Държавата се изправи срещу куфарната търговия. Директорът на Агенция "Митници" Розалия Димитрова разпореди стоките на куфарните търговци, които редовно пътуват между България и Турция да се обмитяват.
По закон всеки преминаващ в страна извън ЕС, каквито са Турция, Сърбия и Македония може да изнася безмитно стоки, ако те са лична консумация. За Турция лимитът е 300 евро.
Със заповедта на директора на Агенция "Митници" обаче от седмица всичко на стойност над 100 евро се обмитява, пише “Монитор“.
Въведена е и облекчена процедура, за да не се задръстват граничните пунктове заради начисляването на мито на многобройните куфарни търговци.
"Когато се касае за т.нар инцидентен внос, тогава хората си плащат нормалното мито, според ставката. Когато обаче пътуват през два дни, за да внасят стоки, тогава ги обмитяват с пет процента и ДДС за стоки от по 100 евро дори“, обясниха от Агенция "Митници".
Мярката се въвеждала именно заради куфарните търговци, които непрекъснато се опитват да заобикалят плащането на мито за внос на стоки от страни, които са извън Европейския съюз.
Само на ГКПП "Капитан Андреево" между 700 и 900 души пътуват почти всеки ден до Турция и обратно точно с такава цел.
На отиване носят стоки, които са по-евтини в България, а на връщане такива, които са по-евтини в Турция, а у нас могат да се продадат по-скъпо. Обикновено от България излизат с шоколади, захар, домашна ракия и резервоари пълни с дизелово гориво.
На връщане се карат перилни прапарати, сапуни, козметика, памперси, тоалетна хартия, зеленчуци и дамска конфекция.
Така ако успеят да направят 10-12 курса, трафикантите на дребно реализират до 2000-3000 лева печалба на месец, твърдят митничари с опит.
С новата заповед преминаващите устно могат да декларират стойността на пренасяната стока, за да не се губи време. Обмитява се всичко на стойност над 100 евро. Дори за шофьорите и стюардите по редовните автобусни линии не се правят изключения.
"Ако откажем, ни пращат за пълна проверка в гаража, а там може да чакаме цял ден. Митничарите нарушават закона, защото обмитяват нещо, което не подлежи на мито по закон. Законът е казал до 300 евро, а те ни вземат пари за всичко над 100 евро. Начисляват ни 20 на сто ДДС и 5 на сто мито", жалят се куфарни търговци.
Според тях митата няма да издържат в съда, защото няма статистика, която да се докаже колко пъти са минавали и каква стока са носили.
"Когато всеки от тях получи по 7-8 разписки за обмитяване в рамките на месеца за всеки съдия ще е ясно, че те прекарват стока многократно надвишаваща 300 евро. Нека недоволните да ни съдят. Да видим кой ще си остави сладките курсове и ще се влачи по съдилища4, контрираха от митницата.
Куфарната търговия е феномен от 90-те години на миналия век, който обаче се запази в района на Свиленград и до сега. По неофициални данни на гранични служители около 3000 души пътуват редовно между България и Турция. Средно на ГКПП „Капитан Андреево“ в делнични дни пътуват между 2500-3000 леки коли в двете посоки.
Поне една трета от тях са на трафикантите на дребно. Цели ромски фамилии от Ямбол, Разград и Северозапада се заселиха в селата край Свиленград, за да се прехранват с трафик на дребно между двете граници.
С разпореждане на директора на Агенция „Митници” Розалия Димитрова обаче от седмица всичко на стойност над 100 евро се обмитява. Въведена е и облекчена процедура, за да не се задръстват граничните пунктове заради начисляването на мито на многобройните куфарни търговци.
"Когато се касае за т.нар инцидентен внос, тогава хората си плащат нормалното мито, според ставката. Когато обаче пътуват през два дни, за да внасят стоки, тогава ги обмитяват с пет процента и ДДС за стоки от по 100 евро дори", обясниха от Агенция "Митници" пред "Монитор".
От там поясниха, че мярката е точно заради куфарните търговци, които правят постоянни гастроли през границата и се опитват да заобиколят плащането на мито за внос на стоки от страни, които са извън Европейския съюз.
Само на ГКПП "Капитан Андреево" между 700 и 900 души пътуват почти всеки ден до Турция и обратно точно с такава цел.
