Харалан Александров: Турското робство – метафора, истината била друга

Юридическият и икономическият статут на българите в Османската империя е бил завиден
16 апр 2019 14:00, Елка Василева
1139
Харалан Александров: Турското робство – метафора, истината била друга
Снимка: архив, Reuters

Турското робство е мит, който за мнозина българи е по-важен от историческата истина. Това заявява културният антрополог Харалан Александров в интервю за Дойче веле. Според него турското робство е една метафора, която и до днес обслужва интересите на руския империализъм.

Германската медия пита Харалан Александров защо много българи – за разлика от гърците и сърбите например, продължават да настояват, че в Османската империя предците им са били „под турско робство" /кавичките за израза „турско робство“ тук и по-долу са на редакцията на Дойче веле/.

„Турското робство е свещена крава в масовото съзнание на българите“, обяснява антропологът. „Спомням си как кметовете на няколко подбалкански градове като Карлово, Калофер и Копривщица реагираха панически на фалшивата новина, че „турското робство“ щяло да бъде извадено от новите учебници по история и организираха протест пред Министерски съвет. Попитах ги защо за тях е толкова важна тази метафора. Те ми отговориха буквално: “Ако го няма турското робство, всичко губи смисъл за нас.“ Оказва се, че конструктът „турско робство“ е далеч по-важен от историческата истина, тъй като функционира като фундамент на българската национална идентичност, формирана по време на Възраждането и ревностно поддържана до ден-днешен чрез институционализирани културни практики: образование, медии, киноиндустрия, местни традиции, политически ритуали и пр.,“ казва Александров.

Още по темата

„За да разберем гнева на феновете на „турското робство“, освен историческите факти трябва да вземем предвид и това, което в науките за човека се нарича „културна памет". Тя е напълно самостоятелно явление и представлява устойчив разказ за общото минало, който служи като обяснение за случващото се в настоящето. Според Ян Асман, виден германски изследовател на културната памет, един исторически мит може да има по-голяма тежест в колективното съзнание на общността, отколкото историческата истина, базирана на факти и документи. Оспорването на този разказ се приема като кощунствено действие, като посегателство върху сакралните фундаменти на колективната идентичност. За културната памет митът е по-истинен, по-верен от историческите факти“, обяснява културният антрополог.

Помолен да обясни откъде според него метафората за „турското робство“ черпи енергия, за да се налага повече от век и половина над историческите факти, Харалан Александров казва:

„Тази метафора безспорно е изиграла важна роля в консолидирането на националното самосъзнание на българите и мобилизацията им в стремежа към независимост. Българите от онази славна епоха, които са подели борбата срещу “турското робство”, са били наясно, че става дума за метафора, защото са имали опит от първа ръка с живота под османска власт и са знаели какво означава роб и какво означава свободен човек. Роб означава индивид, лишен от елементарни човешки свободи като право на придвижване, собственост и стопанска инициатива и заставен пожизнено да работи без възнаграждение за господарите си. Българските поданици на Османската империя определено не попадат в тази категория. За културната памет обаче тези факти за без значение, защото „турското робство“ има статут на универсален обяснителен механизъм за българските злочестини“, казва Александров.

„Ние с лекота зачеркваме пет столетия от нашата историята просто защото тя е протекла в рамките на Османската империя, за чието развитие българите имат съществен принос, особено през 19 век, когато българските елити се включват активно в стопанския и културния живот. Именно стопанското процъфтяване на българските земи в тази епоха допринася за появата и възхода на българското национално самосъзнание и борбата за национална автономия. Този безпристрастен прочит на историята често предизвиква негодувание, обвинения в родоотстъпничество и опит за „пренаписване“ на историята. Става ясно, че като “истинска” история се възприема не тази, която се е състояла в действителност, а трагично-героичният разказ, в който сме избрали да вярваме, защото ни предлага лесни и удобни обяснения. Продължаваме да робуваме (използвам думата като метафора) на идеологическите канони от 19 век, епохата на национално освободителните борби, които по необходимост конструират ситуацията в черно-бели краски. Ето защо не можем да се сърдим, че много българи отказват да видят нюансите и светлосенките на тази забележителна и противоречива епоха. Историческата наука – не историческата пропаганда – се опитва да бъде безпристрастна, докато културната памет винаги е пристрастна“, казва културният антрополог.

Дали обаче метафората за „турското робство“ все пак няма реални исторически корени в неравноправното положение на българите в Османската империя, пита германската медия българския културен антрополог.

„Няма никакво съмнение, че българите, както и останалите християни, са били втора категория поданици на империята в сравнение с мюсюлманите. От тях се очаквало да работят, да търгуват и да се замогват, за да плащат данъци и да издържат армията и администрацията, съставена от мюсюлмани. За да се освободят от данъчното бреме, част от нашите сънародници приемат исляма и получават съответните привилегии. Високата Порта обаче гарантира икономическата, културната и верската свобода на християните, понякога дори в противоречие с ислямските канони. Пример за това е султанският ферман от средата на 19 век, който разрешава българите да издигнат в центъра на османската столица импозантната църква „Св.Стефан“, която и до днес краси Истанбул.

С модернизацията на османската държава българите получават все повече права, но не и правото на национално самоопределение, тоест на собствена държава. Метафората за робството описва недоволството от това политическо състояние, а не юридическия и икономическия статут на българите в империята, който е завиден. Когато по време на Руско-турската освободителна война руските войниците атакуват най-големите сгради в българските села и градове, те са изумени да открият, че това не са турски конаци, а български читалища. Да оставим настрана факта, че "поробените” българи имат значително по-висок стандарт и се радват на повече права и свободи, отколкото крепостните селяни в Русия.

Що се отнася до същинското робство, тоест продаването и купуването на хора като стока, то е съществувало както в Руската, така и в Османската империя, но българите са били по-скоро от страната на купувачите. В тази връзка мога да разкажа любопитната история за произхода на една моя позната. Нейният пра-прадядо, живял в средата на 19 век, не успял да се ожени в своето градче, защото имал лют нрав, изпокарал се с всички и никой не искал да му даде дъщеря си за жена. Освен че бил проклет, той бил и богат и един ден се зарекъл, че ще си намери чудна жена, каквато никой не е виждал. Той често пътувал по търговски дела из безбрежната Османска империя и след една такава командировка наистина се върнал с “црънка”, млада чернокожа жена, отвлечена от Африка, която бил купил на някакъв далечен пазар за роби. За всеобщо изумление жената научила български, родила му деца, отгледала ги и се грижила за тях и за мъжа си, а той въпреки лошотията си я обикнал и се отнасял към нея с голямо уважение. Според семейното предание, двамата живели дълго и щастливо и оставили многобройно потомство със смесена кръв“, разказва Александров.

Дойче веле отбелязва, че е разпространено мнението, че привържениците на метафората за „турското робство" често пъти са представители на онези „патриотични" среди в България, които са не само проруски настроени, но и подкрепят сегашната власт в Москва и пита Харалан Александров защо според него е така.

„Защото тази метафора обслужва дневния ред на руския империализъм, сериозно оспорен от задълбочаващите се процеси на евроинтеграция на балканските държави. В исторически план митът за турското робство се ползва като оправдание както за прокарването на самодържавните интереси на царска Русия, така и за бруталното налагане на комунистическия режим от съветските окупатори и техните български слуги. До ден-днешен този мит сплотява руската пета колона в България, която неуморно бди над интересите на путиновата олигархия. Всичко това се вписва в стратегията на Кремъл да произведе символична приемственост между Руската федерация, наследница на съветския режим, и старата империя на Романовите, която е изтрита от лицето на земята с огън и кръв тъкмо от този режим. Ако съществува някаква приемственост в политиката спрямо България на руските царе, на съветските диктатори и на посткомунистическата олигархия, то нейното съдържание несъмнено е в усилието да бъдем държани в унизителна зависимост и принуждавани да плащаме вечен “данък благодарност” на нашите освободители. Неотдавна един подпийнал и разнежен руснак в пристъп на откровеност сподели с мен, че въпреки нашата неблагодарност те продължават да ни обичат като малък брат, с когото са свързани по кръв, вяра и съдба. Те са наши традиционни освободители, и както някога са ни освободили от турско и от фашистко робство, сега са готови отново да ни освободят от натовско и европейско робство. Чакат само да осъзнаем грешката си, да ги повикаме - и те тутакси ще се отзоват. Тъй че когато взимаме важни решение за нашето бъдеще, е добре да не забравяме за тази великодушна и самоотвержена братска любов, която отново и отново се стоварва върху нас като проклятие“, заключава Харалан Александров.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


1139
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
692
1
 
4
 
! Отговори
23 преди 3 години
мисля,че е време отричане на османското робство да се криминализира
691
2
 
6
 
! Отговори
Г. И преди 4 години
Според мен подобни статии/провокации/ са поръчани и платени и целят проучване на обществените нагласи в България, а ние се пеним тук. Не коментирайте изобщо! Това за мен е вътрешно контраразузнаване. Фондация "Америка за България" е типичен пример за това.
690
5
 
12
 
! Отговори
Бачо Емо преди 4 години
Господин Харалан,Преди да почнете да просвещавате "селяндурската" по ваше мнение нация, моля да приемете човешки образ. Омразата от вас към други човешки същества е умопомрачаваща.Когато сте в състояние да не дискриминирате събратята си и да не величаете поробителите си моля ви да се изкажете.Вие сте носител на отрова която се разпространява свободно в страната ни. Елит като вас и ***.Може ли един въпрос?Господата дето ви спонсорират не са ли индивидите дето опростачиха нацията?
689
4
 
7
 
! Отговори
румен стоянов преди 4 години
Гьотферена си е гьотферен....Българите безспорно са били роби и то без никакви права, но... Османците са били толкова малко, спрямо българите, че нямало кои да обработва земите и да ги храни... Самите османски владетели осъзнали колко е обширна поробената от тях територия около 200 години след убийството на Иван Шишман...- След двете победни войни на русия след 1812 г. руският цар налагал на султана българите да имат различни ПРАВА, а с третата ни е освободил...- Ех Харалане, Харалане....
688
3
 
8
 
! Отговори
Кутия преди 4 години
О неразумни юроде поради що се срамиш да се наречеш болгарин........
687
1
 
3
 
! Отговори
Н. Н. преди 4 години
Турско робство звучало срамно... Никой от нас не се гордее с този период от историята ни, но и историята не трябва да се подменя и заличава. За мен потисничество и съжителство са думи, които не отговарят на историческата действителност и с тях не може да се изобрази правилно" това, което е било"-зверствата и ужасите по нашите земи. Не е хубаво да се насажда омраза, аз лично не изпитвам омраза към днешните поколения, но миналото трябва да се помни, за да не се повтарят грешките.
686
9
 
11
 
! Отговори
Смехуранчо преди 4 години
Османско владичество е правилната формула. Робстворо е съвсме различна категория. България е под Османско владичество до 1878 г. След това е под Руско владичество - империите не освобождават, те завладяват. А Русия никога нямаше да спечели войната без помощта на българския народ. Действията на Русия след 1878 са антибългарски, а 3 март е една фантасмагория. Днешна Ю България е освободена от българските войски, а.Русия активно пречи на това. Харалан е съвършенно.прав, но с.тивки не се спори.
685
9
 
19
 
! Отговори
Ани преди 4 години
Този явно е поредният турчеещ се журналист на заплата в турското посолство... Ярък потомък на българите през турското робство, които с готовност са предавали нашите борци за свобода на османските главорези!
684
8
 
10
 
! Отговори
Пройко преди 4 години
Наречи го харалан,и не го обиждай повече. Той сам си...
683
9
 
15
 
! Отговори
Случайно прочел... преди 4 години
"...турското робство е една метафора, която и до днес обслужва интересите на руския империализъм."Ъхъ! А Раковски, Каравелов, Левски, Ботев и т.н. са агенти на руските императорски тайни служби, нали?Явно КириакСтефчовците и Чорбаджи ЮрданДиамандиевците и до днес си живеят и виреят по нашенско!
682
7
 
