2013-а година една от най-успешните за туризма от години насам. Така определят изминалата година от туристическия бранш. Истината е, че това е единственият сектор на икономиката, който всяка година бележи ръст – и тази година продължи положителната тенденция.
В цифри за туризма годината изглежда така – първата година, която приходите от туризъм надхвърлиха 3 милиарда евро, и първата, в която надминахме 7 милиона туриста, регистрираният ръст на приходите е 5 процента спрямо предходната година, а ръстът в броя на туристите през лятото е 5,8%, през зимата - 8,2%.
Проблемите в сектора обаче остават все същите – невъзможност да преодолеем сезонния характер на туризма и да позиционираме страната като целогодишна дестинация, продължаваме да сме популярни предимно като евтина дестинация за летен и зимен туризъм и имиджът пред света остава на достъпна дестинация със задоволителни за цената услуги.
Летният сезон оправда очакванията – беше отбелязан ръст на туристите от над 5,8%, като общо 3,5 милиона души са почивали в страната ни през лятото, ръстът в приходите е 3,5%. Очаквано най-голямо увеличение има при туристите от Русия - близо половин милион руски летовници са дошли у нас, на второ място са посетителите от Германия - общо 451 хиляди туристи.
При украинския пазар увеличението също е осезаемо – 13,5 на сто. Туристите от Турция са 110 хил. с увеличение от 29,8 процента. Румънските туристи остават най-многобройните посетители на родното Черноморие - 1 милион румънци посетиха страната ни и тази година, което затвърди тенденцията от последните 5-6 години. Статистиката отчете и завръщане, макар и с бавни темпове, на скандинавските пазари - Дания, Норвегия, Швеция и Финландия, както и на чехи и поляци.
Какво донесе зимният сезон - през зимата на 2012/2013 страната ни е посетена от над 1 млн. туристи, което е ръст от 8,2% спрямо предходния. Най-активни в ски туризма бяха традиционно гостите от руския, германския, английския и от скандинавския пазар.
Годината обаче отчете повишена активност от нови пазари - тези на Сърбия, Македония, Гърция и Турция. Пампорово беше най-посещаван от туристи от Турция, заради географската близост, а Банско традиционно посрещна повече скиори от Гърция.
Заявка за крупни инвестиции в ски курортите
Новото ръководство на туристическия ресор в лицето на заместник-министър Бранимир Ботев, подкрепено и от вицепремиера Даниела Бобева, дава заявка за нов тласък в развитието на зимния туризъм. В този контекст изненадващо дойде новината за крупната френска инвестиция за изграждането на мегатуристически комплекс „Дестинация Рила“.
В края на календарната година изненадващо беше съобщено, че френски инвеститори искат да създадат зона за целогодишен туризъм в Рила за 550 млн. евро без страната да има финансово участие. Беше създадено дори междуведомствена работна група, която задвижва и още седем други „ски проекта” - проектът „Перелик“, проекти в Разлог, Пампорово и Чепеларе, както и няколко предложения за разширяване на ски зоната в Банско.
Скандалната национална реклама
Волята на министерството зя реклама на потенциала на страната за културно-историческия, селския, СПА туризма чрез участие с национални щандове на международни изложения и чрез телевизионни клипове обаче засега не оправдават очакванията.
На този фон различни интерпретации получи приетият в пъти по-голям бюджет за реклама догодина. Практиката в годините показва, че средствата за национална туристическа реклама се харчат не достатъчно прозрачно и ефективно.
Доказателството за това дойде още в началото на годината със скандала около туристическото лого бранд „България", за което фирма усвои 1,6 млн. лв. по ОП "Регионално развитие", а в крайна сметка логото остава неизползваемо. Имаше сигнали за допуснати нарушения в хода на изпълнението на поръчката за новия български туристически бранд и маркетинг стратегията за внедряването му на световните пазари.
Почти година по-късно, след обществено неодобрение и държавна намеса, казусът остава отворен. А идеята на бранда беше - изграждане на нов облик на страната ни пред чуждестранните туристи и ръст на посетителите у нас с между 30 и 40% в следващите 15-20 години.
Въпреки това туристическият бранш изпраща една от най-успешните години. И тази година туризмът показа, че икономиката ни може да разчита на сектора.
Вижте коментарите на Румен Драганов и на Благой Рагин в Investor.bg