На отиване носят стоки, които са по-евтини в България, а на връщане такива, които са по-евтини в Турция, а у нас могат да се продадат по-скъпо. На отиване се носят шоколади, захар и домашна ракия. Резервоарите са пълни с дизелово гориво, което в Турция е почти двойно по-скъпо.
На връщане се карат перилни прапарати, сапуни, козметика, памперси, тоалетна хартия, зеленчуци и дамска конфекция.
Така ако успеят да направят 10-12 курса, трафикантите на дребно реализират до 2000-3000 лева печалба на месец, твърдят митничари с опит.
С новата заповед преминаващите устно могат да декларират стойността на пренасяната стока, за да не се губи време. Обмитява се всичко на стойност над 100 евро. Дори за шофьорите и стюардите по редовните автобусни линии не се правят изключения.
"Ако откажем, ни пращат за пълна проверка в гаража, а там може да чакаме цял ден. Митничарите нарушават закона, защото обмитяват нещо, което не подлежи на мито по закон. Законът е казал до 300 евро, а те ни вземат пари за всичко над 100 евро. Начисляват ни 20 на сто ДДС и 5 на сто мито", обясниха пред "Монитор" куфарни търговци.
"Митата няма да издържат в съда. Няма статистика, за да се докаже колко пъти сме минавали и каква стока носим", твърдят куфарни търговци.
"Когато всеки от тях получи по 7-8 разписки за обмитяване в рамките на месеца за всеки съдия ще е ясно, че те прекарват стока многократно надвишаваща 300 евро. Нека недоволните да ни съдят. Да видим кой ще си остави сладките курсове и ще се влачи по съдилища", контрираха от митницата.
Куфарната търговия е феномен от 90-те години на миналия век, който обаче се запази в района на Свиленград и до сега. По неофициални данни на гранични служители около 3000 души пътуват редовно между България и Турция. Средно на ГКПП "Капитан Андреево" в делнични дни пътуват между 2500-3000 леки коли в двете посоки.
Поне една трета от тях са на трафикантите на дребно. Цели ромски фамилии от Ямбол, Разград и Северозапада се заселиха в селата край Свиленград, за да се прехранват с трафик на дребно между двете граници.

"Алкомет" увеличава продажбите, но остава на загуба за деветмесечието
OpenAI обмисля IPO, което да я оцени на 1 трлн. долара
ЕЦБ запази лихвите без промяна в очакване на нова порция икономически прогнози
2025 г. ще е сред най-добрите за инвестициите в бизнес имоти у нас през последните 15 г.
ЕЦБ: Пилотната фаза на дигиталното евро може да започне още през 2027 г.
Деница Сачева: Минималната заплата ще бъде 620 евро
ЦСКА за новия стадион: Мечтата е все по-близо (+ВИДЕО)
Общината пита родителите за очакванията им към детските градини в София
От ЦСКА: Мечтата е все по-близо! + ВИДЕО
ВИДЕО: Хебър - Левски
Голяма промяна в ЦСКА: Кюстендилеца каза какво мисли
ВИДЕО: Севлиево - ЦСКА
ВИДЕО: Интер - Фиорентина
ВИДЕО: Аталанта - Милан
Признаци на токсичната връзка: как да я разпознаем и как да се справим
Изберете дърво и вижте какво разкрива за вас
Бъди звездата на града с новата колекция NINE WEST!
Да спрем падането и да върнем блясъка: грижа срещу косопада
Здравословни млечно-шоколадови барчета с ягоди
4 задължителни неща, които трябва да носите на Задушница
Тахов: Пикът на шарката по овцете и козите отмина
Напрежение на сесията заради "зелената зона" във Варна
Депутатите решиха: Обявяваме по-лесно военно положение
Неравен сблъсък: "Трабант" се заби в крава
Тръмп след среща със Си Дзинпин: Намаляваме митата
Акция: Разбиха две наркобази, 64 души са задържани
Фантастиката става реалност: „Кораб на поколенията“ ще помогне на хората да напуснат Земята
В Антарктида откриха „капсула на времето“ на 6 млн. години
Кои органи на мъжете и жените страдат най-много в Космоса
Тихият свръхзвуков самолет X-59 на НАСА извърши първия си изпитателен полет
Музиката намалява риска от деменция с 39%
Ново радиоизображение показа Млечния път в неочаквани цветове