Докато някои масла подобряват здравето, други трябва да се използват с повишено внимание. Трябва преди всичко да знаете, че думата мазнини не е мръсна. Сред техните функции са подпомагане на растежа на клетките, защита на вашите органи, а освен това мазнините играят роля в усвояването на хранителни вещества. Нашите тела се нуждаят от мазнини, за да абсорбират определени мастноразтворими хранителни вещества като витамини A, D, E и K, заедно с бета-каротин.
Мазнините допринасят също и за ситостта или усещането за пълнота след хранене. Тялото обработва мазнините, заедно с протеините, по-бавно от въглехидратите и това може да ни помогне да се чувстваме по-сити и да поддържаме здравословно тегло.
Ако обичате да готвите по-специално с течни масла, трябва да имате някои познания по темата кои от тях са по-здравословни и кои е добре да избягвате. Мазнините са основно хранително вещество, а ако приемате 2000 калории на ден, дневната цел за жените е 5 до 6 чаени лъжички мазнина, докато дневната цел за мъжете е 6 до 7 чаени лъжички, според Университета на Мейн.
Просто се уверете, че избирате правилното масло. Препоръчва се да смените тези с наситени мазнини с тези с високо съдържание на здравословни мононенаситени и полиненаситени мазнини, което може да помогне за намаляване на риска от сърдечни заболявания.
А ето и кои са най-добрите и най-лошите течни масла за вашето здраве:
8-те най-добри масла за готвене:
1. Зехтин
Зехтинът е основна съставка на известната здравословна за сърцето средиземноморска диета и е идеален за овкусяване на салати, тестени изделия и хляб. Зехтинът, и особено необработеният зехтин, е любимото масло на диетолози и готвачи. За екстра върджин зехтин, маслото е извлечено без използване на висока температура или определени химикали, като се запазват естествените химикали в маслото, наречени феноли, според Harvard Health Publishing. Зехтинът екстра върджин съдържа повече от 30 различни фенолни съединения, група от фитохимикали, която включва много от тях с противовъзпалителни и разширяващи кръвоносните съдове действия.
Един конкретен фитохимикал привлича много внимание заради потенциалния си защитен ефект срещу болестта на Алцхаймер, сочат изследвания. Зехтинът екстра върджин съдържа по-големи количества здравословни мононенаситени мазнини в сравнение с други масла, а мононенаситените мазнини могат да помогнат за понижаване на нивата на LDL („лошия“) холестерол, когато замените наситените мазнини с тях. Изследванията установяват, че средиземноморската диета, обогатена с 4 супени лъжици необработен зехтин на ден, помага за подобряване на HDL („добрия“) холестерол. И друго проучване установи, че консумацията на повече от ½ супена лъжица зехтин на ден е свързана с по-нисък риск от смърт от сърдечносъдови заболявания, в допълнение към други заболявания като рак и респираторни заболявания.
Можете да използвате зехтин, когато приготвяте сотирани ястия и печени продукти, но той има сравнително ниска точка на изгаряне, което е температурата, при която маслото започва да се разгражда и започва да пуши, така че не е подходящ за пържене. И накрая, не вярвайте на общоприетия мит, че нагряването на зехтин напълно унищожава съдържанието на полифеноли в него. Въпреки че готвенето може да разгради някои от полифенолите в зехтина, достатъчно от тях остават, за да придадат своите ползи за здравето.
Цялата статия четете в Tialoto.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Sony и TSMC ще инвестират 6,4 млрд. долара в японски завод за сензори
„Спайдър-мен: Нов ден“ продължава с рекордното си темпо, „Одисея“ донесе нов рекорд за Нолан
Пактът за взаимна отбрана между Турция, Саудитска Арабия и Пакистан може да бъде разширен
Промишленото производство и стокообменът ще са на фокус през седмицата у нас
Петролът поскъпва, Иран и Оман все още не стигат до споразумение за Ормузкия проток*
Иран направи рокади в службите си за сигурност, споразумение за Ормуз с Оман е „много близо“
Капитан Данов: Без радари и без ПВО е невъзможно да се води отбрана
Явор Куюмджиев: Без АЕЦ "Козлодуй" единственото спасение са ТЕЦ-овете
Шофьор блъсна 9-годишно дете на пътя Варна - Бургас
Смъртоносна бактерия дебне във водата: Петима починаха, властите предупреждават
Ливърпул не спира да се дъни. Ираола призна, че са слаби
Интер подготвя трансферен удар
Жозе Моуриньо разкри: Бях наследникът на Сър Алекс, но избрах Челси
Арсенал започва да плаши, Артета се скъса да хвали Бруно
Още един от Португалия ще рита с Роналдо в Ал-Насър
Чистка: ЦСКА бие шута на трансферна издънка
За какви ястия са подходящи различните сортове домати
Високопротеинов кекс с кисело мляко
Нумерологична прогноза за 10 август
Таро карта за 10 август, понеделник - Тройка пентакли
Дневен хороскоп за 10 август, понеделник
Седмичен хороскоп за 10 - 16 август: Пари за Близнаците
Често срещана инфекция на кожата през лятото – импетиго
Дентално здраве от детството до зрелостта: Менопауза и орално здраве - хормоналният фактор в устната кухина
Дори лекото недоспиване може да повиши теглото
Компактен CRISPR ензим приближава терапиите, които редактират гени в тъканите
Топлинен удар и дехидратация при кърмачета: какво трябва да знаят родителите
Кървене след секс – трябва ли да се притесняваме?
Закопчаха 77-годишен шофьор след преследване
Задържаха мъж за брутален грабеж и побой на възрастна жена в Тервел
Борино ще бъде първата община в България с план за мирно съжителство с мечките
Украинската посланичка дава обяснения за падналия дрон край Кардам
Първата зоолинейка в България е вече факт
Хороскоп за 11 август 2026