Астрономи откриха галактика на повече от 13 милиарда години

Помогнали им "Хъбъл" и теорията за относителността на Айнщайн
Обновена: 20 сеп 2012 20:49 | 20 сеп 2012 20:49, Петя Славова
Астрономи откриха галактика на повече от 13 милиарда години
Снимка: Reuters

Американски учени наблюдаваха далечната галактика, сформирана едва 500 милиона години след Големия взрив, съобщи Франс прес.

Това е станало с помощта на космическия телескоп "Хъбъл" и базирайки се върху Общата теория за относителноста на Айнщайн. Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

Изданието припомня, че най-древната "снимка" на Вселената е въз основа на шума на електромагнитния фон след Големия взрив. Това се случило по-малко от 400 000 години след Големия взрив, т.е. много рано в историята на Вселената, която е на 13,7 милиарда години. По онова време не е имало звезди, а само току-що създадени водородни атоми, пише БТА.

Следващата "снимка" е от период, възникнал близо 1 милиард години по-късно. Този път "пейзажът" е съвсем различен - има галактики с милиарди звезди. Какво се е случило междувременно? - питат експерти.

Всъщност учените се затрудняват да отговорят на този въпрос, защото не могат да разграничат космологичния фон от сигналите от покрайнините на Вселената. Вей Чжън от катедрата по физика и астрономия в университета Джонс Хопкинс и колегите му намериха частичен отговор на въпроса, след като откриха галактика, сформирана около 500 милиона години след Големия взрив.

Астрономите използвали инфрачервена камера, с която телескопът "Хъбъл" е оборудван от 2009 г. Тази камера вече е идентифицирала над 100 галактики, сформирани между 650 и 850 милиона години след раждането на Вселената. Отвъд тази граница обаче сигналите са твърде неясни и затова екипът на Чжън се обърнал към Общата теория на относителността на Айнщайн и решил да ползва предсказания от нея феномен гравитационна леща.

Учените прибегнали до телескопа "Хъбъл", за да търсят далечни галактики, скрити зад масивни галактични купове, които могат да послужат като астрономическа лупа. След като изследвали десетина галактични купа, учените идентифицирали далечна галактика, сформирана едва 500 милиона години след Големия взрив. В случая феноменът гравитационна леща увеличил 15 пъти излъчената от галактиката светлина.

Това позволило на учените да изследват прецизно галактиката. Тя включва значително количество стари звезди, които са се сформирали 200 милиона години, за да достигнат маса, която е 150 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето. Ако същото се отнася и за други примитивни галактики, това би означавало, че сформирането на звезди е започнало между 300 и 500 милиона години след раждането на Вселената.

Тъй като не разполагаме с други методи за изследване, това е невъзможно да се твърди със сигурност, отбеляза астрономът Даниъл Старк от университета на Аризона в Тусон.

шума от галактиката е с македински акцент ...

лили иванова преди 11 години
еееех, спомени! сякаш беше вчера, когато на тази галактика пях първите си песни....!

еххх преди 11 години
големия взрив беше кога паднаха кулите близнаци...всичко друго е догадки :) НАСА,МАСА,САСА и др. подобни еврейски организации ни пълнят главите с глупости за това от време на време има по-малки взривове като на летището в Бургас

final преди 11 години

ТДК преди 11 години
Естествено, че го казвам само като пример, може и да е почти милиард, имам впредвид, че е многократно по-млада от колкото се мислеше.Някои нови изследвания доказват, че възрастта на всички гранити и въглищата е около 1000 пъти по-малка от общоприетото.Наистина много хора четат, но малко мислят върхо прочетеното.Невероятно е да не помислиш, аджеба, нещо органично, как може да просъществува милиони години.

final преди 11 години
TDK-сериозно ли го заявяваш това че вселената е на милион години или само се шегуваш?не за друго но ми е трудно да повярвам че някой го мисли наистина

TDK преди 11 години
И кой е начина на датиране на фосилите, нямо по-грешен метод от въглеродното датиране, кой познат съвременен органичен материал е доказано че в определено количество, при естествени условия ще просъществува дори и 10000 години.Човешки фосили на 4-5 МИЛИОНА години, голям смях, явно тез милиони нищо не значат за хора, учудващи се на омекването на макароните.Попрочетете нещо, не само да дрскате по сайтовете.

