Дунав мост 2 - история на повече от век

Официално откриват днес съоръжението при Видин-Калафат
14 юни 2013 07:12, Стела Стоянова
97
Дунав мост 2  - история на повече от век
Снимка: БТА

Мостът на река Дунав при Видин-Калафат ще бъде официално открит днес. Оказва се обаче, че съоръжението има повече от едновековна история.

В далечната 1909 година видинското гражданство приема на голям митинг резолюция с настояване за проектиране и строителството на Дунав мост над реката при Видин-Калафат. Петицията е изпратена чрез седемте депутати от Видинско до дотогавашния министър председател Александър Малинов и до Народното събрание, сочат документи, съхранявани и днес във Видинския държавен архив. С идеята още тогава - преди повече от 100 години, се съгласява и Румъния, но десетилетия наред инициативата си остава само мечта.

През 1992 г. южноафриканска фирма "Кослар" предлага инвестиции и строеж на съоръжението, дори представители на фирмата идват във Видин и се срещат с тогавашния първи демократично избран кмет Дени Каменов. Правителството обаче отказва предложението и започва да търси начин да финансира проекта с пари от ЕС. Следват дълги години дебати с Румъния за мястото на бъдещия втори мост над река Дунав. Обсъждат се няколко варианта, но изборът е мостът да е при Видин-Калафат.

Още по темата
В проектирането и изграждането на Дунав мост 2 участваха всички български правителства от 1992 година до днес. Проектът е част от трансевропейския транспортен коридор номер 4, който е основен компонент на Трансевропейската транспортна мрежа. Главната му цел е отварянето на транспортната мрежа на България и интегрирането й с европейските транспортни мрежи, както и повишаване качеството на транспортното обслужване и повишаване конкурентността на българската икономика.

Новата постоянна връзка по Коридор номер 4 ще бъде единственият нов мост над река Дунав по протежение на
430-километровата обща граница между България и Румъния. Съоръжението ще благоприятства нарастването на международния и регионалния трафик, както и търговията между Югоизточна и Централна Европа.

В навечерието на официалната церемония по откриването на Дунав мост 2 дойде новината за намерението да се строи и трети мост над река Дунав, който да свърже Силистра и румънския град Кълъраш, припомня БТА.
 

Дунав мост 2 в цифри

Дължината на целия Дунав мост 2 е 3 598 м, а над реката - 1 791 метра. В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо, основно при фугирането. Мостът има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея, едно аварийно платно. Дунав мост 2 ще даде възможност на над 100 000 превозни средства да прекосяват разстоянието Видин - Калафат.

Таксата за преминаване по моста е договорена в размер на 6 евро, колкото е и тази на моста Русе-Гюргево и ще се разпределя в зависимост от приноса на страните в изграждането на моста - 83 процента за българската страна и 17 на сто за румънската.

Дунав мост 2 ще се управлява от смесено българо-румънското дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД със седалище във Видин. Съвместната компания ще има отговорност за управлението, експлоатацията и поддръжката на комбинирания граничен мост над река Дунав при Видин, както и за събирането на таксите за преминаване от пътните превозни средства. Капиталът на дружеството е в размер на 300 000 лева, разпределен по равно между акционерите.


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
73
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А мое ли дедо ми да миде по него с каруцата и магарето? Требе ли да плаща такса?
72
0
 
1
 
! Отговори
отварят ли го ? преди 5 години
Абе тоя път наистина ли го откриват тоя мост или пак като миналите пъти ще идат да се снимат там че са сложили мантинели и маркирова примерно или наистина вече ще може да се пътува с коли ?
71
0
 
0
 
! Отговори
по мосту преди 5 години
супер утре една екскурзия до румъния да видим те колко са зле :)
70
0
 
0
 
! Отговори
penat преди 5 години
завършени от Ст-в, почнати от пред. правителства: 105.1КМ
-Тракия Л1 38.1
-Тракия Л5 35.2
-Струма Л0 19
-Хемус 12.8

почнати и завършени от Ст-в: 0 КМ

почнати от Ст-в и завършени от ББ: 49.7КМ
-Люлин 19.1
-Марица 30.6

почнати и завършени от ББ: 67.5КМ
-Тракия Л2 31.8
-Тракия Л3 35.7

почнати от ББ в строеж: 170.6КМ
-Тракия Л4 14.8
-Струма Л1 16.7
-Струма Л4 15
-Струма Л2 37.5
-Марица Л1 31.4
-Марица Л2 34.2 + 5
-Хемус 16
69
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Едно време римската империя е построила мост над Дунав само за да мине и смаже немските племена които са правели набези с лодки. И след това го е разрушила за да не могат да го ползват немците. Нашите олигуфрени за 100 години не могат да го направят от лакомия кой ще открадне повече...
68
0
 
0
 
! Отговори
Гошо Самолета преди 5 години
До възмутен

Щот е пАлно с мостове...
67
3
 
5
 
! Отговори
възмутен преди 5 години
6 евро не е ли много?Пътувал съм между Дния и Швеция там е пално с мостове и е без пари!
66
5
 
