Boeing достави последния си C-17 Globemaster III преди близо десетилетие, след като бяха произведени 279 четиримоторни стратегически транспортни самолета. Въпреки това, аерокосмическата фирма продължава да поддържа настоящия флот и скоро може да възобнови производството на самолета, пише за The National Interest журналистът Петър Сучиу.
Говорейки на Парижкото авиошоу този месец, вицепрезидентът на Boeing Global Services Турбьорн Шьогрен заяви пред репортери, че макар Boeing да няма производствени възможности за C-17, компанията няма планиран заместник.
И все пак, Shephard Media първо съобщи, че е получила интерес от страни, които не са успели да осигурят поръчки преди затварянето на производствените линии.
В допълнение към Военновъздушните сили на Съединените щати, които експлоатират 223 от самолета от 12 различни бази по света, Globemaster III е на въоръжение в Кралските военновъздушни сили (RAF), Кралските австралийски военновъздушни сили, Кралските канадски военновъздушни сили, Индийските военновъздушни сили, Военновъздушните сили на Катар, Военновъздушните сили на Обединените арабски емирства, Военновъздушните сили на Кувейт и в Стратегическия въздушен транспортен капацитет на НАТО. Последните самолети са базирани в Папа, Унгария, а 12 участващи членове на НАТО управляват и трите.
Самолетът, който извърши първия си полет през септември 1991 г., има максимален полезен товар от 100 000 паунда (45 000 кг) и обхват от над 4500 морски мили. Той може да работи и от неподдържани писти с дължина до 3500 фута (1017 метра) и ширина само 90 фута (27 метра), както и да носи основен боен танк (MBT) M1 Abrams. Конкурентните самолети, включително Airbus A400M, Embraer C-390 Millennium и Kawasaki C-2, не могат да изпълнят тази задача.
Това не е просто случай на превишаване на търсенето над предлагането. Държавите изразяват интерес, но не се произвеждат такива. Boeing не разкри кои държави биха могли да се интересуват от Globemaster III, но Япония преди това изрази желание да закупи поне един C-17.
Военната зона (TWZ) преди това спекулираше , че Военновъздушните сили на САЩ ще обмислят прехвърлянето на един на тихоокеанския съюзник или че съюзнически оператор може да разполага с резервен самолет. В момента обаче това не е така. Част от причината е, че има ограничени възможности за транспортни самолети.
През десетилетието, откакто производството на C-17 приключи през 2015 г., не се е появил заместител, а Boeing сега работи с ВВС на САЩ, за да гарантира, че флотът им ще продължи да лети.
„Този продукт [C-17 Globemaster III] е изключително успешен и в момента няма планирана замяна за този самолет, в резултат на което в момента предприемаме с Военновъздушните сили на Съединените щати и всички наши международни оператори програма за удължаване, както и програма за модернизация на този самолет“, каза Сьогрен в отговор на въпрос, зададен от Европейската служба за сигурност и отбрана.
Настоящите планове предвиждат C-17 да остане на въоръжение до 2070 г.
Както обясни още TWZ , Boeing може да се сблъска с трудности при възобновяването на производството, дори ако търсенето е високо. Най-големият проблем е, че производствените мощности на компанията в Лонг Бийч, Калифорния, са обявени за продажба, с което на практика се прекратява производството на военни самолети в Златния щат.
Първоначално построено от McDonnell Douglas, преди да бъде придобито от Boeing, съоръжението се е състояло от „парцел от близо четири милиона квадратни фута, съседен на летище Лонг Бийч“.
Изграждането на ново съоръжение би било скъпо и отнемащо време, дори ако производствените линии можеха да бъдат запазени и преместени. Проучване на RAND Corporation от 2013 г. установи, че рестартирането на производството на C-17 след пауза би струвало 8 милиарда долара, за да се поддържа производството на 150 нови C-17.
Като се има предвид, че настоящият интерес би бил към десетки (най-много), а не към стотици самолети, това може да не е изгодна инвестиция за аерокосмическата фирма. Тя вече произвежда F-15EX Eagle II в Сейнт Луис. Освен това, може да използва и другите си съоръжения в Средния Запад, които в момента изграждат последния блок от F/A-18 Super Hornet за ВМС на САЩ, за бъдещия изтребител F-47 от шесто поколение.
Възможно е да има подновен интерес към C-17, но разходите, свързани с изграждането на чисто нови самолети, може да не донесат достатъчна възвръщаемост на инвестициите (ROI) за Boeing.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кадър на деня за 5 декември
S&P 500 отчита четвърти пореден ден на ръст и се повишава с 0,4% за седмицата
Всяко второ предприятие у нас разполага със собствен уебсайт
Гръцкият парламент одобри покупката на ракетни системи за 650 млн. евро от Израел
Съд в Истанбул е удължил мярката за задържане на бившия кмет на Истанбул
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
Министерството на финансите публикува проекта за Бюджет 2026
Никулден е! Празнуват рибарите, моряците и банкерите
Времето в събота: Дъжд, гръмотевици и вятър
Черна статистика: Турция счупи рекорд по смъртни случаи на работното място
Мачовете по телевизията, днес 6 декември
Спортът по телевизията днес, 6 декември
Ще превземе ли крепостта „Тича“? ЦСКА ще пробва да продължи победната си серия
10 от Брест излъгаха Монако, Погба не помогна на монегаските
Страхотен Зографски премина квалификацията във Висла
ЦСКА спря Нефтохимик
„Атомни навици. Наръчник за постигане на мечтания живот“ от Джеймс Клиър
Как да растем заедно, когато приоритетите се променят?
Пикантни скариди с нахут на тиган
Нумерологична прогноза за 6 декември
Никулден е!
Таро карта за 6 декември, събота
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран
ЕС отстъпи: Бензиновите и дизеловите двигатели няма да бъдат забранени