Електромобилите: Какво ще се случи с неизползваемите батерии?

По европейските пътища ще има 30 млн. е-коли до 2030 г.
10 май 2021 10:05, Анисия Иванова
53
Електромобилите: Какво ще се случи с неизползваемите батерии?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

„Скоростта, с която развиваме индустрията, е плашеща“, казва Пол Андерсън от университета в Бирмингам, говорейки за пазара на електрически автомобили в Европа.

До 2030 г. ЕС се надява, че по европейските пътища ще има 30 милиона електрически автомобила.

„Това е нещо, което никога досега не е правено при този темп на растеж за изцяло нов продукт“, казва д-р Андерсън, който е и ко-директор на Birmingham Centre for Strategic Elements and Critical Materials.

Електрическите превозни средства са неутрални по отношение на въглеродните емисии по време на техния живот, но д-р Андерсън е загрижен за това какво се случва, когато се развалят, понеже всичко в някакъв момент се разваля. Акцент в изказването си той слага върху живота на батериите.

"След около 10 до 15 години, когато вече ще има голям брой, които са приключили живота си, ще бъде много важно да имаме работеща рециклираща индустрия“

Повечето от електрически компоненти са почти същите като тези на обикновените автомобили, разликата идва от батерията. Докато традиционните оловно-киселинни батерии могат да се рециклират навсякъде, то не можем да кажем същото за литиево-йонните, използвани за електрическите автомобили.

Тези батериите са по-големи и по-тежки от тези в обикновените автомобили и са съставени от няколкостотин отделни литиево-йонни клетки, всяка от които се нуждае от демонтиране. Те съдържат опасни елементи и имат неприятната тенденция да експлодират, ако бъдат разглобени неправилно.

"Понастоящем в световен мащаб е много трудно да се получат подробни данни за процента на литиево-йонните батерии, които се рециклират, но се говори за около 5%. А в някои части на света е значително по-малко.", казва д-р Андерсън, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

Доставчиците на елекромобили обръщат все по-голямо внимание на темета. Те се стремят да гарантират, че техните продукти няма да бъдат просто изхвърлени в края на техния живот.

Например, Nissan използва повторно стари батерии от своите автомобили Leaf в автоматизираните превозни средства, които доставят части на работниците във фабриките.

Volkswagen прави същото, но наскоро отвори и първия си завод за рециклиране в Залцгитер, Германия и планира да рециклира до 3600 батерийни системи годишно по време на пилотната си фаза.

"В резултат на процеса на рециклиране се възстановяват много различни материали. Като първата стъпка е да се фокусираме върху катодни метали като кобалт, никел, литий и манган", казва Томас Тиедже, ръководител на отдел за рециклирането в Volkswagen Group Components. "Въпросните части от батерийните системи като алуминий и мед се предават в установени потоци за рециклиране.“

Междувременно Renault вече рециклира всичките си акумулатори за електрически автомобили - макар че цифрата възлиза само на няколкостотин годишно.

"Ние се стремим да можем да отговорим на 25% от пазара за рециклиране. Искаме да запазим това ниво на покритие и разбира се това би покрило до голяма степен нуждите на Renault", казва Жан-Филип Хермине, вицепрезидент е отдел „Екологично планиране“ на Renault.

Понастоящем например голяма част от веществото на батерията се редуцира по време на процеса на рециклиране до така наречената черна маса - смес от литий, манган, кобалт и никел - която се нуждае от допълнителна, енергоемка обработка за възстановяване на материалите в използваема форма.

Ръчното демонтиране на горивни клетки позволява ефективното възстановяване на повече от тези материали, но създава здравословни проблеми на работниците.

„На някои пазари, като Китай, безопасността на работното място и опазването на околната среда е много „по-разпуснат“ процес, а условията на труд не биха се приели на Запад.“, казва Гавин Харпър, научен сътрудник от института Фарадей.

Според него отговорът е в автоматизацията и роботиката. "Ако можем да автоматизираме този процес, ще можем да предпазим здравето на хората и да направим така че работата ни да икономически ефективна“.
 


