Образованието през 2021 година под ковид ботуш

Какво бе най-важното в просветата?
25 дек 2021 17:00, Анисия Иванова
55
Образованието през 2021 година под ковид ботуш
Снимка: БГНЕС

Основният въпрос в училище през отминаващата 2021 година беше: "Как ще учим - присъствено или онлайн?” За втора година българското образование, както и целият икономически, социален, културен живот мина под печата на COVID-19. И както обществото се раздели "за" и "против" ваксинация, зелени сертификати, тестване – същото се случи и в училище, пандемията внесе разделение и в българското образование.

Краят на миналата учебна година и началото на тази децата бяха между компютъра и класната стая – в зависимост от силата на пандемията. А появата на ваксините миналия декември не облекчи задачата пред МОН.

През отминаващата година се търсеха варианти децата да са максимално в класните стаи, защото всички бяха единодушни, че обучението пред компютър носи негативи – неграмотност, липса на мотивация, психически уврежда децата. Според изследване при дистанционното обучение децата прекарвали средно по шест часа и половина в онлайн среда на ден, наред с това близо 80% от родителите също били ангажирани като помощници.

Въпреки пандемията МОН беше амбицирано новата учебна година децата да са присъствено. 706 857 ученици влязоха в клас на 15 септември  - усмихнати и с цветя в ръце, но заредени с маски и дезинфектанти и при строги мерки. Според заповед на просветния министър тържества имаше само за 1-и, 5-и и 8-и клас - на открито, в двора, но по различно време.

В началото на септември министърът извади статистика, че над 30% от учителите са ваксинирани, над 20% преболедували. Тоест над 50% от учителите в страната имат защита, а това доста облекчавало напрежението върху учителите през учебната година. Според проучване 90% от учителите искаха присъствено обучение.

"Системата е много по-добре подготвена, но целта е максимално присъствено обучение, така че само по изключение да преминаваме към такова обучение“, каза още министър Денков.

В началото на септември Министерството излезе и с насоки за обучение в условия на пандемия, в които реши учениците от 1 до 4 клас да не носят маски в класните стаи, а само в междучасията. А при скок на болните всяко населено място трябваше да решава според ситуацията дали учениците ще се обучават присъствено, или дистанционно. Целта беше да се минава към електронно обучение само локално, дори само отделни класове. Идеята беше училищата да се затварят последни и да отварят първи. 

През септември МОН започна да търси незаписаните ученици, като лично министър Николай Денков се включи в обиколките по домовете. Оказа се, че заради дългите периоди на дистанционно обучение последните две години делът на отпадналите деца се е увеличил. Най-големи рискови групи имало в Пловдив, Сливен, Стара Загора, София-град, София-област, Бургас и Пазарджик. За тази учебна година се очакваше около 20 000 деца да не стъпят в училище

Отново в началото на тази учебна годината лидерът на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева обяви, че кадровото обезпечаване трябва да стане политика №1 на МОН. По думите й тази година са се пенсионирали над 3500 учители, защото са се уплашили от пандемията.  А по данни на министъра над 100 учители миналата година са загубили живота си от коронавируса. И както предишни години, така и сега във всички региони се търсеха учители - по технологии и предприемачество, новата учебна дисциплина, която се въведе от 4 до 8 клас, по физика, химия, биология, информационни технологии, математика, учители за детските градини.

С настъпването на поредната COVID вълна през есента почти цялата страна попадна в тъмночервената зона и училищата отново минаха на дистанционно обучение. На 21 октомври министър Денков издаде заповед за преминаване към онлайн обучение. А при идеята за въвеждане на зелен сертификат и в образованието се оказа, че близо 35% от българските учители биха напуснали, 86% се обявиха против него, езва 12% го одобриха.

В началото на ноември с намаляването на случаите МОН се осмели да пусне първо малките класове - до 4 клас, но въведе тестване два пъти седмично. Оказа се, че децата са най-малко рискови – едва 5-6 позитивни случая дневно излизаха. И тук не мина без протести от страна на родители. Едни бяха уплашени, че ще се събира ДНК материал от децата, други недоволстваха срещу идеята, че училища и родители трябва да плащат тестовете, други искаха децата в училище, но без тестване, защото се травмирали. Елитни гимназии като Испанската гимназия и Софийската математическа гимназия взеха нещата в свои ръце и търсеха варианти как да върнат и всички ученици клас, докато МОН се чудеше. Няколко сутрини гимназисти от СМГ мръзнеха в студа на опашка за тестове, за да влязат в час присъствено.