3
 
! Отговори
il_cho преди 5 години
Виждам, че оная герберска *** патиланеца днес от рано е пропуснал да си е пие лекарствата. Аз се чудех защо неговият вожд буда беше в лошо настроение вчера, а то било защото няма да резне лентичката на дунав мост 2. Ех, ужасни са хора са от тия бсп, вожде. А другият месец като няма да режеш лентичката и на магистрала Тракия съвсем ще ти се вдигне кръвното!
65
3
 
5
 
! Отговори
До др. Деян Михайлов преди 5 години
Айде да направим сега един анализ на написаното от теб.
Горския цар открива 4 км от предното правителство.
Това става 2001 година.
Тогава започва и строителството на тези прословути 70 км открити от СерГЕЙ.
Това са построените нормално за два мандата километри.
Основната заслуга за тях са на Кобурга.
Тези 30 км открити от Бойко през 2009 са заслугата на Станишев.
А тези открити другия месец са заслуга отново на Бойко.
Излиза , че Станишев има два пъти по малко реално построени км , от Борисов
64
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ОЩЕ ЕДИН КРАСИВ НАЧИН ДА ИЗБЯГАМ ОТТУК!!!
63
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да ни е честит моста.Не знам дали от гордост или ниско самочувствие, от мегаломански мераци,че е построено нещо изключително и невиждано, някои от данните за моста са представени с неподходящи мерни единици( по точно техни производни ). Ако метрите бяха представени с милиметри,килограмите с милиграми,цената(която не се съобщава) в неденоминирани лева, то щеше да изглежда като поредното световно строително чудо.Така,че нека информацията се представя по-коректно.И дано през следващите 10-15 г се построят и съответните пътища.ЕДИНСТВЕНАТА завършена магистрала ЛЮЛИН(19 км) завършва все още в НИЩОТ
62
6
 
7
 
! Отговори
до ГЕРБ-ерите преди 5 години
Пропускате заслугите на Боко за построяването на мостовете Голдън Гейт-1937г; Понте Векио-1345г; Понт ду Гард-между40-та и 60-та год. след Хр; Тауър Бридж-1894г; Еразъм-1996г; Стари мост в Мостар-1520г; Бруклинския-1883г; Вашко да Гама-1998г; Сидни Харбър-1932г; Нан Пу-1991г. и още хиляди знаийни и незнайни мостове и магистрали построени от Бат'Бойко и разбира се както всичко в България платени лично от него.
61
8
 
11
 
! Отговори
Деян Михайлов до 35 преди 5 години
Ами ето какво прочетох в Wikipedia и за магистрала Тракия:
до 1990-132 км (София-Пловдив, Т.Живков);
1995-32 км (Пловдив-Оризово,Ж. Виденов:);
2001-4 км (Оризово,Симеон)
2006-35.2 км (Карнобат-Бургас, С.Станишев);
2007-38,7 км (Оризово, Ст.Загора, С.Станишев)
2009-31,8 км (Ст.Загора-Н.Загора, Б.Борисов)
2012-35.7 км (Н.Загора-Ямбол, Б.Борисов)
2012-14.8 км (Ямбол-Зимница, Б.Борисов)
Станишев-един мандат-73.9 км;
Борисов-един мандат-82.3 км.
9 км повече за да оправдае липсата на социална политика
60
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да е жив и здрав българския народ, който на плещите си носи всички. Тоя казал оня започнал ама накрая народа плаща. Да е честит Дунав мост 2 на народа и да са живи и здрави, че са толкова търпеливи към управляващите. Заслугата е единствено на народа, защото благодарение на него има мост, всеки едвин се е лишил от залъка си. Управляващите не се лишават, депутатите с три средни заплати и куп допълнителни бонуси не са го изгладували.
59
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До От Австралия(Сидни);Варди се от жегите тъпчо неадекватен там има доста пожари,докато караш със 130км по мостовете ***
58
0
 
6
 
! Отговори
ало редактора преди 5 години
"Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо, основно при фугирането."
Основно при фуНДирането. Там се използва най-много желязо и бетон.
Фугирането може да се направи и с блажна боя смесена с гипс. Е, не е добре, но става. :)
57
6
 
7
 
! Отговори
Честито българи преди 5 години
Браво на Бойко, ще остави нещо след себе си за разлика от другарите.
Като казах другарите , те имат право само да си честитят баните.
Само те са в състояние да си казват Честита баня ....
Айде със здраве, и другия месец на море изцяло по магистрала Тракия.
Карайте разумно и спазвайте ограниченията, защото ако го направите , ще пътувате много по спокойно и същевременно ще стигнете бързо. 360км магистрала с ограничение 140 са ви два часа и половина София - Бургас. Весели летни месеци , българи
56
0
 
5
 
! Отговори
Бонбони преди 5 години
Браво, изглежда хубав! Бих искал да мина по него!
55
9
 
12
 
! Отговори
загрижен преди 5 години
Моля ви,
дайте на Будиста да клъцне лентата, че ще вдигне кръвното пак.
54
6
 
2
 
! Отговори
anonimen преди 5 години
ДУУДУКА ОТ TV SEREM .СЕ ИЗКАЗА ЗА МОСТА ЧЕ ОТИВАЛ КЪМ НИЩОТО.