Храната е изкушение, но и рисков фактор за сърдечносъдови заболявания

Д-р Тихомир Христов за опасностите, които ни съпътсват
23
Храната е изкушение, но и рисков фактор за сърдечносъдови заболявания
Д-р Тихомир Христов. Снимка: Личен архив

Д-р Тихомир Христов завършва медицина в Медицинския университет в София през 2015 г. със специалност "кардиохирургия". Придобива клиничен опит като медицинска сестра, доброволен сътрудник и лекар-ординатор в Университетска болница "Проф. д-р Александър Чирков". През 2022 г. е отличен с награда "Млад лекар и най-висок професионализъм" в същата болница. Член е на Българския лекарски съюз, Българската асоциация по гръдна, сърдечна и съдова хирургия и Българското дружество по Кардиохирургия. Пред Dnes.bg той разкрива какви са рисковите фактори за сърдечносъдови заболявания от прекомерната или неправилно консумирана храна.

С повишаващите се темпове на населението, нуждите от храна се увеличават, за сметка на нейното качество. Тази тенденция се наблюдава във всички развити държави. Нуждата от повишено количество храна и по дълга срок на годност на продуктите изисква използването на различни консерванти, добавки и подобрители.

Ние консумираме храна и различни напитки, не само когато сме гладни, а в повечето случаи за удоволствие и наслада. Тези нови усещания и вкусове ни доставят удоволствие, като това е свързано с отделянето на сератонин или така наречения “хормон на щастието”. Ние сме превърнали консумацията на храна в култура. Много често различни региони могат да бъдат окачествени чрез специфични местни ястия и специалитети. Храненето е издигнато на ново равнище.

Прекомерната консумация на храна в повечето случаи водят до редовно преяждане. Честото преяждане разширява стомаха над нормалните си размери, за да се адаптира към приема на по–голямо количество храна. Пълният стомах, притиска вътрешните ни органи, което ни кара да се чувстваме подути. Този дискомфорт може да се прояви под формата на чувство на умора, мудност или сънливост.

Приемът на по-голямо количество храна налага по-усилена работа от страна на органите. Те отделят допълнително количество хормони и ензими за разграждането на храната. Неправилното хранене, консумацията на големи количества храна в съчетание с намалената физическа активност са една от основните причини за затлъстяването на населението и повишаването честотата на сърдечните заболявания.

В нашето забързано ежедневие, повечето хора, нямат време да отделят за една здравословна закуска или обяд. Забързания ритъм на живот налага консумацията на храна на крак, в повечето случай говорим за fast food в комбинация с различни газирани напитки, за сметка на намаленият прием на плодове, зеленчуци и чиста вода.

За съжаление прекомерната консумацията на бърза храна не е най-полезното нещо за тяло ни. Като казваме вредна храна тук се включва: храна от ресторантите за бързо хранене, различни полуфабрикати, колбаси, десерти богати на захар, чипсове, снаксове, както и различни напитки, съдържащи много захар. Бързата храна е богата на голямо количество наситени мастни киселини, бързи въглехидрати, както и на много и най-различни добавки и консерванти, но бедна на витамини, минерали. Голяма част от консервантите,  като например натриев нитрит и добавките които се влагат в производството за увеличение на срока на годност на хранителните продукти, при продължителна консумация се натрупват в организма.

Натрупани в големи количества те са вредни за нас, а някои от тях и канцерогенни. След продължителна консумация на вредна храна и честото преяждане в нашето тяло се образуват мастни депа. Това е така, защото нашето тяло няма какво да направи с всички тези излишни калории, който е поело.

Постоянната циркулация в кръвта на повишените нива на общия холестерол, LDL или „лошия холестерол“, триглицериди, кръвна захар благоприятства образуването на атеросклеротични плаки. Те могат да доведат до стеснение или запушване на някоя артерия и от там до развитието на остър коронарен синдром или до инсулт. Лошият хранителен режим в комбинация с намалената физическа активност водят до наднормено тегло. Затлъстяването е една от основните причини за развитието на захарен диабет тип две. Когато казваме затлъстяване или наднормено тегло, трябва да се има предвид, че това се отнася и за нашите вътрешни органи.

Наднорменото тегло само по себе си е рисков фактор за развитието на сърдечни заболявания като обструктивна сънна апнея, някои видове рак, остеоартрит и астма. Хората с наднормено тегло страдат от високо кръвно налягане. Тяхното сърце се затруднява да изпомпва достатъчно количество кръв за задоволяване на енергийните нужди на тялото. За да компенсира организма това състояние, той реагира с образуването на нова мускулна тъкан, за да направи сърцето по – силно, за да може да отговори на новопоявилите се нужди. За съжаление след определен период от време способноста на организма да компенсира това състояние намалява и сърцето се отпуска или дилатира. Тогава при пациентите се появяват симптоми свързани със сърдечна недостатъчност. Като например бързо се уморяват, получават задух при физически усилия, повечето от тях спят на няколко възглавници свързани с повишеното количество вода което се натрупва в белите дробове. Тревожна тенденция е, че това състояние се наблюдава при пациенти в активна възраст между 40 и 60 години. Възрастта в която по принцип трябва да сме в разцвета на силите си.

