Държавата "уреди" куфарната търговия с мито

От седмица стоките на куфарните търговци се обмитяват
17
Държавата "уреди" куфарната търговия с мито
Снимка: архив "Булфото"

Държавата се изправи срещу куфарната търговия. Директорът на Агенция "Митници" Розалия Димитрова разпореди стоките на куфарните търговци, които редовно пътуват между България и Турция да се обмитяват.

По закон всеки преминаващ в страна извън ЕС, каквито са Турция, Сърбия и Македония може да изнася безмитно стоки, ако те са лична консумация. За Турция лимитът е 300 евро.

Със заповедта на директора на Агенция "Митници" обаче от седмица всичко на стойност над 100 евро се обмитява, пише “Монитор“.

Въведена е и облекчена процедура, за да не се задръстват граничните пунктове заради начисляването на мито на многобройните куфарни търговци.

"Когато се касае за т.нар инцидентен внос, тогава хората си плащат нормалното мито, според ставката. Когато обаче пътуват през два дни, за да внасят стоки, тогава ги обмитяват с пет процента и ДДС за стоки от по 100 евро дори“, обясниха от Агенция "Митници".

Мярката се въвеждала именно заради куфарните търговци, които непрекъснато се опитват да заобикалят плащането на мито за внос на стоки от страни, които са извън Европейския съюз.

Само на ГКПП "Капитан Андреево" между 700 и 900 души пътуват почти всеки ден до Турция и обратно точно с такава цел.

На отиване носят стоки, които са по-евтини в България, а на връщане такива, които са по-евтини в Турция, а у нас могат да се продадат по-скъпо. Обикновено от България излизат с шоколади, захар, домашна ракия и резервоари пълни с дизелово гориво.

На връщане се карат перилни прапарати, сапуни, козметика, памперси, тоалетна хартия, зеленчуци и дамска конфекция.

Така ако успеят да направят 10-12 курса, трафикантите на дребно реализират до 2000-3000 лева печалба на месец, твърдят митничари с опит.

С новата заповед преминаващите устно могат да декларират стойността на пренасяната стока, за да не се губи време. Обмитява се всичко на стойност над 100 евро. Дори за шофьорите и стюардите по редовните автобусни линии не се правят изключения.

"Ако откажем, ни пращат за пълна проверка в гаража, а там може да чакаме цял ден. Митничарите нарушават закона, защото обмитяват нещо, което не подлежи на мито по закон. Законът е казал до 300 евро, а те ни вземат пари за всичко над 100 евро. Начисляват ни 20 на сто ДДС и 5 на сто мито", жалят се куфарни търговци.

Според тях митата няма да издържат в съда, защото няма статистика, която да се докаже колко пъти са минавали и каква стока са носили.

"Когато всеки от тях получи по 7-8 разписки за обмитяване в рамките на месеца за всеки съдия ще е ясно, че те прекарват стока многократно надвишаваща 300 евро. Нека недоволните да ни съдят. Да видим кой ще си остави сладките курсове и ще се влачи по съдилища4, контрираха от митницата.

Куфарната търговия е феномен от 90-те години на миналия век, който обаче се запази в района на Свиленград и до сега. По неофициални данни на гранични служители около 3000 души пътуват редовно между България и Турция. Средно на ГКПП „Капитан Андреево“ в делнични дни пътуват между 2500-3000 леки коли в двете посоки.
Поне една трета от тях са на трафикантите на дребно. Цели ромски фамилии от Ямбол, Разград и Северозапада се заселиха в селата край Свиленград, за да се прехранват с трафик на дребно между двете граници.

С разпореждане на директора на Агенция „Митници” Розалия Димитрова обаче от седмица всичко на стойност над 100 евро се обмитява. Въведена е и облекчена процедура, за да не се задръстват граничните пунктове заради начисляването на мито на многобройните куфарни търговци.

