Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.

Статистиката: На 1000 души се падат по 450 автомобила
Обновена: 28 юли 2018 07:32 | 27 юли 2018 19:13, Красимир Ангелов
220
Колата на българина: Дизел втора употреба, често над 20 г.
Снимка: Reuters

Българите масово карат коли втора употреба, близо половината от автопарка у нас е на възраст над 20 години и автомобилите са основно на дизел. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за автомобилния парк на ЕС през 2017 г.

Според данни на европейската статистика у нас през миналата година е имало регистрирани около 3,4 милиона автомобила, което прави приблизително по 450 автомобила на 1000 българи.

Според анализа на Евростат автопаркът у нас нараства с по около 100 000 автомобила годишно.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 000 нови коли - при 8 милиона броя за страните на ЕС, сочат последни данни на АСЕА.

Близо половината автомобили по пътищата на България обаче са над 20 години или около 1,5 млн. леки коли на тази възраст. Около 35 на сто от автомобилите са на възраст до 15 години или около 1,3 млн. броя леки коли, а до 10 години са около 350 000 автомобила или около 10 процента от автопарка у нас.

Новите автомобили у нас (на възраст до 5 години), са едва около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 000 броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 000 нови автомобила, като за миналата година по официални данни на АСЕА, у нас са били продадени 38 000 нови коли.

Масово българите карат коли на дизел - близо 1,7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас. Автомобилите на бензин са малко по-малко, но с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба.

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2 474 регистрирани хибридни леки коли (около 0,08 на сто от автопарка) и едва 274 електромобила - 0,009 на сто от автопарка.

Ако погледнем за сравнение в Европа, най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на средна възраст 8 години, Франция и Италия - 9 години и др.

Освен България, с регистриран над 50 процента автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

За разлика от България, повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто, около 40 на сто са с дизелови двигатели, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 000 автомобила с алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Около 12 милиона души в ЕС или 5,7% от заетата работна ръка в Евросъюза работят в сектора на автомобилостроенето. Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните, цитирани от БТА.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


220
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
61
8
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Направиха народа беден за да караме втора употреба коли, втора употреба дрехи, втора "употреба" второкачествени и третокачествени храни . Т.е изчисваме това което на запад в ЕС не го искат вече. Освен това беден народ се манипулира лесно.
60
19
 
25
 
! Отговори
Пфу! преди 5 години
Комунизмът ни докара дотук, да не можем да си позволим свестен автомобил даже 30 г след него.
59
2
 
53
 
! Отговори
Пфу! преди 5 години
Българинът има среден годишен доход от 12 000 лв. Няма как да го накарате да си купи автомобил за 25-40 000 лв, колкото и да му тъпчете самочувствието с такива лобистки статии. Моят доход е 40 000/год, но и аз няма да дам толкова пари за нова кола. За нов автомобил трябва доход от мин. 60 000/год.
58
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До привет от ГерманияПо-добре 20 годишен мерцедес отколкото чисто нова лада !....................................И аз съм на същото мнение както за колите така и за жените !
57
2
 
30
 
! Отговори
Филип преди 5 години
Европейското финансово правило е ако си купуваш кола стойноста и да е максимум 6 твой месечни заплати!
56
1
 
22
 
! Отговори
Иван преди 5 години
Моята е дизел на едва 36 г. - юноша.
55
14
 
5
 
! Отговори
не е москвич преди 5 години
Слава богу поне не е Москвич или Лада на 30 години...
54
10
 
16
 
! Отговори
свинаря преди 5 години
Колите са основно на газ,а тия 20 годишни дизели ще изчезнат,когато всички автобуси и камиони бъдат снабдени с устройство,което не позволява да се точи нафта.
53
10
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
по принцип харесваме бензинките,но искаме колата да е мощна и икономична,а на това отговаря дизела,особено ако е и голяма
52
5
 
2
 
! Отговори
шматка преди 5 години
До ФилипТе и такситата са частни продажби.Бакшишите ги вземат тези дръгели защото са евтини.После ги псуват
51
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ФилипНова Дачия Сандеро е на цената на 5-годишна S-класа. Изводът е, че европейците са глупавички.
50
11
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До мдааа...А преди беше трета и четвърта ръка ...забрави ли опашките пред корекомите, и вноските по 1500лв. за 10г. за бръкмата наричана ЛАДА
49
3
 
32
 
! Отговори
читател преди 5 години
Тези оценки обикновено са от лобисти на вноса на нови автомобили.И винаги се премълчава, че около 1/3 от старите са на пропан-бутан или метан.И в двата случаь се премълчава, че с газова уредба стария автомобил е по-чист от новия.А всички дружно премълчават, че целия тежък авто-парк, и автобусите са на дизел, както и всички кораби, акцентира се на автомобили с 60-70-80квт мощност.Защо ли?Ширят се митове за фини и др. прах. частици, които никой в Бг не може да измери по размер и произход.
48
12
 
19
 
! Отговори
мдааа... преди 5 години
държава на втора скорост, стоки втори качество, граждани втора ръка, коли втора ръка... добре се живее при демокрацията и евроатлантизЪма, а?
47
6
 
11
 
! Отговори
Филип преди 5 години
Само да отбележа.Най-продаваният автомобил в Европа за 2017 е Дачия Сандеро.Говорим за частни продажби,без фирмени флоти.Правете си изводите!
46
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Здравейте г-н Жeleв,Днес 14.07,в тема :"На черно:Билетите за финала на Мондиала скочиха до ?10 000", беше изтрит мой коментар абсолютно тенденциозно! Автор на статията е Александъp Пoпoв.Коментара не беше в противоречие с правилника на медията, а доказваше грешка която е допуснал автора, а именно, че отбора на хърватите се казва не Хърватия, а Хърватска! Това го пише на техните фланелки. Не стига, че ми е изтрит коментара, но и съм баннат!! Това е АБСОЛЮТНА, ТЕНДЕНЦИОЗНА цензура!!
45
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 41Смешен руски ***.
44
14
 
15
 
! Отговори
привет от Германия преди 5 години
По-добре 20 годишен мерцедес отколкото чисто нова лада !
43
6
 
50
 
! Отговори
Оффффф! преди 5 години
Абе не, че не мога да давам 300-400 лв месечна вноска за лизингов автомобил, ама предпочитам да дам тия 4-5 бона за 2 седм. ски в Австрия през зимата и 2 седмици на море в Гърция или Турция през лятото. 10-годишният ми автомобил е сигурен и проверен във времето, не му треперя да не го одраска някой *** на улицата, не му плащам месечен абонамент за паркинг, не му плащам 1-2 хилядарки годишно за каско... Абе не му робувам. Забавлявам се.
42
8
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Съгласен съм, че колата на българин е втора употреба, но не и, че е дизел. Всичките ми познати са с бензинови автомобили с газови уредби горивото е в пъти по-евтино, а за поддръжката да не говорим.