По вода за $17 млрд.: От Солун до Белград към Централна Европа

Балкански канал ще свързва Морава с Вардар до Дунав
3 авг 2017 20:11, Анисия Иванова
97
По вода за $17 млрд.: От Солун до Белград към Централна Европа
Снимка: Reuters, архив

Грандиозен проект на стойност 17 милиарда долара ще реализират съвместно Гърция, Сърбия и Македония, в рамките на който се предвижда Солун да се превърне в ключов център за превози до Централна Европа, привличайки интереса и на Китай, съобщава електронното издание на гръцкия в. "Прото тема".

Амбицията на гръцкия премиер Алексис Ципрас е да свърже името си с този мащабен проект, който се очаква да промени геостратигическото значение на Солун.

Става дума за свързване по вода на втория по големина гръцки град с Белград и Централна Европа с помощта на реките Вардар и Морава.

Балканският канал ще бъде с обща дължина 650 километра и преминавайки през Гърция, Македония и Сърбия ще стига до р. Дунав. Това ще е речен път с общоевропейски мащаби. С него през Дунав ще се стига до страни от Централна Европа и не само дотам, пише още изданието.

Проектът е приоритетен за правителствата на Сърбия, Гърция, Македония, а също и на Китай, който се интересува от намирането на алтернативни пътища, по които стоките най-бързо и при най-ниска себестойност да стигат до Европа.

За него е било разговаряно и на неотдавнашната среща на Ципрас в Солун с неговия сръбски колега Александър Вучич. Тогава Ципрас каза, че проектът е с огромно значение за Гърция, Сърбия и цяла Европа, тъй като ще свързва Егейско море с река Дунав.

Целта на проекта е също и да свързва Средиземноморието с Централна Европа чрез различни водни пътища, така че превозите най-бързо да бъдат пренасяни от пазарите в Китай до стария континент.

Привържениците на канала Вардар, Морава, Дунав смятат, че проектът ще подпомогне превозването на стоки до пазарите на Централна и Северна Европа, а също и до Кавказ и Черно море, като по този начин съществено ще бъде занижена ролята на морските превози през Босфора, отбелязва вестникът.

Смята се, че при изграждането на канала трудните места на реките ще бъдат заобикаляни с изкуствени канали, а близо до границата между Сърбия и Македония се предвижда да бъде изграден изкуствен канал, дълъг 30 километра, който ще свързва река Морава с Вардар.

Белград подкрепя горещо реализацията на проекта, който ще даде възможност на страната да получи търговски излаз на Централна Европа и Средиземноморието, тъй като след разпадането на Югославия Сърбия няма излаз на Адриатика.

На свой ред Китай смята Сърбия за важна част от "новия път на коприната", чиято цел е китайски стоки да стигат бързо до пазарите на Европа.

При посещението си в Белград през 2016 г. китайският президент обсъди подробно изграждането на канала, а китайската компания Чайна Гезоба Груп Корпорейшън подписа протокол за разбирателство със сръбското правителство и му връчи цялостен проект, пише още гръцкото издание, цитирано от БТА.

Вестникът припомня, че не за първи път се говори за плавателен канал, който да свързва Солун с Белград и Централна Европа, и че тази идея е стояла още в средата на 19 в. след създаването на мощната Австроунгарска империя, когато Виена е стартирала план за излаз на Егейско море.


97
Още от
Напиши коментар Коментари
83
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Бай Тошо нали щеше да строи канал София-Бургас. Абсолютни глупости!
82
0
 
3
 
! Отговори
Зозо преди 1 година
Ами вода от къде ще докарат? Да викат Доган, той щеше да свързва Места и Въча :)
Какато е казал поета: "Баш ме боли ****, че Маджарско нема излаз на море".
81
2
 
3
 
! Отговори
meetyou преди 1 година
До Македонец
Проектът наистина е на ръководството на Сърбия, която търси начин да се отвори на накъде ,подкрепен на думи от Русия и Китай, но не може да бъде реализиран ,поради факта ,че граничи с лудостта. Но безсилието ражда такива проекти!
80
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
а защо не през босфора и дунав до централна европа?????????
79
4
 
5
 
! Отговори
Shopp™ преди 1 година
Тия гениални проекти идват не от Китай, а от московските бурлаци, на които канали и баржи им дай, да ги влачат с въжя.
Беломорканал и Волго-Дон са ги строили навремето с робски труд, Аралско море пресушиха, течението на Енисей и Амударя щяха да обръщат.
78
2
 