В последните години световните организации започнаха различни инициативи свързани с масовото запознаване на населението за риска и вредата от прекомерната консумация на вредна храна. Колкото по – рано пациента осъзнаят нуждата от промяна на живот толкова по – добри  резултати може да очакват.

Последните препоръки са свързани с повишаване на физическата активност съобразно възрастта и физическото състояние в което се намира пациента. Препоръчва се дневния прием на калории да е съобразен с нуждата на тялото ни или около 2000 Kcal.  Препоръчва се намаляване на теглото в границите на индекс на телесна маса от 18,5 до 25. Обръща се специално внимание на хранителният ни режим. Препоръчва се напълно изключване на fast food, богата на наситени мазнини, захар и бързи въглехидрати храна, за сметка на увеличения прием на белтъци, плодове, зеленчуци и храни богати на фибри.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


23
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
7
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Такива мъжки медицински сестри стават най-известни в целият свят с искушение при хранене със специални хапчета за спиране на тромбите да тръгват да запушват сърцето след забиване на иглата пълна вътре с графен оксижен.
15
10
 
0
 
! Отговори
Безимен. преди 3 месеца
Придобива клиничен опит като медицинска сестра. Браво докторе.
14
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тоя иска да ни храни с хапчета, понеже биле по-вкусни от естествената храна!
13
1
 
7
 
! Отговори
!?? преди 3 месеца
А в лидъл, кауфланд, метро продават останали 700 вида пестициди!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
12
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Вижте поправете си вече правописната грешка :Към стРаницата с каментаритеДразнещо е...
11
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Георги Илиев Митев Най-гадното е, че не просто гладувате, но ядете пълни отрови за по-евтино. Има проучвания от последните години, че повече протеин при хората над 50-60 води до по-дълъг живот заради забавяне на загубата на мусули. Шведите публикуваха изследване в продължение на 35г на над 100000 възрастни- от 65 до 100г кой доживява- всеки преглед записан от здравната им каса. Столетниците имат МНОГО НАД ДРУГИТЕ ХОЛЕСТЕРОЛ, малко пикочна киселина- знаци за ядене на повече месо и протеин.
10
1
 
4
 
! Отговори
Георги Илиев Митев преди 3 месеца
*** ! Хората, които сме с нулеви доходи и най-бедните включително и най-бедните пенсионери , гладуваме ! Това, че го хвалят не означава, че е прецизен и оценява реално нещата . Не се отличава по нищо от вида животни хомосапиенснеандерталикос (хомосапиенс).
9
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До До Вегетарианец 50 грама месо? Пробвай така наречената карнивор диета- 100% месо, или кето- основно месо и животински мазнини и минимум въглехидрати, плодове и зеленчуци. Незнайно как хора обръщат диабет тип 2 и спират инсулина, отслабват, изведнъж нямат проблеми с черния дроб(мазнината там изчезва) и всъщност са много здрави. Без месо тялото няма основни хранителни вещества- витамин Д, витамин В, протеин и т.н. Ако преяждаш само с месо(1-1.5кг на ден), пак, ако си затлъстял, отслабваш.
8
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен 13 Повечето заболявания са от храната. Откажи всичко преработено- хляб, чипсове, газирано, бира, заготовки от супера, сирена(щото не са сирене) и т.н. плюс захарта, и за месец при повече ядене единствено и само на непреработена храна- месо, яйца, зеленчуци, и готвене само вкъщи и ще видиш разликата. Ще свалиш поне 5-6 килограма, даже да ядеш по-големи количества. Всичко, минало някаква преработка, е пълно с растителни мазнини, захар и ***.
7
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Повечето инфаркти и инсулти, според мен, се причиняват не толкова от храната, колкото от психологични проблеми - прекален стрес или негативни емоции - злоба, завист, омраза....Те разяждат психиката и съсипват здравето в пъти повече.
6
2
 
10
 
! Отговори
До Вегетарианец преди 3 месеца
До колкото знам при вегетарианците не-яденето на месо пази от сърдечни заболявания но повишава вероятността от инсулти. На майка ми една приятелка цял живот не яде месо и на скоро получи малък инсулт. Също е с ниско кръвно постоянно и се чувства добре. Но последно време се чувстваше мн отмаляло и накрая стана така. Та и аз самият не знам кое е по-добре, хич да не ядеш месо или да ядеш. По-скоро вероятно е ок да се яде 1-2 пъти в седмицата месо по 50 грама. Дълголетниците всичките ядат месо
5
1
 
7
 
! Отговори
оффф преди 3 месеца
нищо ново в тази статия!
4
8
 
7
 
! Отговори
Зозо преди 3 месеца
Мдаа, с новите цени на газта и бензина много хора ще научат къде akaт гладните :))))))))
3
14
 
13
 
! Отговори
Таня преди 3 месеца
Руснаците затова не ядат. Само пият. И живеят дълго. Или поне докато стигнат украинската граница :)
2
8
 
10
 
! Отговори
Зозо преди 3 месеца
Хах, ми няма да ядете бре. Ще ядете по един път на ден, през ден :)))))))))))))))))))
1
1
 
15
 
! Отговори
Николай преди 3 месеца
Абсолютна истина.