След поредната правителствена криза в Румъния страната вече има първата жена премиер.
В сряда управляващата Социалдемократическа партия (СДП) предложи, а президентът Клаус Йоханис прие кандидатурата на евродепутатката Виорика Дънчила да оглави правителството в Букурещ след оставката на Михай Тудосе.
54-годишната Дънчила, която прави впечатление със своите златисторуси коси и костюми с национални шевици, застава начело на третото поредно правителство, откакто социалдемократите спечелиха изборите през декември 2016 г.
Оттогава два поредни кабинета паднаха заради вътрешни разногласия между издигнатите за министър-председатели и лидера на Социалдемократическата партия Ливиу Драгня. Самият той не успя да стане премиер заради съдебните разследвания срещу него, които доведоха до запорирането на негово имущество за 27 млн. евро.
Ще успее ли сега първата жена начело на румънската изпълнителна власт да изведе страната от порочния кръг на зачестилите рокади във властта?
В сряда Ливиу Драгня обяви, че два пъти е направил грешки с премиерите - първо със Сорин Гриндяну, после с Михай Тудосе, но трети път няма да направи, пише "24 часа".
Виорика Дънчила е “уважавана евродепутатка в Брюксел, защото е цивилизована, неконфликтна и много комуникативна жена”, каза лидерът на СДП при представянето ѝ. Той посочи още, че нейните добри отношения с Европейската комисия ще са от полза на румънските власти, които поемат в началото на 2019 г. за първи път председателстото за Съвета на ЕС.
Напоследък между Брюксел и Букурещ има напрежение заради опити за законодателни промени, които се тълкуват като отслабване на борбата с корупцията.
В. “Адевърул” припомни в четвъртък за огромен гаф на Виорика Дънчила в интервю през март 2017 г. Тогава тя заявила, че Пакистан и Иран са членове на ЕС. Интервюто било на английски език, а Дънчила отговаряла на румънски.
Пресата пише още, че една от неяснотите в биографията на Дънчила е това дали тя знае някакъв чужд език. Лидерът на СДП Ливиу Драгня твърди, че новата премиерка говори френски и английски. Според някои румънски медии имало нейни записи, където тя говори на английски. В. “Адевърул” обаче изразява съмнения в това.
Дънчила е смятана за много близка на лидера на социалдемократите Ливиу Драгня. Доскоро тя бе непозната на широката публика.
Около името ѝ започна да се шуми, когато през февруари миналата година избухнаха невижданите от падането на комунизма протести срещу корупцията в Румъния. Поводът бе опитът на управляващите социалдемократи да декриминализират с декрет някои форми на корупция и по-специално да въведат правилото, че отклоняването на средства до 40 хиляди евро не се смята за злоупотреба с власт.
Тогава Дънчила прати имейли до всичките 750 свои колеги в Европарламента, за да им обясни, че тревогите им около новото законодателство са необосновани. Огромното недоволство в страната обаче доведе до оттеглянето на скандалния законопроект.
Новата румънска премиерка ще има 10 дни, за да представи състава и програмата на новия кабинет, който трябва да получи вот на доверие в парламента. Одобрението ѝ се смята за формалност, тъй като социалдемократите държат мнозинството в парламента.
Лидерът на основната опозиционна сила в Румъния Лудовик Орбан обаче заяви, че Национално-либералната партия ще гласува против правителството на Дънчила и ще води разговори с всички народни представители в опит да попречи на утвърждаването на новото правителство на лявоцентристката коалиция. Според Орбан новата премиерка е “перфектният слуга” на лидера на социалдемократите Ливиу Драгня.
Популярността на румънския президент Клаус Йоханис спадна рязко, след като прие предложението на Социалдемократическата партия за номинирането на пищната блондинка. След като съобщи, че номинира Виорика Дънчила да състави новото правителство, Йоханис предизвика възмущение сред почитателите си в социалните мрежи. Появиха се стотици съобщения, в които пасивното отношение на президента е сравнено с “предателство”.

За ЕС победата на Русия ще коства много повече, отколкото подкрепата за Украйна
Има ли компания, която може да измести Nvidia?
Устойчиви в мрежата: защо телекомите са ключов играч за устойчивото развитие на България
Кога държавните ценни книжа ще изземат „спящия“ капитал за финансиране на проекти у нас
Wall Street започва декември с понижения*
Новите регистрации на Tesla се сриват на ключови европейски пазари през ноември
България търси €3,2 млрд. от ЕС за отбрана чрез инструмента SAFE
От 50 лева глоба за стари коли в нискоемисионните зони в центъра на София (ВИДЕО)
274 нови случая на ХИВ в България: Пълноценен живот е възможен с прием на лекарства
Кошмар по пътищата: 32-ма пияни и четирима дрогирани шофьори за едно денонощие
България търси пари от ЕС за домове за възрастни хора с качествени грижи
България в Еврозоната: Да не бъдем много щедри в плановете си
Гуардиола изригна: Манталитет не се печели с една победа
Джиро д'Италия в България ще ни изстреля сред най-големите
БФС отново посече най-много ЦСКА
Новият световен кикбокс шампион Вито Косар излиза на SENSHI 29
Кой срещу кого на Мондиал 2026
Турция е в краката му, Мъри Стоилов със силни думи
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Вълшебни карти разкриват какво да очакват зодиите през 2026
Какво означава, ако сънувате, че намирате монети?
Biocell: Красива отвътре и отвън
Дневен хороскоп за 2 декември, вторник
Приказка в Брюксел – Магията на коледните базари
Зеленски след срещата с Макрон: Украйна се нуждае от устойчив мир
Христо Димитров: Общинският съвет няма друг шанс освен диалог
Новият световен кикбокс шампион Вито Косар излиза на SENSHI 29
Тежка катастрофа със загинал
Министерството на труда: Средната заплата е скочила с 12 процента за година
4-годишната Жасмина получи специализирана детска количка
Астероидът Бену: Възможно ли е животът да е дошъл на Земята от Космоса
Какво ни разкриват седем десетилетия търсене на извънземен живот
На Луната: Космонавт посочи къде хората трябва да строят своите селища
Учени откриха необичаен начин да бъде спасен Гълфстрийм
Марс изненадва с този факт: Колко време планетата е била годна за живот
Автомобилни застраховки от бъдещето – какво ни очаква на пътя след 2040 г.