Италия изрази загриженост, че Обединеното кралство не споделя напълно технологиите в програмата за изтребители GCAP, обтягайки сътрудничеството с Япония и застрашавайки напредъка на коалицията, пише за The National Interest журналистът Питър Сичиу.
Само седмици след като беше съобщено, че Австралия и Канада са готови да се присъединят към ръководения от Великобритания консорциум за Глобална бойна въздушна програма (GCAP), може да има повишена турбуленция, тъй като партньорът Италия изрази загриженост, че Обединеното кралство не споделя напълно технологии.
Италианският министър на отбраната Гуидо Крозето призова Лондон да намали своите „бариери на егоизма“, за да върне програмата за бойни самолети от шесто поколение. Заедно с Япония, Обединеното кралство и Италия се заеха да разработят опционален пилотиран изтребител от следващо поколение, който може да влезе в експлоатация до 2035 г.
„Вече няма никой, който може да се счита за първокласен или втори клас и който иска да защитава стари наследства“, каза Крозето, старши член на партията на италианския премиер Джорджия Мелони, пред Ройтерс по-рано този месец. "Трябва да разрушите някои бариери на егоизма. Италия ги е разрушила напълно, а Япония почти напълно. Изглежда, че Обединеното кралство е много по-неохотно да направи това и това е грешка, защото егоизмът е най-лошият враг на нациите."
Крозето обаче не посочи точно каква технология може да е задържала Обединеното кралство.
Съперникът Future Combat Air System (FCAS) е виждал подобни вътрешни борби. Германските и френските фирми, участващи в тази програма, не са съгласни относно споделянето на интелектуална собственост (IP), как ще бъде разделена работата и дори спецификациите на самолета.
В резултат на това FCAS по същество е заседнал във фаза 1B от декември 2022 г., което изисква разработване на концепцията, докато се идентифицират ключови технологии.
„Изборът на Япония беше ключов в това отношение, както и Саудитска Арабия, която се нуждае от технологичен растеж и има повече налични ресурси от нашите три страни“, добави Крозето.
По-рано Обединеното кралство настояваше за разширяване на коалицията и включване на Саудитска Арабия, тъй като нацията от Близкия изток може да помогне за споделянето на високите разходи за разработването на изтребителя.
Както Breaking Defense съобщи по-рано , Обединеното кралство е и „вторият най-важен партньор в областта на сигурността за [държавата от Персийския залив] след Съединените щати, предоставяйки ѝ оборудване, обучение, съвети, професионално военно образование и различни отбранителни услуги както във Великобритания, така и на саудитска земя“.
Ангажиментът на Обединеното кралство към програмата GCAP също беше поставен под въпрос след общите избори през юли миналата година, на които Лейбъристката партия се върна на власт след четиринадесет години. Предишното консервативно правителство се ангажира да похарчи над £2 милиарда за GCAP до 2025 г. и допълнителни £12 милиарда за програмата като цяло. Премиерът Keir Starmer остана ангажиран с програмата.
Митата на американския президент Доналд Тръмп и липсата на ангажимент към НАТО допълнително тласнаха Обединеното кралство да увеличи разходите за отбрана, а GCAP остава една от ключовите му програми. Първоначално известен като Tempest, докато се разработваше в Обединеното кралство, бъдещият стелт изтребител е на път да замени японския F-2 и Eurofighter Typhoon, който в момента се експлоатира както от Обединеното кралство, така и от Италия.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.