За регламента за защита на личните данни и правата на потребителите - интервю с изпълнителния секретар на Федерацията на потребителите в България - Емил Георгиев.
Каква е целта на регламента за защита на личните данни и какви промени ще настъпят след влизането му в сила от 25 май?
Целта на регламента за защита на личните данни е да предостави по-голям контрол на гражданите върху това какво се случва с тяхната лична информация. Всъщност регламентът не е чак толкова нов. Ново е, че компаниите които работят с лични данни, вече са длъжни да въведат независимата контролна функция - "служител по защита на личните данни". Неговата задача е да съблюдава за надлежната работа с лични данни и да съобщава за възможно изтичане на данни или нарушаване на закона.
Нека да изясним, какво всъщност означава "лични данни"?
Съгласно регламента лични данни биха могла да е всякаква информация, свързана с определен субект – физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано чрез нея. Това означава, че не е необходимо личните данни да представляват непременно единен идентификационен номер или друг вид идентификатор като например ЕГН, номер на лична карта и други. Всяка информация, която може да доведе до идентифицирането на определено физическо лице, представлява лични данни.
Какво означава регламентът за потребителите, ще имат ли по-добро, по-надеждно обслужване?
Както казах регламентът дава по-големи права на потребителите и гарантира по-добре техните интереси. Той им предоставя и едно право, каквото досега не съществуваше за тях, а именно правото да бъдат забравени. По-задълбочен анализ обаче показва, че регламентът може да затрудни обслужването на клиентите. Например, когато някой клиент за първи път посещава някоя компания-оператор на лични данни, тя ще трябва да събира допълнителни документи и съгласия от него. Тоест може да се увеличи времето за обслужване на клиента.
Предлагането на допълнителни услуги и комуникацията от компаниите към клиентите може да се окажат доста по-ограничени поради липса на съгласие от потребителя. В някои ситуации компаниите ще бъдат по-малко гъвкави. Например, ако идентификаторите на обекти и партиди са лични данни то само титулярът или собственикът им ще може да иска информация и да заявява комунални услуги за тях. До момента това може да направи и някой от ползвателите.
С други думи по-голямата грижа за клиентите може да се окаже, че създава някои неудобства за тях. Надявам се да има разбиране сред клиентите и обществото за тези неудобства, макар да си давам сметка, че недоволството на клиентите ще бъде насочено по-скоро към компаниите, отколкото към законодателите.
Какви са вашите наблюдения, компаниите в България ще успеят ли да спазят законоустановените срокове?
Прави впечатление, че много компании, които са администратори на лични данни, напоследък усилено работят по внедряване на регламента. Аз съм член на потребителския съвет към ЧЕЗ България и още в началото на април ние подробно разгледахме какви процеси и мерки са предприели дружествата на ЧЕЗ в България.
На практика те отчетоха пълна готовност за внедряване на организационни и технически мерки за постигане на съответствие с изискванията на регламента. Други компании правят същото, като например: EVN, Eнерго-Про, банковия сектор, телекомуникационните оператори и др.
Напоследък се нароиха и много курсове, които да разясняват регламента и неговото прилагане. Но големият ден остава 25 май, когато законът започва да се прилага. Със сигурност след тази дата ще може да се даде по-конкретна информация за готовността на компаниите, за ползите и недостатъците на регламента.
Ако някой има въпроси, съмнения относно спазването на регламента към кого може да се обърне?
Органът, който и преди следеше и продължава да следи за опазването на личните данни на българските граждани е Комисията за защита на личните данни (КЗЛД). На интернет страницата на комисията има цялата необходима информация. Ние, потребителските организации, също сме на разположение да помагаме с експертиза на потребителите. Смятам, че предстои доста работа за всички нас.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Решението на Фед отново потопи цената на биткойна
Европейски регулатори са претърсили централата на Temu в Дъблин
САЩ започват приема на заявления за „Златна карта“ в опит да привлекат богатите чужденци
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
Защо частните банки отново купуват недвижими имоти
Dow Jones прибави почти 500 пункта след решението на Фед за лихвите
За пет зодии 2026 г. обещава късмет и финансов успех
Как премина снощният протест в София и ще постигне ли целите си?
2026 - година на нови начала и късмет според нумерологията
Пуснаха от затвора арестувания по времето на Борисов в МВР Сретен Йосич
Нов провал или трансферни удари? Вангел ще взима крайните решения в ЦСКА
Атанас Божилов отново блести на SENSHI 29 – смачка Роки
В Реал става страшно: Звезда със силни думи по адрес на Чаби Алонсо
Идва ли Зидан? Чаби Алонсо обяви дали ще хвърли оставка
Всички резултати и класирания в НХЛ
Страхотна новина за ЦСКА и радост за Христо Янев
Таро карта за 11 декември, четвъртък
Дневен хороскоп за 11 декември, четвъртък
Секси жилетка – зимният хит, по който звездите полудяха
Повече щастие през 2026 за родените на тези дати
5 задължителни ястия по време на коледните пости
Сарми с прясно зеле и свинско
Мачовете по ТВ днес (11 декември)
Без ток във Варна на 11 декември 2025
Отбелязваме Световния ден на планините
Времето във Варна на 11 декември 2025
Честваме паметта на преподобния Даниил Стълпник
Манчестър Сити спечели гостуването си на Реал Мадрид
Oпределихa кои астероиди са подходящи за добив на ресурси в Космоса
В Южна Корея разработиха ефективна система за пречистване на въздуха
Космически чудовища: James Webb откри доказателства за гигантски звезди
НАСА загуби връзка с мисията Mars MAVEN
Космическа изолация: Търсят доброволци за странна мисия, плащат по 23 хил. евро
Уникално откритие в Александрия: Археолози се натъкнаха на кораб от Древен Египет