Специална комисия ще разследва защо се е скъсало спирачното въже, причинило катастрофата с руския изтребител Су-33, който се разби в морето след неуспешен опит да кацне на самолетоносача "Адмирал Кузнецов", информира "Комерсант".
Самолетоносачът е изпратен в Средиземно море във връзка с военните операции в Сирия, припомня руският вестник.
Комисията ще разследва дали инцидентът се дължи на производствен брак или пилотска грешка, посочва "Комерсант". Експертите вече са установили, че проблеми с аерофинишера - устройството за спиране на палубните самолети при кацане, са причинили и предходния нещастен случай в средата на ноември, когато бе изгубен друг самолет от кораба - МиГ-29К, принуден да кръжи из въздуха, докато изчерпи горивото си.
За последен път руският военен флот изгуби самолет Су-33 преди над 10 години. През 2005 г. военните не извадиха изтребителя от Атлантическия океан с мотива, че в системите му няма нищо секретно; така ще стане и този път, прогнозира изданието.
Официални представители на руското министерство на отбраната твърдяха вчера, че палубната авиация на "Адмирал Кузнецов" продължава полетите. Няколко източници от ведомството обаче предупреждават, че проблемите с МиГ-29К и Су-33 може да се отразят сериозно на цялата летателна програма. Според тях, ако не бъдат отстранени скоро повредите в корабния аерофинишер, руският Генщаб ще предислоцира повечето Су-33 - около 8 машини, и два МиГ-29К във въздушната база Хмеймим в сирийската провинция Латакия, откъдето да излитат за удари в провинциите Идлиб и Алепо.
Руските военни явно имат опит от подобни прехвърляния, допълва "Комерсант", като припомня публикация в сп. "Джейн'с дифенс уикли" от ноември - сателитна снимка, на която "ясно личат корабни Су-33 и МиГ-29К в авиобазата в Латакия".
По данни на "Независимая газета" и в двата последни инцидента с "Адмирал Кузнецов" пилотите са оцелели и не са пострадали.
"Това даде възможност на говорителя на Кремъл Дмитрий Песков да отбележи вчера, че военните летци вършат героична работа, работят под напрежение и най-важното е, че след аварията пилотът е останал жив. Все пак обаче остава усещането за нещо недоизказано. Къде е всъщност проблемът - слаби ли са въжетата на аерофинишера, летците ли са зле обучени как да кацат на палубата или самата конструкция на единствения ни самолетоносач крие сериозен дефект?" - пита вестникът.
"При американците също се случват аварии, защото излитането и кацането на самолетоносач е върхът на летателното майсторство", коментира за вестника дългогодишният авиатор о. р. полк. Виктор Алкснис.
Според него обаче проблемът в случая е друг. "Адмирал Кузнецов" е проектиран да използва самолети Як-141, каквито обаче не са били произведени за него заради разпадането на Съветския съюз, а Су-33 са твърде тежки за кораба и точно те късат въжетата. При това "Кузнецов" няма катапулт, няма атомен двигател, а полетната му палуба е твърде малка, добавя експертът.
Щом Русия изобщо е тръгнала да решава практически задачи с помощта на "Адмирал Кузнецов", руската концепция за използване на ударни групи, включващи самолетоносачи, трябва критично да се преразгледа, гласи изводът на "Независимая газета".
/БТА/
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
ЕС: Meta ще предлага избор за персонализираните реклами във Facebook и Instagram
Военноморските сили получиха първия нов многофункционален модулен патрулен кораб
Работодатели и синдикати одобриха преправения проектобюджет 2026
Германското индустриално производство бележи ръст, подкрепяйки икономическото възстановяване
Pegasus купува най-големия чешки авиопревозвач Smartwings
Продажбите на нови автомобили в Китай се свиват за втори пореден месец през ноември
С 5 млрд. евро повече за здраве и пенсии: Какво предвижда бюджетът за 2026 г.
Бюджет 2026: Майчинството през втората година ще е 460 евро
Националният съвет за тристранно сътрудничество подкрепи проектобюджета за 2026 г.
Най-голямата ледена пързалка в София отвори врати (СНИМКИ)
Живко Тодоров: Разумът победи, ПП-ДБ местят протеста в Стара Загора
Скок в цените на ГТП за колите: КЗП проверява обосновано ли е поскъпването
Трансферна бомба: Ливърпул намери заместник на Салах
Кирил Десподов се закани на Лудогорец
Фенката на Гремио - Майкели Мюл
Грандиозна селекция: ЦСКА взима трио звезди от България
България губи Карлос Насар!
Не му се получи! Ливърпул зачерква Салах с дебелия флумастер
Маникюри за късмет през новата 2026 година (+Снимки)
Задължителни ястия за Света Анна
Поверия за света Анна на 9 декември
Меркурий преминава в Стрелец на 11 декември – време е за разширяване на хоризонтите
Ето кой печели в играта за „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Росен Петров с още 90 истории от българското минало в новата си книга
От Българския лекарски съюз скочиха срещу БЛюджет 2026
Обезщетението за отглеждане на дете до 2 години се повишава на 460 евро
СГС прекрати и изпрати делото срещу Иван Портних на ВКС
Илияна Йотова: Шестият вот на недоверие ще бъде различен
Части от Виница и Каменар остават без вода днес
България пита Турция за навлизането на кораб KAIROS в български води
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика
SpaceX ще построи две стартови площадки за Starship на Кейп Канаверал
На 9-10 декември се очакват силни магнитни бури
Суперкомпютри създават най-пълния модел на акреция на черни дупки
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес