не влакови композиции, а цели региони ще се взривят"В Европа точките на достъп в една газова тръба са през 20-50км и защото е гъсто населен район датчиците са на често а обемите Газ в тръбите са малкиВ тундрата точките са през 100-150км Обемите на Газът са няколко ПЪТИ по-големи и съответно налягането по-бавно спада
65
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Такива бяха плодовете на социализма -Чернобил ,изгорели влакове , сблъскали се кораби и за капак едно германско хлапе кацна със самолет на Червения площад обезмисляйки цялата им военна машина, в името на която уж се жертваха тези хора.
64
1
 
2
 
! Отговори
Преминаващ преди 4 години
До "70"-ти коментар !Според теб руснаците подават газ и отчитат само на входа без да ги интересува изхода ?! Ако няма отчитане на налягането по целият газопровод ти е бедна фантазията какво ще стане ! Не влакови композиции, а цели региони ще се взривят ! Почети малко материали по въпроса преди да пишеш глупости !
63
3
 
1
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До Преминаващ"Газопроводите са оборудвани във всеки участък с датчици за налягане, които се ползват и като датчици за теч на горивото ! При свръх минимален теч "разходомерите" не отчитат загуби, а самият теч се разсейва много бързо в атмосферата без натрупване"Да експерте това е вярно за тръбопроводите в НАСЕЛЕНИТЕ РАЙОНИАсимилираш ли че между две населени места в Русия може да има 60-100км кой ще слага датчици в тундрата(особенно по соц време)Самия теч се "разсейва" ако има вятър
62
2
 
5
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До ССР"Бушмените и за Чернобил отричаха с месеци и се опитват да заличат спомена,та камо ли за два влака....човешкия живот за тях никога не е струвал и копейка!Справка - историята на Великата световна война"Ех ИСТОРИКОЧервената Армия Губи 11,5 милиона Военни срещу Германия (5милиона военни) и съюзници(около 1 милион военни)СССР губи ВСВ 27-30 милиона, Китай 30-35 милиона, Германия 8 милиона(като тук не са включени Евреи, цигулки, генетично болни и пр "класи") САЩ 500000, Великобритания същ
61
1
 
1
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До БобчоАдаш я вземи се върни в Училище и си припомни уроците по физикаМетана или Газът(нарочно се пише с голяма буква) може да се втечни по два начина - високо налягане или ниска температурав тръбите се ползва високо налаганеДА Бобчо метана е по-лек от Въздуха при НОРМАЛНА ТЕМПЕРАТУРАкакво става като се излива Метан от тръба с високо налягане - Метана се ОХЛАЖДА(принципа на хладилника) и за това остава да се стели до земятаПри концентрация 3-17% (най-опасен е при 9%) се взривява
60
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Голяма трагедия!
59
11
 
6
 
! Отговори
Бобчо преди 4 години
Метан или т.нар. природен газ е доста по-лек от въздуха и бързо заминава нагоре в атмосферата. Нещо списването пак ви куца.
58
17
 
11
 
! Отговори
11 преди 4 години
Каквото и да е гръмнало само не е от газапровода. Жалко за хората. Газът е лек и бързо се вдига дори при липса *** вятър.... но какво са направили комунистите... само те си знаят...
57
15
 
23
 
! Отговори
В Одеса преди 4 години
по време на американският саботаж в Киев преди 4 години 40 човека изгоряха. Къде е статията.