"Когато се касае за т.нар инцидентен внос, тогава хората си плащат нормалното мито, според ставката. Когато обаче пътуват през два дни, за да внасят стоки, тогава ги обмитяват с пет процента и ДДС за стоки от по 100 евро дори", обясниха от Агенция "Митници" пред "Монитор".

От там поясниха, че мярката е точно заради куфарните търговци, които правят постоянни гастроли през границата и се опитват да заобиколят плащането на мито за внос на стоки от страни, които са извън Европейския съюз.

Само на ГКПП "Капитан Андреево" между 700 и 900 души пътуват почти всеки ден до Турция и обратно точно с такава цел.

На отиване носят стоки, които са по-евтини в България, а на връщане такива, които са по-евтини в Турция, а у нас могат да се продадат по-скъпо. На отиване се носят шоколади, захар и домашна ракия. Резервоарите са пълни с дизелово гориво, което в Турция е почти двойно по-скъпо.

На връщане се карат перилни прапарати, сапуни, козметика, памперси, тоалетна хартия, зеленчуци и дамска конфекция.

Така ако успеят да направят 10-12 курса, трафикантите на дребно реализират до 2000-3000 лева печалба на месец, твърдят митничари с опит.

С новата заповед преминаващите устно могат да декларират стойността на пренасяната стока, за да не се губи време. Обмитява се всичко на стойност над 100 евро. Дори за шофьорите и стюардите по редовните автобусни линии не се правят изключения.

"Ако откажем, ни пращат за пълна проверка в гаража, а там може да чакаме цял ден. Митничарите нарушават закона, защото обмитяват нещо, което не подлежи на мито по закон. Законът е казал до 300 евро, а те ни вземат пари за всичко над 100 евро. Начисляват ни 20 на сто ДДС и 5 на сто мито", обясниха пред "Монитор" куфарни търговци.

"Митата няма да издържат в съда. Няма статистика, за да се докаже колко пъти сме минавали и каква стока носим", твърдят куфарни търговци.

"Когато всеки от тях получи по 7-8 разписки за обмитяване в рамките на месеца за всеки съдия ще е ясно, че те прекарват стока многократно надвишаваща 300 евро. Нека недоволните да ни съдят. Да видим кой ще си остави сладките курсове и ще се влачи по съдилища", контрираха от митницата.

Куфарната търговия е феномен от 90-те години на миналия век, който обаче се запази в района на Свиленград и до сега. По неофициални данни на гранични служители около 3000 души пътуват редовно между България и Турция. Средно на ГКПП "Капитан Андреево" в делнични дни пътуват между 2500-3000 леки коли в двете посоки.

Поне една трета от тях са на трафикантите на дребно. Цели ромски фамилии от Ямбол, Разград и Северозапада се заселиха в селата край Свиленград, за да се прехранват с трафик на дребно между двете граници.
 


17
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
0
 
1
 
! Отговори
Петър Петров преди 7 месеца
Здравейте
Сега последно плаща ли се мито за внос от Турция или не ?
В ТАРИК не мога да разбера дали ще плащам мито или не. Става въпрос за внос на детско и бебешко облеко - бодита , тениски , долнища , анцузи и подобни.
Имам и друг въпрос. Понеже ще се поръчва онлайн през сайтове-производители в Турция, там стоките са с начислено КДВ (ДДС тоест), та трябва ли да плащам два пъти ДДС ? Един път на Турция тяхното КДВ и втори път в България ДДС ???
Всичко ще е законно, поръчките ще са чрез фирма
15
0
 
8
 
! Отговори
Защо ли преди 1 година
До Анонимен
Не мисля че са решили голям проблем - аз ако бях бих си затворила очите за кокошкарските постъпления ако след това ще се влеят в икономиката на страната , нали като се върне с празен резервоар първо ще сложи гориво , после ще мине през супермаркета или бакалията , или ще разпусне в някой ресторант , ще даде джобни на децата си или ще купи дърва...накратко ще изхарчи печалбата там където живее, а сега какво - или ще краде или ще емигрира
14
2
 