С утихване на поредната COVID вълна все повече деца се връщаха в класните стаи, седмица преди зимната ваканция над половин милион деца бяха вече присъствено, което е 82% от всички ученици в страната. Министър Денков обеща, че ако няма друга тежка вълна на коронавируса, няма да се наложи удължаване на учебната година, каквито идеи се промъкнаха.

Въпреки тежките условия за родното ообразование МОН не се отказа да работи върху осъвременяване на учебните програми и да подготвя децата за новите предизвикателствата на пазара на труда. През февруари МОН обяви, че в над 100 училища ще бъдат изградени иновативни STEM центрове, а целта е да се подготвят децата за професиите на бъдещето.

В края на тази учебна година ще завърши първият випуск, чиито усвоени знания и придобити умения ще бъдат оценявани по новите учебни програми, въведени след приемането на Закона за предучилищното и училищното образование през 2016 г. Както и досега, за да получат диплома за средно образование, всички зрелостници трябва да положат успешно два задължителни изпита. Първият е по български език и литература, а вторият – по един от изучаваните профилиращи предмети или за придобиване на професионална квалификация. По свое желание всеки зрелостник може да се яви и на два допълнителни изпита върху изучаваното учебно съдържание за придобиване на профилирана или на общообразователна подготовка в зависимост от обучението си.

И за да ориентира бъдещите абитуриенти още през есента МОН публикува примерни задачи за държавните зрелостни изпити. Всяка от задачите ще бъде илюстрация на конкретни умения, които ще се проверяват, обясниха от министерството. На сайта на МОН може да се видят учебно-изпитните програми. В тях са посочени очакваните резултати от обучението, които ще се оценяват, както и типовете задачи.

Министерството внесе яснота и за оценяването на матурите  - шестица вече ще означава 100 точки. Това ще е и максималният резултат при всички изпити от националното външно оценяване след IV, VII и X клас, каквaто е системата при държавните зрелостни изпити. Досега скалите за оценка бяха различни, което затрудняваше родители и ученици да преценят до каква степен четвъртокласниците, седмокласниците и десетокласниците са усвоили знанията по предметите. Реши се оценките в удостоверенията ще бъдат записвани именно в точки, а за IV клас и приравнявани към оценки по шестобалната система.

В края на учебната 21/21година учениците от IV, VII и X клас ще положат изпити по български език и литература и по математика. Децата от VII клас по свое желание ще могат да се явят и на чужд език, а учениците от Х клас - на чужд език и на информационни технологии.

Специалисти по български език отново алармираха, че познатият тип тестови задачи със затворен отговор вкарват учениците в мисловен калъп. Така не се развива способността им да разсъждават и да достигат до задълбочено разбиране.

В края на декември министър Денков обеща, че подходът за присъствено обучение в училище в условията на масово тестване за COVID продължава и след зимната ваканция. Масовото тестване остава в областите със заболеваемост над 250 на 100 000 души. Образователният министър поиска, ако се спре присъственото обучение, да има ясен план при какви условия децата се връщат в клас.

Стана ясно, че в проектобюджета за догодина министърът е поискал средства за увеличение на учителските заплати, така че те да са в рамките на 120%-150% от средната работна заплата. А целта - да се задържат младите кадри.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И какъв бе смисъла на тази статия?
36
2
 
7
 
! Отговори
До 50 преди 2 години
Добре са си учителите ще получат поредното увеличение на заплатите, а пък останалото за качеството на образованието не е толкова важно туй ще е работа да правят европроекти чиновниците с дебели дупета от министерството ще ядат пият и усвояват евро-парите.
35
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Бъглгарска Пословица, и кой възпитава децата си така? Хайде стига глупости! В днешно време тази пословица не се чува никъде! За останалото си прав. За първата част със сигурност НЕ!
34
2
 
1
 
! Отговори
Бъглгарска Пословица преди 2 години
Ние сме уникални в Света с тази народна мъдрост с която се възпитават децата, а именно "Учи за да НЕ работиш после" Също и държавата как била длъжна да отглежда такива хора. ПРОСТО НАЛИВАНЕ на ОГРОМНИ СУМИ НЯМА КАК ДА ОПРАВЯТ нещата от Образователната система - НЕ СТАВА ТАКА само с ПАРИ, които ще ГИ ГЕПЯТ и без свършена работа.
33
2
 