23
 
! Отговори
Лили Преславска преди 5 години
Харалан Александров прогресивно наддава на килограми като бебе на адаптирано мляко. Спечелването на телесно тегло при него води до загуба на морална ориентация и способност за обективно мислене. Явно преяждането с чуждоземски грантове има и странични ефекти.
681
7
 
21
 
! Отговори
666 преди 5 години
Тази твар или е от пропагандното крило на идил или доблестен турски патриот. Иначе, общите му фрази макар и с гръмкото му настояване, че имат нещо общо с науката... не притежават реална фактологическа стойност. А факти са събития като Карловското клане или Арменския геноцид.Преведено в прав текст словесната му смрад обозначава основната МУ идея като: Пет века обслужване на турските интереси са за предпочитане пред едното: Благодаря към Русия, че е дала старт на Третата Българска Държава...
680
7
 
11
 
! Отговори
666 преди 5 години
До Сата НАТОХайде тогава бегом в слънчевия анадол... че дано си утолиш носталгията за ислямистко добруване...
679
6
 
19
 
! Отговори
МОШЕ преди 5 години
Простичката истина за тази словесна диария е, че интервю се взема от *** , без свое мнение, особено от германските медии. Това смесено недоразумение, този социален м*** "Александров" е плод без семки, егоцентрична нископрофилна еднодневка , слуга на самопровъзгласилите се за избрани - унгарски пустинен *** и манипулатори от близкоизточен произход, и е типично олицетворение на интелектуален омраз, примитивно наместил се в средата на съвременната клоака, наречена "световни" медии.
678
7
 
26
 
! Отговори
Reptile преди 5 години
Хараланчо на сорошка хранилка, не го хранете, БОГ ще въздаде заслуженото...
677
5
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Журналистите да разследват с какви средства един социален антрополог като Харалан през 2013 г.може да купи жилище в центъра на София срещу Народното събрание за само за 1 мил.лева.
676
5
 
34
 
! Отговори
загорско клане преди 5 години
С навлизането си в Стара Загора (с население от 25 500) войниците на Сюлейман паша избиват 14 500 българи от града , а други 10 000, предимно млади момчета, девойки и жени са продадени в робските пазари на Османската държава. Значителен брой българи са избити и в старозагорските села . В църквата Св. Троица са изклани 2500 души. Храмовете са обстрелвани с артилерия и изгорени. Това е може би най-голямото документирано клане в българската история и трагичен момент за Третата българска държава.
675
3
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
През целия деветнайсти век българският народ живее в условията на страх, репрессии и кланета: от 1785 г. до 1826 г. повечето български селища са опустошени от кърджалийските набези. В следващото десетилетие десетки хиляди българи емигрират в Южна Русия поради репресиите и тормоза на който са подложени. Всеизвестни са кланетата през Априлскто въстание. А последното клане е при опожаряването на Стара Загора през 1877 г.
674
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тука разни крайно неграмотни орангоминговци ни раздухват невежите си истирически "теории". Показателна е историята на украинския класик Тарас Шевченко, който е бил крепостен. Неговият помещик, виждайки, че има талант го изпраща на свои разноски да учи рисуване в Петербург. Така че където помещиците са били образовани и културни , крепостните са живеели добре. Толстой например създава училища за своите мужици; А 1861 г. император Александор Втори отменя изобщо крепостното право. Това е почти 20 години преди Освободителната война
673
30
 
15
 
! Отговори
777 преди 5 години
Прекрасна статия! Сега много"патриоти" ще скочат срещу нея, защото ние сами си искаме да сме роби!!! Робство и дядо Георги пее под чардака след като е затворил дюкянчето си, 8-10 му деца се връщат от копан на Собственната си земя, а внуците щастливо си играят на улицата след училище....роби да видиш!!! А сега я си родим дете, я не ! Никой не си иска дядовата къща и земя.След 45 години комунизъм и промиване на мозъци и още 30 русофилска демокрация ...Свободни се спасяваме в чужбина . И те така!