ЖП транспортът за ЕС е основен приеритет

Влаковият транспорт изживява ренесанс
30 сеп 2024 10:27, Инна Ангелова
24
ЖП транспортът за ЕС е основен приеритет
Снимка: Pixabay

Откриването на високоскоростна железопътна връзка, свързваща Париж с Берлин, която се очаква да влезе в експлоатация още през декември, е началният етап от идеята за интегрирана железопътна Европа - основен приоритет на Европейския съюз. За постигането на тази цел обаче остават още много пречки, пише Франс прес.

"През идните години трябва да се даде приоритет на планирането, финансирането и изпълнението на основен план за свързване на европейските столици с високоскоростни влакове", пише бившият италиански премиер Енрико Лета - автор на доклад за европейския единен пазар от април тази година.

"Железопътната система на 21-ви век е европейска", заяви германският министър на транспорта Фолкер Висинг при откриването на изложението "ИноТранс" (InnoTrans) - водещ международен търговски панаир за транспортни технологии, посветен на градския и железопътния транспорт, в Берлин по-рано тази седмица.

Висинг допълни, че трябва да има план за свързване на най-големите градове на Стария континент.

"Железопътните компании трябва да изпълнят своята роля. Трябва да оборудваме цялата мрежа със стандартизираната Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS), за да избегнем прекомерната сигнализация", заяви Висинг.

Германия, Дания, Италия и Нидерландия са изпреварили Франция с въвеждането ѝ. Унифицирането на системата е в ход, но тя е скъпа. Пример за това е модернизацията на високоскоростната линия между Париж и Лион, на стойност 820 милиона евро, като финансирането частично е осигурено от ЕС.

Има няколко малки пречки

Френските влакове се движат отляво, а германските - отдясно, междурелсието е по-голямо в Испания и Португалия, отколкото в останалата част на Европа и няма общ език, който да позволи на машинистите да комуникират помежду си, както е при управлението на въздушния трафик.

В тази връзка Фолкер Висинг заяви, че не трябва да се стига до смяна на машинистите заради граници, защото няма да бъде ефективно. Проблем би възникнал и при честите смени на локомотиви.

ЕС си постави за цел да удвои международния високоскоростен жп трафик до 2030 г. и да го утрои до 2050 г., за да изпълни ангажиментите си по отношение на климата.

В момента на Стария континент има 11 300 километра високоскоростни железопътни линии. Ще са необходими още 32 хиляди километра до 2050 г., за да бъде изпълнена целта на ЕС, каза Майкъл Питърсън, директор на "Дойче бан" (Deutsche Bahn), отговарящ за транспорта на дълги разстояния.

Продължават да съществуват и търкания между различните компании, опериращи по европейската железопътна мрежа. Испанското правителство, например, обвини Франция, че пречи на железопътния оператор "Ренфе" (Renfe) да стигне до Париж.

"Ренфе", която започна на осъществява връзка между Барселона и Лион, а след това и между Мадрид и Марсилия през юли 2023 г., възнамерява да се конкурира с френската държавна железопътна компания Ес Ен Се Еф (SNCF) на испанска територия. "На всички е ясно, че Франция прави всичко възможно, за да предотврати истински процес на либерализация на своя пазар", заяви Оскар Пуенте, министър на транспорта и устойчивата мобилност на Испания, опасявайки се, че железопътната свързаност с Париж през 2025 г. няма да може да бъде осъществена. / БТА
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


24
Още от ЕС
Марин Льо Пен отива на съд заради присвояване на средства
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ако в БДЖ влак дойде навреме, значи е вчерашния!
21
0
 
2
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 седмици
В Брюксел са компетентни колкот в община Катунци... Но нали у нас 85% са си про'с'таци на въщото ниво - харесва им да ги управляват неграмотни некадърници.
20
0
 