Лелее преди 11 години
Много обичам да чета писания за Вселената на хора, които все още се шашкат гледайки как твърдите макарони стават меки в гореща вода. Това, че нещо не ви е ясно не означава, че е лъжа или измислица. И каква е тая тъпота- Вселената била на един милион години??? Че то има проточовешки фосили на 4-5 млн години бре! А относно Господ- ами едното не изключва другото. Или вярвате на приказките за калта и Гилгамеш?

Теория на относителн преди 11 години
На края ще се окаже, че има създадени галактики и преди.... "големия зрив"... И тогава какво ще правим? По добре е вече да се търсят още теории за създаването на Вселената, за да не се уплашим после когато научим нови неща...

ТДК преди 11 години
Много интересно откритие, само дето бъркат с няколко милиарда, цялата вселена е на не повече от милион години.Казвате доказано било, да но в сегашното състояние, в началото физичните закони са били съвсем други, и неща които мислим за константни, тогава не са били такива. А промени ли се и една константа, всички сметки стават само за упражнение на мозъка, но не и за относителна точност дори...

дъга преди 11 години
Винаги ми е било странно,когато някой каже,че вярва в Бог и че той е сътворил всичко,как веднага бързат да му обясняват,че не било доказано,че Бог съществува.Но то затова се нарича вяра-ние вярваме в неща,които не се виждат с просто око.Защо да вярвам,че слънцето съществува-за това не е нужна вяра,то се вижда от всички на небето!"Ти ме видя и повярва-блажени онези,които без да видят са повярвали."-това казва Исус на Тома Неверни.Какво повече можем да кажем относно вярата?

МакЛауд В. преди 11 години
Нищо не си спомням за тази галактика- беше тооооолкова отдавна :)

бахура преди 11 години
ДО 34 - една лека корекция - повечето теории използват 10 мерна система, освен 11 мерната супергравитация. И там - за всеобщ ужас времевите измерения са 2. Инак тя не може да сработи.

О-о-о- празнословците се изявиха по никое време!! По това вареме хората се занимават с жените си бре! явно празнословието добре действа на онанизма. Дерзайте другари, дерзайте!

--- преди 11 години
това е просто невероятно

че кво чудно има?! Баба Лили е пяла на откриването и.

Mite преди 11 години
За по-неграмотните и американците, каквито няма в този форум, хипотеза е недоказазното твърдение. Теориите, за които казвате, че са недоказани, мили вярващи, всъщност се доказват чрез опити и математически модели. Накратко - доказани са.

Винаги ми е било много странно когато спокойно и със сигурност започнат да говорят за неща случили се преди 10 милиарда години.Никой от тях не знае какво е закусил преди 10 месеца или 10 години,хем е бил свидетел и главен участник в действието,но със сигурност доказват неща случили се преди толкова време.Това е много нелогично.Не ви ли се струва,че формирането на различните частици и законите които ги управляват е прекалено "нагласено" за да е подвластно на теорията за случайните случайности?

ръката на Господа преди 11 години
Начи когато обикновените хората говорят за света като да го познават то те трябва да са наясно че познават само неговата проява на макро ниво което е една илюзия са истинската ушноста на света и повдението на ементарните частици ( което е истинската реалност на тоя свят) . Това което се вижда на макро ниво е поведението на елементарните чатици статистически усреднено . Например когато една елемтрана частица стиг е до преграда тя може да се отрази но може и да премине през нея въпреки че потенциала на прградата да е по-голяма от енергията на частицата. И двата резултата са вероятни и теоретично възможни но вероятноста на преминаването е нищожна затова в реалния свят виждаме макро проявленмието само на тия процеси а именно футболна топка отскача от стената , но някои от частиците и е възможно да премине.... Света всъшност е такъв а не това което се вижда на макро ниво... Ако обикновените хора са въоръжени поне с това минимално разбиране как работи квантовата механика то няма да се задават въпроси \"ама кой създаде вселената\". Тоя въпрос е най-трудния възможен въпрос след него няам повече тайни за света ... и се иска търпение а не залитане в религиозните обяснбение понеже ни трябва обяснение сега веднага ... след като отново ръката на Господа не се вижда назад до първата секунда на Големия взрив.

СТРАНДЖАТА преди 11 години