Рекламодателите обръщат гръб на Facebook. Защо?

Commerzbank, Sonos и браузера Mozilla спират рекламите
28 мар 2018 13:30, Бойчо Попов
22
Рекламодателите обръщат гръб на Facebook. Защо?
снимка: Ройтерс

В допълнение към критиките, с които Facebook се сблъсква от страна на потребители и политици, сега социалната мрежа има нова грижа, причинена от по-малобройна, но мощна и значима група – рекламните клиенти.

Някои компании, сред които втората по големина германска банка Commerzbank, производителят на високоговорители Sonos и операторът на интернет браузера Mozilla, се отказаха от рекламиране в социалната мрежа – поне временно.

Рекламни агенции твърдят, че компаниите упражняват засилен натиск над Facebook да стане по-прозрачен и да пази по-добре данните, с които разполага. „Смятам, че клиентите с право достигнаха до момента, в който смятат, че достатъчно са си траели“, казва Дейвид Кершоу, ръководител на рекламната агенция M&C Saatchi, в интервю за BBC.

Рекламодателите критикуват липсата на прозрачност и нежеланието на Facebook и Google да направят нещо срещу разпространението на фалшиви новини. Google притежава платформата за видео Youtube, където конспиративните теории и неверни новини се разпространяват бързо, а точно до тях има реклами на установени марки. Откакто стана известно, че данните на 50 милиона потребители на Facebook нерегламентирано са достигнали до компанията за политически анализ Cambridge Analytica, критиките се изостриха. А ако рекламодателите се отдръпнат от Facebook, това заплашва дори съществуването на компанията, защото рекламите генерират 98% от приходите.

Въпреки това не е ясно дали отливът ще е масов. Facebook и Google достигат до милиарди хора, особено младата, заможна целева група. За компаниите би било сложно и скъпо да рекламират джинсите, автомобилите или шампоаните си без този интернет дуопол.

Само в САЩ се очаква дигиталната реклама да нарасне до 107 млрд. долара през тази година. Според компанията за пазарни проучвания e-Marketer обаче делът на Google и Facebook ще се свие за първи път през тази година - от 58,5% на 56,8%.

Във всеки случай все повече рекламодатели искат да използват силата си, за да накарат Facebook и Google да предоставят по-надеждна информация както за контекста на рекламите, така и за тяхната ефективност - колко потребители наистина виждат рекламата. Кийт Уейд, маркетинг директор на Unilever, заплаши с оттеглянето на рекламите на концерна от най-голямата в света социална мрежа още преди скандала.

„Не можем да продължим да подкрепяме такава дигитална верига за доставки, която по отношение на прозрачността е съвсем малко по-добра от едно блато", каза той. Компанията инвестира една четвърт от годишния си рекламен бюджет от 7,6 милиарда евро в интернет, а загубата на подобни суми ще е болезнена дори за Facebook.

Procter & Gamble, производителят на потребителски стоки с най-висок маркетингов бюджет в света, Coca-Cola и Walmart, вече бойкотират YouTube, защото рекламите им се излъчваха преди расистки видеоклипове. P&G намали бюджета за интернет реклама с 200 милиона долара през 2017 г., а при „някои големи дигитални играчи" намалението е с 50%. Производителят на бръсначи Gillette и на праха за пране Ariel е установил, че рекламата е частично разхищение на пари, защото хората почти не гледат видеоклиповете. Според Wall Street Journal веригата за сандвичи Subway възнамерява да намали бюджета си за Facebook реклама по същата причина.

Ще загуби ли обаче Facebook и политическите си рекламодатели преди предстоящите т. нар. междинни избори в САЩ през есента? Вижте в продължението на материала в Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


22
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Фейсбук ще остане. Но Мъск с тея колосални загуби едва ли ще искара още година. Айде, 2 години. И полсе ще започне д продава парцели на Марс, вероятно. И евроатлантиците ще купуват. Защо само за американските демократи е изненада, че социалните прежи продават информация за таргетирана реклама? Защо се опитват да внушат, че те не са ползвали такива източници? Не са ползвали социалнен инженеринг, маркетингови специалисти и т.н? Всички ползват. Дори и драгалевския си имаше експертка.
17
0
 
