Държавата се изправи срещу куфарната търговия. Директорът на Агенция "Митници" Розалия Димитрова разпореди стоките на куфарните търговци, които редовно пътуват между България и Турция да се обмитяват.
По закон всеки преминаващ в страна извън ЕС, каквито са Турция, Сърбия и Македония може да изнася безмитно стоки, ако те са лична консумация. За Турция лимитът е 300 евро.
Със заповедта на директора на Агенция "Митници" обаче от седмица всичко на стойност над 100 евро се обмитява, пише “Монитор“.
Въведена е и облекчена процедура, за да не се задръстват граничните пунктове заради начисляването на мито на многобройните куфарни търговци.
"Когато се касае за т.нар инцидентен внос, тогава хората си плащат нормалното мито, според ставката. Когато обаче пътуват през два дни, за да внасят стоки, тогава ги обмитяват с пет процента и ДДС за стоки от по 100 евро дори“, обясниха от Агенция "Митници".
Мярката се въвеждала именно заради куфарните търговци, които непрекъснато се опитват да заобикалят плащането на мито за внос на стоки от страни, които са извън Европейския съюз.
Само на ГКПП "Капитан Андреево" между 700 и 900 души пътуват почти всеки ден до Турция и обратно точно с такава цел.
На отиване носят стоки, които са по-евтини в България, а на връщане такива, които са по-евтини в Турция, а у нас могат да се продадат по-скъпо. Обикновено от България излизат с шоколади, захар, домашна ракия и резервоари пълни с дизелово гориво.
На връщане се карат перилни прапарати, сапуни, козметика, памперси, тоалетна хартия, зеленчуци и дамска конфекция.
Така ако успеят да направят 10-12 курса, трафикантите на дребно реализират до 2000-3000 лева печалба на месец, твърдят митничари с опит.
С новата заповед преминаващите устно могат да декларират стойността на пренасяната стока, за да не се губи време. Обмитява се всичко на стойност над 100 евро. Дори за шофьорите и стюардите по редовните автобусни линии не се правят изключения.
"Ако откажем, ни пращат за пълна проверка в гаража, а там може да чакаме цял ден. Митничарите нарушават закона, защото обмитяват нещо, което не подлежи на мито по закон. Законът е казал до 300 евро, а те ни вземат пари за всичко над 100 евро. Начисляват ни 20 на сто ДДС и 5 на сто мито", жалят се куфарни търговци.
Според тях митата няма да издържат в съда, защото няма статистика, която да се докаже колко пъти са минавали и каква стока са носили.
"Когато всеки от тях получи по 7-8 разписки за обмитяване в рамките на месеца за всеки съдия ще е ясно, че те прекарват стока многократно надвишаваща 300 евро. Нека недоволните да ни съдят. Да видим кой ще си остави сладките курсове и ще се влачи по съдилища4, контрираха от митницата.
Куфарната търговия е феномен от 90-те години на миналия век, който обаче се запази в района на Свиленград и до сега. По неофициални данни на гранични служители около 3000 души пътуват редовно между България и Турция. Средно на ГКПП „Капитан Андреево“ в делнични дни пътуват между 2500-3000 леки коли в двете посоки.
Поне една трета от тях са на трафикантите на дребно. Цели ромски фамилии от Ямбол, Разград и Северозапада се заселиха в селата край Свиленград, за да се прехранват с трафик на дребно между двете граници.
С разпореждане на директора на Агенция „Митници” Розалия Димитрова обаче от седмица всичко на стойност над 100 евро се обмитява. Въведена е и облекчена процедура, за да не се задръстват граничните пунктове заради начисляването на мито на многобройните куфарни търговци.
"Когато се касае за т.нар инцидентен внос, тогава хората си плащат нормалното мито, според ставката. Когато обаче пътуват през два дни, за да внасят стоки, тогава ги обмитяват с пет процента и ДДС за стоки от по 100 евро дори", обясниха от Агенция "Митници" пред "Монитор".
От там поясниха, че мярката е точно заради куфарните търговци, които правят постоянни гастроли през границата и се опитват да заобиколят плащането на мито за внос на стоки от страни, които са извън Европейския съюз.
Само на ГКПП "Капитан Андреево" между 700 и 900 души пътуват почти всеки ден до Турция и обратно точно с такава цел.