53
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
0
 
0
 
! Отговори
Мухахаха преди 1 месец
До АнонименОт къде ще дойде този ток?Само не ми говорете за зелена енергия защото слънцето по това време залязва а вятъра е непостоянен...Ти сигурно си умствено увредения в семейството ти . По - *** въпрос не бях чел ... Моля те никога ,ама никога не си прави тест за интелигентност. Ще поставиш нов рекорд за отрицателен IQ .А ето и отговора. БАТЕРИИ . Всяка инсталация със слънчеви панели има БАТЕРИИ където енергията се съхранява... за да има ток и през ноща когато няма слънце.
48
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До АнонименФиналният вариант ще е, че тези които имат, няма да имат нужда от това, да им работи някой, нито от това, да продават на бедните ... защото ще имат всичко!!! МУУХАХУУАХХАУХАХА!
47
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"Класите бавно но сигурно умират.Най напред изчезва средната а после и класата на богатите.А бедни ще има само толкова,колкото може да понесе обществото.Ще работят роботи"Грешкйта ти е, че мислиш за класта, само от пратична гледна точка.
46
1
 
0
 
! Отговори
Presspapie преди 1 месец
Water fuel cellhho-bulgariaПолучава се водород и кислород от вода и се използва в ДВГ
45
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Аз имам следния въпросАко 30 000 000 автомобила се приберат след рабония ден и се включат към ел. мрежа От къде ще дойде този ток? Само не ми говорете за зелена енергия защото слънцето по това време залязва а вятъра е непостояненБез ТЕЦ и АЕЦ няма как да стане
44
0
 
9
 
! Отговори
заплес преди 1 месец
Всичко до тук е ЩЕ и най-голямото ЩЕ е че ще бъде адски скъпо в обозримото бъдеЩЕ:)
43
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Какъв комунизъм ве гони ве?.Иде времето на безусловния доход.Които иска да получава повече,отива да работи.Които не иска да работи, получава толкова колкото да съществува.(Да не ходи гол и бос и да не умре от глад) Това ще засили конкуренцията между работещите и ще даде стимул за високо образование и разбира се за по-добър живот.Класите бавно но сигурно умират.Най напред изчезва средната а после и класата на богатите.А бедни ще има само толкова,колкото може да понесе обществото.Ще работят роботи
42
0
 
9
 
! Отговори
До Супер! преди 1 месец
А защо работата по проекти на бюро не я считаш за работа? Там се изискват истински усилия да направиш нещо иноватовно, включително и поточните линии. После какво следва:1. Докарай частите до линията2. Постави кутията на линията3. Постави платката и флашни готовия софтуер 3а. Калибрирай4. Сложи капака и завий болтовете5. Сложи продукта в кашан6. Транспортирай до камионаИ искаш тея повтарящи се елементарни операции от 2 до 5 да се извършват от някой, само щото да получава заплата?!
41
8
 
1
 
! Отговори
Супер! преди 1 месец
Винаги съм смятал комунизма-социализма за строя на бъдещето!Роботиката и 'свободната енергия' ще ги направят отново актуални!След като "Кой нормален човек иска да работи във фабрика ?!"и за предприатие "инженеринга е 40-60 човека разпределени за 2-3 години период...а в производството са заети 8-10 тина човека"ТО останалите 99.9% от населението - хора без работа ще се занимават със себе си или ще разхождат кучета.Или ще се върнат към Ленинизма.
40
1
 
8
 
! Отговори
До Taню преди 1 месец
от друг анонименОтносно Н-тата ръка автомобили по пътищата у нас, ниския жизнен стандарт и съответно много по-малката покупателна способност на нашенеца, както и за още някои немаловажни подробности от пейзажа, няма спор!Но не забравяй, че от известно време и в Африка почнаха да отказват депонирането на ***. А в случая говорим за батерии, които не можеш просто да заровиш/изгориш и да забравиш. И в един бъдещ момент това може да се окаже сериозен проблем за производството на електромобили
39
1
 
1
 
! Отговори
До Taню преди 1 месец
от друг анонименОтносно Н-тата ръка автомобили по пътищата у нас, ниския жизнен стандарт и съответно много по-малката покупателна способност на нашенеца, както и за още някои немаловажни подробности от пейзажа, няма спор!Но не забравяй, че от известно време и в Африка почнаха да отказват депонирането на ***. А в случая говорим за батерии, които не можеш просто да заровиш/изгориш и да забравиш. И в един бъдещ момент това може да се окаже сериозен проблем за производството на електромобили
38
2
 
2
 
! Отговори
До Taню преди 1 месец
от друг анонименОтносно Н-тата ръка автомобили по пътищата у нас, ниския жизнен стандарт и съответно много по-малката покупателна способност на нашенеца, както и за още някои немаловажни подробности от пейзажа, няма спор!Но не забравяй, че от известно време и в Африка почнаха да отказват депонирането на ***. А в случая говорим за батерии, които не можеш просто да заровиш/изгориш и да забравиш. И в един бъдещ момент това може да се окаже сериозен проблем за производството на електромобили
37
0
 
7
 
! Отговори
до 32 преди 1 месец
Аз работих в атвтомобилната индустрия, та малко от малко съм наясно с нещата. В проектите в които съм бил, инженеринга е бил между 40-60 човека разпределени за 2-3 години период. Т.е. хора, които седят на бюро. После в производството са заети 8-10 тина човека и то основно хора без особено образование. И с какво се занимават- качват части и заготовки от стелажите към линиите и товарят готова продукция. Всичко останало е автоматизирано. Та не знам за каква работа на поточна линия бленуваш. Беше тя
36
1
 
3
 
! Отговори
House M.D. преди 1 месец
"Доставчиците на елекромобили обръщат все по-голямо внимание на темета. "На чии темета обръщат внимание?Откога "няколкостотин" стана цифра?Защо статията е преведена с Гугъл Транслейт?
35
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 32Когато даден процес може да се автоматизира, той следва да се автоматизира. Хората имат способности които машините нямат, но те не са свързани с повторението на еднакви задачи. Да "пазиш работни места" за сметка на нововъведенията е лудитска дивотия. За това следва човешкия ресурс да се пренасочи в други сфери. Кой нормален човек иска да работи във фабрика ?!
34
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Taню"Където съм в момента (Сев. Холандия)" - колко е годишния приход на работещ?колко са му разходите за храна и колко време му отнема да се сдобие със автомобил?Абе пак немате връзка с Хюстън!Естествено че е по-добре богати, здрави и умни отколкото бедни, болни и неумни...
33
0
 
10
 
! Отговори
ИСТИНАТА преди 1 месец
За да се отърват от старите ел. коли европейците ще ги набутат при нас като нов внос.
32
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До до 25"От много много години поточните линии само сглобяват готови компоненти."А готовите компоненти се сглабят от други поточни линии.Да-а от дървета не виждаш гората.Я обясни тогава - ако няма хора, на които да се плаща за труд - как ще си купуват коли? - В сегашната капиталистическа система?или всичко отива накъм комунизъм - "Всеки му според потребностите и всекиму според нуждите!" :)
31
10
 
4
 
! Отговори
Taню преди 1 месец
До АнонименКъдето съм в момента (Сев. Холандия) всяка трета кола е хибрид или Тесла. Има и много китайски електромобили. Много е по-тихо, чисто и финансово опрадано. Но на Гaня не моеш му отнемеш фаса и дизеларката, нели? ;)
30
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Много дразнят зелените талибани, които непрекъснато повтарят как всичко е вредно, всичко замърсява, как сме на прага на апокалипсис. Рециклирането на литиево-йонни батерии е изцяло инженерен и организационен проблем. Основния проблем са самите ел. автомобили, там трябва да се акцентира, там ни трябва технологичен скок, те трябва да станат наистина атрактивни за потребителите, а не да се таргетират единствено еко маниаци с полирани мозъчета.