6
 
! Отговори
Зоран за дръжавата преди 2 седмици
Т. Живков ни изгради най добрата ж.п. структура в Източна Европа, а ние българите не я доразвихме и не я модернизирахме. Гърците нямаха никакво БДЖ, /пътувах до Атина все едно са в Средновековието/, но знаят да плачат за пари от ЕС и сега ще си изградят БДЖ с китайски високоскоростни влакове, а ние ще сме като в Дивия Запад.
19
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
То и бдж работи отлично,влаковете закъсняват с по 3 часа ,палят се вагони и локомотиви ,мускя че БДЖ ,го правят нарочно за да го продадат
18
0
 
2
 
! Отговори
Ъъъ преди 2 седмици
Как при използване на copy/paste приоритет се променя на приетет?
17
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
14-ти, защото ако беше чел вниматлено, щеше да разбереш, че в конкретния текст става дума за Германия.
16
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Преди наколко години имаше проект на ЕС за скоростна линия, която да върви от Истанбул до Париж и цялостна скоростна Европейска ЖП мрежа изток-запад. После намалиха амбициите на Атина-Дрезден (през София). Накрая го зарязаха защото няма пари. Междувременно, Сърбия се обзаведе с нова скоростна железница построена от Китай.
15
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
И каква стана тя сега? Единна Европа има една малка пречка - различното междурелсие. Я по-добре да се изчака края на войната, да не би да се наложи да преминаваме на транссибирското.
14
3
 
4
 
! Отговори
09 преди 2 седмици
Умниците да идат до Китай и Русия, да се повозят малко,може и да научат нещо за скоростните железници.
13
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
"Скоростните влакова са "спънати" на 230, и има само няколко участъка където се движат с 250" - Защо пропускаме скоростните влакове "Сапсан" и "Невский експрес" между Москва и Санкт Петербург?
12
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
11, Албания ше прави изолирана ислямска държава в Европа или ще я съедини с Турция през Македония и Южна България?
11
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
7-ми, незнам как най-високата пак е в Испания, като ТЖВ Страсбург-ПАриж се движи с 320-330км/ч и взима 450км за 1.5ч. Линията към Марсилия е същата история Париж-Лион са 500км и е под 2ч. Германия е много назад, но мрежата и е смеска от скоростни трасета и такива които следват релефа. Скоростните влакова са "спънати" на 230, и има само няколко участъка където се движат с 250. До Париж е един от тях!
10
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
северна македония не ще да строи коридор 8, а албания ше прави ислямска държава в Европа...
9
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ами не лоша идея, но незнам колко осъществима и като начало немския транспортен министър да обърне внимнив на ДБ, които е цяло чудо ако влак се движи навреме. Оделно цените им са баснословни. За междуосието не го знаех за Исапания и Португалия, но как тогава френското ТЖВ стига до Барса?!
8
0
 
5
 
! Отговори
Боби преди 2 седмици
Има два начина да стероиш ЖП линии - ЕВТИН и високоскоростен стандарт. Евтиния е стоеж на ЖП линията по изолиниите на терена. ЖП линиите се стоят на една и съща надморска височина или с минимален наклон но следвайки извивките на терена на ЗИГ ЗАГ (В България е точно така) - недостатък не може да се развива висока скорост. Бързия стандарт изисква ИЗОЛАЦИЯ на трасето и минаване буквално напряко на изолиниите не терена - стоеж на много мостове и тунели - Скорост на влаковете над 250км/ч
7
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Моля оправете правописната грешка.
6
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
За нас не се отнася. Нямаме високоскоростни трасета. Имаме само бавноскоростни.
5
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Татко имаше коне. Ние карахме симсони и авота. Малкия караше мотопед. Внука ще му взимаме тортинетка на ток. Ама сега, май ще се върнем на трена, дето дядо е бил.
4
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
С тея мита на чуждите коли и масовия провал на европейскто автомобило строени, може и на коне и магарета да се върнем скоро.
3
4
 
5
 
! Отговори
Влаковият транспорт преди 2 седмици
изживявал ренесанс ... В Русия, Да, но тук я да погледнем деградиралата железопътна инфраструктура.