Откриването на високоскоростна железопътна връзка, свързваща Париж с Берлин, която се очаква да влезе в експлоатация още през декември, е началният етап от идеята за интегрирана железопътна Европа - основен приоритет на Европейския съюз. За постигането на тази цел обаче остават още много пречки, пише Франс прес.
"През идните години трябва да се даде приоритет на планирането, финансирането и изпълнението на основен план за свързване на европейските столици с високоскоростни влакове", пише бившият италиански премиер Енрико Лета - автор на доклад за европейския единен пазар от април тази година.
"Железопътната система на 21-ви век е европейска", заяви германският министър на транспорта Фолкер Висинг при откриването на изложението "ИноТранс" (InnoTrans) - водещ международен търговски панаир за транспортни технологии, посветен на градския и железопътния транспорт, в Берлин по-рано тази седмица.
Висинг допълни, че трябва да има план за свързване на най-големите градове на Стария континент.
"Железопътните компании трябва да изпълнят своята роля. Трябва да оборудваме цялата мрежа със стандартизираната Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS), за да избегнем прекомерната сигнализация", заяви Висинг.
Германия, Дания, Италия и Нидерландия са изпреварили Франция с въвеждането ѝ. Унифицирането на системата е в ход, но тя е скъпа. Пример за това е модернизацията на високоскоростната линия между Париж и Лион, на стойност 820 милиона евро, като финансирането частично е осигурено от ЕС.
Има няколко малки пречки
Френските влакове се движат отляво, а германските - отдясно, междурелсието е по-голямо в Испания и Португалия, отколкото в останалата част на Европа и няма общ език, който да позволи на машинистите да комуникират помежду си, както е при управлението на въздушния трафик.
В тази връзка Фолкер Висинг заяви, че не трябва да се стига до смяна на машинистите заради граници, защото няма да бъде ефективно. Проблем би възникнал и при честите смени на локомотиви.
ЕС си постави за цел да удвои международния високоскоростен жп трафик до 2030 г. и да го утрои до 2050 г., за да изпълни ангажиментите си по отношение на климата.
В момента на Стария континент има 11 300 километра високоскоростни железопътни линии. Ще са необходими още 32 хиляди километра до 2050 г., за да бъде изпълнена целта на ЕС, каза Майкъл Питърсън, директор на "Дойче бан" (Deutsche Bahn), отговарящ за транспорта на дълги разстояния.
Продължават да съществуват и търкания между различните компании, опериращи по европейската железопътна мрежа. Испанското правителство, например, обвини Франция, че пречи на железопътния оператор "Ренфе" (Renfe) да стигне до Париж.
"Ренфе", която започна на осъществява връзка между Барселона и Лион, а след това и между Мадрид и Марсилия през юли 2023 г., възнамерява да се конкурира с френската държавна железопътна компания Ес Ен Се Еф (SNCF) на испанска територия. "На всички е ясно, че Франция прави всичко възможно, за да предотврати истински процес на либерализация на своя пазар", заяви Оскар Пуенте, министър на транспорта и устойчивата мобилност на Испания, опасявайки се, че железопътната свързаност с Париж през 2025 г. няма да може да бъде осъществена. / БТА

Представители на САЩ, Украйна и ЕС преговарят в Женева по мирния план на Тръмп
Защо Америка печели надпреварата при улавянето на въглерод?
След като обяви, че НАТО е в „мозъчна смърт“, Макрон предвижда и края на Г-20
Европа настоява, че има още работа по мирния план на Тръмп за Украйна
Кадър на деня за 22 ноември
Кризата с учителите в Европа няма да се реши само с пари за заплати
AI в политиката в България: По-убедителен ли е от човешкия интелект?
Зима в Европа: Сняг трупа, коли закъсват, селища са без ток в лошото време
Най-добрите билки за чай през зимата и как да ги ползваме
"Победа" е думата на 2025 година в Русия, според института "Пушкин"
След наградата от ЕП: Бирте Щохаус с ексклузивно интервю за "Брюксел 1"
България ще организира две Европейски първенства
В Байерн са бесни, жалват се на УЕФА
На Хулио Веласкес му писна, вкарва Асен Митков във „фризера“ на Левски
Всички резултата и класирания в НХЛ
Девин Хейни се завърна гръмко – нов шампион в трета категория
Монтана - Левски
Какви промени ви носи новата 2026 според датата на раждане
Седмична таро прогноза за 24 – 30 ноември
20 знака, че някой не обича да помага
Дневен хороскоп за 23 ноември, неделя
Таро карта за 23 ноември, неделя
Нумерологична прогноза за 23 ноември
Малките производители са притеснени от еврото: Може би един месец ще буксуваме
Епичен за сезона вирус със стомашно-чревни неразположения върлува сред децата
Виена - градът, който живее в мелодии и никога не спира да танцува
Във Варна откраднаха автомобил, който дори не е в движение
Едно населено място край Варна остава без вода в неделя
САЩ оставят врата за преговори по плана за Украйна
Изключителни темпове и мащаби на загуба на лед при ледника Хектория
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила