Военновъздушните сили на Република Китай изтеглиха от активна служба последните си изтребители F-5F и RF-5E, с което бележат окончателен край на дългата служба на леките бойни самолети в Китай и значителна стъпка към тяхното пенсиониране в световен мащаб, пише MWM. Първите F-5 бяха доставени през 1965 г. и самолетите бяха експлоатирани в продължение на 60 години, което е един от най-дългите периоди, през които който и да е клас изтребители е бил на въоръжение от която и да е служба. Докато първите получени F-5 бяха варианти F-5A/B, по-новите F-5E/F, които служиха доскоро, бяха закупени през 70-те години на миналия век и формираха гръбнака на флота на Република Китай, като над 300 бяха произведени по лиценз. Това направи Военновъздушните сили на Република Китай най-големият оператор на този клас в света, като партидите се модернизират постепенно, за да отговарят на персонализирани спецификации.
Докато F-5E/F е служил като фронтов изтребител, вариантът RF-5E Tigergazer е разработен от базираната в Сингапур ST Aerospace като пакет за подобрение през 1996 г. и е претърпял значителни промени по фюзелажа, за да се побере нова, обновена авионика за разузнавателни мисии. В него са интегрирани предна камера KS-87D, широкоъгълна камера KA-95C за ниска височина и инфрачервена камера RS-710E. Очаква се самолетът да бъде заменен както от дронове MQ-9B, така и от модернизирани F-16 с разузнавателни модули MS-110 LOROP, които се доставят от Съединените щати. Последните RF-5E и F-5F служиха в 12-та тактическа разузнавателна група във военновъздушната база Хуалиен, която се очаква да получи първите четири дрона MQ-9B през 2026 г. Въпреки че F-5 беше понижен до статут на изтребител от втори ранг през 90-те години на миналия век, тъй като Министерството на отбраната на Република Китай поръча изтребители от четвърто поколение F-16, Mirage 2000 и F-CK Ching Kuo, пенсионирането на флота от F-5 беше ускорено от 2021 г., след като самолетите бяха замесени в множество катастрофи.
По време на службата си, два изтребителя F-5E/F са били използвани от пилоти, за да дезертират към континенталната част на Китай, където правителството на Китайската народна република технически остава в състояние на гражданска война с Република Китай, базирана в Тайван. Тъй като международната общност, включително Съединените щати и Организацията на обединените нации, продължават да признават Китайската народна република за единственото легитимно китайско правителство, Военновъздушните сили на Република Китай изпитват затруднения да се снабдят с модерни изтребители и в резултат на това оттогава не са сключени сравними лицензионни сделки за производство на F-5. Усилията за закупуване на изтребители F-16C/D за постепенно извеждане от експлоатация на флота от F-5 постоянно се провалят при администрациите на Джордж У. Буш и Барак Обама, както и усилията от началото на 2000-те години за поръчка на F-35 като алтернативен възможен наследник на F-5. Вместо това се очаква F-5 да бъдат заменени от местно разработени леки изтребители Brave Eagle.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.