5
 
! Отговори
Каракочев преди 1 година
Скоро не бях чувал подобна глупост.
77
6
 
8
 
! Отговори
Македонец преди 1 година
До Анонимен
На вас Блгарите еден реален мега проект Јужен поток ви избега благодарение на глупоста на вашите продадени политици. За се добро во Македонија пишувате со злоба и потсмев. Ние не сме злобни како вас. Дали сме ист народ ?????
76
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Това щеше да е уникален проект ако братята Райт не бяха измислили самолета. Но проекта пак си е уникален де, уникално глупав.
75
0
 
6
 
! Отговори
Симеонов преди 1 година
Абе хора, какви реки , какви канали ще правят.Глупости на търкалета.
Във Вардар и Морава през зимата има метър вода а през лятото две педи.
Такъв канал ще излезе по-скъп от Панамския, кой ще го плаща и кога ще си избият инвестицията?
Същата партенка, като софийския канал по Искъро, та чак до Дунав.
74
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
УЖ СМЕ ЦЕНТЪР НА БАЛКАНИТЕ, А ПАК НИ ЗАОБИКАЛЯТ. ЩО ТАКА?
73
7
 
7
 
! Отговори
партенка преди 1 година
Тази тъпня ще да са я измислили някъде в Москва за да дадат хъс на ФЮРОМ ците.
Нещо като Големите Планове на Жан Загубеняка.
72
5
 
5
 
! Отговори
китайче преди 1 година
Не става въпрос за канал. Китай иска да си купи територия в Европа и се е насочил към Гърция, Македония и Сърбия като по-бедни и уязвими. Неква голема далавера е.
71
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Уб

Да, Канал дьо Миди. Днес е туристически.
70
1
 
7
 
! Отговори
ЕПИКУР ХЕФЕСТИОН преди 1 година
ЗА ТОЗИ КАНАЛ СЕ ГОВОРИ ОТ 200 ГОДИНИ...И Е СТАРА *** ИДЕЯ...ТЕЧЕНИЕТО НА МОРАВА Е ЮГ-СЕВЕР, И СЕ ВЛИВА В ДОНАУ...А ВАРДАРИС (АКСИОС) ИЗВИРА ОТ КОСОВСКИТЕ ПЛАНИНСКИ ЧУКАРИ И ТЕЧЕ НАДОЛУ НА ЮГ...В ГЪРЦИЯ СЕ СЪБИРА
НАИСТИНА ДОСТА ВОДА В ПОСЛЕДНАТА ФАЗА НА АКИСОС, НО ТАМ ИМА ЕКО-РЕЗЕРВАТИ И ПРИРОДНИ РЕЧНИ БАМБУЦИ, ЛИЛИИЯ, И МНОГО ДРУГИ -- КАЛЛЛТЕРИС ПРАГМЕС.


А НИЕ ЕЛЛИНИТЕ НЯМА ДА ПОЗВОЛИМ БЕТОННИ СТРОЕЖИ ПО ТАЛВЕГА И ПЪТЯ НА РЕКА АКСИОС .

ПО СКОРО ГОЛЯМА ЖП РЕЛСОВА ЛИНИЯ ДО ДОНАВСКИ БЕОГРАДУ .
69
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен
Вода има,но солена.
68
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Канал има, вода няма!
67
0
 
10
 
! Отговори
vvvvvvvvvv преди 1 година
да не стане като неската фабрика в Пазарджик ... фабрика има ...работници няма ... това и да го изкопаят кой ще гребе нагоре по течението ... щото друго освен кану по тия реки няма как да мине .... и двете реки на много места просто можеш да ги прескочиш .....
и сега сериозно ... пълен абсурд ... такава екологична катастрофа няма как да бъде допусната ... това не е работа само на 3 държави .... а ..и друго ....надолу по течението на Дунав има 3 атомни електроцентрали ...
66
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Това да не е просто нов скрит заем за Гърция?
65
0
 
9
 
! Отговори
Уб преди 1 година
Подобен канал има във Франция, свързва Атлантика със Средиземно море, използвайки и реките. Прокопан е много отдавна, днес не върши работа, защото поддръжката е трудна, пътуването бавно, има по-съвременни, по-бързи и по-евтини начини за предвижване и превоз.
64
12
 
0
 
! Отговори
ТЕОДОСИЙ ВАНГЕЛИС преди 1 година
БРАВО НА ГЪРЦИЯ, БРАВО НА СЕРВИЯ..ИСКАМЕ ДА ПОСТРОИМ ТОЗИ КАНАЛ, И ЩЕ ГО ПОСТРОИМ .

ФИРОМ И ФИРОМЦИТЕ СА НАША СОБСТВЕНОСТ .

ЗАЕДНО С КИТАЙ, ФРАНЦИЯ И РОССИЯ, ЩЕ ГО НАПРАВИМ КАНАЛА .