0
 
! Отговори
Bg izmet преди 6 години
Ще се регистрам.само че те знаят всичко за мене.преди това
16
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Е, щом рекламодателите ги изоставят, аз ще мога да имам повече доверие на Зукъбърг и неговия екип.
15
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
То пък един оператор пет канала дето имаше и петте снежинкови класика 1980 ментета по рождение
14
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз обърнах гръб на кабелния си оператор че тои.не пита кога да спира или.е питал някои друг жив и здрав се една мие те са на загуба не аз
13
0
 
7
 
! Отговори
аз-ът преди 6 години
американско лицемерие в действие. ФБ никого не кара на сила да си изплющи живота пред всички, нито пък иска пари за това. Това, че снимате всеки един израстнал зъб на котилото си и го пускате във ФБ си е лично ваш избор. По никой начин не би могъл ФБ да те накара да гласуваш за когото и да е, и ако може - това означава че си толкова г.лупаво и д.ебилно същество, че може би не е редно въобще да имаш право да гласуваш.
12
0
 
2
 
! Отговори
Тинтири Минтири преди 6 години
И Chrome също. Но ако не го правеха, щеше да се наложи аз да го правя. Все пак не вися в социалната мрежа по 1 час дневно, за да изгледам 20 реклами покрай 100-те поста и статии.
11
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Разбраха, че дават пари на фейсбук, а реклама - няма. Не се интересуват от съдържанието, защитата на някакви данни и др. Блокирането на рекламата във Фейсбук е истинската причина за оттеглянето им.
10
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тези компании няма да имат никакво значение в бъдеще. Те ще са полезни само докато се полпуляризират децентрализираните търсачки, сайтове за видеосподеляне и борси за криптовалута. След това ще ги последва съдбата на Алтависта и МайСпейс.И тя е - баста лависта ;)
9
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Защо ги е страх от конспиративните теории, защото са истина ли ?
8
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До акудФейса и истинска информация? Откога?Че там най-гласовитите кресльовци ги слушат най-много, ама това не значи, че казват истината.Нали преди 3 години махнаха всички редактори, че манипулирали рейтинга на новините и оставиха алгоритмите, след това за по-малко от месец като новина номер едно излезе проблемът с отслабването на някаква американска кифла! Такива "новини" ли ти се четат?
7
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Хора, аз рекламите отдавна съм ги блокирал и във фейса, и в тубата. Проблемът е, че 80% от обикновените юзери не само, че не знаят как да го направят, ами им се радват (щото се чувстват специални).Не разбирам защо трябваше да опре ножът до кокала, че да се разсмърди работата? Че на всяка медия, ако й отрежеш рекламите, тя умира! Кеф ти Гугъл (собственик на youtube), който се гордее с това, кеф ти фейса, който преди година се хвалеше, че печели по $3 на потребител на ден.
6
13
 
7
 
! Отговори
акуд преди 6 години
КОЙ се изплаши от фейснук и всички подобни интернет платформи. ИЗПЛАШИХА се политиците ,защото всички обикновени хора получават всякаква ИСТИНСКА информация на момента и не може да се манипулират масите от хора който са информирани на секундата с всяка новина от света, а също има и онлайн стриминг който показва само истината от която се страхуват политици и изамници със големи политически възможности
5
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Защото се разсмърдяха много. Навремето един български блогър от Чехия описваше как могат да се купят няколко стотин хиляди акаунта с пароли и всякакви данни за символична сума и големи заплахи бяха към него. А сега вече всеки го знае, че и "легално" се крадат данни. Да не говорим колко фалшиви акаунти има на база хакната лична кореспонденция от мейли, скайпове, уотсапове, вайбъри.... Всичко стана толкова виртуално, че вече бабите по селата си прибират овцете с GPS навигация и Google map.
4
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
защото Сорос вдигна мерника на Фацебука и Гуглето миналата година, каза, че трябва да бъдат закрити, пречат му и дразнят другите там медийни братчеди, откакто се взе с китайчето младокът Цукербургчо не щял нещо да се подчинява напълно на Фамилията
3
0
 
4
 
! Отговори
Discovery преди 6 години
Изкривява**
2
2
 
9
 
! Отговори
Discovery преди 6 години
Фацетобук ем е полезно от една страна, ем има кофти вреда. Искривява се представата за моралното. Вече личните данни и възможността да се разбира общественото мнение спрямо потока на данни от там, няма да го коментирам. Готино е щото, като направиш нещо кууул и може да го видят хората, които те познават, кофтито е, че тва се изкривява и става една показност...
1
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И аз като Илон Мъск да попитам, а какво е фейсук ?