Серия от прекъсвания на комуникацията и фатални катастрофи разкриха сериозни уязвимости в контрола на въздушното движение в САЩ, което накара правителствени служители да сравнят системата със злополучната космическа мисия Аполо 13.
Комуникацията между диспечерите и самолетите се срина при два инцидента през последните две седмици на летището Нюарк Либърти край Ню Йорк - едно от най-натоварените летища в Америка. Прекъсванията означаваха, че диспечерите не можеха да се свържат с пилотите, а самолетите летяха на сляпо. В петък радарните екрани почерняха.
Събитията на летището в Ню Джърси, които имаха потенциал да доведат до катастрофални инциденти, причиниха смущения за хиляди пътници, тъй като полетите им бяха отменени или забавени. И все пак няма признаци за бързо подобрение.
В неделя летището беше засегнато от по-малък телекомуникационен проблем, този път в радарния контролен център на терминала Филаделфия, който насочва самолетите към и от терминала.
В Атланта стотици полети бяха забавени в неделя поради проблем с оборудването на пистата. Над 700 полета бяха засегнати, тъй като инженерите се опитваха да отстранят проблема.
Федералната авиационна администрация (FAA) предлага намаляване на полетите в Нюарк поне до 15 юни и ограничение на броя на почасовите движения. Като причина за решението се посочват проблеми с персонала в контрола на въздушното движение, изграждането на пистата и оборудването.
Критиците обаче сочат обвинително с пръст към FAA. Фил Мърфи, губернатор на Ню Джърси, твърди, че корените на проблема са в „десетилетията недостатъчни инвестиции“ в инфраструктурата за контрол на въздушното движение, „забавяния“ в модернизирането на технологиите и „недостатъчен персонал за контрол на въздушното движение“.
Шон Дъфи, министърът на транспорта на САЩ, заяви, че системите за контрол на въздушното движение са „най-големият американски инфраструктурен проблем“ и каза, че още летища могат да бъдат засегнати с наближаването на натоварения летен период. В понеделник той обвини администрацията на Байдън за преместването на контрола над въздушното пространство на Нюарк във Филаделфия, за да се справи с персонала, и за задръстванията в района на Ню Йорк.
„Използваме оборудване, което изглежда сякаш е от снимачната площадка на Аполо 13“, каза той, визирайки филма от 1995 г. за мисията през 1970 г. „Това, което виждате в Нюарк, ще го поправим. Ще действаме бързо, но ще го направим както трябва. Притеснявам се, че може да видим други подобни ситуации в цялата страна, защото системата е стара. Борим се да работим с Конгреса, да получим парите и да започнем изграждането на чисто нова система.“
Няма лесно решение. Във FAA не достигат около 3500 авиодиспечери от целевия брой персонал. Индустрията в световен мащаб се бори да наеме достатъчно авиодиспечери от началото на пандемията, а работниците, които избират ранно пенсиониране, допринасят за недостига. Проблемът е особено остър в САЩ, където диспечерите се оплакват от умора, увеличено натоварване и екстремен натиск.
Джоузеф Маккартин, историк на труда в университета Джорджтаун, който е написал книга за стачката на авиодиспечерите през 1981 г., заяви, че откакто президентът Рейгън уволни 11 345 стачкуващи диспечери, „системата е извън синхрон“.
"Естественият ритъм на системата се разпадна и ние никога не се възстановихме напълно. Подобрихме се с времето, но FAA все още има сериозни трудности с осигуряването на персонал", обясни той.
Критици като Маккартин също обвиняват Илон Мъск и неговия Департамент за ефективност на правителството (DOGE) за изострянето на ситуацията.
„Цялата система, в която работят федералните служители, е ужасно дестабилизирана от съкращенията на DOGE" каза той. „FAA съществува в свят, където целият този проект на федералното правителство се клати.“
През януари, когато пътнически самолет и хеликоптер се сблъскаха във въздуха на летище „Роналд Рейгън“ във Вашингтон, президентът Тръмп заяви, че при неговите предшественици Обама и Байдън кандидати с „тежки интелектуални и психиатрични увреждания“ са били наемани като ръководители на полети. Той предположи, без доказателства, че тази политика е виновна за катастрофата, при която загинаха 67 души.
Предупреждението на Дъфи, че може да бъдат засегнати още летища, ще бъде обезпокоително за много американци – както тези, които пътуват по работа, така и тези, които пътуват по време на ценни почивки. Обещанието му да действа бързо и да поправи системата ще бъде приветствано, но доколко е приложимо в мрежа, която обработва 50 000 полета на ден в САЩ, е под въпрос.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.