С голямата награда на журито "Сребърен лъв" и още два приза от Венеция 2017, с осем награди на Израелската филмова академия и сериозни овации от десетки филмови форуми в цял свят, "Фокстрот“ ще бъде показан на 22-ия София Филм Фест. Продукцията бе с номинация и за чуждоезичен "Оскар".
Режисьорът Самуел Маоз предизвика фурор още с първия си филм "Ливан“. С втория си игрален проект, израелецът отново покори журито, което му връчи своята Гран при "Сребърен лъв". Въпреки противоречията на политическа основа, които предизвика историята за семейство, оплакващи своя син, загинал по време на служба в израелските отбранителни сили, филмът бе избран да представлява Израел на наградите "Оскар".
Смел и разтъсващ, разказът на Маоз оставя без думи всички престижни издания за кино в света, като повечето от тях му дават възможно най-високите оценки.
Михаел и Дафна са покосени от ужасяваща мъка, когато офицери от армията се появяват на вратата им със съобщение за смъртта на техния син Йонатан. Михаел е изнервен от фанатично скърбящите роднини и добрите намерения на армейските бюрократи и докато упоената с лекарства съпруга си почива, той е завладян от вихрушка от гняв и изживява един необясним обрат в живота, който би могъл да се сравни единствено със сюрреалистичната военна служба на сина му...
"Израелският режисьор Самуел Маоз представя скръбта и военната служба като сюрреалистичен танц със съдбата, от който няма измъкване... Уникален глас в световното кино, Маоз е направил само два игрални филма в цялата си кариера.
Първият поведе зрителите в изпълнено с напрежение, клаустрофобично пътешествие във вътрешността на танк, заедно с четирима уплашени израелски войници – и спечели "Златен лъв“ във Венеция през 2009 година.
Осем години по-късно, отново в програмата на същия фестивал е представен и втория му филм – "Фокстрот“, изпълнен с повече страдание. Той заема своето място сред най-дръзките, гневни критики, отправени към съвременната политика на Израел, и по-специално използването на недостатъчно зрели млади хора в армията, която прокарва политическите интереси на държавата...
Фокстрот е танц, но също и кодова дума в армията, а самият филм обрисува Израел като доста сюрреалистично място, което предизвиква болка и психологически травми. Оригиналността на творбата е в сложната структура на разказа, изпълнена с напрежение, но Маоз очевидно не изпитва притеснение от това дали ще изгуби някой от по-озадачените зрители в хода на филма... Героите на филма очевидно са си определили среща със съдбата – няма значение какво правят, те винаги се оказват на същото място, от което са тръгнали – точно както се случва и със стъпките на фокстрота...“, пише Дебора Йънг в "The Hollywood Reporter“.
По време на тазгодишното издание на София Филм Фест ще има и спецална програма "Фокус Израел".