Защо авиацията се притеснява от 5G?

Технологията е успешно внедрена в Япоиня и други страни
23 дек 2021 21:15, Нели Христова
38
Защо авиацията се притеснява от 5G?
Снимка: БГНЕС

Задължително носене на маска и отменени обезщетения при отмяна на полет - пандемията драстично промени летенето със самолет. Но в началото на следващата година може да настъпят още повече промени във въздушния транспорт - такива, които нямат нищо общо с коронавируса.

Тези промени могат да доведат до закъснения на полети или отклонения, засягащи десетки милиони пътници при стотици хиляди полети, според оценките на авиационната индустрия.

Всичко се свежда до политическа борба за 5G - технологията за клетъчни услуги от следващо поколение, която започна да се поддържа в най-новите смартфони. Ето какво трябва да знаете:

Загрижеността

Транспортните регулатори са загрижени, че версия на 5G, която трябва да бъде включена през януари, може да попречи на някои самолетни инструменти и много компании от авиационната индустрия споделят тези страхове - въпреки уверенията от федералните телекомуникационни регулатори и безжичните оператори.

Още по темата
По-конкретно, Федералната авиационна администрация се тревожи, че 5G клетъчните антени в близост до някои летища, а не мобилните устройства на пътниците, могат да повлиаят на показанията от някои самолетни съоръжения, предназначени да уведомяват пилотите колко далеч са от земята. Тези системи, известни като радарни висотомери, се използват по време на полет и се считат за критично оборудване. (Радарните висотомери се различават от стандартните висотомери, които разчитат на показанията на въздушното налягане и не използват радиосигнали за измерване на надморската височина.)

Агенцията е толкова обезпокоена, че този месец издаде спешна заповед, забраняваща на пилотите да използват потенциално засегнатите висотомери около летищата, където иначе биха ги приложили в условията на ниска видимост. Това ново правило може да попречи на самолетите да стигнат до някои летища при определени обстоятелства, тъй като пилотите няма да могат да кацат само с инструменти.

Не е съвсем ясно кои летища може да засегне това правило. Когато пусна поръчката, FAA каза, че точните летища ще бъдат уточнени по-късно, след като получи повече информация от безжичните оператори за това къде може да бъде поставена 5G инфраструктурата.

Часовникът тиктака. На 5 януари се очаква безжичните оператори да активират 5G услугата, която разчита на радиочестотите, за които FAA се тревожи.

Според карта на услугите на Федералната комисия по комуникациите, големи части от Калифорния, Флорида, Нова Англия, Тексас и Средния запад ще получат 5G покритие. Но авиационни групи предупреждават, че това може да застраши някои от най-големите летища в страната, включително в Лос Анджелис, Ню Йорк и Хюстън.

Как работят 5G сигналите

5G сигналите ще се движат по радиочестоти, които са известни като C-Band. Тази лента от ефирни вълни е привлекателна за безжичните оператори, защото предлага добър баланс между клетъчен обхват и капацитет – две ключови характеристики на всяка безжична мрежа. (Други набори от ефирни вълни освен C-Band също се използват за пренасяне на 5G, но текущият дебат се фокусира само върху честотите на C-Band.)

В спектъра от радиочестоти, използвани за безжични комуникации, C-Band се намира точно до честотната лента, използвана от висотомерите на самолета. Е, почти: двете са умишлено разделени от така наречената защитна лента - по същество "празни" ефирни вълни - за предпазване от смущения.

За по-нататъшно справяне с всички рискове за самолетите, Verizon и AT&T предложиха през ноември да ограничат мощността на своите 5G антени и да предприемат други предпазни мерки. Отделно, компаниите също така се съгласиха да отложат пускането на 5G от 5 декември 2021 г. за 5 януари 2022 г.

Но това не беше достатъчно, за да разсее опасенията на FAA, че 5G би имало "огромно отрицателно въздействие върху авиационната индустрия", както написаха главните изпълнителни директори на Boeing и Airbus в писмо в понеделник до Министерството на транспорта. Изпълнителните директори добавиха: "Съгласни сме, че 5G смущенията могат да повлияят неблагоприятно върху способността на самолетите да работят безопасно."

Писмото цитира оценка, публикувана от индустриалната група Airlines for America, която прогнозира, че ограниченията на FAA ще нарушат 345 000 пътнически полета и ще засегнат 32 милиона пътници и 5400 товарни полета. Собствената заповед на FAA изчислява, че 6800 американски самолета могат да бъдат засегнати от плана, заедно с 1800 хеликоптера.

Това е много смущение заради страха от възможен риск за безопасността на въздуха, проблем, който FCC прекара години в проучване, преди в крайна сметка да отвори C-Band за използване на 5G през 2020 г.

В допълнение към техните собствени предложени промени, безжичните оператори трябва да бъдат задължени да направят повече - като допълнително намаляване на нивата на 5G мощност и гарантиране, че антените са насочени под хоризонта, каза коалиция от авиационната индустрия в писмо до FCC този месец.

5G в други страни

Технологичните експерти казват, че докато 5G антените теоретично биха могли да доведат до смущения около летищата, потенциалът за смущения е винаги присъстваща характеристикад от всички безжични комуникации, не само 5G, и че досега регулаторите по света са свършили добра работа по справянето с тях.

"Струва си да се отбележи, че около 40 други страни са одобрили използването на 5G в C-Band", пише Харолд Фелд, експерт по телекомуникациите в потребителската група Public Knowledge, в публикация в блога през ноември по въпроса.

"По-специално Япония оперира с 5G мрежи днес много по-близо до обхвата на алтиметъра, отколкото разделянето от 220 MHz, прието от FCC. Засега няма надеждни съобщения за вредни смущения във въздушните висотомери", допълва Фелд. "Възможно е FCC да направи грешка в това, разбира се", пише още той. "Но регулаторите в 40 различни държави? И без инциденти, където технологията вече е стартирала?"

Според авиационната индустрия страни като Япония и Южна Корея използват 5G на част от нивата на мощност, разрешени в Съединените щати, докато Канада има временно правило, изискващо антените да бъдат наклонени надолу, а в Европа защитната лента е със 100 мегахерца по-широка отколкото в САЩ.

Според безжичния сектор обаче страни като Япония налагат само ограничения на мощността на честотите, които Съединените щати дори не планират да използват за 5G. И до 2023 г., когато 5G бъде разгърнат по-пълтно в C-Band, всъщност ще има много по-празен спектър от просто защитната лента, разделяща клетъчния трафик от операциите на висотомера – до 400 MHz, според FCC. Това може да даде на всички участващи повече време да оценят всички рискове в реалния свят и да се адаптират.

Трябва ли да се притеснявате?

И така, кой е прав и има ли от какво да се страхуват пътуващите по въздух?

Според своя опит, пише Фелд, инженерите на FCC, които вземат решения относно спектъра, са "изключително наясно, че ако прецакат нещо, може да има жертви" - което според него разкрива, че публичното противоречене от страна на  FAA срещу FCC е по-малко заради реалистична опасност за обществената безопасност, отколкото за вид бюрократична борба за власт, която става все по-разпространена във федералното правителство. (От своя страна транспортният отдел изразява резерви относно внедряването на 5G повече от година.)

FCC не отговори веднага на искане за коментар от страна на CNN.

FAA не е единствената агенция, която издава ужасни предупреждения за потенциални смущения от промени в начина, по който САЩ използват своите безжични ефирни вълни. През 2019 г. Пентагонът каза, че отварянето на различен диапазон от честоти за използване на 5G - набор от ефирни вълни, известни като L-Band - може да попречи на военните GPS системи. И в друга високопрофилна битка, FCC е в противоречие с НАСА и NOAA относно въздействието, което 5G може да има върху метеорологичните спътници.

В изявление по-рано този месец FAA заяви, че продължава да работи с FCC и телекомуникационните оператори, за да намери решение. Тъй като безжичните оператори вече са предложили някои промени, а авиационната индустрия призовава за още, пазарлъците изглежда са фокусирани върху това докъде в крайна сметка ще трябва да стигнат телекомуникационните компании. Преговорите също така отразяват подхода на авиационния сектор към риска в това, което по своята същност е бизнес на живот или смърт и където не се толерират дори и малки граници на грешки.

Човек, запознат с преговорите, каза на CNN Business, че FCC, FAA и всички участници в индустрията имат работен план за ограничаване на въздействието на ограниченията на FAA за самолети. След като FAA очертае конкретните летища, които ще бъдат обект на ограниченията - отново въз основа на инфраструктурни данни, предоставени от безжичните оператори - FAA ще призоват производителите на висотомери да тестват оборудването си спрямо новите работни условия, предложени от телекомуникационната индустрия. Висотомери, които се оказват незасегнати, ще се считат за безопасни за използване, което позволява да се избегнат някои от опасните закъснения и отклонения на полета.

"В момента има непрекъснат, постоянен обмен на информация между федералните агенции и заинтересованите страни от индустрията от двете страни", казва източникът. "Срещи на всички нива, всеки ден. Има изготвен план и всички са съгласни какъв е този план и го изпълняват."

В сряда следобед представители на телекомуникационните и авиоиндустриите публикуваха съвместно изявление в същия смисъл.

"Доволни сме, че след продуктивни дискусии ще работим заедно, за да споделим наличните данни от всички страни, за да идентифицираме специфичните области на безпокойство за авиацията", се казва в изявлението. "Най-добрите технически експерти от двете индустрии ще работят колективно, за да идентифицират пътя напред, в координация с FAA и FCC."

FAA заяви в последващо изявление, че е "окуражена, че производителите на авионика и безжичните компании предприемат стъпки, за да тестват как десетки радиовисотомери ще работят в мощната 5G среда, предвидена за Съединените щати".

Ернесто Фалкън, експерт по телекомуникации в Electronic Frontier Foundation, група за цифрови права, заяви, че пътниците във въздуха не трябва да се тревожат за 5G смущения, ако FCC е разрешила въпроса, тъй като агенцията има доказан опит в предотвратяването на вредни смущения.

Тъй като има само толкова голяма част от радиочестотния спектър за обикаляне, добави Фалкън и тъй като търсенето на тези ефирни вълни е най-високо за всички времена, всеки път, когато FCC промени начина, по който може да се използва този оскъден ресурс, той има тенденция да провокира обратна реакция от онези, които не се възползват от новата система.

Сякаш за да подчертаят идеята и в необичайна демонстрация на сила този месец шестима бивши председатели на FCC, група, която включва както демократи, така и републиканци, написаха съвместно писмо, в което се оплакват, че междуведомствената борба за 5G и авиацията се е развила по начини, които рискуват накърняване на доверието в правителството на САЩ.

"Този ​​дебат не трябва да се води публично по начин, който подкопава доверието на потребителите в процеса", пишат бившите председатели. "Позицията на FAA заплашва да провали мотивираните заключения, до които FCC стигна след години технически анализ и проучване."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
*Трябва ли да се притеснявате?*...Еееех, това е златна фраза на гнясажийския шурощоиден сайт, видите ли подобен въпрос, бягайте надалеч.
23
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Добре е превода Мунчовци не знам защо придиряте технически данни.Аз например си чукнах и намерих 'radar altimeter (RA), radio altimeter and 5G проблеми и излезе. Предупрежденията от всички световни авиационни производители са налице. Ако *** не ви харесва четете на бай Мунко Мандолинов трепетите и полюциите в Жълт труд .
22
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
5G ! Китайците от пролетта провеждат опити с 6G от сателит ! Кой ще ги стигне ?
21
7
 
6
 
! Отговори
Танев преди 2 години
5Г - 20 до 100 Гигахерца лента При 59 до 61 гигахерца Черепът е прозрачен; Третата хармонична на 20 гигахерца е 60 гигахерца; Втората хармонична на 30 гигахерца е 60 гигахерца. Работи се с импулси, които съдържат всички честоти. Броят на заболелите ще нарастне, няма лабаво.
20
0
 
1
 
! Отговори
Нео преди 2 години
По-важно е 5G да не повлияе на вашите инструменти! За някои индивиди това няма значение!
19
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Пфайзер, Модерна и Янсен обявиха, че няма да вдигат цените на 5G трафика за своите абонати.
18
4
 
4
 
! Отговори
от.Сидней.Австралия преди 2 години
До 23, ако не беше земеделска работна единица, щеше да знаеш че 6G има, но уредите които ще го ползват се разработват в момента, като архитектура Гугъл разработва смарт устройства които ще ретранслират 6G сигнала едно към друго и ще осигуряват покритието в дома ти. Така ще се заобикалят препятствията спиращи 6G сигнала. Затова устройствата ще ползват Фучия вместо Андроид, което е c/c++ среда с ниска консумация на ток. Джавата се планира да се подържа до няква степен. И да, честотите са вредни
17
1
 
