В Закона за движението по пътищата е записано, че ревящите коли, мотори и камиони, които превишават нормите за шум, трябва незабавно да бъдат спирани от движение, а водачите им - глобявани. Това обаче остава само на хартия.
"На места трябва да изградим шумоизолиращи бариери - където шумът е прекомерен и няма как да се справим с него. Другата страна е законът за поведението на водача. Всяко превозно средства има различна граница на шум, която трябва да отделя. Шумът води до изнервяне, а в някои случаи и до оглушаване", заяви Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики.
В студиото на "България сутрин" тя посочи, че още на ниво преглед на автомобила може изобщо да не допуснем той да вдига шум на хората.
"Може да дигитализираме и нивата на шума, но реформата спря. Чий е интересът да не се върже тази система и тази реформа да бъде провалена? Това беше вариант да се спре с фиктивните прегледи. Тези разходи за чия сметка ще бъдат? Всички хора са инвестирали много пари, но няма да получим повече екология и безопасност, няма да решим проблема с шума. Кой е автор на тази промяна?", настоя Русинова.
Тя подчерта, че единствено имаме право да променим цвета на нашия автомобил и евентуално да си сменим двигателя със същия. Всичко останало излиза извън нормите.
"Хайде да се замислим колко преправени коли има, които са причина да се стига до смърт на пътя", изтъкна Русинова.
Експертът по проблемите на обществения превоз Красимир Пъргов на свой ред напомни, че всеки производител, преди да пусне превозното средство на пазара, е необходимо да направи нужните изпитания и да бъде изваден документ - типово одобрение. В него са описани в какви граници са параметрите на шума.
"В Закона за движението по пътищата е записано, че всичко над тези граници трябва да бъде спирано. Това би трябвало да се контролира с шумомери, но за да бъде реално измерено и да не падне след това в съда, този шумомер трябва да отговаря на определени условия. Има такива устройства, но не съм виждал контролен орган с шумомер", подчерта той пред Bulgaria ON AIR.
Друг парадокс - пунктовете за технически прегледи нямат задължение за притежание на шумомер.
"Да кажем, че имат задължение. Пунктовете откъде ще разберат за допустимите граници на въпросното превозно средство?", попита Пъргов.
По думите му хората единствено могат да алармират контролните органи за извършат проверка. Те обаче трябва да бъдат оборудвани. Нито полицаят на пътя може да разбере какви трябва да бъдат параметрите на шума, нито техническите специалисти в пункта, предупреди Пъргов.
"С намаляването на скоростта нищо няма да постигнем. Ако контролът е истински, в крайна сметка ще се постигнат резултати. Но той трябва да е превантивен", категоричен е експертът.
Двамата гости в студиото обявиха, че ще бъде заведено дело срещу "Автомобилна администрация", която, според тях, не си върши работата и лъже неправителствена организация.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кризата с автомобилните кредити може да удари по-широкия финансов сектор в САЩ
К. Ангелов: Целта на особения управител в "Лукойл" е да гарантира стабилност на доставките
Дефлационният натиск в Китай се смекчи леко през октомври
Лавров е готов да се срещне с американския държавен секретар Марко Рубио
Акция на седмицата: „Смарт Органик“ АД
Страхът се завръща на пазара на junk облигации
Бюджет 2026: ГЕРБ отказва отстъпки от увеличаване на данъци и осигуровки
"Лукойл" не може да бъде продадена за 2 седмици, каза Асен Василев
Стефани от София не е била изчезнала, можела е да изкара още дни на Витоша
Анджелина Джоли в Украйна: Беше трудно, но вдъхновяващо посещение
Шеф в ЦСКА с огромна новина за Ицо Янев
Найденов отсече: При еднакъв аршин ЦСКА 1948 щеше да води с поне 5 точки
Влади Въргала изригна: Евтините хитринки и селският циркаджилък победиха
Мареска отличи футболист на Челси
Треньорска лекция! Янев изнесе открит урок на ученика Веласкес
Никола Йокич избухна с трипъл-дабъл №6
Седмична таро прогноза за 10 – 16 ноември
Трапезата на Свети Мина
Какво да хапвате за здраво сърце, бъбреци и кожа?
Стек хапки с чесново масло и зелен фасул
Поверия за Свети Мина
Срещи след развод – как да преоткрием любовта
Деница Сачева: Изправени сме пред много сложна ситуация
Цончо Ганев: Бюджет към момента няма
Теодосий Теодосиев: Благодарение на изкуствения интелект хората в момента си омаломощават мозъка
Инж. Пецински: Състоянието на Аспаруховия мост остава критично и изисква спешен основен ремонт
Джо Байдън с критики към Доналд Трмъп
27-годишен шофьор пострада тежко при катастрофа в Прохода на Републиката
MeerKAT засече радиосигнал от междузвездната комета 3I/ATLAS
Неочаквано откритие: Момиче намери на плажа следи от гигант на 200 млн. години
Канадски учен твърди: Извънземни се крият на Луната и шпионират Земята
Учени откриха „блуждаеща“ планета, която поглъща 6 млрд. тона вещества в секунда
Може ли човек да оцелее в черна дупка
Астронавтите масово страдат от космическа болест – какво представлява тя