6
 
! Отговори
Няма лошо Ковидонче преди 2 години
Поколение на Ковидончета. България има нужда от работници, а не от преучили ученици. В България върви тази приказка Учи Маме, учи много, за можеш после чадо да не работиш и да получаваш ей така парички. Това е пагубното безумно възпитание у България. България има нужда от работливи хора, а не от преучили. Освен това е пълно по моловете с продавачки на щандове с никому ненужни дипломи от УНСС
32
1
 
10
 
! Отговори
Ковид ботуш?!?!?!?! преди 2 години
Вие нормални ли сте? Ковид само ускори това, което знаехме всички! А именно: образованието в България е унищожено. В държавното образование са събрани хора, които наричаме учители, а те всъщност са необразовани ***, или цели(според конкретния случай)!Тези хора МРАЗЯТ учениците и техните родители! Тези хора не бихте назначили дори за чистачи, ако имахте своя компания.После имате кретениоиди за министри и държавни калинки. не забравяйте и издателствата на учебници и помагала! Спасявайте се!
31
0
 
7
 
! Отговори
Вижда се какво искат преди 2 години
Да гепят пари един път от Държавата и втори път свежи пари Евра от Евро-фонодове. Сладко и много сладко се очертава на хората в тоя образователен бизнес бранш.
30
0
 
6
 
! Отговори
Драматизира се повеч преди 2 години
Искат пари бонуси и увеличения на учителските заплати това е цялата работа и далавера с Ковид вирус ботуша. Едни потоци свежи пари искат да си осигурят и разните чиновници дето само бършат прах по бюрата и нищо не работят но са на държавни заплатки и патки.
29
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Образованието не е под Ковид ботуш.То е под ботуша на сатанистите и политическите им слуги, на които им трябва аморфна маса от неспособни да мислят овце,които да се подчиняват и да изпълняват безумните им планове
28
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Няма никакъв ковид ботуш! Ботуша е наложен от фармацевтичната мафия, подкрепяна от престъпници политици и подпомагана живо от фейк нюз медиите, като тази, собственост на шурущоидния изверг.
27
2
 
6
 
! Отговори
Курш.ум за китайци преди 2 години
Китайците, турците и софийските педдерунгели с техните МАСКИ, сертификати и ваксини, ПРОВАЛЯТ Образованието на децата, Провалят Бизнеса на БЪлгарите и пускат араби и китайци да ни ОТКРАДНАТ Бизнеса, Работата и Парите... Трябва - Куршум за Кацаров, Кунчев и всякакви софийски педдерунгели с МАСКИ !!! А, и в ИНтернет са турските компютърни хакери... Тия измамници писали на сайта Уикипедия че нямало Турско робство..
26
2
 
13
 
! Отговори
Беновска пипа преди 2 години
Неадекватни министри, неадекватни родители, не им беше никак лесно на децата.
25
2
 
4
 
! Отговори
Тралала преди 2 години
Чакат да свърши училището и да записват университа.
24
1
 
11
 
! Отговори
Туш преди 2 години
Те и преди това учениците си бяха прости и неуки (не по своя вина), така че министърът може да използва момента и да закрие образованието в бг, да уволни всички дърти вещици от инспектората, гербавитекалинки, директорите парашутисти и каквото остане, наесен с песен в първи клас.
23
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Под Денков ботуш, а не под ковид ботуш
22
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Някои хора не могат да разберат, че онлайн обучението разрушава социализацията на децата. В училище се научаваш и как да контактуваш с хората, както и на поведенчески модели само от прекараното време със съучениците си.
21
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Преди ковита бягаха от часовете и бяха неграмотни. С компютър е много по-интересно и по-качествено. Няма и с часни уроци корупция."___Ти май не ме слушаш. Урокът представлява 30 говорещи деца едновременно, което прави провеждането на урока невъзможно. Това се нарича загуба на време и детето ти няма да стане по-грамотно от това.
20
0
 
8
 
! Отговори
Училището днес преди 2 години
Вие ги лъжете ,че ги учите,а те ви лъжат че учат.
19
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А с със теми даскалите продавха темите или правеха пищови и пак нищо но ето сега специалисти по български език отново алармираха, че познатият тип тестови задачи със затворен отговор вкарват учениците в мисловен калъп
18
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До @ Българка Едно е да искаш да раждаш, друго е дали си здрава или можеш да родиш здраво и трето като го го направиш. Държава която няма здравеопазване за да гарантра здравето на хората остава накрая без деца и без хора.