11
 
! Отговори
Иван Софийски преди 1 година
Нещо не сте разбрали. Процедурата се казва обмитяване. Тя включва митни сборове. Само ,че ние с Турците имаме споразумение за безмитна търговия, така че мито не се плаща. Плаща се само 20%ДДС. Така е и в Цяла Европа !
13
0
 
13
 
! Отговори
Присмехулник преди 1 година
В България под бизнес и бизнесмен се разбира именно такава дейност. Нещо от което се печели ,без при това да се плаща каквото и да е на държавата. Разликата е в мащабите ! Тези които са понаправили някои милион /от приватизация / примерно, се наричат бизнесмени и вършат същото ,но с контеинери. Като под добър бизнесмен се разбира-този които внася евтини боклуци от Китаи примерно и ги реализира тук с 500% печалба.А данъчните, гледат!
12
2
 
19
 
! Отговори
321 преди 1 година
Отскоро и на митница София са увеличели таксите и има нови правилата за освобождаване на малки колети извън ЕС,контрабандата цъфти но те тормозят честните хора решили да си купят по евтина китайска стока по Интернет,пълен абсурд.
11
2
 
16
 
! Отговори
безумие преди 1 година
Вместо да преследват големите контрабандисти те се заяждат с куфарните търговци!?странно работа,сега ще отчитат голяма свършена работа а и корупцията ще се увеличи....
10
0
 
19
 
! Отговори
hhha преди 1 година
тука да не ви плащат да пишете новините на количество текст? - цялата новина е копната два пъти
9
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Из цяла Европа има гранична търговия - хората близо до границите се възползват от това, което е евтино в съседната страна. Само че в Европа на това се гледа с добро око. Тук държавата е бандитска - ако може и левче да съдере от гражданина си, ще го вземе.
8
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Митата се налагат според митническия закон на България и Митническия кодекс на ЕС. Не може директор на агенция да въвежда мита. Ако пренасяните стоки в куфарите подлежат на обмитяване, тогава биха могли да измислят оправдание за обмитяването им, но с Турция действа митнически съюз, който изключва от обмитяване всичко, с изключение на селскостопанската продукция. Освен това процентите на каква база ще се изчисляват?
7
0
 
33
 
! Отговори
ДДД преди 1 година
най ми харесва как ги плашат с бързата ни съдебна система
6
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Държавата обича да си тормози населението, като отчита дейност пред ЕС.
Но големите играчи от сивия сектор да са спокойни в търговията по Евроазиатски мост.!
5
1
 
23
 
! Отговори
лека полека преди 1 година
Махнаха павилионите, за да сложат лафките на пеевски. Сега куфарните търговци. Явно наистина имат план борисов и пеевски да убият, а който остане жив, заробят дребния човек. Добре, че поне за момента малко се бави дяволският им план. Подготвили са и по-страшни неща. Дано те и шайката около тях да посрещнат новата година с букет от дребни цветя, а ние да си изберем от няколкото честни.
4
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Предизборни глупости.
3
3
 
28
 
! Отговори
До 1 преди 1 година
Тировете не могат да закачат защото са наши ! Но тези с куфарите - може !
2
4
 
53
 
! Отговори
шоу преди 1 година
Огромни контейнери и тирове минават с контрабандна стока и не ги закачат а те решили да трупат точки и да тормозят куфарите търговци!?отскоро е същото и с малките колети от чужбина и там има нови такси,цирка у нас е пълен.....
1
5
 
50
 
! Отговори
ивчо преди 1 година
ми ще пътуват, таз ли ще им храни децата, голяма дславера , един тир е толкова колкото тез на куп изнасят или внасят за месец, а колко ли са тировете минали между капките....за кокошка няма прошка....