9
 
! Отговори
Иван преди 2 години
"Япоиня" ? ***, *** ... всичките ти статии са толкова неграмотно написани.
16
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Щото си мислят, че след 5G идва 6G и телепортацията. Толкова им е акъла.
15
0
 
0
 
! Отговори
Живко от Варна преди 2 години
Извинете, може ли да ми помогните да живея много по добре , за да съм истинскки шастлив ?!
14
7
 
4
 
! Отговори
Маските или ОСТАВКА1 преди 2 години
Хората ГЛАСУВАХА за партия Продължаваме Промяната"" на последните избори-за да МАХНАТ маските като обикаляме из България и да ЗАКРИЯТ турско- н.е.г.ърските фирми А1(Емтел) и Вииваком ,които ни РАЗБОЛЯВАТ с РАК и Левкемия, а някои дори Ослепяват. Шофьор на кола или Самолет може да ОСЛЕПЕЕ за няколко секунди и да катастрофира.... А ако живее наблизо до станциите им, ще ослепее за ПОСТОЯННО.
13
9
 
16
 
! Отговори
Съвпадение ли преди 2 години
Миналата година в началото на март пуснаха 5G и масово измряха птици. А за хората да не говорим какво се случи с вируса. Имат ли връзка двете неща 5G и Кови?
12
4
 
6
 
! Отговори
Маските или ОСТАВКА2 преди 2 години
Може да оставят САМО една фирма, която да се избира ВСЯКА година с конкурс и да слагат станциите си на ПОНЕ 5 км разстояние от градове и села, за да НЕ ни разболяват. По- добре- СКЪПИ разговори по телефона, както преди 20 години, но ЗДРАВИ българи..Тия от партия ""Продължаваме промяната"" ИЛИ да направят това, заради което хората гласуваха за партията им, или да се махат както Бокл.ук Борисов... МАХНАХМЕ Борисов. И тях ще ги махнем ако мислят само да КРАДАТ.
11
6
 
4
 
! Отговори
пепи преди 2 години
До АнонименЕ те нали затова стават катастрофите по пътищата! Човека си гледа я филм, я порно, или играе игрички на смартфона докато шофира!! Тия мобилни устройства трябва да ги забранят със закон!!
10
10
 
11
 
! Отговори
коко преди 2 години
До АрхиваряЕ те хората нали вече го доказаха и го показаха! С инжекцията ти вкарват графенов наночип с уникален МАК-номер. По летищата нали така ги хващат неваксинираните! Може да имаш сертификат, но чип-ридера ако не идентифицира номер, значи сертификатът ти е фалшив! Номерът се хваща и с блутута на смартфона.
9
5
 
9
 
! Отговори
Вирус преди 2 години
След като видяха, че вирусът Ковид-19 не можа да погуби масово двуногите екземпляри, сега ни спретнаха вредни радио-честотни облъчвания и така дорде останем 100 млн. връз земята.
8
2
 
19
 
! Отговори
мнение преди 2 години
Преводът кърти мивки - самолетни инструменти, самолетни съоръжения, радарен висотомер, радиочестоти известни като C-Band, способност на самолета да работи безопасно.... вярно е, че терминологията е малко специфична, но като пишеш такава статията е редно да се осведомиш.... в самолета има прибори вместо инструменти, оборудване вместо съоръжения, радиовисотомер вместо радарни висотомери, честотите си имат честотни ленти, а как самолетът работи безопасно въобще не ми се мисли... та така...
7
1
 
4
 
! Отговори
Василев преди 2 години
Китайският Дракон изплющя Американската Анаконда, а Руската Мечка е заспала летаргичен сън!!!Агент Върджил Мумбайк!ЦРУ!!!
6
3
 
1
 
! Отговори
SIXT преди 2 години
До *** простакаЩе му пусна на ушенце такава ниска честота, ама ще вземе да се наака от...ниското честотното звук. И тогава няма външна, няма вътрешна тоалетна-на място дето свари ще разтоварва.Мерси!
5
1
 
6
 
! Отговори
SIXT преди 2 години
До Анонимен 5Бихте ли уточнил/а колко е това НИСКОЧЕСТОТНО облъчване. Съвет: отговорът е в учебниците по физика. И следващият път не се изхвърляйте като ч...я на мокър пясък. Мерси!