На отиване носят стоки, които са по-евтини в България, а на връщане такива, които са по-евтини в Турция, а у нас могат да се продадат по-скъпо. На отиване се носят шоколади, захар и домашна ракия. Резервоарите са пълни с дизелово гориво, което в Турция е почти двойно по-скъпо.
На връщане се карат перилни прапарати, сапуни, козметика, памперси, тоалетна хартия, зеленчуци и дамска конфекция.
Така ако успеят да направят 10-12 курса, трафикантите на дребно реализират до 2000-3000 лева печалба на месец, твърдят митничари с опит.
С новата заповед преминаващите устно могат да декларират стойността на пренасяната стока, за да не се губи време. Обмитява се всичко на стойност над 100 евро. Дори за шофьорите и стюардите по редовните автобусни линии не се правят изключения.
"Ако откажем, ни пращат за пълна проверка в гаража, а там може да чакаме цял ден. Митничарите нарушават закона, защото обмитяват нещо, което не подлежи на мито по закон. Законът е казал до 300 евро, а те ни вземат пари за всичко над 100 евро. Начисляват ни 20 на сто ДДС и 5 на сто мито", обясниха пред "Монитор" куфарни търговци.
"Митата няма да издържат в съда. Няма статистика, за да се докаже колко пъти сме минавали и каква стока носим", твърдят куфарни търговци.
"Когато всеки от тях получи по 7-8 разписки за обмитяване в рамките на месеца за всеки съдия ще е ясно, че те прекарват стока многократно надвишаваща 300 евро. Нека недоволните да ни съдят. Да видим кой ще си остави сладките курсове и ще се влачи по съдилища", контрираха от митницата.
Куфарната търговия е феномен от 90-те години на миналия век, който обаче се запази в района на Свиленград и до сега. По неофициални данни на гранични служители около 3000 души пътуват редовно между България и Турция. Средно на ГКПП "Капитан Андреево" в делнични дни пътуват между 2500-3000 леки коли в двете посоки.
Поне една трета от тях са на трафикантите на дребно. Цели ромски фамилии от Ямбол, Разград и Северозапада се заселиха в селата край Свиленград, за да се прехранват с трафик на дребно между двете граници.

В Швейцария искат разследване на златните подаръци за Доналд Тръмп
Как България да стане по-желана инвестиционна дестинация?
„Уайзър Технолоджи“ увеличава приходите и през третото тримесечие
Банковите системи ще бъдат пренастроени за еврото в интервал от 4 часа на Нова година
Защо наградните фондове в ски спортовете минават от швейцарски франкове в евро
Япония ще задели 1,6 млрд. долара в подкрепа на секторите за чипове и AI
Рецепта от тефтера на баба: Крем супа с карфиол
HelpBook: Сигнали за опасни и изсъхнали дървета
Верижна катастрофа блокира ключов булевард в София
Късна емисия
Паника в Ман Юнайтед! Аморим ходи с мокра кърпа на главата
Хаджиевски разказа за мачовете между ЦСКА и Бенфика
Тежки обвинения и огромна криза в претендент за Първа лига
Гонзо участва във важно заседание
След невиждания червен картон: Стана ясно ще по пожалят ли Гей
Нанков сияе от щастие
Дневен хороскоп за 29 ноември, събота
Роботът Робърт пристигна с костюм за участие в „България сутрин“
Съвети за безопасно и безпроблемно пътуване до ритрийт центровете на Тайланд
Как да си осигурим финансов резерв, без да ограничаваме живота си?
Месечен хороскоп за декември 2025
Късмет и пари за 4 зодии през декември
Германия одобри бюджет с дълг от 180 милиарда евро
Младежки национал на България подписа нов договор със Спартак (Варна)
От 1 декември започва продажбата на стартовите пакети евромонети
Зеленски уволни дясната си ръка
Банковата асоциация с важна информация за еврото в новогодишната нощ
Никола Цолов седми в първата си квалификация във Формула 2
Междузвездната комета 3I/ATLAS продължава да показва рядка прахова антиопашка
Китай планира да започне да строи орбитални центрове за данни още през 2026 година
ЕКА получава рекордни средства за космически проекти
Разкриха причините за упадъка на цивилизацията в долината на Инд
Астрономи заснеха космическа пеперуда
Китай ще използва андроиди за патрулиране по границата с Виетнам